تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
دولت؛ ناظر، مقصر یا شریک جرم؟

هیچکس از حداقل دستمزد کارگران راضی نیست

مقصر اصلی تورم و افزایش فشار‌ها بر هر دو گروه، به عنوان ناظر یک گوشه می‌نشیند و پس از تمام شدن دعواها، در نهایت سهم خود از افزایش مالیات دریافتی را نیز بر می‌دارد.

دستمزد کارگران

اقتصاد۲۴-  چند روز قبل سرانجام پس از چند روز مذاکره و چانه زنی، با تایید وزیر کار، اعلام شد که نمایندگان کارفرمایان و کارگران بر سر حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲ به توافق رسیده‌اند، عددی که به نظر می‌رسد بهترین جمع بندی ممکن بوده و در نهایت نه کارفرمایان و نه کارگران از آنچه که نهایی شده، رضایت کامل ندارند، در این بین سوال، اما اینجاست که دولت در کجای این معادله قرار می‌گیرد؟

جلسات دستمزد شورای عالی کار در روز‌های پایانی هر سال با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران تشکیل می‌شود. در این جلسات بناست دولت نقش ناظر را ایفا کند و سرانجام نمایندگان دو گروه بر سر حقوق و امکاناتشان به جمع بندی برسند. در تمام سال‌های گذشته نیز این جلسات معمولا با حواشی و چانه‌زنی‌های مختلف مواجه بوده و دو طرف معمولا دیگری را به عدم درک دقیق شرایط متهم می‌کنند، موضوعی که نگاه به آن از زاویه دید‌های مختلف، باعث جمع بندی‌های متناقض نیز می‌شود.

آخرین گزارش تورمی اعلام شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در اقتصاد ایران به بیش از ۴۷ درصد رسیده که بالاترین عدد در ۲۵ سال گذشته است. از سوی دیگر نرخ تورم نقطه به نقطه نیز همچنان بالای ۵۰ درصد اعلام می‌شود. یعنی یک خانوار ایرانی، به طور متوسط برای خرید یک سبد کالایی ثابت، در بهمن ماه سال گذشته، باید ۵۰ درصد بیشتر از بهمن سال قبل از آن پول خرج کند. این در حالی است که تورم در گروه کالا‌های خوراکی و آشامیدنی حتی بیش از ۷۰ درصد نیز اعلام می‌شود. یعنی برای خانوار‌های کم درآمد که بخش مهمی از درآمدهایشان خرج نیاز‌های روزانه و تامین مایحتاج خوراکی می‌شود، فشار افزایش قیمت‌ها بسیار بیشتر از دهک‌های ثروتمند جامعه نیز خواهد بود.


بیشتر بخوانید: وعده‌ بی حاصل وزیر کار برای حقوق کارگران


در چنین شرایطی، دولت باید برای حقوق کارمندان تصمیم گیری کند، تصمیمی که بر اساس مصوبه مجلس به قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز تبدیل شده و به این ترتیب حقوق کارمندان در سال آینده تنها ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت که با نرخ فعلی تورم، کارمندان ۲۷ درصد از توان خرید خود را در سال آینده از دست می‌دهند. در رابطه حقوق کارگران، اما بحث متفاوت است و، چون دولت به ظاهر خود را کنار کشیده، کارفرما باید با کارگر به جمع بندی برسد. در چنین شرایطی، اما در حالی که اعدادی بزرگ اعلام می‌شد، در نهایت افزایش حقوق کارگران چندان چشم گیر نخواهد بود.
یک کارشناس حوزه کار چند روز قبل گفته بود: نمایندگان کارگری باید برای عدد ۱۰ میلیون تومان در شورای عالی کار بجنگند و می‌گوید پیشنهاد من این است که با توجه به روند تورمی که روبه افزایش هم بوده و در پایان بهمن نزدیک به ۵۰ درصد اعلام شده و همچنین شاخص خط فقر که خود وزارت کار دو ماه قبل حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد حداقل دستمزد را برای کارگران و مشمولان تامین اجتماعی که عمدتا حداقل بگیر هستند نباید کمتر از ۱۰ میلیون تومان تعیین کنیم.

با این وجود، اما آنچه که در نهایت تصویب شد با خواسته‌های ابتدایی کارگران متفاوت بود. صولت مرتضوی – وزیر کار – در روز پایانی سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: حداقل دستمزد حقوق بگیران یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۲۴۳ هزار تومان افزایش یافت. معدل افزایش حداقل حقوق برای حداقل بگیران ۲۷ درصد افزایش یافت و برای سایر سطوح ۲۱ درصد افزایش یافت. حداقل دریافتی کارگران با بُعد خانوار ۳.۳ از ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۱۱۷ تومان به هشت میلیون و ۸۲ هزار و ۶۰ تومان افزایش یافت.

