تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲

درآمد ۱۰۰ میلیونی شوتی‌ها در ایران

این داستان مردانی است که آخرین حلقه از عملیات پیچیده قاچاق به شمار می‌روند. سال‌هاست که معروف شده‌اند به شوتی. آن‌ها با سرعت در جاده‌های پرخطر می‌تازند و گاهی دو سه شبانه‌روز نمی‌خوابند. هر توقف برای آن‌ها برابر است با دستگیری. آمار‌ها حاکی از آن است، مسیر‌هایی که شوتی‌ها در آن‌ها می‌رانند بیشترین تصادف را دارند. گاهی درآمد یک شوتی در ماه به ۱۰۰میلیون می‌رسد.

درآمد شوتی‌ها در ایران
اقتصاد۲۴- این یک داستان نیست. ماجرای زندگی مردانی است که نامشان را گذاشته‌اند؛ شوتی. آن‌ها آخرین مرحله از عملیات پیچیده قاچاق هستند. در مرز‌های ایران از غرب تا جنوب می‌تازند، پوشاک، مشروبات الکلی، پارچه، اسلحه، تریاک و انسان جابه‌جا می‌کنند. قماری سخت برای کسب درآمد، قمار بر سر جانشان. با این همه این فقط جانشان نیست که به خطر می‌افتد. شوتی‌ها هر روز دارند جوان‌تر می‌شوند.

چندی پیش معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان اعلام کرد: «وقتی یک نوجوان ۱۶ساله با خودروی نیسان روزانه ۵۰ میلیون تومان درآمد کاذب از فروش سوخت قاچاق داشته باشد، قطعا نسبت به درس و تحصیل و علم و دانش بی‌تفاوت می‌شود.» ترک تحصیل دانش‌آموزان یکی دیگر از پیامد‌های قاچاق است. جاده‌های جنوب ایران مدت‌هاست تبدیل شده به جاده‌های پرخطر. آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد، پنج استانی که بیشترین تصادفات را دارند استان فارس، سیستان‌وبلوچستان، تهران، کرمان و خراسان رضوی هستند.

حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور امسال اعلام کرده، ۱۶ هزار نفر سالانه در تصادفات جاده‌ای می‌میرند. اگر این مردان با مرگ روبه‌رو نشوند با رفتن دو مسیر در هفته، درآمد ماهانه‌شان می‌شود ۱۰۰ میلیون تومان. سوال بسیاری از شوتی‌ها این است چه شغلی داشته باشیم که این درآمد را کسب کنیم؟ پس خطر می‌کنیم.

در جاده‌های غرب/۱،

۲۷ساله است با مدرک کارشناسی ارشد. او فقط با حفظ نامش با «دنیای اقتصاد» گفتگو می‌کند. ما نامش را می‌گذاریم ژیار. او چند سالی است که دل به جاده‌های پرخطر سپرده چرا که نیاز شدیدی به درآمدش دارد. مشکلاتی که در زندگی اسیرش کرده و اجازه نمی‌دهند او زندگی آرامی داشته باشد. اهل منطقه غرب کشور است است و در همان نواحی قاچاق می‌کند. ازدواج نکرده، اما به دست آوردن پول وادارش کرده دست به کاری چنین پر خطر بزند و با جانش قمار کند.


بیشتر بخوانید:  افزایش ۲۰ درصدی حقوق هم کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد


عمده کالا‌هایی که جابه‌جا می‌کند، پوشاک است و سیگار و مشروبات الکلی، اما شوتی‌های بسیاری هستند که قاچاق اسلحه و مواد مخدر و انسان می‌کنند: «هر چیزی که قاچاق باشد، راننده‌ها می‌تواند جابه‌جا کنند. بعضی‌ها خطرش را قبول می‌کنند و سراغ قاچاق‌های سنگین می‌روند.» پدر و مادر ژیار از این کار پر حادثه او خبر ندارند: «اگر پدر و مادرم می‌دانستند هرگز نمی‌گذاشتند که دست به این کار بزنم، چون هر لحظه ممکن است به هزار و یک دلیل بمیرم.»

قمار جان

ژیار گاهی پانزده تا شانزده ساعت بدون توقف می‌راند. توقفش فقط برای زدن بنزین است. ایستادن حکم سم را برایش دارد. هر آن ممکن است که دستگیر شود. چند هفته پیش آخرین سرویسی که از غرب به شمال می‌برده برایش دردسرساز می‌شود: «یک بار شخصی داشتم. افتادم توی جاده.

