تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
نتایج یک پژوهش دربارۀ برآورد کشتار غیرمجاز پلنگ در سراسر ایران نشان می‌دهد

کشتار بی صدای پلنگ ایرانی؛ مرگ ۱۰۰۰ پلنگ در ۱۳ سال

این مطالعه نشان می‌دهد که در یک بازۀ ۱۳ ساله، هر سال ۳۲ پلنگ کشته شده است که فقط اخبار تعدادی از این کشتار‌ها راه به رسانه‌ها می‌یابد

کشتار بی صدای پلنگ ایرانی

اقتصاد۲۴ - مطالعۀ اخیر دربارۀ کشته‌شدن پلنگ‌ها عدد بزرگی از کشتار این گربه‌سان نشان می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که در یک بازۀ ۱۳ ساله، هر سال ۳۲ پلنگ کشته شده است که فقط اخبار تعدادی از این کشتار‌ها راه به رسانه‌ها می‌یابد. یعنی هر ماه تقریباً سه پلنگ کشته می‌شود. این عدد، فقط از جنبۀ علایق فردی یا حرفه‌ای اهمیت ندارد، بلکه این میزان تعارض بین جامعه و یک گونه، حکایت از مسائلی دیگر دارد.
به گزارش پیام ما، به نظر می‌رسد بیشتر پلنگ‌هایی که شکار می‌شوند، نه از روی تفریح یا به‌دست‌آوردن پوست، که به‌دلیل رفع تعارض کشته می‌شوند. وجود دام اهلی در زیستگاه‌های طبیعی مهمترین علت تعارض و حذف پلنگ از طبیعت است. به‌علاوه، وجود جاده‌های دسترسی در دل زیستگاه‌ها احتمال تصادفات جاده‌ای پلنگ را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر دسترسی آسان‌تر افراد برای شکار مستقیم این گونه را فراهم می‌سازد.
اگر بخواهیم تنها موضوع تعارض دام اهلی و پلنگ را بررسی کنیم، پای اقتصاد خرد روستایی و عشایری به موضوع باز می‌شود. سرمایۀ اصلی این گروه از جامعه، دام اهلی است و طبق قانون، دامداران اجازه دارند تا دام خود را با مجوز سازمان منابع طبیعی، در مراتع به چرا ببرند و برای نگهداری دام نیز آغل احداث کنند. تعارض همینجا به‌وجود می‌آید. ساده است که بگوییم برای حفظ پلنگ‌ها باید جلوی صدور پروانه‌های چرا گرفته شود! در این صورت بخشی از جامعه باید به فکر شغل دیگری برای خود باشد و از طرفی تولید گوشت قرمز در کشور نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد. آن‌هم درست در شرایطی که افزایش قیمت گوشت قرمز، انگیزه برای پرورش دام را افزایش داده است. از سوی دیگر موضوع بیمۀ دام و بیمۀ پلنگ چندسالی است که در کشور مطرح شده. افزایش تعارضات بین پلنگ و دام اهلی در کنار تورم و شرایط اقتصادی کشور، عملاً موضوع بیمه را منتفی کرده است؛ خصوصاً اینکه دامداران مجبورند برای اثبات مدعای خود دربارۀ حملۀ پلنگ به دام، شواهدی مشخص از جمله لاشۀ دام کشته‌شده را به کارشناس بیمه ارائه کنند. گاهی چنین چیزی ممکن نیست، چون پلنگ طعمه خود را از دسترس افراد خارج می‌کند. یا آنکه محل وقوع حمله پلنگ به دام مکانی است که دسترسی به آن دشوار است.
به نظر می‌رسد راه‌حل‌های میانی مانند ایمن‌سازی محل نگهداری دام اهلی، در کنار ممیزی دقیق مراتع، همچنین سرمایه‌گذاری برای توسعۀ دامداری‌های متمرکز و مواردی از این دست، یکی از راه‌های حفظ پلنگ‌ها باشد.
پلنگ بزرگترین گربه‌سان ایران و یکی از پنج گوشتخوار بزرگ طبیعت کشور ماست. وجود تعارض بین مردم و پلنگ، نمود بیرونی مسائل متعدد دیگری است که کمتر به چشم می‌آیند. از افزایش دام اهلی و تا پایین‌آمدن کیفیت مراتع و چراگاه‌ها گرفته تا بی‌اعتمادی دامداران و مردم محلی به دولت دربارۀ رفع خسارت حملۀ حیوانات وحشی. کشته‌شدن ۱۰۰۰ پلنگ در ۱۳ سال، به‌معنای عمق تعارضات جامعه با عرصه‌های طبیعی، پلنگ و سایر گونه‌های حیات‌وحش است. در چنین شرایطی است که مال‌باختگان، خود دست به اسلحه می‌برند و (به زعم خود) عدالت را اجرا می‌کنند. نتیجه این می‌شود که پلنگ‌ها بی‌صدا کشته می‌شوند.

