تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۳ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

بررسی کارنامه دو ساله رئیسی در صنعت خودرو

صنعت خودروی کشور در طول سال‌های گذشته از مسائل انباشته شده‌ای رنج می‌برد، اما تقریبا دو سالی است که با توجه به برنامه ریزی‌های مختلف در راستای تنظیم این بازار شرایط به سمت مطلوب پیش رفته و هم اکنون شاهد کنترل قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم.

صنعت خودرو
اقتصاد۲۴- در راستای سلسله گزارش‌های توسعه صنعت خودرو و اقدامات مثبت دولت سیزدهم در این حوزه، در نوبت اول به نتایج و دستاورد‌های دولت در کنترل بازار آزاد و ثمره برنامه‌ریزی‌ها پرداختیم.

حال قرار است با دورنمایی بیشتر به این موضوع بپردازیم که دولت سیزدهم صنعت خودروی کشور را چگونه تحویل گرفت و در مقطع کنونی که هنوز برنامه‌های بسیار برای رشد و توسعه این صنعت مهم وجود دارد، چه نقشی در تنظیم بازار خودرو ایفا کرده و کجای ماجرا ایستاده است.

رشد ٤٨ درصدی تولید خودرو

از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار دستگاه از انواع خودرو در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۸ درصدی را رقم زده است.

کاهش ١٥ درصدی قیمت موتورسیکلت

از سوی دیگر طی سه ماهه سال جاری ۱۳۸ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده است؛ این در حالیست که با افزایش عرضه موتورسیکلت در ماه گذشته، ۱۵ درصد قیمت این محصول در بازار کاهش یافته است.

دولت سیزدهم صنعت خودروی کشور را در وضعیت نامطلوبی تحویل گرفت؛ به گونه‌ای که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید خودرو با احتساب خودرو‌های ناقصی که قابلیت تجاری‌سازی نداشت، به یک میلیون دستگاه هم نمی‌رسید؛ ضمن اینکه در سال ١٣٩٨، نصف این مقدار بود.


بیشتر بخوانید: فراخوان ایران خودرو برای واریز وجه ۴ خودرو


پدیده تولید ناقص و انباشته شدن خودرو‌ها در پارکینگ خودروسازان عارضه‌ای مزمن در صنعت خودروی کشور بود که نتیجه این عارضه، افت کیفی محصولات انبارشده در پارکینگ خودروسازان و افزایش بدهی خودروسازان به زنجیره تامین و همچنین تقاضای انباشته شده در بازار خودروی کشور بود.

ابتکار و اقدامات انجام شده در حوزه خودرو در دولت سیزدهم، یکی از بالاترین میزان‌های رشد تولید در تاریخ صنعت خودروی کشور و همچنین شفاف‌سازی و ثبات در عرضه خودرو هستیم که حاصل همه آن‌ها کاهش بی‌سابقه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار؛ به طوری که با افزایش عرضه‌ها هم اکنون قیمت خودرو‌ها دربازار تقریبا به قیمت بهمن ماه سال گذشته نزدیک شده است.

پایان ناامیدی با جمع شدن عرضه قطره چکانی خودرو

از سوی دیگر عرضه غیرشفاف و قطره‌چکانی خودرو به بازار، گردونه قرعه کشی‌ها را به لاتاری بزرگ تبدیل کرده و از بازار خودرو، جولانگاهی برای سوداگری دلالان ساخته بود؛ متقاضیانی بودند که در دوره‌های پیاپی عرضه محصولات خودروسازان شرکت می‌کردند، اما بازهم «برنده نمی‌شدند». همچنین سامانه فروش یکی از خودروسازان، در عرض چند دقیقه ابتدایی آغاز طرح‌ها، مشتریان را با پیام تکمیل ظرفیت مواجه می‌کرد؛ این در حالی بود که ظرفیت تولید در صنعت خودروی کشور وجود داشت.

با طراحی برنامه تحول صنعت خودروی کشور و اجرای گام اول آن یکی از بالاترین رشد‌های تولید خودرو در دنیا در سال ۱۴۰۱ در صنعت خودروی کشورمان محقق شد؛ به گونه‌ای که با تولید یک میلیون و ٣۴٧ هزار خودرو در سال گذشته، بسیاری از ظرفیت‌های معطل در سایت‌های تولید خودروسازان به کار گرفته شد. همچنین از خرداد ماه ١۴٠١، دیگر بساط تولید خودروی ناقص جمع و در عرضه خودرو نیز با اجرای طرح سامانه یکپارچه نوبت‌دهی، عملاً شفافیت لازم برای مدیریت تقاضا در حوزه خودرو فراهم شد.

سامانه یکپارچه از آن دست اقداماتی بود که نقش به‌سزایی در کنترل و مدیریت بازار داشت؛ هدف از اجرای این سامانه پاسخ به تقاضای بازار از طریق مکانیزمی شفاف برای نوبت دهی براساس برنامه تولید هر خودروساز بود تا بر اساس آن بهره‌گیری از ظرفیت بازار برای توسعه صنعت خودروی کشور محقق شود؛ نکته مهم این است که هم اکنون در بسیاری از کشور‌ها فروش خودرو‌های نو از طریق خودروسازان بر اساس مکانیزم لیست انتظار و سفارش گذاری تولید انجام می‌شود؛ بدین ترتیب خودروساز قادر است تا بر اساس ترجیح مشتری و شانس مشتری به یک محصول خاص، برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه ظرفیت‌های تولید آن محصول را فراهم سازد؛ پس این سامانه کارکردی دوگانه هم از حیث ایجاد شفافیت در عرضه خودروسازان و هم از حیث توسعه صنعت خودرو بر مبنای ترجیح و انتخاب مشتری دارد.

البته که گفتنی است که این سامانه ابداً سامانه فروش نیست و عملیات فراخوان و فروش توسط خود خودروسازان انجام می‌شود؛ در این سامانه یکپارچه یک لیست انتظار متمرکز و شفاف شکل می‌گیرد که این پایگاه داده از جنبه‌های مختلف نظیر پایش‌های تخصصی بازاریابی، پایش‌های نظارتی، ایجاد بستر برای مالیات برعایدی اضافی و... قابلیت بهره‌برداری دارد؛ از سوی دیگر این اطمینان برای مشتریان وجود دارد که تقاضای خود را به نحوی مطمئن با زمانبندی مشخص می‌توانند از خودروساز داخلی تامین کنند و دیگر عدم قطعیت‌های مرتبط با قرعه‌کشی که منجر به عدم امنیت روانی برای مشتریان بازار خودرو می‌شد، حاکم نخواهد بود.

تغییر قاعده بازی در صنعت خودرو

در حوزه اجرای برنامه تحولی صنعت خودروی کشور، در آغاز راه هستیم؛ صنعت خودروی کشور از مسائل انباشته شده‌ای طی این سال‌ها رنج می‌برد.

در حالیکه طی یک دهه اخیر، نوعی بی‌عملی و رهاشدگی در سیاست‌گذاری صنعت خودرو رواج پیدا کرده بود. درجازدن و توقف در میزان عمق داخلی‌سازی خودروها، رشد مونتاژکاری صرف و همچنین عدم توجه به توسعه محصولات جدید و فناوری‌های نوین در صنعت خودرو، بی‌توجهی به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت خودرو، عدم توجه به نیاز‌های بازار و... تنها بخشی از بیماری صنعت خودروست که طی سال‌های اخیر گریبانگیر آن شده است؛ اما خوشبختانه برای آنکه به نتایجی متفاوت از گذشته برسیم، ضروری بود تا برنامه‌ای منسجم برای تغییر قواعد صنعت خودروی کشور طراحی شود که این امر در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌های آن اجرایی می‌شود.

از سویی بخش خصوصی می‌تواند نقش پررنگ و منحصری در صنعت خودروی کشور ایفا کند؛ برای این امر ضروری است تا بستر‌هایی طراحی شوند تا منافع بخش خصوصی همراستا با منافع ملی تعریف شود.

گفتنی است که سهم تولید خودروسازان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ قریب به ۹۵ هزار دستگاه بود؛ این در حالی است که طی سال ۱۴۰۱ یکی از بیشترین میزان رشد خودروسازان بخش خصوصی محقق شد و با بیش از ۱۰۰ درصد رشد میزان تولید آن‌ها به ۲۰۰ هزار خودرو در سال رسید. در حقیقت سهم خودروسازان خصوصی از بازار خودروی کشور از هفت درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید.

مقوله اسقاط خودرو‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در دولت سیزدهم، مورد توجه و پیگیری قرار گرفت؛ بر اساس برآورد صورت گرفته، بایستی بستری طراحی می‌شد تا اسقاط به عنوان مانعی در راه رشد تولید نباشد (موضوعی که در پایان سال ۱۴۰۰ با آن مواجه شدیم و شماره‌گذاری محصولات به سبب کمبود گواهی اسقاط توقف شده بود!)؛ بنابراین باید طراحی بستر و سیاستگذاری طوری انجام می‌شد که تهدید بر سر راه تولید به فرصتی برای افزایش نوسازی تبدیل شود؛ براین اساس دولت لایحه‌ای برای ایجاد مشوق برای نوسازی از طریق اخذ وجهی از تولیدکننده، تقدیم مجلس شد.

بر اساس آن وجوه دریافتی به عنوان تسهیلات برای رونق نوسازی به عنوان مثال در توسعه موتورسیکلت‌های برقی استفاده شود؛ از این دست موارد در دولت سیزدهم بسیار بوده تا بتوان با تغییر قواعد صنعت خودرو به توسعه و آینده درخشان این صنعت دل بست؛ اما آنچه در گام دوم و ادامه مسیر توسعه صنعت خودروی کشور مهم و حائز اهمیت است، مقابله با علت و ریشه شکنندگی تولید و وابستگی این صنعت است؛ این مهم از طریق توسعه سهم بیشتری از زنجیرهِ ارزش این صنعت در داخل کشور، محقق می‌شود؛ بنابراین باید بتوانیم با تمرکز بر حلقه طراحی وتوسعه محصولات جدید با تکیه بر فناوری‌های نوین محصولات رقابت‌پذیر را در کشور توسعه دهیم.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال گذشته، مسیری در جهت فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان جدید در صنعت خودروی کشور بود؛ هدف از این نمایشگاه این بود تا زمینه ساز ایجاد گفتمان جدید در حوزه توسعه محصولات بومی باشد؛ خوشبختانه اکنون این گفتمان حتی در شرکت‌های بخش خصوصی ریشه دوانده و از مونتاژکاری به سمت توسعه محصولات بومی و افزایش رقابت پذیری محصولات داخلی حرکت کرده است.

منبع: ایسنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲
با سلام این دولت مغز منجمد خیلی بیشتر از 1900 میلیارد تومان که به خودرو پرداخت نکرد روی سهام خودروسازان ضرر کرده این چگونه مملکتی هستش در انتها توصیه من به بعضی بازارگردانها دست از جنایت بردارید با تشکر و تقدیم احترامات
حسین
0
0
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲
این دولت کارنامه ای در هیچ زمینه ای ندارد کارناکارنامه اش زیر صفر است فقط شعار و حرف مفت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

عکس/تضمین ضمانت پزشکیان درباره گشت ارشاد توسط ظریف و آذری جهرمی

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

عکس / سعید جلیلی فقط رای دهندگان به خود را ایرانی می‌داند

عکس/واکنش آذری جهرمی به اظهارات طرفدار جلیلی: دختران ایران را فاحشه نخوانید

عکس / درخواست زنگنه از دادستانی تهران برای تعقیب جلیلی و زاکانی

عکس‌های جوانی پزشکیان در کنار هاشمی و خاتمی

اینفوگرافی/پزشکیان و جلیلی چند رأی تا رئیس جمهور شدن فاصله داشتند؟

عکس / تضمین پزشکیان برای ایستادگی در برابر گشت ارشاد و فیلترینگ

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بازار سرمایه در خوف تفکری که بورس را ثروت بادآورده می‌داند/ سیاست جلیلی تکرار مسیر شکست خورده شوروی سابق است/ اقتصادی که تا برنامه‌ریزی کاهو و خیار پیش رفته، سیگنال خوبی برای بورس نیست

عکس/علیرضا قربانی، تخت‌جمشید را به این شکل و شمایل درآورد

عکس رمانتیک بازیگر سریال شب‌های برره در آلمان

عکس/تغییر چهره شدید بازیگر «پر پرواز» بعد از ۲۴ سال

پایان سودای ریاست سردار!/ چرا گندم ریاست جمهوری نصیب قالیباف نمی‌شود؟

جلیلی بالاخره اعتراف کرد: دولت روحانی وقتی شروع به کار کرد، ۸۰۰ تحریم وجود داشت

جنایت هولناک در خیابان کارگر جنوبی تهران

نگرانی بازار سرمایه از انتخاب جلیلی/ بورسی‌ها پشت پزشکیان درآمدند

عکس/توئیت جنجالی جلیلی درباره ماجرای دهقان فداکار

توضیحات دادستانی درباره حمله به یک وکیل در تبریز

بهزاد نبوی:از همه در حال خواهش کردن برای رای به پزشکیان هستم

اتفاق تلخ در انزلی؛ بازیکن ملوان درگذشت

استاد دانشگاه اکسفورد: اگر پزشکیان انتخاب نشود حتی ممکن است ایران در خطر بیفتد

کارنامه طیب نیا، فرمانده اقتصادی پزشکیان: کاهش تورم ۳۶ درصدی به ۹ درصد در عرض ۴ سال

طرح جدید تیم جلیلی: اعزام طلبه و روحانی به روستا‌ها جهت تغییر نظر مثبت مردم نسبت به پزشکیان

طعنه سنگین آذری جهرمی به رسایی

اعضای جدید هیأت‌مدیره بانک سینا انتخاب شدند

سرمایه‌گذاری بانک سینا در حوزه اقتصاد دیجیتال و خلق ارزش برای سهامداران و مشتریان

صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ بانک سینا تصویب شد

یک تغییر کوچک در مرحله دوم انتخابات

شریعتی، نماینده حامی جلیلی: آذری جهرمی به طالبان توهین می‌کند

اعلام حمایت حزب مؤتلفه از جلیلی

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

فیلم / نماینده جلیلی: دختران بی حجاب را تنبیه ملایم می‌کنیم، مثل زندان!

آغاز مذاکره پرسپولیس با آقای گل

اختلافات شخصی دلیل قتل ۵ جوان در استان غربی

۳ سوال چالشی و روشن کرباسچی از سعید جلیلی درباره گشت ارشاد، اینترنت و برجام

فیلم / مخالفت پزشکیان با گرانی بنزین در تلویزیون

عکس/مطالبه یک جوان از مسعود پزشکیان درباره انتخاب پوشش به روایت فاضلی

عکس / دیدار طیب‌نیا با پزشکیان

انفجار در ازمیر ترکیه؛ ۴ نفر کشته و بیش از ۲۰ تَن زخمی شدند

عکس/واکنش آذر منصوری به ادعا‌ها درباره تشکیل دولت سوم روحانی

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

هجوم مردم برای خرید ربع‌سکه/ جزییات

عکس/یک دروغ دیگر فضای مجازی؛ طرحی که پزشکیان امضا کرده بود مربوط به مقابله با فساد اداری است، نه گشت ارشاد!

اوسمار به خاطر ۲۰۰ هزار دلار پرسپولیس را ترک کرد!

فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه بر سر سوپرمارکت‌ها می‌آورند؟

جهش شوکه کننده قیمت خودرو در بازار+ جدول

فیلم/ رئیس جمهور شدن ‎جلیلی ترسناک است

عکس/ پوستر هوشمندانه پزشکیان برای قهرکنندگان با صندوق رأی

حمايت قاليباف از جليلى قانون شكنى است

مهلت ارسال آثار به جشنواره تا هفدهم تیرماه تمدید شد

شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی شد

دیدار طیب‌نیا با مسعود پزشکیان

عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شد

این خودرو برقی، رکورد سرعت شارژ را شکست + عکس

عکس/ظریف از ایرانیانی که رأی ندادند عذرخواهی کرد

فیلم/ داماد زاکانی باز هم حاشیه ساز شد!

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

پرسپولیس ۱۸۰ میلیارد تومان گران‌تر از استقلال!