تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۲ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اقتصاد ترکیه چگونه از ایران پیشی گرفت؟/ درآمد سرانه ترک‌ها بیش از دو برابر ایرانیان است

سهم ایران از تجارت جهانی به ۰.۲۴ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) رسید که پایین‌ترین میزان در تاریخ ایران است. در همین حال سهم ترکیه از تجارت جهانی به ۱.۲ درصد رسید که رکوردی تاریخی به شمار می‌رود.

مقایسه اقتصاد ایران و ترکیه

اقتصاد۲۴- مریم آیتی: کم نیستند افرادی که در ایران، اقتصاد کشور را با اقتصاد ترکیه مقایسه می‌کنند. از طرفی، خروج قابل ملاحظه بخشی از سرمایه کشور در یک دهه اخیر و سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که اقتصاد ایران کجاست و وضعیت اقتصادی ترکیه در چه جایگاهی قرار دارد و اساساً وضعیت کدام از این کشورها در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری بهتر است؟

مقایسه تورم ایران و ترکیه

بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان نرخ تورم ۱۲ ماهه مواد غذایی در ایران منتهی به اوت ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲) را ۳۸ درصد اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش نرخ تورم مواد غذایی در ایران پس از حذف ارز ترجیحی کالا‌های اساسی افزایش قابل‌ توجهی یافت و تا آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) با طی روندی صعودی به ۸۰.۳ درصد رسید، اما از ماه می‌۲۰۲۳ (اردیبهشت امسال) شاهد روند نزولی تورم مواد غذایی در ایران بوده‌ایم به‌طوری که در مرداد امسال تورم ۱۲ ماهه مواد غذایی به کمتر از نصف اوج تورم ثبت‌شده در فروردین رسیده است.

نرخ تورم مواد غذایی در ترکیه نیز ۷۴ درصد برآورد شده که حدود دو برابر نرخ تورم مواد غذایی در ایران بوده است. ترکیه با این نرخ تورم در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. این کشور که یکی از بیست اقتصاد برتر دنیا محسوب می‌شود از نظر تورم مواد غذایی حتی وضعیت بدتری از زیمبابوه داشته است که اخیراً ابرتورم با درصد‌های میلیاردی را تجربه کرده است.

مردم ایران ثروتمندترند یا ترکیه؟ 

یک موسسه اروپایی سرانه ثروت خانوار‌های ایرانی را بیش از ۵۱ هزار دلار اعلام کرد و از رتبه ۲۹ ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر خبر داد.
موسسه خدمات مالی و بانکی سوئیس در گزارشی به بررسی ثروت خانوار‌ها در ۱۶۹ کشور دنیا ازجمله ایران پرداخته است.

این موسسه اروپایی ایرانی‌ها را در میان ۳۰ ملت ثروتمند در دنیا قرار داده است. خالص دارایی‌های مالی و غیرمالی خانوار‌های ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۰۳۴ میلیارد دلار برآورد شده که این رقم تنها از دارایی ۲۱ کشور کمتر بوده است.

این موسسه در بخش دیگری از گزارش خود رتبه کشور‌ها از نظر سرانه ثروت خانوار‌ها را اعلام کرده و ایران را از این نظر در رتبه ۲۹ قرار داده است.

سرانه ثروت خانوار‌ها در ایران طی سال ۲۰۲۲ بالغ‌ بر ۵۱۱۴۷ دلار محاسبه شده است که این رقم بیشتر از ۱۴۰ کشور دنیا بوده است.

خانوار‌های ترکیه‌ای یک سوم خانوار‌های ایرانی در سال ۲۰۲۲ ثروت داشته اند. سرانه ثروت خانوار‌ها در ترکیه طی این سال ۱۷۵۰۰ دلار بوده که حدود یک سوم سرانه ثروت ۵۱ هزار دلاری خانوار‌های ایرانی است.

مقایسه اقتصاد ایران و ترکیه

مقایسه رفاه ایران و ترکیه در دوران اردوغان

در دهه ۹۰ میلادی، وضعیت این دو کشور به هم نزدیک بود و این دو در یک مسیر توسعه قرار داشتند.

انتخاب سال ۲۰۰۳ ترکیه به روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان منجر شد. در ایران هم سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵ میلادی) دولت غرب‌ستیز احمدی‌نژاد بر سر کار آمد. 

در همین دوران، سیاست‌هایی اتخاذ شد که به تحریم‌های هسته‌ای منجر شد. نهایتا در سال ۱۳۹۰ با اجرای تحریم‌ها، اقتصاد ایران از مسیر مشابه توسعه عقب افتاد و درجا زد.

مقایسه‌ای غم‌انگیز از اقتصاد ایران و ترکیه؛ ایران رکورد رکود را زد

سهم ایران از تجارت جهانی به ۰.۲۴ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) رسید که پایین‌ترین میزان در تاریخ ایران است. در همین حال سهم ترکیه از تجارت جهانی به ۱.۲ درصد رسید که رکوردی تاریخی به شمار می‌رود.