به گزارش پیام ما، زخمی‌شدن یک پلنگ در تله در هرمزگان، کشته‌شدن پلنگ دیگری توسط یک دامدار در شمال کشور و ده‌ها مورد دیگر فارغ از آنکه نشان می‌دهد تعارض جامعه محلی با این گونه محدود به یک عرصۀ جغرافیایی نیست، بخشی از آمار حذف این گونه را نیز برای پژوهشگران روشن می‌کند. بااین‌حال، براساس پژوهش‌های انجام‌شده، این موضوع روشن می‌شود که آمار قطعی پلنگ‌های کشته‌شده به میزانی نیست که در رسانه‌ها به آن‌ها اشاره می‌شود و تلفات این گونه بیشتر از تعدادی است که روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: تلف شدن یک پلنگ در واریان کرج


«محمود صوفی»، پژوهشگر دانشگاه «گوتینگن» آلمان و همکارانش مطالعه‌ای را براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط محیط بانان دربارۀ برآورد کشتار غیرمجاز پلنگ در سراسر ایران انجام دادند. آن‌ها در این مطالعه رابطۀ بین تراکم دام، تراکم طعمۀ وحشی و کشتار غیرمجاز پلنگ‌ها را بررسی کردند.
بهره‌برداری خارج از ظرفیت یکی از تهدید‌های اصلی تنوع زیستی در بسیاری از مناطق جهان است. این شیوۀ بهره‌برداری، گونه‌های زیادی را در سراشیب انقراض قرار داده است که از نمونه‌های آن می‌توان به گوشتخواران بزرگ‌جثه اشاره کرد. جمعیت این دسته از گونه‌ها به‌واسطۀ حضورشان در عرصه‌هایی که تحت فشار جامعۀ انسانی است، رو به کاهش گذاشته است. از جمله این فشار‌ها می‌توان شکار غیرمجاز (شکار با اسلحه، تله‌های سیمی، مسمومیت) یا مرگ‌ومیر گوشتخواران در جاده‌ها را برشمرد. از آنجا که در حال حاضر بیش از یک‌سوم مساحت زمین درگیر فعالیت‌های مرتبط با دامداری است، کشتار گوشتخواران به‌واسطۀ درگیری انسان و حیات‌وحش که درنهایت به کشتار غیرمجاز منجر می‌شود، به امری معمول بدل شده است.

مدیریت شکار غیرمجاز

به‌طور کلی محیط بانان وظایف چندگانه دارند. هدایت بازدیدکننده‌ها و توریست‌ها، سرشماری حیات‌وحش، پاسخ به تعارضات انسان و حیات‌وحش، گشت و پایش و همچنین نظارت بر رعایت قوانین از جمله مواردی است که محیط بانان در قبالش مسئولیت دارند. بااین‌حال به‌دلیل فشار شکار غیرمجاز در بیشتر مناطق حفاظت‌شدۀ آسیا و آفریقا فعالیت‌های محیط بان‌ها عمدتاً به نظارت بر عدم رعایت قوانین و اعمال مجازات بر قانون‌شکنان متمرکز شده است. برای مثال در ایران، محیط بانان به‌صورت روزانه در اطراف پاسگاه‌های محیط بانی گشت‌زنی و به شکل منظم کشفیاتشان از جرائم مرتبط با حیات‌وحش را در کنار مشاهداتشان از حیات‌وحش مستند و گزارش می‌کنند. جمع‌آوری چنین داده‌هایی علاوه‌بر هزینه‌های لجستیکی، هزینه‌های انسانی بالایی دارد، گاه محیط بان زخمی می‌شود و در مواردی حتی شاهد مرگ آن‌ها هستیم. همین موضوع است که بهره‌گیری حداکثری از این داده‌ها را برای کمک به هدایت تلاش‌های حفاظتی، ضروری می‌سازد. البته مسئلۀ درگیری محیط بانان و قانون‌شکن‌ها تمرکز این مطالعه نبوده است.

