تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲

برای حل مشکلات دلسرد نیستیم/ افتتاح شعبه حل اختلاف در نصر تهران

حسین اسلامی رئیس هیات مدیره این سازمان با بیان جزئیاتی از گزارش عملکرد سه ماهه اخیر گفت: تمرکز ما در شش ماهه باقیمانده هیأت مدیره بر گزارش‌دهی است. در این میان کارهایی که انجام شده و در آن موفق شده‌ یا نشده‌ایم و اقداماتی که لازم بوده است تا صورت گیرد اما انجام نشده است، بیان می‌شود.

برای حل مشکلات دلسرد نیستیم/ افتتاح شعبه حل اختلاف در نصر تهران

اقتصاد۲۴- به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، اسلامی با بیان این که می‌خواهیم در مدت باقیمانده دوره هیأت مدیره کارهای نیمه تمام را به پایان برسانیم، گفت: در برخی از کارهایی که انجام داده‌ایم متاسفانه موفیقتی نداشته‌ایم مانند رفع محدودیت‌های اینترنتی. چون در این موضوعات ارگان‌های دیگری تصمیم‌گیر هستند.

برای حل مشکلات دلسرد نیستیم/ افتتاح شعبه حل اختلاف در نصر تهران

رضا قربانی عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران نیز درباره برگزاری روز ملی فناوری اطلاعات امسال در برج میلاد گفت: تلاش جدی امسال ما در برگزاری این رویداد موضوع محتوا است و با توجه به ظرفیتی که در برج میلاد در این زمینه وجود دارد، روی شبکه‌سازی در این خصوص فعالیت خواهیم کرد. امسال، پیش بینی کردیم تا علاوه بر افراد صنفی، اشخاص غیرصنفی هم حضور داشته باشند.

برای حل مشکلات دلسرد نیستیم/ افتتاح شعبه حل اختلاف در نصر تهران

اولین رویداد روز برنامه‌نویسی برگزار می‌شود

مجید اورعی، عضو هیأت مدیره سازمان نصر تهران و رئیس رسته توسعه نرم‌افزار هم در این نشست از برگزاری اولین رویداد به مناسبت روز برنامه‌نویسی خبر داد و گفت: هدف این است تا در همایش مزبور درباره موضوع‌های تخصصی در بخش نرم‌افزار با حضور متخصصان این حوزه و همچنین مصرف‌کنندگان و بخش دولتی دور یک میز، گفتگو انجام شود.

او گفت: موضوع دوم دعوت به مشارکت از متخصصان حوزه نرم‌افزار و استفاده از نظرات آن‌ها است. می‌خواهیم در حوزه‌های نرم‌افزار‌های کاربردی هم صنف، کمیته‌های بیشتری را تشکیل دهیم. دو کمیسیون ERP و CRM هم‌اکنون در حال تشکیل است. هدف از تشکیل کمیسیون‌ها این است که برای ارزیابی شاخص‌هایی مانند افزایش کیفیت محصولات و قیمت‌گذاری‌ها برای نرم‌افزار، به وجود چنین کمیسیون‌های تخصصی مورد نیاز بود.

اورعی موضوع سوم فعالیت‌های رسته نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران را شناسایی ۳۰ مشکل حوزه نرم‌افزار بیان کرد و گفت: ما این مشکلات را در سه گروه تقسیم‌بندی کردیم، موضوعات مرتبط با قانون را در حوزه تنظیم‌گری، موضوعات مربوط با کسب و کار‌ها را در حوزه مربوطه و موارد مرتبط با تقویت شرکت‌ها را در حوزه توانمندسازی شرکت‌ها دسته‌بندی کردیم.

او افزود: در حوزه تنظیم‌گری در بخش ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها و قابلیت تبدیل به ثروت این دارایی‌ها، موضوع توثیق نرم‌افزار را به عنوان یک ماده واحده به کمیسیون اقتصاد دیجیتال پیشنهاد دادیم و امیدواریم در آنجا بتوانیم این ماده واحده را به تصویب برسانیم و زمینه توثیق نرم‌افزار مهیا شود.