سه روز توی راه بودم و نخوابیدم. بالاخره نتوانستم تحمل کنم. سمت چالوس زدم بغل برای ناهار. تنها بودم. خیلی هم خوابم می‌آمد. نیم ساعت نگذشته، گشت راه آمد بالای سرم. مشکوک شده بودند. بدجوری زرد کردم. مدرک خواستند، دادم چک کردند. بعد پلیس گفت صندوق رو بزن بالا. فقط شانس آوردم که مدارکم را تحویل داده بودند. تا گفت بزن صندوق رو بالا. نشستم پشت رل و در رفتم.»

سر پلیس راه، ولی آباد، اما جلویش را می‌گیرند: «خبر داده بودن به جلو، میخ ریخته بودند روی زمین. ما بهش می‌گوییم زنجیر. مجبور شدم وایسم. ماشین رو پارکینگ کردند. بعدش با یکسری روابط و جریمه ماشین رو بیرون آوردم. خوشبختانه درگیری مسلحانه تا الان تجربه نکرده‌ام. فقط پلیس چندباری با باتوم زد به ماشینم.» یک شوتی اگر گیر بیفتد نه فقط مبلغ بار را باید بدهد، جریمه هم می‌شود. خودرو را هم به نفع دولت پارکینگ می‌کنند.

مهم‌ترین خطر، اما برایش تصادف است. بار‌ها مسوولان اعلام کردند که شوتی‌ها جاده‌ها را ناامن کرده‌اند. مسیر‌های پرتصادف در غرب و جنوب ایران نشان می‌دهد که مسیر‌های قاچاق بسیار پر خطر است. اگر قاچاق سوخت باشد که آتش‌سوزی هم با خود می‌آورد. ژیار مساله اساسی‌اش این است: «حاضرم با جرات بگویم که تمام راننده‌های شوتی این کار را دوست ندارند. چه کسی می‌خواهد با پلیس درگیر شود؟»

اتحاد شوتی‌ها

«درآمد یک شوتی به خیلی چیز‌ها بستگی دارد. یکی‌شان این است که از کدام شهر به کدام شهر می‌روند و چه باری را جابه‌جا می‌کنند. درآمد راننده‌های شوتی از هفت هشت میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۰۰میلیون هم می‌رسد.» ژیار حرفش این است کمتر از هشتاد میلیون تومان این کار نمی‌ارزد. شوتی‌ها برای یک بار (کالایی که قاچاق می‌شود)، گاهی تا پنجاه، شصت میلیون تومان ضمانت می‌دهند، اما به گفته ژیار «بار‌هایی هستند که کرایه‌اش ۱۰۰ میلیون تومان است و ضمانتی نمی‌خواهند. چون ضمانتش فقط جان است. موادی که خیلی خلافش سنگین است. حکم ابد دارند یا اعدام.»

او اگر یک روز بچه‌دار شود هرگز اجازه نمی‌دهد دست به قاچاق بزند و بزرگ‌ترین خواسته‌اش در زندگی این است که در آرامش کار کند و دست به خطر نزند. یکی از کار‌هایی که شوتی‌ها انجام می‌دهند تا خطر کمتری را به جان بخرند حرکت همزمان با هم است: «در مسیری که شوتی‌ها می‌روند معمولا یک ماشین جلوتر از همه می‌رود که نامش اسکورت است. اسکورت جاده را بررسی می‌کند که امن است یا نه. معمولا بیست تا سی ماشین با هم حرکت می‌کنند. بعضی وقت‌ها اگر کسی جا بماند حتما سعی می‌کند که با دو ماشین دیگر هماهنگ کند تا اگر در جاده اتفاقی افتاد، تنها نباشد.»

گشت‌های جاده‌ای هم مدام تدابیر تازه‌ای برای برخورد با شوتی‌ها دارند. از ژیار می‌پرسیم، اگر جای مسوولان باشد چه کار می‌کند؟ «نمی‌دانم واقعا. اما توی هر زمینه‌ای نمی‌شود که حمایت از کالای ایرانی کرد. باید قبول کنند که خیلی از جنس‌های قاچاق را مردم نیاز دارند. نمی‌دانم واقعا چه تصمیمی می‌گرفتم، اما حداقل شرایطی را مهیا می‌کردم که کسی دست به قاچاق نزند.» او اعتقاد دارد؛ هیچ‌کس نباید وارد این کار شود. به خصوص اگر کسی را دارد و نگران خانواده‌اش است. این کار جان آدم سرش نمی‌شود و هر آن ممکن است که جانش را بگیرد. مگر اینکه از جان گذشته باشد و برایش مهم نباشد، بمیرد.

در جاده‌های جنوب/۲

قاچاق در جنوب جغرافیای گسترده‌ای دارد و پیچیدگی‌های بیشتر. بنزین از خراسان و کرمان گرفته تا سیستان‌و بلوچستان به افغانستان و پاکستان قاچاق می‌شود و لوازم خانگی، سیگار و پوشاک و مشروبات الکلی از بنادری، چون عسلویه و گناوه وارد می‌شود و به شهر‌های دیگر می‌رود. براساس یکی از آمار‌ها روزانه بین ۳ تا ۵ میلیون لیتر سوخت فقط در استان هرمزگان قاچاق می‌شود که ارزش بسیار بالایی در حدود ۳۰ تا ۵۵ میلیارد تومان دارد. شوتی‌ها در مسیر هرگز نباید بایستند حتی اگر خوابشان بگیرد.

این روز‌ها برخی نوجوان‌ها هم در جنوب به شوتی‌گری روی آورده‌اند. نبود شغل مناسب در مناطق جنوبی ایران آن‌ها را هر چه بیشتر به این راه سوق می‌دهد. یکی از مردان شوتی جنوب که در مسیر عسلویه تا گناوه کار می‌کند، حاضر به گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌شود. نامش را می‌گذاریم جان‌محمد.

جان‌محمد ۳۰ساله است و سال‌هاست شوتی‌گری می‌کند: «وقتی کار نباشه، چکار باید بکنیم؟ چند تا شرکت اینجا داریم که بومی‌ها را راه نمی‌دهند. خب کار نداریم دیگر چکار کنیم؟ اینجا خیلی‌ها کارشان همین است.» او که دل پری از ماموران دارد، از ما هم شاکی است که چرا به کارشان می‌گوییم قاچاق: «وقتی که روزانه سه هزار لنج بار را در بندر خالی می‌کنند و مغازه‌دار‌های همان‌جا هم این کالا‌ها را می‌فروشند؛ نمی‌دونم چرا فقط کار ما قاچاق است که از یک مسیر به مسیر دیگری کالا را می‌بریم؟!»

او برای هر مسیر یک و هشتصد تا دو میلیون تومان می‌گیرد و در ماه بیست بار گاهی این مسیر را می‌رود و گاهی هم نه یعنی بار جدی به او نمی‌خورد. درآمد او معمولا در هر ماه ۴۰میلیون تومان می‌شود. چهارصد و پانصد تومان را که برای بنزین و غذا کنار بگذارند باقی برایشان سود است.

۵ هزار شوتی در جنوب

جان‌محمد با حساب سرانگشتی می‌گوید: «حدود پنج هزار نفر در جنوب شوتی‌گری می‌کنند.» او که وانت‌بار دارد معمولا با سرعت بالای ۱۴۰ می‌راند. بیشتر یخچال و لوازم خانگی را بار می‌زند. ایستادن برای شوتی‌ها خطرناک‌تر از سرعت است، چرا که ممکن است گیر ماموران بیفتند و همه زندگی‌شان به باد برود. آن‌ها حتما باید از مسیر اتوبان بروند، چون اگر به روستا و مسیر‌های سنگلاخ بروند استهلاک ماشین‌شان بالا می‌رود و خیلی برایشان نمی‌صرفد.

شوتی‌ها هر لحظه ممکن است، دستگیر شوند. میخ در مسیرشان ریخته شود یا با تیر به سمتشان شلیک شود. آن‌ها هر کدام در یک خطی کار می‌کند. برخی هم از گناوه به شهر‌های دیگر حتی تهران می‌روند که درآمدشان خیلی بیشتر می‌شود، ولی با خطرات بالایی هم مواجه‌اند. خطراتی که آن‌ها به جان می‌خرند و به جاده می‌زنند.

جان‌محمد را هفته پیش دستگیر کرده‌اند: «گشت همین هفته پیش چهارتا ماشین را یکجا گرفت. خیلی‌ها در رفتند. آن‌هایی که ماندند را کلانتری بارشان را ارزیابی با قیمت بالاتر می‌کند بعد ماشین را می‌خوابانند. وقتی سند به قیمت تعیین شده گذاشتیم، آزادمان می‌کند و بعد می‌افتیم دنبال کار تا ماجرا ختم به خیر شود.» او هر روز به هزار و یک چیز فکر می‌کند: «من فرزند پسر ندارم، اما اگر داشتم هرگز نمی‌گذاشتم پسرم وارد این کار شود. این کار ریسک بالا دارد و همیشه جانمان است که در خطر است.»

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای دیدار با سپاهان

عکس/ پوستر AFC برای مسابقه سوپرجام بین پرسپولیس و سپاهان

عکس/ نورا هاشمی با لباس محلی در قشم

عکس/ پرسپولیس چند بار قهرمان سوپرجام شد؟

عکس/ ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

عکس/ کاریکاتور کریم باقری در دستان بانوی هوادار پرسپولیس

عکس/ شبنم قلی خانی و مستانه مهاجر در دبی

عکس/ حضور خبرنگاران در محل دیدار پزشکیان و پوتین

اینفوگرافی/ تفاوت شکست خوردن با بازنده بودن

تصویری از ایلان ماسک و جف بزوس ۲۰ سال پیش

عکس/ نماز خواندن هیات همراه پزشکیان در کاخ کرملین

تورم دلاری به بازار دستگاه‌های فلزیاب رسید/ افزایش ۱۰۰ درصدی جویندگان گنج در ۷ سال گذشته

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس‌های تولد ۲۴ سالگی باران خانم سریال گردن‌زنی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

زندانی اعدامی پس از آزادی در خواب سکته کرد

بیانیه ستادکل نیرو‌های مسلح درباره سقوط بالگرد رئیسی

فیلم/ بازتاب تلخ اهدای کفن صداوسیما در رسانه‌های جهان

مرحله جدید واریز سود سهام عدالت در راه است

دو سناریو بازار دلار در میان سیگنال‌های سیاسی

بدرقه باشکوه پزشکیان توسط روس‌ها

قاعدگی یک راز مگو نیست؛ به این تابو پایان دهید

خطرات و چالش‌های کاهش دستمزد حقیقی

کوچک‌زاده در ۶ سال اخیر یک‌ریال مالیات هم نداد

عضو شورای عالی کار: مزد غیر منصفانه را امضا نخواهیم کرد

مشکل ناترازی انرژی هدررفت بدون مدیریت منابع!

توصیه‌های فانتزی به کارگران ایرانی؛ اگر افسرده‌اید، ورزش کنید

پدرخوانده‌ها ترکیه را به گروگان گرفته‌اند؛ نگاهی به مافیا و چهره‌های کلیدی آن در ترکیه/ دولت عدالت و توسعه چگونه زمینه ساز گسترش فساد و فعالیت مافیا شدند؟

فیلم/ روزگار سیاه پرندگان مهاجر در ایران

هفته صعودی در انتظار بازار طلا و سکه

تهرانِ خسته؛ پایان داستانِ ۲۵۰ساله پایتخت ایران

خطر بیخ گوش سرای مشیر بازار وکیل شیراز+ عکس

عکس/ ناصرالدین شاه سوار بر کالسکه در ساحل ایزدشهر ۱۴۹ سال پیش

درخواست اعلام مالیات داده شده توسط کوچک زاده!

فیلم/ لحظه پیدا شدن حلقه ازدواج از دل خاکستر‌های آتش کالیفرنیا

آیا توقف شاخص‌های بازار بورس موقتی است؟

توافق برجام از موفقیت بزرگ تا شکست!

جولان اسب‌ها در طبیعت مازندران

سودجویی دارویی از جیب بیماران؛ زنجیره ایی از برخی متخصصان پوست تا داروخانه‌ها

چرا اهدای کفن به مهمانان برنامه کار اشتباهی بود؟

خطر تخریب گور‌های باستانی چگاسفلا؛ کشفی که تاریخ ایران در خلیج فارس را به ۶ هزار سال قبل بازگرداند

ایستگاه بعدی قیمت طلا و سکه کجاست؟

عکس/ بارش شدید برف در پردیس تهران

تهران و سیاست خارجی چندبُرداری؛ ابعاد امضای توافق‌نامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و روسیه

فیلم/ برف اتوبان امام علی را قفل کرد

آینده غزه در ابهام؛ تش‌بس حماس و اسرائیل با وضعیت انسانی غزه چه خواهد کرد؟

بورس به مذاکرات سیاسی چشم دوخته است

فیم/ جشن سالگرد ازدواج امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی روی آنتن زنده

طلا با دلار همراه شد

فیلم/ واژگونی اتوبوس در محور حاجی آباد به بیرجند

قیمت جهانی نفت صعودی شد

جزئیات حمله ۵ نفر به طلافروشی با پتک و اسلحه گرم

فیلم/ دمای هوای ۲۵ استان به زیر صفر می‌رسد

آغاز ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو از امروز ۲۹ دی ۱۴۰۳ + شرایط

مدیرعامل بانک آمریکایی: بیت‌کوین ارزش ذاتی ندارد

آغاز فروش بدون قرعه کشی ۲ محصول سایپا از امروز

کاهش عجیب قیمت پژو ۲۰۷ در بازار خودرو + جدول

آماده‌باش بازار دلار برای تحلیف ترامپ

پایان بلاتکلیفی کارگران؛ مبلغ عیدی مشخص شد

تداوم نزول قیمت دلار نیما

کنسرو ماهی تن از مرغ گران‌تر می‌شود + جزئیات

بازار طلا و سکه در انتظار تحلیف ترامپ

امضا تفاهم‌نامه‌های متعدد با هدف ارتقای توان داخلی در صنعت پتروشیمی

افزایش ۴۰ درصدی قیمت دارو در سال آینده

حداقل حقوق کارگران در سال آینده اعلام شد؟