تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

صف متقاضیان برای ورود به صنعت زیان‌ده هواپیمایی چیست؟

در یک شرایط عادی، ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به صنعت هوایی را می‌توانستیم اتفاقی نیک و گامی مثبت در جهت توسعه خطوط هواپیمایی کشور تلقی کنیم، اما این اتفاق در حالی که عرصه فعالیت برای دیگر شرکت‌های هواپیمایی دولتی و غیردولتی هر روز سخت‌تر می‌شود، کمی تعجب برانگیز است.

هواپیما

اقتصاد۲۴- شرکت هواپیمایی اروان، روز ۱۲ اردیبهشت و همزمان با روز معلم نخستین پرواز خود را انجام داد. این شرکت هواپیمایی که سهامدار عمده‌اش موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است، دو فروند بویینگ ۷۳۷ در ناوگان هوایی خود دارد که نام‌شان را «معلم» و «فرهنگیان» گذاشته است. این خبر در حالی منتشر شد که شرکت هواپیمایی اروان، در خردادماه سال گذشته نیز از آغاز عملیاتی شدن پروازهایش در هفته آخر همان ماه خبر داده بود. سهامدار عمده این شرکت هواپیمایی، هلدینگ سرمایه گذاری بازرگانی تدبیرگران اطلس وابسته به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است.

در یک شرایط عادی، ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به صنعت هوایی را می‌توانستیم اتفاقی نیک و گامی مثبت در جهت توسعه خطوط هواپیمایی کشور تلقی کنیم، اما این اتفاق در حالی که عرصه فعالیت برای دیگر شرکت‌های هواپیمایی دولتی و غیردولتی هر روز سخت‌تر می‌شود، کمی تعجب برانگیز است

روز ۶ اردیبهشت‌ماه، ذبیح‌الله خداییان، رییس سازمان بازرسی کل کشور در نشست با جمعی از بازرسان گفته که بسیاری از شرکت‌ها از قیمت پایین بلیت‌های هواپیما گلایه می‌کنند و با این حال، ۴۰ الی ۵۰ شرکت خصوصی وجود دارد که با یک الی دو هواپیما وارد چرخه صنعت هوایی شده و بسیاری هم در نوبت ورود هستند. او این پرسش را مطرح کرده بود که «اگر صنعت هوایی زیان ده است، چرا تا این اندازه متقاضی دارد؟» با آغاز فعالیت خطوط هواپیمایی شرکت وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، این پرسش اهمیت مضاعفی به خود می‌گیرد.


بیشتر بخوانید:  سرگردانی مسافران در خرید بلیت‌های نوروزی


تحریم‌ها، دشواری در مبادلات تجاری، افزایش هزینه استهلاک هواپیما‌های فرسوده و قدیمی، افزایش هزینه به‌کارگیری نیروی کار، تورم و حذف ارز ترجیحی ۴هزار و ۲۰۰تومانی، همه از مواردی است که در سال‌های اخیر، شرکت‌های هواپیمایی کشور را به مرز سقوط و ورشکستگی نزدیک کرده‌است.

سایت خبری «چابک آنلاین» در بهمن‌ماه سال گذشته نوشته که درآمد ۶ شرکت هواپیمایی کشور درسال ۱۴۰۰ به ۸ هزارمیلیارد تومان رسیده. در این میان، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ۳هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان درآمد عملیاتی و با هزار و ۵۲۹میلیارد تومان زیان خالص، در صدر لیست پردرآمدترین و پرزیان‌ترین شرکت‌های قرار دارد. همچنین با استناد به صورت‌های مالی منتشرشده از ۳۱۳ شرکت دولتی در فروردین ماه ۱۴۰۱، این شرکت هواپیمایی دولتی، تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۶هزار و ۳۰۰میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