در ایران تحریم‌ها و تجارت خارجی متکی به صدور مواد خام و اولیه توسط بنگاه‌های خصولتی و دولتی منجر به سقوط تاریخی و در ترکیه روابط تجاری پویا و قدرتمند با جهان و تجارت خارجی متکی به صدور کالا‌های نهایی توسط بنگاه‌های خصوصی منجر به صعود تاریخی تجارت خارجی شده است.


بیشتر بخوانید: بهترین اقتصاد آسیا متعلق به کدام کشور است؟/ رتبه اقتصادی ایران چند است؟


سهم کنونی ایران از تجارت جهانی کمتر از یک-پنجم ظرفیت و قابلیت‌های این کشور است. ایران از فرصت‌های کسب درآمد خدمات گردشگری و حمل و نقل نیز محروم مانده است. انزوای اقتصادی و تجاری و صادرات مواد خام و اولیه، سبب شده تا ایران نفوذ خود را در منطقه و جهان از دست دهد.

تحریم‌ها و بسته بودن اقتصاد ایران فرصت غارت توسط کاسبان تحریم‌ها و بنگاه‌های خصولتی، دولتی و خصوصی رانتی و غیر کارآمد را با شوک‌های قیمت ارز و کالا‌ها فراهم کرده است.

مقایسه وضعیت اقتصادی ایران و ترکیه

ترکیه توانسته در سال‌های اخیر رشد خوبی را در صنعت گردشگری کسب کند. مردم بسیاری از نقاط مختلف جهان برای دیدن تفریحات و جاذبه‌های ترکیه به شهر‌های مختلف آن سفر می‌کنند. ایرانی‌های زیادی نیز از سفر به ترکیه به‌عنوان سفری خارجی استقبال خوبی داشته‌اند. 

ترکیه علاوه‌ بر گردشگری خوب، از موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن بخشی از آن در آسیا و بخشی دیگر در اروپا نفع می‌برد. 

یکی از دلایلی که ترکیه توانسته وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد، استوار بودن اقتصاد آن بر مردم و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها است. این در حالی است که در ایران اقتصاد بر صادرات مواد خام و اولیه تمرکز دارد.

با این‌رویه ترکیه در صنایع پایین‌دستی مانند پوشاک و نساجی و حتی لوازم‌خانگی و بخش گردشگری رشد خوبی را تجربه کرده است. توجه به بخش‌های خصوصی نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده ترکیه در سال‌های قبل از کرونا یا ۱۰ سال اخیر، رشدی ۱۲۰ درصدی در اقتصاد نسبت به ایران داشته باشد.

ایران با مشکلاتی نظیر تحریم‌ها و مشکلات دیگری هم روبه‌رو بوده که باعث شده بسیاری از پتانسیل‌های آن به عمل تبدیل نشوند، اما هنوز فرصت‌های بسیاری برای ایران در اقتصاد باقی است که باید از آن‌ها استفاده کرد.

مقایسه اقتصاد ایران و ترکیه

مقایسه هزینه حمل و نقل در ایران و ترکیه

یکی از فاکتور‌هایی که برای بسیاری از مسافران و مهاجران به ترکیه مهم است، هزینه‌های حمل‌ونقل است. باید بگوییم ایران در این‌قسمت وضعیت بهتری نسبت به ترکیه داد و هزینه‌های جا‌به‌جایی در ایران ارزان‌تر هستند. البته در ترکیه امکانات مدرن و بیشتری را برای حمل‌ونقل خواهید دید که احتمالا دلیل بیشتر بودن هزینه‌ها تجهیزات بهتر باشد.

سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در ترکیه انجام شده و همین موضوع باعث شده تا مردم در وضعیت اقتصادی متوسط روبه‌بالایی باشند. بخشی از وضع خوب اقتصادی مردم ترکیه نیز به دلیل مهاجران و گردشگران زیاد آن است. ایران نیز پتانسیل‌های خوبی برای گردشگری دارد که از آن‌ها استفاده نشده است.

مقایسه شاخص‌های اقتصادی ایران و ترکیه

نرخ ثبت شده رشد اقتصادی سال قبل ایران ۳.۴ درصد بوده که این‌رقم برای ترکیه ۱.۸ درصد است.

برای سال جاری نرخ پیش‌بینی‌شده ایران و ترکیه به ترتیب ۲.۹ و ۹ درصد است. برای سال آینده نرخی که برای ایران پیش‌بینی شده ۲ و برای ترکیه ۳.۳ درصد است.

یکی دیگر از شاخص‌ها نرخ تورم یا شاخص بهای مصرف‌کننده است که برای ایران در سال آینده ۲۷.۵ و برای ترکیه ۱۵.۴ درصد پیش‌بینی شده است.