مناطق دور از دسترس و عدم شناسایی تلفات

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در مدیریت فعالیت‌های مرتبط با شکار غیرمجاز دشواری محاسبۀ دقیق تعداد جانوران شکار شده است. از آنجا که شکار غیر مجاز ماهیت پنهان دارد و به‌صورت مخفیانه رخ می‌دهند، ردیابی آن بسیار دشوار می‌شود. شکارچیان غیرمجاز اغلب رد محدودی از خود به‌جای می‌گذارند و اغلب در مناطقی می‌توانند از سوی محیط‌بانان کشف و شناسایی شوند که در حیطۀ اقدامات قانونی و نظارت قرار داشته باشند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که شکار غیرمجاز به ویژه در مناطقی که گشت‌های کمتری در آنجا اجرا می‌شود و یا در مناطقی که فاقد اقدامات اجرایی هستند کشف و شناسایی نشوند. ازاین‌رو توجه ویژه‌ای برای تعیین میزان دقیق حیوانات شکارشده به‌شکل غیرمجاز با استفاده از رویکرد‌های آماری که تشخیص‌های ناقص را محاسبه می‌کند مورد نیاز است، زیرا دانستن تعداد مرگ‌ومیر جانوران برای مدیریت حیات‌وحش ضروری است.
این مطالعه به این پرسش پاسخ می‌دهد که چطور از اطلاعات پایش و گشت‌زنی جمع‌آوری‌شده توسط محیط بانان می‌توان برای تعیین کمیت شدت شکار غیرمجاز سالانۀ پلنگ در ایران استفاده کرد؟ برای انجام این کار مجموعه‌ای از مدل‌های آماری نوین بهره گرفته شده است که تعداد شکار‌ها و رویداد‌های ردیابی و مشاهده‌شده را با تعداد شکار‌هایی مشاهده نشده‌ای که به‌واسطۀ ردیابی ناقص کشف نشده‌اند، مرتبط می‌کند. در این مطالعه علاوه‌بر محاسبۀ سالانۀ تعداد پلنگ‌های کشته‌شده، تأثیر عامل تراکم دام و فراوانی طعمۀ وحشی بر شکار غیرمجاز پلنگ در طول دورۀ مطالعه نیز بررسی شده است.

جاده‌ها و سهولت دسترسی برای شکار

این مطالعه با همراهی گروهی از دانشگاه گوتینگن آلمان، مرکز علوم محیط زیستی شرقی، داروین استرالیا، دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه شهید بهشتی انجام شده و از اطلاعات جمع‌آوری‌شدۀ محیط بانان دربارۀ شکار غیرمجاز پلنگ در مناطق حفاظت‌شده و غیرحفاظت‌شده بهره گرفته شده است. استفاده از چنین داده‌های (پایش) جمع‌آوری شده‌ای در یک بازۀ زمانی در سطح کشور نادر است. نتایج این پژوهش که یک دورۀ ۱۳ ساله (۱۳۹۸-۱۳۸۶) را شامل می‌شود نشان می‌دهد که در این دورۀ زمانی بیش از ۱۰۰۰ پلنگ، یعنی به‌طور متوسط سالانه ۳۲ پلنگ در ایران به‌شکل غیرمجاز کشته شده‌اند. این مطالعه چند عامل کلیدی انسانی را شناسایی کرده که بر کشتار غیرمجاز پلنگ‌ها اثرگذار بوده است:

اول: میان تعداد مورد انتظار کشتار پلنگ با تراکم دام رابطۀ مثبتی وجود دارد؛ به این معنا که هر چه تراکم دام بیشتر، کشتار پلنگ‌ها هم گسترده‌تر و بیشتر.


بیشتر بخوانید: فیلم/ پلنگ ایرانی در طبیعت برفی مازندران


دوم: مطالعه بسامد بالاتری از رویداد کشتار پلنگ در مناطق حفاظت‌شدۀ بزرگتر شناسایی کرد. مناطق حفاظت‌شده بزرگتر ممکن است جمعیت بیشتری از پلنگ را در خود جای دهند و درنتیجه، این موضوع منجر به شمار بیشتر مرگ‌ومیر آن‌ها می‌شود.

