تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

سود نجومی خودروسازی در جیب مافیا

قیمت خودرو در سال‌های اخیر در حالی به طور چشمگیر افزایش داشته و دست مردم از خرید آن کوتاه می‌شود که سود آن تنها به جیب یک گروه می‌رود: مافیا.

ایران خودرو

اقتصاد۲۴- خودروی داخلی به یکی از نماد‌های وضعیت اقتصاد ایران تبدیل شده است. تولید خودرو‌های بی‌کیفیت با قیمت‌هایی بالاتر یا برابر بهترین خودرو‌های جهان، ممنوعیت واردات به بهانه کمبود ارز و تبدیل خودروسازان داخلی به یکه‌تازان صنعت خودرو که بدون هیچ مانعی در حال تحمیل قیمت‌های غیر منطقی‌شان به مردم هستند.

دولت هم مانند همه حوزه‌های اقتصادی منفعلانه در حال پیروی از سازوکار‌هایی است که یا مستقیما از سوی ذینفعان خاص هدایت می‌شوند یا به طور غیرمستقیم سودش به جیب عده‌ای خاص می‌رود.

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس از مخالفان طرح قرعه‌کشی و فروش خودرو در بورس و از موافقان آزاد شدن واردات خودرو، وجود مافیا در خودرو را تایید کرده است. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی هم از این مافیا تحت عنوان «دلال»‌هایی یاد کرده که می‌خواهند بر قیمت خودرو تاثیرگذاری داشته باشند و سود فروش خودرو هم به جیب این «دلال‌ها» می‌رود.

او بی‌آنکه نامی از نهاد‌های نظارتی ببرد، گفته «اگر از سوی دستگاه‌های نظارتی یا هر مجموعه‌ای به نهاد‌های کارشناسی و تخصصی فشار وارد شود که بخواهند با اعمال فشار تصمیم گیری شود، طبعا نتیجه می‌شود استمرار وضعیت چند ده ساله‌ای که ما در خصوص خودرو داشته‌ایم.»

شرکت ایران ناسیونال در واقع نخستین گروه تولیدکننده خودرو در ایران بوده که کارش را در مرداد ۱۳۴۱ با مدیریت برادران خیامی آغاز کرد.

ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، برنامه‌ریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد.

از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدل‌های کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و آمبولانس نیز در این سال‌ها با همکاری دایملربنز در این شرکت تولید می‌شد.

در سال ۱۳۵۲ شرکت هدف‌گذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامین‌کننده در سراسر ایران تأسیس شد. شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه برهم زده‌شد.

انقلاب اسلامی همه چیز از جمله نام ایران‌ناسیونال را زیر و رو کرد. دی ماه سال ۱۳۶۱ شرکت ایران ناسیونال آگهی نظرخواهی در روزنامه منتشر کرد و اعلام کرد این شرکت قصد دارد نام خود را عوض کند و هر کس نام مناسبی را به این شرکت بفرستد.

اسلام خودرو به جای ایران خودرو

۵ خرداد سال بعد باز هم در ۳ روزنامه آگهی مشابهی منتشر شد و در نهایت فردی به نام عنبری پور در رقابت پیروز شد و نام پیشنهادی او یعنی «ایران خودرو» جایگزین نام ایران ناسیونال شد.

ظاهرا شرکت ایران ناسیونال یک دستگاه پیکان لوکس هم خارج از نوبت به و به‌طور رایگان به عنبری پور که پیشنهاد دهنده این نام بوده داده است. مساله‌ای که انتقاد نمایندگان مجلس را به وزیر صنعت وقت به دنبال داشت. محمد نوروزی نماینده وقت گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای از بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین وقت درباره چرایی اعطای یک خودروی لوکس به پیشنهاد دهنده نام ساده‌ای مانند «ایران خودرو» انتقاد می‌کند و می‌گوید «جناب وزیر جواب بدهند که در یک وزارتخانه به این معظمی این همه مهندسین و دکتر‌ها و کسانی دیگر که در آنجا حقوق می‌گیرند آیا قادر نبودند از این اسم‌ها پیشنهاد بدهند؟ حالا آقای عنبری‌پور که این اسم را پیشنهاد کرده این نام زیاد مهمی نبوده که درقبالش یک دستگاه پیکان به او داده بشود و آن طوری که من حساب کردم حدود ۴۷هزار تومان هم از پول شرکت حق تبلیغات آگهی شده است.»


بیشتر بخوانید: نخستین محموله صادراتی ایران خودرو به ونزوئلا رسید


بهزاد نبوی در پاسخ به این نماینده مجلس ابتدا از تغییر نام شرکت ایران ناسیونال دفاع می‌کند. او می‌گوید «نام ایران یا ناسیونال چیزی نبوده که بعد از انقلاب مدیران یا مسؤولین کشور قبولش داشته باشند... این اسامی باید تغییر بکند هر اسمی هم که مطرح می‌شود نمی‌شود گذاشت مثلاً اولین نامی که برای ایران خودرو مطرح شد اتومبیل سازی هفتم تیر بود خوب به ظاهر خیلی قشنگ هم هست یعنی هفتم تیر اسم خیلی خوبی هم هست، ولی ارتباطش بایک مؤسسه اتومبیل‌سازی چی هست؟»

جالب اینجاست بدانید جعفر شجونی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در همین جلسه نام ایران خودرو را مورد انتقاد قرار می‌دهد و آن را ملی‌گرایانه می‌خواند. او می‌گوید «نام ایران خودرو ملی‌گرائی است و من نام اسلام‌خودرو پیشنهاد می‌کنم که اسلامی است.»