پس از پایان این جلسه، کارفرمایان از تصمیم استقبالی نسبی کردند، اما نمایندگان کارگران گفتند که با دل چرکینی حاضر به پذیرش این عدد شده‌اند. احتمالا علت رضایت نسبی صاحبان کار دور شدن از عدد ۵۷ درصد افزایش سال گذشته است، عددی که اعلام شد که برای بسیاری از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی مشکل ساز شده و حجت عبدالملکی وزیر وقت کار نیز سمت خود را از دست داده و نمی‌تواند از آن دفاع کند. در واقع کارفرمایان می‌گویند که اگر تورم وجود دارد، این موضوع خود را در تولید نیز نشان می‌دهد و قیمت مواد اولیه، قطعات، هزینه تامین و نگهداری، خدمات و حتی هزینه خرید یا اجاره بنگاه نیز همپای تورم افزایش یافته و اینکه آن‌ها بخواهند حقوق را نیز با همین شتاب افزایش دهند، برایشان راهی جز تعدیل نیرو یا تعطیلی بنگاه اقتصادی نمی‌گذارد. کارگران نیز از زاویه دید خود سخن می‌گویند که با توجه به افزایش هزینه‌ها و جا ماندن قدرت خرید از تورم، بسیاری از کارگران مجبور شده‌اند به کار چند شیفته روی بیاورند و اگر شرایط به همین منوال بماند، اصطلاحا کارگری دیگر " نمی‌صرفد" و در چنین فضایی بنگاه‌های اقتصادی نیز با کمبود نیرو مواجه خواهند شد.


بیشتر بخوانید: سایه تورم بر سفره افطاری ایرانی‌ها


در این میان هرچند دولت تاکید دارد که در این دعوا ناظر است، اما در عمل مقصر یا لااقل شریک جرم اصلی در ایجاد چنین فضایی است. اقتصاد دولتی ایران برای دورانی طولانی با تصدی گری دولتی‌ها در بخش‌های مختلف اداره شده و از این رو کسری بودجه، رشد پایه پولی و سرعت گرفتن افزایش نقدینگی، استقراض مستقیم یا غیر مستقیم از بانک مرکزی و ناترازی بانک‌ها و در نهایت این تورم دو رقمی قدرتمند که برای دورانی طولانی مهمان اقتصاد ایران بوده یک عامل اصلی دارد و آن دولت است. به این ترتیب این که هم کارگران حق دارند و هم کارفرمایان و در نهایت هر سال شرایط را طوری تحویل می‌گیرند که هیچ رضایت دو طرفه‌ای وجود ندارد نیز سایه سیاست‌های اشتباه یا پرریسک دولت تعریف می‌شود. پس از اگر بناست این دعوای دائمی بر سر حقوق و دستمزد تمام شود، دولت نه تنها در آن ناظر نیست که باید به عنوان بازیگر اصلی ورود کند و اصلاح شرایط کلان اقتصادی کشور، از جلسات طولانی مدت تعیین دستمزد پیشگیری کند.

البته این تمام ماجرا نیست. گزارش‌های غیر رسمی از این حکایت دارند که در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی عملا پایه حقوق اعلامی اعمال نمی‌شود و بر اساس قرارداد‌ها یا توافقاتی که میان کارگر و کارفرما انجام می‌شود، نرخ حقوق می‌تواند بسیار بیشتر یا حتی کمتر از کف دستمزد اعلامی توسط شورای عالی کار باشد. در این ماجرا نیز باز هم ردپای دولت دیده می‌شود. با بالا رفتن پایه حقوق کارگران، پایه حق بیمه نیز هر سال افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب سهم دولت از مالیات واحد‌های تولیدی که بر اساس دریافتی کارگران در نظر گرفته می‌شود نیز افزایش پیدا می‌کند.

