تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

۱۰ دلیل اصلی ورشکستگی کسب‌وکار‌ها

علی رزاقی بهار *

ده دلیل اصلی ورشکستگی کسب‌وکار‌ها

اقتصاد۲۴- ورشکستگی کسب‌وکار‌ها یکی از مسائلی است که می‌تواند ناخوشایندی‌های جدی برای صاحبان و مدیران آن‌ها به همراه داشته باشد. این موضوع می‌تواند اثرات منفی عمیقی بر روی اقتصاد محلی و حتی ملی بگذارد؛ بنابراین برای شناخت و اداره‌ی ریسک‌ها و چالش‌های مرتبط با ورشکستگی ضروری است که موانع و دلایل اصلی این وضعیت بر اساس تجربه شرکت‌های بین المللی مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار گیرد. اگر چه در جغرافیای اقتصادی ایران عواملی دیگر نظیر: تصمیمات غیر کارشناسانه دولتی، کمبود منابع و مواد اولیه، تحریم‌ها، قوانین سختگیرانه و... هم از عوامل نابودی کسب و کار‌ها است، اما این مقاله کوشش کرده است صرفا به ده دلیل مهم و علمی که به‌عنوان عوامل اساسی ورشکستگی در دنیا شناخته می‌شوند نگاه کند.

۱۰ عامل مهم ورشکستگی کسب و کارها:

۱-فقدان سرمایه کافی

این عامل به معنای عدم داشتن میزان کافی از سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی، توسعه و اجرای کسب‌وکار است. فقدان سرمایه کافی می‌تواند باعث محدودیت در تولید، بازاریابی و تحقق اهداف کسب‌وکار شود. برای مثال شرکت کوچک تولیدی "XYZ تکنولوژی" که تخصص در تولید گوشی‌های هوشمند داشته است، به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری کافی برای به‌روزرسانی تجهیزات تولیدی و تحقق نیاز‌های بازار، توان رقابت با رقبا را از دست داده و در نهایت به ورشکستگی رسید.

۲- به‌جریان‌انداختن ضعیف نقدینگی

عدم توانایی کسب‌وکار در مدیریت و کنترل مناسب نقدینگی و ناتوانی در پاسخگویی به هزینه‌ها و بدهی‌ها باعث محدودیت در عملکرد مالی و اداری شرکت می‌شود. شرکت خدمات تلفن همراه "MobileExpress" که سرویس‌دهی به مشتریان خود را به‌شدت افزایش داده بود. به‌دلیل به‌جریان‌انداختن ضعیف نقدینگی و ناتوانی در پرداخت به‌موقع هزینه‌ها و بدهی‌ها، توانایی رشد و گسترش را از دست داده و در نهایت به ورشکستگی منجر شد.

۳- برنامه‌ریزی نامناسب و ناکافی

این عامل به معنای عدم وجود یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق برای رشد و توسعه کسب‌وکار است. برنامه‌ریزی نامناسب می‌تواند باعث عدم پیش‌بینی موانع و ریسک‌های محتمل و کنترل کافی در مواجهه با آن‌هاشود. شرکت فناوری اطلاعات "TechSolutions" که با سرعت بالا در حوزه نرم‌افزار‌های تخصصی رشد می‌کرد، به‌دلیل نداشتن برنامه‌ریزی کافی برای استفاده از محصولات نوآورانه و کنترل صحیح هزینه‌ها، با مشکلات مالی روبرو شد و در نهایت به ورشکستگی رسید.

۴- درنظرنگرفتن رقابت

عدم توجه به رقبا و شناخت بازار رقابتی می‌تواند باعث عدم توانایی در تفکیک خود از رقبا و عدم ارائه مزیت‌های منحصربه‌فرد شرکت شود که این امر می‌تواند به تضعیف موقعیت رقابتی و درنهایت ورشکستگی کسب‌وکار منجر شود.

شرکت "E-commerceMart" که به‌عنوان یک پلتفرم فروشگاه‌های آنلاین به‌سرعت رشد کرد، اما به‌دلیل عدم مطالعه و تحلیل مناسب بازار و رقبا، نتوانست استراتژی‌های مناسب رقابتی اتخاذ کند و درنهایت با رقبای بزرگ‌تر روبرو شد که منجر به از دست دادن بازار و ورشکستگی شد. این اتفاق برای شرکت بایو هم با وجود تبلیغات گسترده در ایران افتاد.

۵-بازاریابی ضعیف

اجرای نادرست یا ناکافی استراتژی بازاریابی می‌تواند باعث عدم جذب مشتریان جدید و افت تقاضا برای محصولات یا خدمات شرکت شود که این امر می‌تواند به کاهش فروش و درآمد شرکت و در نهایت ورشکستگی منجر شود. شرکت "FashionTrends" که به‌عنوان یک برند مد برای جوانان شناخته شده بود. به دلیل عدم استفاده از روش‌های بازاریابی مناسب و کنترل کیفیت محصولات، نتوانست مشتریان جدیدی جذب کند و در نتیجه فروش و درآمد آن کاهش و به ورشکستگی کشید.

۶- داشتن انعطاف‌پذیری لازم

عدم توانایی در تطبیق با تغییرات بازار، تکنولوژی و نیاز‌های مشتریان می‌تواند باعث از دست دادن رقبا و رفتن مشتریان به رقبا شود که این امر می‌تواند به کاهش درآمد و سود شرکت و درنهایت ورشکستگی منجر شود. شرکت "TechGadgets" که در حوزه تکنولوژی مشغول به کار بود به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید و عدم توانایی در رقابت با رقبا، مشتریانش به شرکت‌های رقیب رفتند و در نتیجه فروش و درآمد آن کاهش یافت و به ورشکستگی کشید.

۷- نادیده‌گرفتن قدم بعدی

عدم توجه به گسترش و به‌روزرسانی خدمات و محصولات شرکت می‌تواند باعث از دست دادن مشتریان و عدم جذب مشتریان جدید شود که این امر می‌تواند به کاهش درآمد و سود شرکت و درنهایت ورشکستگی منجر شود. شرکت "OnlineStreaming" که به عنوان یک پلتفرم استریمینگ محتوا به سرعت محبوبیت زیادی کسب کرد. به‌دلیل نادیده‌گرفتن نیاز‌های مشتریان و نداشتن برنامه‌ای برای به‌روزرسانی محتوا و خدمات، مشتریانش را از دست و در نتیجه فروش و درآمد آن کاهش یافت و به ورشکستگی کشید.

۸- سعی در انجام دادن تمام امور بطور کامل و بی‌عیب‌ونقص

تمایل به انجام همه امور کسب‌وکار به‌صورت کامل و بی‌عیب‌ونقص می‌تواند باعث از دست دادن تمرکز و تمام‌تلاش در بخش‌های اصلی شرکت شود که این امر می‌تواند به کاهش کارآفرینی و عدم تمایل به ریسک‌پذیری منجر شود.

شرکت "AllServices" که به‌عنوان یک شرکت چندمنظوره و ارائه‌دهنده انواع خدمات به‌صورت کامل مشغول به کار بود به‌دلیل تلاش برای انجام تمام امور بدون نقص، توانایی در ارائه خدمات اختصاصی و متمایز را از دست داد و درنهایت به ورشکستگی کشید.

۹- رئیس در حد عالی، کارمندان در حد معمولی

عدم تطابق بین سطح کارآیی رئیس و کارمندان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در اجرای مؤثر سیاست‌ها و استراتژی‌های شرکت شود که این امر می‌تواند به عدم هماهنگی و افت کارآفرینی منجر شود. شرکت "HighTechSolutions" که به‌عنوان یک استارتاپ در حوزه فناوری فعالیت می‌کرد. به‌دلیل داشتن رئیس با تخصص عالی و کارمندان با سطح مهارت معمولی، نتوانست از توان بالقوه کارمندان خود به‌صورت کامل استفاده کند و در نتیجه عملکرد شرکت کاهش یافت و به ورشکستگی کشید.

۱۰- رشد کنترل‌نشده

رشد به‌صورت نامنظم و بدون برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند باعث عدم توانایی کسب‌وکار در مدیریت و کنترل مناسب نقدینگی و منابع شود که این امر می‌تواند به تنگدستی مالی و ورشکستگی منجر شود. شرکت "RapidExpansion" که با سرعت بسیار بالا در حوزه فروش آنلاین فعالیت می‌کرد. به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب برای تأمین نقدینگی و کنترل بر روی رشد خود، با مشکلات مالی روبرو شد و در نتیجه به ورشکستگی رسید.

نتیجه آنکه برای پیشگیری از ورشکستگی، صاحبان و مدیران کسب‌وکار‌های کوچک باید به‌دقت به این عوامل توجه کنند و برنامه‌های مناسبی برای مدیریت و کنترل هر یک از آن‌ها اجرا کنند. انعطاف‌پذیری مالی، بازاریابی هوشمند، شناخت دقیق بازار و رقبا، استخدام نیرو‌های توانمند و با هوش، تحلیل بازار، طراحی برنامه‌ریزی مؤثر و استفاده از روش‌های مدیریتی مناسب از جمله مواردی هستند که می‌توانند به پایداری و رشد کسب‌وکار‌ها کمک کنند.

از طرف دیگر، درصورت بروز ورشکستگی، صاحبان کسب‌وکار‌های کوچک باید از تجربه‌های ناکامی‌های گذشته‌شان درس بگیرند و با تلاش برای اصلاح و بهبود مشکلات، دوباره به مسیر رشد و موفقیت بازگردند.
در نهایت، مدیران کسب‌وکار‌ها، باید به‌صورت مستمر و پیوسته به محیط کسب‌وکار خود توجه داشته باشند و برنامه‌های مناسب برای کاهش ریسک‌ها و بهبود عملکرد کسب‌وکارشان اجرا کنند. این عمل به طور کلی می‌تواند کسب‌وکار‌ها را در مسیر پیشرفت قرار داده و به دستیابی به هدف‌های موفقیت‌آمیز کمک کند.

* توسعه دهنده کسب و کار

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ بازیگر پرحاشیه صداوسیما در نارمک رای داد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

فیلم/مسعود پزشکیان با خانواده اش به پای صندوق رای رفت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی هادی خامنه‌ای از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه وقت است؟

فیلم/حمله تندرو‌ها به پزشکیان در حرم شاه عبدالعظیم و زمان اخذ رای

مدارک لازم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/ دورهمی زوج‌های مشهور سینمای ایران در یک کنسرت

عکس/عاقبت پوششی ها در یک شعبه اخذ رای

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نتایج ششمین مرحله از شمارش آرای انتخابات/ پزشکیان و جلیلی شانه به شانه هم

حمله مسلحانه به خودروی صندوق رای/شهادت دو مامور نیروی انتظامی

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

تداوم شمارش آراء / پزشکیان از جلیلی سبقت گرفت

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۹ تیر ۱۴۰۳

رقابت تنگاتنگ پزشکیان و جلیلی؛ جدیدترین اعلام نتایج شمارش آرای انتخابات

فوری/نخستین مرحله از اعلام نتایج رسمی شمارش آرای انتخابات /پزشکیان و جلیلی جلو افتادند

شباهت‌های غذا‌های فوق فرآوری شده و سیگار

خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

معجزه مصرف این نوع چای برای چربی سوزی در خواب

مشارکت تقریبی در قم و قطعی در خراسان شمالی

عکس/ تصاویری از ساعات پایان رای‌گیری در شهر پزشکیان

اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات در این استان‌

۳ نکته اولیه درباره انتخابات ۸ تیر

توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای افراد دیابتی در گرما

ادعای زودهنگام زیدآبادی درباره میزان رأی پزشکیان

پیشتازی پزشکیان در این استان‌ها

کانادا مانع رای‌دادن ایرانی‌ها شد

ادعای سخنگوی جبهه اصلاحات درباره مشارکت در آذربایجان غربی، گیلان، خوزستان و فارس

استاندار تهران: نتایج آرا مردم در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ شمارش آرا آغاز شد

عکس/ رأی دادن در شرایط سخت

عکس/ تصویر بی‌آرایش هانیه توسلی

اکبر اعلمی پس از ۲۷ سال رأی داد

پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

انتشار آمار عجیب از نتیجه آرا در سفارت لبنان؛ پزشکیان صفر رای

انتخابات در چه صورتی به دور دوم کشیده می‌شود؟

چشم انداز روشن فعالان بورس به فردای انتخابات/ بازار سرمایه به پیشواز رشد دلار نیما رفت/ بازمهندسی بورس، اولین هدف دولت جدید

امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد

فیلم/ شوخی محمد دلاوری با اعداد اعلامی ستاد نامزدها از نتیجه انتخابات

واکنش محمد قوچانی به رأی‌دادن در حصر

طوفان شبانه زنوزی در مقر تراکتوری‌ها

توییت عضو دفتر رهبر انقلاب پس از جعل تصویر رأی آیت الله خامنه

عکس/ تیپ عجیب یک شهروند در پای صندوق رأی

فیلم/ هم‌اکنون حضور موج تازه‌ای از مردم برای حضور در انتخابات

عکس/ جواد خیابانی روی نیمکت تیم تهرانی

عکس/ عروس و داماد پای صندوق رای

فاضلی خطاب به طیف خاکستری

فیلم/ گزارش خبرنگار شبکه cnn آمریکا از صفوف رای‌گیری در امام‌زاده صالح (ع) تهران

عکس/ تصویر کم‌تر دیده‌شده از انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان جنگ

هشدار محمد مهاجری به مقامات انتظامی و امنیتی

شورای نگهبان: موارد جزئی درباره تخلفات انتخاباتی گزارش شده است

آذری جهرمی: به آمارها توجه نکنید

اتوبوس سیار برای رأی‌گیری در این منطقه تهران+ عکس

فیلم/ درخواست رییس ستاد انتخابات قالیباف از مردم برای مشارکت در انتخابات