اقتصاد۲۴- سرویس مدارس و هزینههایش یکی از چالشهای همیشگی والدین است. نرخهایی که از سوی شورای شهر مصوب میشود بصرفه نیست و کمتر از سوی مدارس اعمال میشود و از طرفی گاهی هزینه سرویس مدارس به شهریه مدارس غیرانتفاعی نزدیک میشود.
حساب و کتاب روزهای تعطیل هم که در این سالها به دلیل آلودگی هوا و سرما و بیماری کم نبوده هیچگاه محاسبه نشده است. مرداد ماه امسال، اما شهرداری تهران در جلسات ستاد استقبال از مهر از ورود تاکسیهای اینترنتی به موضوع سرویس مدارس خبر داد. این بار قرار بود والدین برای روزهایی که سرویس نمیگرفتند پولی پرداخت نکنند و هزینهها هم نسبت به سرویسهای سنتی پایینتر باشد.
جلال بهرامی معاون وقت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران آن زمان استفاده از تاکسیهای اینترنتی را برگ برنده شهرداری در سال تحصیلی جدید برای ساماندهی سرویس مدارس توصیف کرده بود که در صورت فراگیرشدن آن چالشهای همیشگی سرویس مدارس به پایان میرسد.
بیشتر بخوانید:کدام نهاد مسئول سرویس مدارس است؟
او درخصوص جزئیات این طرح به رسانهها گفته بود: «در این طرح هیچ کاری به سرویس مدارس نداریم و میخواهیم نرمافزاری به مردم معرفی کنیم که تحت عنوان حملونقل اینترنتی فعالیت کند؛ به این صورت که خانوادهها ثبتنام کنند و مبدأ و مقصد خود را تعیین کنند و ما نیز رانندهها را اعلام کنیم. این خدمات در قالب تاکسی اول مهر یا شاید تاکسی دانشآموزی ارائه میشود و رانندههایی که تأییدیههای لازم را دارند و تنها تاکسیهایی هستند که مجوز سوارکردن افراد زیر ۱۸ سال بدون همراه را دارند این خدمات را ارائه کرده و در نهایت رانندهها نیز منابع پایدارتری برای درآمد خواهند داشت».
«تپسی» اولین ناوگان تاکسیرانی آنلاینی بود که اعلام کرد این خدمات را به دانشآموزان میدهد. ۱۱ هزار دانشآموز در طرح سرویس تپسی ثبتنام کرده بودند و کل هزینهها را هم واریز کردند. دو هزار نفر هم در رزرو این خدمت بودند.
به گفته میلاد منشیپور، مدیرعامل شرکت تپسی مهمترین امتیاز سرویس مدرسه تپسی، ارزانبودن ۳۰ تا ۴۰ درصدی خدمات آنها نسبت به سرویسهای سنتی بود. ۵۰ درصد هزینههای سرویس مدارس به جیب واسطهها میرفت و با حذف آنها هزینهها هم کاهش پیدا میکرد.
مسئولان شهرداری و وزارت کشور پیش از آغاز سال تحصیلی جدید برای حل چالشهای قدیمی سرویس مدارس از حضور تاکسیهای اینترنتی سخن گفتند. مدیرعامل تپسی به رسانهها گفته بود که شهرداری قول داده دو هزار تاکسی را در این طرح مشارکت دهد، اما شهرداری که بارها در برنامههای استقبال از مهر خود از حضور تاکسیهای اینترنتی برای سرویس مدارس خبر داده بود، اعلام کرد تنها در حالتی تاکسیها را به تپسی میدهد که ثبتنام از طریق سامانه «شهرزاد» انجام شود و سامانه بی نام و نشانی که بعد از سال تحصیلی جدید رونمایی شد، هنوز هم مشکلات آن شناسایی نشده است. منشیپور میگوید اجبار برای استفاده از اپ ناشناس غیرمنطقی بود و به همین دلیل هم این پیشنهاد عجیب را نپذیرفتیم، زیرا منجر به شکست میشد و ما که به پشتوانه و درخواست شهرداری به موضوع سرویس مدارس ورود کردیم، از کمکی که قرار بود به ما داده شود محروم شدیم و عملا شهرداری پشت ما را خالی کرد.
محرومشدن این شرکت از تاکسیهای شهرداری هم والدین را گرفتار کرد و هم تپسی را. تعداد زیادی از والدین روزهای نخست مهر ماه بدون سرویس ماندند.
شکایت والدین از سرویسی که برایش هزینه کرده بودند، اما موفق به استفاده از آن نشده بودند تا حدی بالا گرفت که دادستانی به این ماجرا ورود کرد.
ماجرا سه متهم داشت. همانطور که دادستانی تهران سه مدیر را برای توضیح خواست. مدیران شهرداری و آموزش و پرورش و تپسی. اما نه مدیرحملونقل و ترافیک شهرداری در جلسه اول حاضر شد و نه رئیس آموزش و پرورش شهر تهران. در جلسه بعدی هم نمایندگان آنها حاضر بودند.
شهرداری که تلاش کرده بود از این فرصت برای معرفی سامانه بی نام و نشان خود استفاده کند و به عهد خود برای در اختیار گذاشتن دو هزار تاکسی عمل نکرده بود، در برابر انتقادها سکوت کرد و دیگر از استفاده تاکسیهای اینترنتی و نقش خود سخنی نگفت، اما روز سهشنبه ۱۸ مهر ماه سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود درباره رسیدگی به پرونده سرویس مدرسه تپسی اعلام کرد: دادستانی شهرداری تهران را مکلف کرده که هزار دستگاه تاکسی را برای سرویس مدرسه تپسی به این شرکت تخصیص دهد: «حدود هزار دستگاه تاکسی برای ارائه خدمات مناسب به دانشآموزان خواهان این سرویس، تعیین و مقرر شد از سوی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران این کار انجام و نتیجه بررسی نهایی به دادستانی تهران گزارش شود».
سخنگوی قوه قضائیه اظهار امیدواری کرده است که با تمهیدات این مرجع قضائی شاهد برونرفت از مشکل پیشآمده باشیم.
گفته میشود تپسی هزینه خانوادههایی را که از این سرویس انصراف دادهاند، پرداخت کرده است.
تأکید این مسئول قضائی برای در اختیار گذاشتن هزار تاکسی از سوی شهرداری به تپسی نشان میدهد نقش شهرداری در چالشهای ایجادشده چه میزان است و اگر از همان ابتدا شهرداری به جای تأکید بر ثبتنام در سامانه شهرزاد به تعهدات خود عمل میکرد شاید از همان سوم مهر دانشآموزی سرگردان نمیشد.
نکته دیگری که دادستانی تهران بر آن تأکید کرده همکاری معاونت حملونقل با تپسی برای حل چالش بهوجودآمده است، در خبر دادستانی آمده است که با توجه به اینکه ۹۰ درصد خانوادهها پس از انصراف از شرکت در طرح خدمت سرویس مدارس تپسی، وجوه واریزی خود را دریافت کردهاند، مقرر شد معاونت حملونقل شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت تپسی، نواقص و اشکالات موجود را مرتفع و ظرف یک هفته نتایج را به دادستانی گزارش دهند.
اما با وجود تأکیدات دستگاه قضا به نقش شهرداری و مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته است باز هم شهرداری سکوت کرده و ترجیح داده بازی در زمین تپسی ادامه پیدا کند. این در حالی است که به گفته مدیران شهری ایده استفاده از تاکسیهای اینترنتی برای سرویس مدارس از سوی شهرداری تهران مطرح شده است و دعوت به همکاری نیز همینطور. اما در روزهای پایانی شهرداری پشت شرکت خدماتدهنده را خالی کرده و مسئولیتی در برابر والدین نپذیرفته است.
با وجودی که حدود ۲۰ روز از آغاز سال تحصیلی گذشته است همچنان تکلیف سرویس مدرسه دانشآموزانی که خواهان استفاده از این بستر آنلاین بودند، مشخص نیست و شهرداری فقط تلاش کرد تا اپ ناشناس خود را معرفی کند. اپلیکیشنی که هنوز هم ایرادات آن مشخص نشده است.