رئیس رسته توسعه نرم‌افزار ادامه داد: در بخش ساماندهی، از جمله موارد مطرح شده موضوع استانداردسازی بود. با توجه به گذشت بیش از سه دهه از حوزه نرم‌افزاری در کشور در دو بخش استاندارد با مشکل روبرو هستیم؛ نخست ارجاع کار نرم‌افزار و دیگر توسعه نرم‌افزار است.

موضوع دیگری که اورعی به آن اشاره کرد، تلاش برای تجمیع مجوز‌ها و حذف برخی از موارد زائد بود. او در اینباره گفت: شرکت‌ها مجبور شده‌اند یک نفر را برای برای تمدید و دریافت گواهینامه‌ها استخدام کنند. به دنبال تجمیع گواهینامه‌ها هستیم تا از دریافت گواهینامه‌های غیرضروی پرهیز کنیم.

برای حل مشکلات دلسرد نیستیم/ افتتاح شعبه حل اختلاف در نصر تهران

بحران تامین ارز واردکنندگان

آیدین عدالت، عضو هیات مدیره و رئیس رسته سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: ما در ۳ تا ۴ لایه پیگیر ۲ موضوع هستیم؛ نخست پیگیر مطالبات اعضا درخصوص مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها و موضوع دوم کمک به حاکمیت برای توسعه حوزه ICT است تا موجب شود این بازار بزرگتر شود؛ چون بازار بزرگ شرایط کسب و کاری بهتری را می‌ها می‌کند. از سویی دیگر به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور برای رشد زیرساخت‌های کشور در تعامل هستیم.

عدالت گفت: موردی که بازار سخت‌افزار و ارتباطات سال‌های مدیدی با آن درگیر بوده و به مرحله بحران رسیده است، موضوع تخصیص ارز به کالا‌های این حوزه است. ما اطلاع داریم که میزان ارز در کشور کم است و به سختی دست دولت می‌رسد؛ اما موضوع مهم این است که بانک مرکزی به درستی اولویت‌ها را برای تخصیص ارز، تشخیص نمی‌دهد. مثلا در جایی که برای خودرو چند میلیارد دلار ارز تخصیص داده می‌شود برای بازار ICT نیم میلیارد دلار با دشواری تخصیص داده می‌شود. شاید کل واردات ICT در سال به ۵ تا ۶ میلیارد دلار ارز برسد که سهم بیشتر آن واردات گوشی موبایل است و سایر بخش‌های ICT به ۲ میلیارد دلار نمی‌رسد. این واردات شامل محصول نهایی مانند گوشی همراه، لپ تاپ و ... تا قطعاتی که برای تولید از آن‌ها استفاده می‌شود، است.

عضو هیأت مدیره نصر تهران ادامه داد: بحران تامین ارز، تامین کنندگان و تولیدکنندگان را با مشکل روبرو کرده است و موجب شده تا عرضه از تقاضا در بازار پیشی گیرد و فارغ از بحث سلیقه و مدل مورد درخواست، اقلام ICT دچار حباب قیمتی شوند و این کالا‌ها با چند برابر قیمت در مقایسه با کشور‌های دیگر تامین شود. این گرانی صرفا ناشی از تعرفه‌های گمرکی و حمل و نقل نیست، این حباب به دلیل کمبود عرضه است. کمبود عرضه هم چند عامل دارد؛ عوامل بین‌المللی و به ویژه عامل اصلی آن سیاست‌های بانک مرکزی است.

عدالت گرانی موجود در بازار این حوزه را به دلیل کمبود ارز عنوان کرد و مسبب آن را بانک مرکزی دانست: مشکل اصلی در سیاست‌گذاری است، سیاست‌های بانک مرکزی و دولت به گونه‌ای است تا سیاست تخصیص ارز را کُند کنند. حباب قیمتی هم تبعات بلندمدتی مانند کمبود کالا، فرسوده شدن زیرساخت‌ها، قطعی‌های مکرر، عدم سرویس و در عمل از دست رفتن زیرساخت اطلاعات را به دنبال دارد. این مسائل مشکلات را افزایش داده است، مثلا عامل کندی اینترنت و عدم دسترسی به پهنای باند تنها فیلترینگ نیست بلکه فرسودگی زیرساخت‌ها هم از دیگر دلایل آن است.

او در ادامه به بخشنامه اردیبهشت ماه بانک مرکزی با موضوع نحوه تخصیص ارز به کالا‌ها و خدمات وارداتی اشاره کرد و گفت: در یک بند آن سیاستی اعمال شده که به باور بنده بسیار غیرکارشناسی و خطرناک است که تبعاتی برای کشور به دنبال دارد. در یک بند آن آمده است که از این پس به فعالان تولیدی اعم از بازرگانی، تولیدی و خدماتی در مناطق ویژه و آزاد ارز تامین شده از سامانه نیما یا بانک مرکزی تخصیص داده نمی‌شود و توضیح داده شده است که فعالان باید از دیگر ارز‌های در دسترس استفاده کنند.

او افزود: در جای دیگری از همین بخشنامه آمده است که ارز قابل دسترس دیگری در عمل وجود ندارد. یعنی این بانک به جز ارز نیمایی و بانک مرکزی ارز دیگری را به رسمیت نشناخته و آن را قاچاق می‌داند. مشخص نیست که منظور آن‌ها از ارز‌های دیگر قابل دسترس چیست؟ اما در عمل می‌گوید که تولیدکننده و واردکننده در مناطق آزاد تجاری و ویژه، از ارز قاچاق استفاده کند. موضوع مهم این که اگر تولیدکننده موفق به تامین ارز شود آن را باید با قیمت ۵۰ هزار تومان تهیه کند، سپس محصول خود را در منطقه آزاد و ویژه تولید کرده در ادامه آن را ترخیص کرده و به سرزمین اصلی بیاورد و آن گاه با کالایی که با ارز ۴۰ هزار تومانی نیمایی وارد شده است به رقابت بپردازد؛ نتیجه آن در عمل مرگ تولید در مناطق ویژه و آزاد است.

تعامل خوبی با مجلس داریم

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نصر تهران هم به صورت خلاصه به اقدامات صورت گرفته از آخرین نشست خبری تا امروز پرداخت. او با اشاره به حمایت سازمان نصر از تعدادی از کاندیدا‌های اتاق بازرگانی گفت: خوشبختانه با این حمایت وزن قابل توجهی از کاندیدا‌ها موفق شدند به اتاق راه یافته و مهمتر از آن به هیأترئیسه ورود کنند که این بی‌سابقه بوده است. در کنار این موارد ریاست اتاق هم فردی از حوزه دیجیتال انتخاب شد.

کشاورز در ادامه به برگزاری مسابقات فوتسال جام انفورماتیک، یادواره روز فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در سال جاری استقبال خوبی از این رقابت‌ها صورت گرفت. ما فضایی را مهیا کردیم تا علاوه بر اعضای صنف، نهاد‌های حاکمیتی مرتبط هم بتوانند در این مسابقات شرکت کنند. در این ارتباط بازیکنانی از وزارت صمت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شرکت کردند. همچنین امسال برگزاری دوره دوم مسابقات تنیس روی میز خانم‌ها و اولین دوره مسابقات آقایان هم برگزار شد.

به گفته دبیر سازمان نصر تهران، در حوزه حقوقی هم مرکز داوری اقدامات خوبی انجام است. او گفت: سازمان نصر تهران متولی شواری حل اختلاف ویژه موضوعات فناوری اطلاعات شده است و طی روز‌های آینده دفتر این شورا با حضور نمایندگان بخش خصوصی و قوای قضائیه و مجریه افتتاح خواهد شد.

کشاورز همچینین به ارائه خمات مشاوره در زمینه‌های بیمه و مالیات به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اشاره کرد که قرار است ارائه مشاوره‌های حقوقی به اعضا هم اضافه شود.

دبیر سازمان نصر تهران گفت: در این دوره تعامل خوبی با مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است و برای اولین بار پیشنهاد‌های صنف به منظور درج در برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه می‌شود.

برای حل مشکلات دلسرد نیستیم/ افتتاح شعبه حل اختلاف در نصر تهران

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد

مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه + عکس

دستگیری زنی که دایی مُرده اش را برای ضامن شدن به بانک آورده بود

فیلم/ با حمله دوباره اسرائیل تاکتیک پاسخ ما متفاوت خواهد بود

تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟

فیلم/بلایی که بازیگر معروف زن بر سر گربه‌ها آورد

پراستفاده‌ترین ارز‌های فیات برای معاملات رمزارزی