بخش عمده‌ای از زیان‌های مالی در شرکت‌های هواپیمایی کشور در سال‌۹۹ و اوایل ۱۴۰۰، ناشی از محدودیت‌های همه‌گیری کرونا در جهان و ایران بود، اما با وجود احیای نسبی وضعیت خطوط هوایی جهان، صنعت هوایی ایران همچنان در باتلاق زیان‌دهی دست و پا می‌زند. بخشی از این وضعیت، در نتیجه تحریم‌ها و بخشی عمده‌ای از آن ناشی از سوءمدیریت در داخل است. حمید نجف، کارشناس صنعت هوایی در این مورد در روزنامه دنیای اقتصاد چنین نوشته: «مدیرانی که در راس این شرکت‌ها بودند به جای اینکه متخصص باشند، بعضا مدیران سیاسی بودند و تخصص لازم را نداشتند و به دلیل نا‌آگاهی از شرایط نتوانستند مجموعه را به درستی اداره کنند. این موضوع چرخه‌ی زیان و ورشکستگی این شرکت‌ها را تشدید کرده و هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی را افزایش داده است».

بخشی از نتیجه همین سوءمدیریت‌ها، امروز در ساختار صنعت هواپیمایی کشور رخنمون دارد. دانش ناکافی مدیریتی و مدیریت سیاست‌زده، شرکت‌های هواپیمایی را از کاهش هزینه‌های مازاد حاصل از شرایط داخلی و خارجی ناتوان کرده و در نتیجه، تقویت ناوگان و خرید قطعات مورد نیاز را به اقدامی ناممکن بدل کرده است. هرچه بیشتر آمار اعلامی از سوی مقامات و نهاد‌های رسمی را بررسی کنیم، بیشتر به عمق فاجعه در صنعت هوایی کشور پی می‌بریم.

بنا به گزارش سازمان حسابرسی، تا پایان سال ۹۹ از تعداد ۵۵ فروند هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ۲۸ فروند هواپیما زمین‌گیر بوده‌اند. همچنین، «محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی در نشست خبری اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور زمین‌گیر هستند. وضعیت تحریمی و عدم وجود بودجه کافی علاوه بر سوءمدیریت، نوسازی و یا حتی تعمیر این ناوگان را دست‌نیافتنی کرده است.

همه این آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که مجموعه‌ی شرکت‌های هواپیمایی فعال در ایران، کشتی به گل نشسته‌ای است که با شرایط موجود، نه راه پس دارد و نه راه پیش؛ با این وجود، تمایل ورود شرکت‌ها به این صنعت زیان‌ده، محل تعجب است. به عبارت دیگر، در شرایطی که شرکت‌های هواپیماییِ غرق در زیان‌های انباشته، به دلیل قیمت پایین، بلیت‌فروشی را به پایین‌ترین حد رسانده و منتظر افزایش ۱۰۰ درصدی، قیمت بلیت برای هواپیما‌های قدیمی و فرسوده‌شان هستند، شرکت‌های جدیدالورود به این عرصه، از جمله شرکت هواپیمایی اروان، با کدام چشم‌انداز، خطر حضور در این حوزه را به جان خریده‌اند؟

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۶ منطقه پایتخت در معرض خطر فرونشست زمین

عکس/ تغییر عجیب «سوگند» سریال لحظه گرگ و میش بعد ۶ سال

واردات تاثیری بر قیمت گوشت قرمز در بازار نداشت

در حال حاضر خاموشی‌ها اعمال نمی‌شود

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس ضربه مغزی شد؟

ماجرای ضرب و شتم یک شهروند در راسک چه بود؟

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

هیاهوی پلتفرم‌ها برای بلک فرایدی و جیب خالی مردم/ تخفیفات کذایی جمعه سیاه به اوج خود رسید/ مراقب اجناس بنجل باشید!

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ آذر۱۴۰۳

عکس/ الیکا عبدالرزاقی با لباس کردی در جشنواره

اینفوگرافی/ مخالفان و موافقان فیلترینگ را بشناسید

وضعیت هواشناسی امروز

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار