تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

دلیل رفتار خنثی سهامداران نسبت به گزارش شرکت‌ها

فاصله‌گرفتن از سطح روانی ۳/ ۲میلیون واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته، در شرایطی که معمولا اهالی بازار سهام نسبت به انتشار عملکرد مثبت شرکت‌ها امیدوار بودند، نشان می‏دهد شرایط برای صعود پایدار شاخص، حداقل در کوتاه‌مدت فراهم نیست.

بورس

اقتصاد۲۴- عواملی نظیر تغییر انتظارات در بازار‌ها و عقبگرد شاخص ارزی به واسطه سیگنال‌های مثبت سیاسی، وضعیت شاخص سهام را تغییر داده است.

بورس تهران پس از دو ماه پر‌فراز‌و‌نشیب حالا در شرایطی قرار گرفته که هر روز سهامداران در مواجهه با ترافیک اخبار داخلی و خارجی مجبورند واکنش درخوری نسبت به اتفاقات نشان دهند. در حال حاضر شاید بیشترین ابهامی که ذهن فعالان اقتصادی را درگیر خود کرده، این است که چرا با توجه به انتشار عملکرد گزارش شرکت‌ها و قرار داشتن در فصل مجامع، سهامداران رویه‌ای متفاوت از قبل را در پیش گرفته‌اند.

اگرچه در دو سال گذشته مهم‌ترین ابهام سرمایه‌گذاران، آینده مذاکرات برجام بوده و این ابهام وضعیت بازار‌ها را به‌کرات تحت‌تاثیر قرار داده است، اما اظهارات کارشناسان بازار سرمایه حاکی از آن است که وضعیت قیمت دلار و تحرکات قیمتی در این بازار به یکی از دغدغه‌های اصلی بازار سهام مبدل شده است. تالار شیشه‌ای از ابتدای هفته با ریزش شدیدی سهامداران را شوکه کرد و برای سومین بار طی ۱۴روز معاملاتی اخیر ابرکانال ۳/ ۲میلیون واحد را از دست داد. این در حالی است که امسال برخلاف روال سنتی سال‌های قبل، سهامداران نسبت به گزارش‌های مثبت شرکت‌ها و انتظارات تورمی موجود واکنش درخورتوجهی نشان ندادند.

از این‌رو تداوم رونق داد‌و‌ستد‌های بورس بر فضای مبهم و ناپایدار این بازار سایه افکنده است. گروهی از کارشناسان با بررسی رفتار معاملاتی سهامداران از «تغییر فرمان انتظارات» خبر می‌دهند و برخی دیگر وضعیت ناپایدار کنونی را موقتی و اصلاحی زودگذر عنوان می‌کنند. با توجه به اینکه دولت با تنش‌های داخلی و خارجی دست‌به‌گریبان است، این گزاره مهم می‌تواند روند بازار‌ها را غیرقابل‌پیش‌بینی جلوه دهد. به این ترتیب اگرچه به نظر می‌رسید در خرداد نظاره‌گر بازار پررونقی باشیم، اما ممکن است خلاف این رویه را در کوتاه‌مدت بورس تهران شاهد باشیم.


بیشتر بخوانید: افت بورس نتیجه رفتار‌های هیجانی سهامداران


همان‌طور که بار‌ها مشاهده شده تضعیف قیمت سهام ریسک خروج پول را به همراه دارد، بنابراین تشدید خطر بی‌ثباتی مالی عقبگرد نماگر‌ها را بیش از پیش امکان‌پذیر خواهد کرد. در همین رابطه حمیدرضا فاروقی، کارشناس بازار سرمایه، با توجه به ریزش ۸۳/ ۳ درصدی نماگر اصلی بورس و خروج ۲ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومانی پول از گردونه معاملات طی شنبه و یکشنبه، به «دنیای اقتصاد» گفت: بعد از جهش پی‌در‌پی نماگر‌های بورسی طی ۲۵ روز معاملاتی ابتدای ۱۴۰۲ انتظار می‌رفت بازار وارد فاز اصلاحی و از رونق بدون وقفه بورس کاسته شود. زمانی که بازار وارد فاز اصلاحی می‌شود هم از نظر زمانی و هم از نظر قیمتی نیاز به تنفس دارد. به این ترتیب باید اذعان کرد که بازار از منظر زمانی همچنان در تکاپوی اصلاح است. علاوه بر این عامل، ریزش اخیر را باید در ادامه روند اصلاحی محدوده ۵/ ۲ میلیون واحدی اردیبهشت عنوان کرد.

در این میان برخی از عوامل، از جمله انتشار اخبار منفی در حوزه سیاست خارجی کشور و اظهارات برخی سیاستگذاران در خصوص تشابه وضعیت بورس ۱۴۰۲ با بورس ۹۹، موجب شده شاهد شکل‌گیری موج جدیدی از بی‌اعتمادی سهامداران باشیم. او در مورد علت واگرایی سهامداران در مواجهه با عملکرد گزارش مثبت شرکت‌ها و واکنش خنثی معاملاتی در آستانه فصل مجامع نیز توضیح داد: سلب اعتماد سهامداران مهم‌ترین دلیل واگرایی اخیر از سوی سهامداران است که دلایل بسیاری در به وجود آمدن این وضعیت دخیل هستند. یکی از عوامل تضعیف روند معاملات بورس در روز‌های اخیر عبارت از رفتار دوگانه سیاستگذار در این بخش است. رفتار غیرحرفه‌ای برخی از متولیان در مورد بازار سهام و ابلاغ برخی دستورالعمل‌های معاملاتی مبهم سبب خروج بخش بزرگی از پول حقیقی از تالار شیشه‌ای شد. بی‌اعتمادی مزبور کار را به جایی رسانده که هم‌اکنون با انتشار عملکرد مثبت اغلب شرکت‌ها، سهامداران با بی‌اعتنایی از کنار این مهم در حال عبور هستند.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را وارد بازار‌های فیزیکی از جمله سکه، طلا، خودرو، ارز و حتی مسکن کنند. در یک ماه گذشته رفتار برخی از سیاستگذاران نشان داد تا چه میزان می‌توانند بر عملکرد بورس اثرگذار باشند. به همین دلیل افراد به دلیل شدت ریسک‌پذیری بازار سهام ترجیح می‌دهند وارد بازار‌هایی با ریسک اندک شوند تا سیاستگذار نتواند به راحتی در ساز‌و‌کار آن بازار‌ها دخل‌و‌تصرف کند. برخی دستورالعمل‌ها پیرامون وضع قوانین تعرفه‌های صادراتی، ابهام در عرضه و قیمت‌گذاری خودرو در بورس و ابهامات وزارتخانه‌ای و مواردی از این دست بازار سهام را به انزوا کشیده‌اند.

به گفته این کارشناس، گذر زمان تا حدودی می‌تواند از رخوت حاکم بر معاملات بکاهد. به نظر می‌رسد با وارد شدن به فصل تابستان وضعیت بورس با تغییرات عمده‌ای روبه‌رو شود. در همین راستا اگر تصمیمات جدید اقتصادی که بازار سهام را مورد هدف منفی قرار می‌دهد، رخ ندهد، به‌مرور بازار وارد مدار تعادلی می‌شود و می‌تواند کانال‌های از‌دست‌رفته را پس بگیرد. با توجه به اینکه جنس سهام فیزیکی نیست، تحولات سیاسی و اقتصادی اثرات پررنگی بر نوسانات سهامی ایفا می‌کنند؛ بنابراین آنچه در بخش‌های اقتصادی و سیاسی رخ می‌دهد، می‌تواند به صورت مستقیم روند بازار را دستخوش تغییر کند.

معادلات بازگشت به زیر ارزش ذاتی

آنچه مشخص است اینکه بازار سهام از روند صعودی پایدار فاصله گرفته است. همین مساله نه‌تن‌ها اثر خود را بر معاملات سهامی گذاشته، بلکه به دلیل پررنگ شدن ابهامات در خصوص تداوم این وضعیت، کلیت فضای بورس را با افزایش نااطمینانی مواجه کرده است. در ریزش بیش از ۵۴ هزار واحدی شاخص کل طی روز گذشته چند پیام نهفته است. در همین رابطه احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه، معتقد است آنچه رشد بازار را در ماه‌های گذشته رقم زد مختصات انتظارات تورمی حاکم بر اقتصاد کشور بود. رشد همزمان بازار‌های دارایی و ایجاد خوش‌بینی مضاعف نسبت به تداوم افزایش قیمت دلار در سامانه مبادلات ارزی وضعیت متفاوتی نسبت به ۱۴۰۱ برای بورس ۱۴۰۲ رقم زد. حالا چرا این روند با وجود جریان تورمی متوقف شده است؟

در همین رابطه باید گفت با کاسته شدن از روند پرشتاب قیمت دلار آزاد و محدود شدن نوسانات قیمتی دلار در کانال ۵۰ هزار تومان، همسو با کاهش حدودی انتظارات تورمی از سوی افراد، در کنار مداخلات بانک مرکزی در مورد کشف قیمت دلار دوم سبب شده سهامداران در ریل سرمایه‌گذاری خود تغییراتی را اعمال کنند و با استراتژی کوتاه‌مدت وارد این بازار شوند. از سال ۹۹ تا امروز این اتفاق نیفتاده است که بازار در طولانی‌مدت بتواند در روند تعادلی باقی بماند. طی این مدت سهامداران به دنبال نوسان‌گیری و کسب سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن بوده‌اند. شواهد نیز حاکی از آن است که هر لحظه از حجم و ارزش معاملات کاسته می‌شود. فارغ از این موضوع، آن دسته از افرادی که اهل سهامداری هستند و به قصد به دست آوردن سود در میان‌مدت و بلندمدت وارد بازار شده‌اند، به دلیل آنکه نتوانسته‌اند سود موردنظر را کسب کنند ممکن است از بازار خارج شوند. مضاف بر اینکه بازار همچنان در سطوح ارزنده‌ای در حال معامله است.

اما به نظر می‌رسد حتی در هفته‌های آینده قیمت سهام پایین‌تر از قیمت کنونی آن معامله شود. قدر مسلم بورس نسبت به بازار‌های دیگر ارزان‌تر هم خواهد شد. در هفته‌های آینده و با تداوم سیاست‌های انقباضی سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، پیش‌بینی می‌شود صندوق‌های بازنشستگی نیز در قامت فروشنده ظاهر شوند. پرواضح است که در مسیر افزایشی فروردین و اردیبهشت‌ماه عمده خرید‌ها توسط حقیقی‌ها انجام شده است. با این اوصاف احتمال اینکه با وارد شدن به ماه‌های میانی تابستان حقوقی‌ها برای تامین مالی همانند سال قبل فروشنده باشند بسیار زیاد است. در صورتی که نظام عرضه و تقاضا در بازار بهم بریزد و جریان ورود پول متوقف شود بازار زیر ارزش ذاتی معامله خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب