تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۴ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
دوربرگردان «جم»

پشت پرده اختلاف‌ها در صدا‌و‌سیما؛ جبلی به سرنوشت سرافراز دچار می‌شود؟

نه در دهه اول و نه در دهه دوم و سوم انقلاب، صداوسیما با مسئله بی‌ثباتی روبه‌رو نبود، آن‌گونه که در دهه ۹۰ دچار آن شد. نه محمدهاشمی و علی لاریجانی و نه حتی عزت‌الله ضرغامی در این رسانه بدون ثبات مدیریت نکردند، اما از زمان حضور محمد سرافراز، صندلی مدیریت این نهاد متزلزل شد.

جبلی به سرنوشت سرافراز دچار می‌شود؟

اقتصاد۲۴- نه در دهه اول و نه در دهه دوم و سوم انقلاب، صداوسیما با مسئله بی‌ثباتی روبه‌رو نبود، آن‌گونه که در دهه ۹۰ دچار آن شد. نه محمدهاشمی و علی لاریجانی و نه حتی عزت‌الله ضرغامی در این رسانه بدون ثبات مدیریت نکردند، اما از زمان حضور محمد سرافراز، صندلی مدیریت این نهاد متزلزل شد. حالا انتقادات به جبلی آن‌قدر گسترده شده که روزنامه رسمی صداوسیما به دفاع از او برخاسته و انتقادات را کار «جریان خودی» و «سربازان رسانه‌ای لانه‌کرده در رسانه‌های جریان انقلاب»، «فیل‌‎های خفته در نهاد‌های رسمی» و «جریان مخالف‌خوان» که «امروز در هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی» هستند، دانسته و معتقد است این‌ها حمله به سازمان صداوسیما را ترتیب داده‌اند. اما ماجرا چیست؟ علت انتقادات به صداوسیما در کجاست و چرا برخلاف آنچه از بیرون مشاهده می‌کنیم، مسئولان صداوسیما (از‌جمله مدیران روزنامه رسمی این سازمان) این حملات را کار «نیرو‌های خودی» معرفی می‌کنند؟

انتقادات از کجا آغاز شد؟

مدت‌هاست کشمکش بر سر مهار پلتفرم‌های پخش آنلاین یا VOD‌ها آغاز شده است. صداوسیما که احساس می‌کند عرصه را به رقابت با این پلتفرم‌ها که در زمینه تولید سریال پیشرفت مهمی کرده‌اند باخته است، برای مهار آن‌ها خیز برداشت. آن‌ها معتقد بودند با مقداری آزادی عمل که در این پلتفرم‌ها برای ساخت سریال وجود دارد، صداوسیما مرجعیت خود را از دست داده است؛ خصوصا آنکه بحث و دعوای اصلی بر سر آگهی‌هایی بود که اخیرا این پلتفرم‌ها توانسته بودند به خاطر مخاطب بالای سریال‌هایشان جذب کنند. به عبارت روشن‌تر، صاحبان صنایع به خاطر مخاطب بالای سریال‌های شبکه‌های خانگی، آگهی‌های زیادی را به این پلتفرم‌ها دادند که همین مسئله صداوسیما را دچار آشفتگی کرد. آن‌ها فهمیده بودند به‌زودی رسانه‌شان تبدیل خواهد شد به رسانه‌ای شبیه مجموعه‌ای که اگرچه بزرگ‌ترین مؤسسه مطبوعاتی و انتشاراتی ایران است، اما صاحبان صنایع رغبتی برای دادن آگهی به آن‌ها ندارند؛ چراکه به‌جز مخاطبان اجباری، محتوای تولیدی آن‌ها جذابیتی برای مردم ندارد. پروژه صداوسیما دست‌گذاشتن بر روی این پلتفرم‌ها و مهار آنهاست تا مبادا آن‌قدر بزرگ شوند که صداوسیما تبدیل به آن رسانه دیگر شود. این روند با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد فاز جدیدی شد. این شورا در مصوبه اخیر خود اعلام کرد: «وظیفه نظارت بر حوزه سکو‌های صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش‌خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صداوسیما قرار دارد». با این مصوبه بسیاری از هنرمندان به انتقاد پرداختند و با انتشار متنی یکسان نگرانی خود را از احتمال بی‌کارشدنشان بیان کردند.


بیشتر بخوانید:شبکه نمایش خانگی به صداوسیما رسید


جبلی یا جلیلی

در کنار این موضوع، انتقاد به تسخیر صداوسیما توسط یک جریان خاص و وحید جلیلی آغاز شد. سایت انتخاب گزارشی تصویری منتشر کرد که از برنامه جلیلی برای تسخیر صداوسیما از سال ۹۷ پرده برداشت و نوشت: «دو سال است برادر کوچک‌تر سعید جلیلی قائم‌مقام صداوسیما و البته به گفته برخی مطلعین مدیر پشت پرده با ویترینی به نام پیمان جبلی شده، صداوسیما در چه وضعیتی قرار دارد؟ او ادعا می‌کرد باید صداوسیما در خدمت جامعه باشد نه «اقلیت» محدود. اما نتیجه عملکردش این شده که مخاطبان به شبکه‌های خانگی نمایش کوچ کرده و صداوسیما هم در کلونی متروکه خود، تمام شبکه‌ها را با انتقال تیم جشنواره عمار جلیلی به سازمان، به افقی دیگر بدل کرده است». با انتشار این گزارش، صداوسیما به تکاپو افتاد تا از خود حمایت کند. خصوصا وظیفه این حمایت را به ارگان مطبوعاتی خود یعنی جام‌جم داد تا با تولید مکرر متن‌هایی به شبهاتی که مطرح شده بود، پاسخ دهند. اما آن‌ها به جای پاسخ، حمله به منتقدان را در دستور کار قراردادند.

جام‌جم به قلم یکی از نویسندگانش ابتدا منتقدان را «گوش‌برها» دهه ۷۰ و «جیب‌زن‌های دهه ۹۰» خواند که به صداوسیما حمله می‌کنند. متن دیگری در جام‌جم منتشر شد که نام نویسنده نداشت و در این متن «پلتفرم‌های» پخش فیلم را «پلتفرم‌های آلوده» معرفی کرد که «مدت‌هاست مشغول پول‌پاشی در رسانه‌ها هستند و انواع و اقسام رسانه‌ها از انقلابی‌نما گرفته تا غرب‌گرا و عوامل آن‌ها در جریان‌های مختلف سیاسی را وامدار خود کرده‌اند». جام‌جم در متن دیگری که به قلم «علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده» منتشر کرد، به دفاع از جلیلی و جبلی پرداخت و منتقدان را «سپاه ابرهه» خواند: «هنوز امضای مصوبه خشک نشده، سپاه ابرهه، سربازان رسانه‌اش را به‌خط می‌کند که بر این جایگاه قانونی هم شبهه وارد کند».

کلیدواژه سپاه ابرهه در متن‌های دیگری از روزنامه جام‌جم هم منتشر شد. اما نکته اصلی و کلید ماجرا در سرمقاله روز شنبه سوم تیر روزنامه جام‌جم نهفته بود؛ آنجا که حملات به صداوسیما را «کار خودی‌ها» خوانده و آدرس آن‌ها را به ما می‌داد.

خودی‌ها علیه صداوسیما

ارگان مطبوعاتی صداوسیما، با متهم‌کردن رسانه‌ها به دریافت پول از یک پلتفرم، پای کانال‌های تلگرامی را که سال گذشته ادمین‌های آن‌ها دستگیر شده بودند، به میان کشیده است. کانال‌های تلگرامی‌ای که از رسانه‌های جریان انقلابی به حساب می‌آمدند و هنوز پرونده آن‌ها به دلیل همین موضوع که خودی محسوب می‌شدند، در هاله‌ای از ابهام است. پرونده‌ای که مجتبی توانگر یکی از نمایندگان مجلس تهران در یک توییت با طرح سؤالاتی ماهیت آن‌ها را نشان می‌داد: «آیا این خبر درست است که به عاملین سایت‌های تفرقه‌افکن گفته شده در دادگاه مدعی شوید که هیچ آمری وجود نداشته و همه مسئولیت را گردن بگیرید؟ آیا اعترافات یکی از متهمان در مورد ارتباط منظم با یکی از نمایندگان مجلس دروغ است؟ آیا ارتباط خبری پراکنده با ۱۱ نماینده صحیح نیست؟ آیا هماهنگی رئیس یک نهاد نظارتی-مالی با عوامل این کانال‌ها کذب است؟ آیا خبر شبکه ۶۲‌نفره مالی-رسانه‌ای این کانال‌ها سراپا دروغ است؟ آیا از بستر فنی فضای مجازی یک نهاد استفاده نمی‌شده؟ آیا عوامل خودسر…؟».


بیشتر بخوانید:فهرست بلند برنامه‌های پرمخاطب حذف شده از قاب تلویزیون



مالک شریعتی دیگر نماینده مجلس با انتشار توییتی از «حفاظت اطلاعات سپاه» پاسداران برای دستگیری این افراد تشکر کرد. روزنامه اصولگرای رسالت نیز در یادداشتی این افراد را «ظاهرالصلاح» و «نفوذی در لباس خودی» معرفی کرده و به «نیرو‌های امنیتی» توصیه‌هایی دارد که گویی این افراد وابسته به این نهاد‌ها بودند.

با این وجود ارگان مطبوعاتی صداوسیما صراحتا مدعی می‌شود، چون مخالفان نمی‌خواهند خودشان انتقاد کنند، «به‌صورت نیابتی به جبلی و جلیلی حمله می‌کنند» و در ادامه نیز می‌پرسد: «اگر نه آیا این جریان به‌ظاهر خودی مخرب از پشت‌پرده‌ها آگاه نیست؟».

در اینجا مجموعه صداوسیما فاش می‌کند که مسئله برخورد با پلتفرم‌ها پشت پرده‌هایی دارد که مردم نمی‌دانند و اتفاقا «خودی‌ها» از این پشت‌پرده‌ها آگاه هستند. به‌علاوه این رسانه با قراردادن صداوسیما در جایگاه «کعبه»، مخالفان را سپاه ابرهه خوانده است که «سربازان رسانه ای‌اش در رسانه‌های جبهه انقلاب لانه کرده‌اند و فیل‌های خفته در نهاد‌های رسمی را به‌خط کرده‌اند».

پای هزاران میلیارد پول در میان است؟

سرمقاله جام‌جم موضوع دیگری را هم فاش می‌کند که نشان می‌دهد پشت پرده این ماجرا، پول‌های هنگفت آگهی‌هایی نهفته است که ذی‌نفع آن باز هم جریان «خودی» صداوسیما قرار دارند. در این بخش از سرمقاله که به قلم شخصی با نام «مهدی جاوید» نوشته شده، آدرس کسانی را که به مخالفت با صداوسیما پرداخته‌اند، این‌گونه مشخص می‌کند: «جریان‌های مخالف‌خوان و حتی به‌ظاهر خودی‌هایی که دیروز نفع‌شان در رسانه ملی بود و امروز در هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی خط تخریب را پیش می‌برند».

ماجرای این پول‌ها چیست؟ ظاهرا بار دیگر پای درآمد هزاران میلیاردی صداوسیما در میان است. محمد سرافراز در سال ۱۳۹۳ با حکم رهبر انقلاب به ریاست صداوسیما رسید، اما پس از یک سال و نیم جای خود را به عبدالعلی علی‌عسگری داد که یکی از معاونان برکنارشده توسط خود آقای سرافراز بود.

سرافراز در آذرماه ۱۴۰۰ مصاحبه مفصلی با خبرگزاری مهر انجام داد که بار دیگر بر آنچه پیش‌تر درباره آگهی‌های صداوسیما گفته بود، مهر تأیید زد. او برای بخش درآمدی صداوسیما در آن سال‌ها به قراردادی اشاره کرد که ناگهان برنده مزایده خود را به‌طور غیرقانونی کنار می‌کشید. سرافراز گفته بود: «در بخش درآمدی تلاش کردیم از طریق برگزاری مزایده درآمد‌های سازمان را افزایش دهیم. احساسمان این بود که درآمد‌های سازمان از محل آگهی‌های بازرگانی خیلی بیشتر از آنچه به دست می‌آمد، می‌توانست باشد. آن زمان درآمد سازمان از آگهی‌ها هزار میلیارد تومان بود که در قالب مزایده رقم هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان برای یک سال پیشنهاد داشتیم و برای سه سال، رقم هفت هزار میلیارد تومان را تعیین کرده بودند که این درآمد می‌توانست برای سازمان حاصل شود. وقتی مرحله اول مزایده با موفقیت عملیاتی شد، در مرحله دوم، بانک «توسعه تعاون» که یکی از مجموعه‌های برنده مزایده در قالب یک هلدینگ بود، به‌صورت غیرقانونی کنار کشید... که جنجال‌های بسیاری هم به همراه داشت! گفتند که وزیر وقت کار این درخواست را مطرح کرده است و ما هم بلافاصله از آن‌ها شکایت کردیم. این‌ها در مرحله دوم مزایده، مبلغ صد میلیارد تومان ضمانت گذاشته بودند و وقتی غیرقانونی کنار کشیدند، این ضمانت به اجرا گذاشته می‌شد. مراحل قانونی را هم طی کردیم، اما این مزایده به نتیجه نرسید».

قرارداد‌های هلدینگی صداوسیما

حالا، اما از اواخر دوره علی‌عسگری مدلی از قرارداد‌های آگهی صداوسیما به راه افتاده که به آن قرارداد‌های هلدینگی گفته می‌شود؛ قرارداد‌هایی که در قالب یک قرارداد سه هزار میلیاردی برای سه تا پنج سال با سازمان بسته می‌شود و شرکت‌های مختلف در قالب یک هلدینگ از اضافه‌پخش‌هایی برخوردار می‌شوند. صداوسیما اساسا از این مدل از قرارداد‌های خود پس از آن رونمایی کرد که پلتفرم‌های پخش شبکه‌های خانگی توانستند بعد از جذب مخاطب، آگهی بازرگانی خوبی جذب کنند. امروز مشخص نیست صداوسیما تاکنون چند قرارداد سه‌هزارمیلیاردی به صورت هلدینگ منعقد کرده و در کدام بخش‌ها هزینه شده است، اما قدر مسلم این است که بخش مهمی از تلاش صداوسیما برای کنترل شبکه‌های خانگی، کنترل همین منابع مالی است که به جای دادن آگهی به صداوسیما ترجیح می‌دهند در شبکه‌های خانگی تبلیغات کنند؛ چراکه از مخاطب بهتر و باکیفیت‌تری برخوردار است.

منبع: روزنامه شرق
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۲
ضرغامی با وجود طاهره قیومی ممکن زودتر به سرنوشت سرافراز گرفتار بشه یا شایدم نجفی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / پورمحمدی گفت که سر قرار می رود

عکس/ قالیباف همه جا با سیسمونی شناخته شد

عکس/ خانواده شهید تندگویان حمایت از قالیباف را تکذیب کرد

عکس/ پاسخ تند مشاور وزیر روحانی به سخنان قاضی زاده هاشمی

عکس / واکنش خبرنگاران به وعده‌های خیالی و توهمی زاکانی و قاضی زا‌ده هاشمی

عکس/ یادآوری به قاضی زاده هاشمی؛ شلیک گاز اشک آور به تجمع جانبازان

عکس/ دروغ دوباره سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران

عکس/ چت جی بی تی هم وعده های زاکانی را خیالی دانست

عکس/ آیا ‌ظریف وزیر خارجه پورمحمدی هم هست؟

عکس/ معاون رئیسی در زمان حمله به سفارت انگلستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل زیبای نعیمه نظام‌دوست در کنسرت بهنام بانی

عکس/تیپ شیک مائده سریال زخم‌کاری در یک مراسم رسمی

عکس/سلفی جواد عزتی و خانم بازیگر در پشت‌صحنه زخم کاری

حساسیت دلار به انتخاب رئیس جمهور آینده بالا رفت/ دولت بعدی نباید با حراج سکه به بازار جهت دهد/ مردم وعده طلایی زاکانی را شوخی می‌دانند

تصویری از زوج بی‌حاشیه سینمای ایران که وایرال شد

فیلم/حضور پزشکیان بر مزار شهید وطن سردار سلیمانی

اینفوگرافی/در آخرین مناظره انتخاباتی چه کسی مورد توجه بود؟

عکس/حمایت نماینده سیلی زن از قالیباف

عکس/این خوش سلیقگی کار کیست؟!

عکس /مهدوی‌کیا مهمان ویژه مراسم فیفا

عکس/توئیت انتخاباتی دختر سردار سلیمانی

محدودیت تازه و خبرساز برای مسافران حج

رئیس موسسه مصباح یزدی: جلیلی گزینه ماست

عکس/کنایه مهاجرانی به اشتباه دوباره قاضی‌زاده

تحریم‌های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

فیلم/ظریف: اجازه نخواهیم داد اقلیت بر اکثریت حکومت کند

عکس/کنایه سنگین محمد فاضلی به نامزد‌های پوششی

عکس / لباس متفاوت قالیباف برای حضور در تبریز!

اکانت منتسب به جلیلی: مصمم ایستاده‌ام / طعنه آذری جهرمی: مگر اکانت فیک هم می‌تواند محکم بایستد؟

مشاور جلیلی: «دکتر» انصراف نخواهد داد

لورکوزن قیمت سردار آزمون را مشخص کرد

عکس /حاشیه مناظره؛ قاضی‌زاده هاشمی یک برنامه اقتصادی خود را خط زد!

جدیدترین خبر درباره افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

عکس/توهین وحید یامین‌پور به پزشکیان

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۶ تیر۱۴۰۳

عکس/ یک حامی پزشکیان در جشن غدیر آزادی

عکس/چهره جلیلی در لحظه دریافت عیدی، سوژه شده است

عکس/ قاب معنادار و پُربازتابی که امروز از زاکانی شکار شد

فیلم/پیام سیدمحمدخاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

عباس عبدی: پزشکیان قویترین تیم سیاست خارجی از جمله ظریف را در اختیار دارد

عکس/بازیگرانی که در فصل جدید پایتخت حذف شدند

عکس/فرزندان مصباح یزدی از سعید جلیلی حمایت کردند؟

پزشکیان: تا اختلافات را حل نکنیم معضلات را نمی‌توانیم برداریم

عکس/ کاندیدای زینب سلیمانی با این توییت لو رفت

فیلم/پورمحمدی: برخی وعده‌هایی که داده شد روی زمین قابل تحقق نیست

مجموعه صحت‌سنجی «خبر فکتیار» سخنان «قاضی‌زاده‌هاشمی» را نادرست و صحبت‌های «آذری‌جهرمی» را تایید کرد

دلار از خط قرمز سیاست‌گذار عبور کرد

روحانی: دولت سیزدهم هنوز به رشد اقتصادی اواخر دولت دوازدهم نرسیده

ممنوعیت فروش طلای دست دوم شامل مردم هم خواهد شد؟

حسن روحانی: در طول ۸ سال شاخص بورس بیش از ۲۰ برابر شد

بیانیه حمایت اقتصاددانان از دکتر مسعود پزشکیان

رضا گلزار هم در شهرت به گرد پای این آقا نمی‌رسد

پزشکیان: آمده‌ام مردم را از تنگنای تحریم برهانم

فیلم / نامزد‌ها جلوی دوربین ژست گرفتند

زاکانی: پزشکیان از افراد گردن‌کلفت دفاع می‌کند

اعتراض داریوش خواننده قبل از انقلاب به یک سریال نمایش خانگی

قالیباف در مناظره آخر درباره فساد چای دبش چه گفت؟

فیلم/ پزشکیان بالاخره جواب قاضی‌زاده را داد

عکس/ تصویری بحث‌برانگیز در حاشیه آخرین مناظره