جنجال بر سر پیکان لوکس اعطایی به برنده نامگذاری ایران خودرو به مساله عرضه و تقاضا هم کشیده است. موجدی ساوجی دیگر نماینده مجلس در جلسه فوق از بهزاد نبوی می‌خواهد که توضیح دهد چرا خارج از نوبت به برنده خوردرو داده‌اند.

توضیحات بهزاد نبوی نشان می‌دهد آن زمان هم معضل عرضه و تقاضا و نحوه عرضه مطرح بوده است. نبوی می‌گوید: «این خارج از نوبت هم باز امتیازی است که به برنده داده می‌شود.»

او در ادامه به معضل کاهش تولید خودرو بعد از انقلاب اشاره کرده و گفته «شما می‌دانید بسیاری از کارخانه‌های مابیش از انقلاب برای فروش محصولات خودشان چقدر خرج تبلیغات می‌کردند. حالا ما در شرایطی هستیم، چون تولیدمان کم است و تقاضا زیاد است این وضع وجود ندارد، ولی ان شاءالله ازسال آینده که در بعضی از محصولات تولیدمان بالا برود. مسأله بازاریابی مسأله مهمی خواهد بود و کارخانه‌ها هم مجبور هستند برای این قبیل امور روابط عمومی بازاریابی مخارجی را متحمل بشوند نه به آن شکلی که رژیم طاغوت متحمل می‌شد نه آن تبلیغاتی که رژیم شاه می‌گردد. ولی برای بازار یابی هزینه لازم است.»

جالب اینجاست که ظاهرا کمیسیون صنایع مجلس از توضیحات بهزاد نبوی درباره موضوع اعطای یک دستگاه ماشین پیکان جهت نامگذاری جدید ایران خودرو از ایران ناسیونال قانع نشده است.

سابقه دلالی خودرو از ابتدای انقلاب

موضوع دلالی در خودرو هم مسبوق به سابقه است. از ابتدای انقلاب به‌دلیل تیراژ پایین خودروسازی کشور و بالا بودن تقاضا، اختلاف بسیار زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها وجود داشته؛ بنابراین بازار دلالی حسابی داغ بوده است.

تیرماه ۶۸ در مشروع مذاکرات مجلس شورای اسلامی که شرح آن در خاطرات هاشمی رفسنجانی آمده گزارش کمیسیون امور قضایی و حقوق مجلس درباره وجود مافیا و دلالی در بازار فروش خودرو مستنداتی ارادئه شده است.

در این گزارش بندی تحت عنوان «ایجاد شبکه دلالان فروش خودرو» وجود دارد که در آن به وجود دلالانی سازمان یافته اشاره شده که «به منظور تحویل خودرو‌های خارج از نوبت به افراد، از طریق شبکه‌های دلالی مشخص خودرو‌ها را به جای تحویل دادن به افرادی که در نوبت بوده وشاید سال‌ها وجوه پرداختی آن‌ها در اختیار شرکت بوده به بازار آزاد عرضه میکرده» است. این گزارش که البته مربوط به تخلفات شرکت سایپاست، می‌گوید «وجوه حاصله به حساب‌های مشخص مسئول یا مسئولان سایپا واریز می‌شده است. ظاهراً این شیوه نوعی مزایده در پرداخت وجوه خارج از قاعده و مقررات بوده است.

در دوران ریاست جمهوری هاشمی قانون خودرو تصویب شد و طی آن واردات خودرو با تعرفه ۱۷۰ درصدی آزاد و مجوز ایجاد خودروسازی خصوصی برای ایجاد رقابت در بازار خودرو صادر شد.

دولت هاشمی به اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی مشهور بود. نمایندگانی که با جایزه دادن پیکان به برنده نامگذاری شرکت ایران خودرو به دلیل ریخت و پاش از بیت‌المال مخالف بودند همزمان با ورود پژو ۴۰۵ به کشور پیشنهاد دادند که این خودرو به تاکسی تبدیل شود تا نماد تجمل‌گرایی به حساب نیاید.

هادی نژادحسینیان وزیر صنایع سنگین هر دو دوره ریاست‌جمهوری هاشمی در گفتگویی که سال ۹۵ با یک رسانه انجام داده از قانون وادرات خودرو در دوران هاشمی به عنوان راهی برای رقابتی کردن بازار خودروی داخلی دفاع کرده و گفته «متاسفانه همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و از همان سال اول تصویب قانون خودرو، خیلی‌ها سنگ بنای مخالفت را با آن گذاشتند؛ قانون موردنظر تا حدود یک سال و نیم اجرا شد، اما به‌دلیل گران شدن ارز و افزایش قیمت خودرو، برخی از اعضای وقت کابینه آیت‌الله هاشمی بهانه خوبی برای توقف واردات پیدا کردند.»

به گفته وی «برخی اعضای دولت معتقد بودند قیمت خودرو و همچنین ارز به‌دلیل آزاد شدن واردات، بالا رفته و به همین دلیل سعی کردند هر طور شده جلوی واردات خودرو را بگیرند؛ هرچه ما گفتیم که این معضل راه حل دارد و می‌توان با ابزار تعرفه آن را کنترل کرد، دوستان قبول نکردند.»

از همان دوران استدلال این بود که ارزی که برای واردات صرف می‌شود بهتر است در راستای داخلی‌سازی هزینه شود. داوود میرخانی رشتی مدیرعامل پیشین ایران خودرو در توجیه مخالفتش با واردات خودرو گفته: آن زمان هم حرف ما این بود که وقتی کشور سالی ۲ میلیارد دلار صرف ارزبری خودرو (در حوزه واردات خودرو و قطعات) می‌کند، بهتر است تمام این پول در راستای داخلی‌سازی انجام شود.

منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجسن
0
0
سه‌شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
سود کلان خودرو در جیب کلان دولت دزد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