سومین موردی که نویسندگان این مطالعه به‌دست آوردند این بود که آن‌ها دریافتند بیشترین فراوانی شناسایی‌شده از کشتار پلنگ‌ها در مناطقی با جاده‌های بیشتر بوده است.
نگارندگان معتقدند ابزار آماری‌ای که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، می‌تواند دربارۀ سایر گونه‌های حیات‌وحش در مناطق مختلف و داده‌های مرتبط با پایش آن‌ها مؤثر باشد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

مشخصات فنی ویژگی های جنگنده F۱۵ آمریکا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جدایی اشکان خطیبی از آناهیتا قطعی شد؟

عکس/ هادی چوپان در حرم امام رضا (ع)

رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم

اعزام زائران حج تمتع چگونه است؟

شرط سردار آزمون برای آمدن به لیگ برتر

دختر بچه ۱۰ ساله دوستش را سلاخی کرد!

فیلم/ کدام بازیگران زن سینمای ایران هنوز ازدواج نکرده اند؟

حق‌الزحمه دستیاران پزشکی افزایش یافت

خردادماه نقطه چرخش بورس به سمت صعودی شدن

بالا بردن قیمت بنزین شاخص تورم را ۴ رقمی می‌کند؟

فیلم/رویای موتور سواری بانوان به حقیقت نمی پیوندد!

فیلم/ آماده شدن عادل فردوسی پور برای اجرا در اتاق گریم

جذاب‌ترین کشور اروپایی برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

فیلم/ خاطره صحرا اسدالهی از کامنت زشت یکی از آشنا‌های خود

جزئیات وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیونی ودیعه مسکن

منطقه «پرواز ممنوع» چیست؟

هزینه تشریفات شروع مجلس دوازدهم ۲۰۰ میلیارد تومان!

استوری رسول خادم درباره دختر پرسپولیسی+ عکس

قیمت خانه‌های ۷۰ تا ۹۰ متری در تهران+ جدول

عکس سلفی سوسانو و همسر فوتبالیستش در یک کافه

افزایش استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین

آخرین خبر درباره تعیین دستمزد کارگران

وضعیت دردناک بی‌خانمان‌های روستای سوخته

عکس/ عاشقانه‌های بابک جهانبخش و همسرش در اینستاگرام

بهار متفاوت بازار اجاره مسکن

تداوم کشکمش تعزیرات و طلافروشان مشهدی + فیلم

کدام نماینده مجلس ۱۴۰ سکه گرفت؟

خودروسازان چینی تمام ارز دولتی را بلعیده‌اند

احسان و سولماز زوج عاشق برنامه ماه عسل جدا شدند+ فیلم

ماجرای جنجالی توزیع روغن‌های خوراکی آلوده در کشور

بازی های کامپیوتری مناسب بچه های زیر ۹ سال

فیلم/ ابراهیم رئیسی تکلیف حجاب را مشخص کرد

بهترین کویر‌های کشور برای کویرنوردی

تاریخ دقیق افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد

مهارت آموزی و استعدادیابی، حلقه‌ی مفقود در آموزش و پروش + عکس

عکس/ دیدار مهران مدیری و محمود احمدی نژاد!

روستای سوخته؛ بازماندگان روستای امامزاده ابراهیم ۷ روز پس از آتش‌سوزی مهیب

ورود یک مسافر در بحبوحه بحران انتخابات پارلمانی؛ انگیزه بارزانی از حضور در تهران چه بود؟ / درخواست اقلیم کردستان از ایران چیست؟

افشاگری یک اصولگرا درباره داماد، برادر و همسر رئیسی

حواشی یک قرارداد بزرگ و مخفیانه در بهشت شهرداری/ چینی‌ها به ساخت‌وسازهای پایتخت تزریق شدند؟

گرانی بنزین عامل خرید خودرو‌های برقی؟

قالیباف‌زدایی از سیاست؛ از اهداف کوتاه مدت تا برنامه ریزی بلندمدت /کدام طیف او را زیر ضرب برده است؟

فیلم/واکنش جالب سید محمد خاتمی به شعبده بازی جالب دایی عباس!

اعطای تسهیلات ۳۵ میلیارد ریالی به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی بانک رفاه کارگران

ثبات در بازار طلا برقرار شد

آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی

سامانه خودنویس چه کمکی به مستاجران می کند؟

کاربرد‌های بازاریابی داده محور در کسب و کار

طعنه سنگین سردار آزمون با ستاره استقلال + عکس

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