به این ترتیب آب گل آلود تعیین کف دستمزد اگر برای کارگر و کارفرما جز یک بازی باخت – باخت یا لااقل بازی که برنده قطعی نخواهد داشت، چیزی ندارد، برای دولت بی ماهی نیست. مقصر اصلی تورم و افزایش فشار‌ها بر هر دو گروه، به عنوان ناظر یک گوشه می‌نشیند و پس از تمام شدن دعواها، در نهایت سهم خود از افزایش مالیات دریافتی را نیز بر می‌دارد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
احمد
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
تحلیل درست و بجا ، یا این شرایط منتظر این باشید که کارگران به کارهای فصلی و دلالی رو بیارن و کارگاه ها و کارخونه ها بدون نیروی کار ، ظرفیت تولید و پایین بیارن با حتی تعطیل بشن
سلام نقدی
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
دولت دیواری از دیوار مظلومان کارگری وبازنشستگان کارگری ندیده کی برای رضایت ما توجه میکنه
ناشناس
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
هیچ کس راضی نیست خدا ازشون نگذره من خودم شرکت کار میکنم دو تا بچه دارم به خدا نتونستم خرید کنم تو عید... همه کارگره شرمنده زن و بچه خوشون هستن
ناشناس
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
کارگرای عزیز . سعی کنین در کنار مشاغل سختتون تو کار دلاری هم برید . از هرچی تونستین خریدو فروش کنین . نترسید . شاید راهو چاه رو یاد گرفتین . بیاین بیرون از کارگری . تو ایران دلاری حواب میده فقط . دلو بزنین به دریا . حتمی دلاری کنین . بخواین بشینین فرجی بشه . تا پایان عمرتون هیچ اتفاقی. نمیفته . جز این که هر روز ضعیف تر از دیروز بشین و در نهایت مریضیو بازنشستگیو . اخر هم که مرگه برای همه انسانها . پس تا هستیم زندگی کنیم . چیزیم برای از دست دادن نداریم . پس یا حق عزیزان
ناشناس
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
وقتی وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران قانون را زیر پا میگذارند از مردم انتظار قانونمداری نداشته باشید. داور ما ماده ۴۱ هست نه اراجیف وزیر کار و اقتصار
رضا شری زاده
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
احتمال اعتصاب در شرکت ها و کارخانه ها به ۸۵درصد هست .
این هم یه نوعی دردسر برای دولت محسوب خواهد شد
امیر کمال
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
تا کارگر ها در سود کارهانه ها شریک نباشند و یا سهم نداشته باشند ،ما همیشه ارباب رو کلفت کرده و کارگر رو ضعیف ،
کارفرما ها در ایران از ساده ترینشون گرفته تا صاحبان شرکتهای بزرگ اگر چشمی برای دیدن داشته باشید ،به واسطه قوانین غلط وضع شده
تبدیل به اژدها شده اند
ثروتشون که از کارگرها میدزند داره خفه اشون میکنه
او موقع دادن مزد کارگر
کاسه گدایی شونو رو میکنن و همیشه در حال گفتن این هستند که ما ضرر میکنیم
ولی چون پولشون زیاده حرفشونو به کرسی مینشونن
علی
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
واقعا خجالت آوره با این دستمزد تعیین کردین
وحید
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
علت اصلی تحریم ها کارگران هستند علت تورم کارگران هستند. علت اصلی اختلاس ها کارگران هستند. اینکه یه ... میشه رییس جمهور مقسر کارگران هستند. علت خشک شدن ایران نابودی ایران کارگران هستند. علت مسافرت اقازادها به خاک دشمن کارگران هستند. الیته تو ایران مااا.. تو خاک دیگر مدیر بی کفایت بی مدیریت مسول بی کفایت... جمع کنید شرط پرطها.. اب قطع شد میگه مقسر نیرو شرکت ها هست.. دلار سکه هم مقسر کارگران هستند.. دولت قول شرف داد ولی بلعکس عمل کرده مقسر کارگران هستند... مسولین به بزرگی خودتان ببخشید مقسر کارگران هستند غیر این حساب شما لب ریز بود مقسر ما هستیم
حمید حاجی آقا
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
ما یک ضرب‌المثل داریم که میگه از خودم مال خودم از مردم مال خودم حکایت مسعولین ما را دارد که مال بیت‌المال را که میخورند هیچ رحم به مال واموال تامین اجتماعی که هیج کمکی از منابع کشور بهش نمیشه رو هم نمیکنن
ناشناس
0
0
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
بهترین کار اینه که از بیمه بیکاری استفاده کرد
بهمن
0
0
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
حقوق کارگر رو هم به دلار بدهید،چه عیبی داره،
بهمن
0
0
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
حقوق کارگران رو بر حسب قیمت طلا،دلار،.....پرداخت کنید،چطور کارفرما سود به نرخ دلار ببره ولی کارگر به ریال بی ارزش حقوق بگیره،
باقر
0
0
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
من که آدم مجرد هستم برام نمی صرفید کار کنم سال ۱۴۰۱ بعد شما اومدی با این همه تورم حقوق کارگر سال ۴۰۲ یک میلیون اضافه کردی به نظرت آقای نمایند های که حقوق کارگر را تصویب میکنی حقوق ماهی ۷ میلیون برای کارگر تو این گرونی حقوق کارگر ماهی ۷ میلیون تومن. تو شرکت‌های دولتی الان حقوق کارگر ۴۰ میلیون هست .من که دیگه از کارگری اومدم بیرون میرم یک موتور میخرم میرم اسنپ یا پیک روزی ۱ میلیون دوستام دارن کار میکنن .
مردم تو شرکت‌ها کار نکنید با این حقوق کم عمر جونیتون را هدر ندید برید کار آزاد تو یک ماه پول ۱۰ سال کارگری را در میاری
کار گر ساده
0
0
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
واقعا متاسفم برای اینکه قشر زحمت کش باید سفره اش کوچک شود .من نمیدونم چرا اینقدر وقت گذاشتن تا حقوق رو یک تومن بالا ببرن .
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
خیرموافق نیستم نمیصرفت کم هست
مجید
0
0
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
از قدیم می گن از کوزه همان برون طروات که در اوست .دیگه اینا اینطورین .اینم اضافه کردن خیلی لطف کردن .از اینا انتظارتان بالاس به خدا.باور کنید اینا فکر می کنن ما کارگرا پول هم نباید بگیریم .چی کار باید می کردن که نکردن .چرا ما باز به دست اینا نگاه کنیم اخه ؟
مرتضی
0
0
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
بنظرم حقوق ها کم باشه توروم داخل ایران کنترل میشه تا یه حدودی ن حقوق کارگر حقوق تمامی ارگان ها نمیشه مث پارسال ۵۷درصد نخاستیم پارسال ک یادتونه روغن مایع ۱۰هزاری با افزای ۵۷درصدی شد۱۰۰هزار
وقتی حقوق بره توآسمونا کنارش جنسای خوده کارخونم ۱۰برابر میره سرسفره کارگر،،،درست امسال ۲۰درصده ولی امسال پس انداز کارگر ببشتر چون کارخونه مجبور نیس دستمزد بالا بده کارگر جنسشم گرون نمیکنه،،هرکی دوستنداره کارگری نکنه اجبار ک نیست بقران من به کارگرم ولی ازاد کار میکنم۱۰ساله بدون بیمه و حقوق کارخونه میشه ۳ساله راه ۳۰سال کارو رفت پول دراورد.
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
واقعا خدا ازشون نگذره چطور راضی شدن که یک کار گر شرمنده زن و بچه اش بشه.
علی
0
0
سه‌شنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
من که دو ساله از شرکت زدم بیرون بخدا قسم دوساله درامدم‌ از ۲۰ سال کارگری بیشتر شده خدا راشکر .با ی دونه موتور خرید فروش موتور راه انداختم العان به لطف خدا ۱۷ عدد موتور دارم روز به روز هم قیمت میره بالا خدایاشکرت
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
وزیر ... چرا برای دولت و انقلاب مشکل درست میکنی اگر ریزش کارگری به کف خیابانها شروع بشه توی ... جواب گو هستی ای ...
کارگر ساده
0
0
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
دستشان درد نکنه با این حقوق من اجاره خانه میدهم با دو فرزند واقعان کم میارم خودشان که سفره شان پر است فکر کارگر بدبخت نیستند جنس‌ها ساعتی گران می‌شود ولی حقوق کارگر سالی یک ملیون بالا می‌رود نمی‌دانم چه جور می‌خواهند جواب پس بدهند ما کارگرها راضی نیستیم
ناشناس
0
0
جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
دولت بی کفایت و بی عرضه، .... تو مملکت. افغانستان بی صاحب و بی در و پیکره، عراق، هر دو سه ماه دولتشتون استعفا میده ولی وضعیت کشورشون از هر لحاظ از ایران بهتره، ارزش پولشون هم از پول ایران بالاتره. نتیجه: باعث تمام گرونیها و بدبختی ها، فقر، فلاکت جامعه خود مسئولین هستن!!! ینی اگه مملکت دولت و مجلس، مسئولین رو برکنار کنن، وضعیت کشور درست میشه.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟

بزرگترین شرکت‌های فروش عمده موبایل در ایران

فیلم/ پشت صحنه جذاب سریال گناه فرشته

رشد ۳۸ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲

تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، تیر خلاص به اقتصاد خصوصی کشور!

فیلم/بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی اصفهان

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال

برگزاری دومین حراج شمش طلا در این تاریخ

زرآباد سیستان زیرِ آب / راه‌های ارتباطی بسته شد و تیر‌های برق سقوط کرد، مدیریت بحران کجاست؟

فیلم/ون حامل بازیکنان تراکتور زیر مشت و لگد هواداران!

آمار غلط دولت درباره نرخ بیکاری

ارشادِ گشت ارشاد

بیت کوین آماده رویارویی با رویداد هاوینگ

فیلم/ انتقام سخت یک زن از همسرش با ریختن آب جوش!

سقوط طبقاتی شهروندان ایرانی / سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و حرکت متوسط‌ها به سمت فقیر شدن ادامه دارد

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

بورس در چه شرایطی رشد می کند؟

پشت پرده صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

بی‌قاعدگی در گشت ارشاد؛ نتیجه برخورد‌های گشت ارشاد در طرح نور، تذکر جدی برای برخی از مسئولان

فیلم/روایت عجیب از مادر رونالدو؛ کریستیانو قرار بود سقط شود؟

حباب سکه به این عدد رسید