نرخ بیکاری برای هر دو کشور عددی حدود ۱۰.۵ یا ۱۱ درصد برای سال بعد پیش‌بینی شده است. خبر‌های بد برای اقتصاد ترکیه اگر‌چه در بسیاری از موارد رشد داشته و توانسته اقتصاد خود را تا حدی حفظ کند، اما اتفاقات بدی هم برای آن رخ داده است. تغییرات نرخ لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روند بدی را برای اقتصاد ترکیه نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۵ هر دلار معادل ۱.۳ لیر ترکیه بود، اما در سال ۲۰۱۸ نسبت آن به ۴.۸ رسید. در سال‌های اخیر نیز نصف شدن و کاهش ارزش لیر را شاهد بوده‌ایم. ترکیه با وجود همه مشکلات گفته‌شده، تحریم‌ها و مشکلاتی که ایران در بخش‌های مختلف با آن مواجه است را تجربه نکرده است.

مقایسه اقتصاد ایران و ترکیه

دلایل تفاوت اقتصاد ایران و ترکیه

درآمد سرانه ایران تا سال ۱۹۸۰ بیشتر از ترکیه بوده است. از ۱۹۶۰ با شروع برنامه توسعه اقتصادی ایران این فاصله با شتاب بیشتری به نفع ایران در حرکت بوده، اما از سال ۱۹۸۰ درآمد سرانه ترکیه از ایران پیشی می‌گیرد. هم اکنون درآمد سرانه ترکیه بیش از دو برابر ایران است.

اول: تعامل بین‌المللی و تنش‌زدای ترکیه با کشور‌های پیرامون خاورمیانه و کشور‌های جهان بی‌نظیر بوده و بر مبنای منافع ملی با همه کشور‌ها اعم از مسلمان، شوروی و آمریکا در ارتباط است.

دوم: ترکیه نقاط ضعف کشور‌های پیرامون را به خوبی شناسایی کرده و با جذب توریسم، سرمایه‌های سرگردان، جذب تولیدکنندگان (به‌ویژه ایرانی که تحت تاثیر تحریم‌ها دچار مضیقه‌های مختلفی هستند)، جذب مهاجران به شرط انتقال سرمایه مالی و مهاجرپذیری است، توانسته رشد خوبی را در اقتصادش ایجاد کند.

سوم: با ایجاد بستر لازم، قوانین تسهیل‌کننده، اعطای شهروندی راحت، ایجاد تسهیلات لازم برای پذیرش موقت و دایم و ایجاد تسهیلات برای جذب توریسم توانسته است سرمایه‌های خوبی را جذب کند.

چهارم: دولت ترکیه در سطح کلان با بهره‌گیری از گسترش بخش خصوصی و افزایش رقابت، کاهش تقاضای داخلی و توسعه صادرات، ایجاد سازوکار و تشویق برای جذب سرمایه خارجی، افزایش بهره‌وری و استفاده از تکنولوژی توانسته است برنامه توسعه و رشد اقتصادی را تداوم بخشد.

پنجم: در بخش سیاست‌گذاری پولى نیز توانسته است نرخ تورم را به زیر ۵ درصد کاهش دهد. در بخش ارزی نیز با تغییر از نظام ارزی ثابت به نظام ارزی شناور توانسته به احیای ارزش پول داخلی کمک کند که این امر باعث رضایتمندی شهروندان و ایجاد ثبات سیاسی در این کشور شده است.
ششم: ایجاد ثبات سیاسی (محفوظ بودن یک رژیم از تهدید براندازی داخلی از طریق انقلاب یا شورش را ثبات سیاسی نامیده‌اند). این مهم از چهار طریق مدیریت و ایجاد شده است:

۱- شرایط اقتصادی، مانند بیکاری، تورم، سقوط ارزش پول کشور
۲- وقایع سیاسی که می‌تواند موجب تغییر دولت شوند، مانند اعتصابات عمومی و ترور‌های سیاسی
۳- ساختار‌های سیاسی، مانند سیستم انتخاباتی
۴- شرایط بین‌المللی

هفتم: سایر موارد شامل داشتن برنامه توسعه بلندمدت، گماردن افراد کاربلد در راس امور اقتصادی و به‌موقع، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی، بازکردن بازار ترکیه به تجارت جهانی، ساخت یکصد سد عظیم برای گسترش محصولات کشاورزی برای تامین موادغذایی آتی ترکیه و صادرات محصولات غذایی، سرکوب و مدیریت سریع بحران‌های اقتصادی، تعامل و انعطاف لازم در روابط بین‌الملل. 

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۳
محمد
0
3
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
اقتصاد ترکیه چگونه پیشی گرفت واقعا دوست داری بدونید خاک اره با زرد چوبه قاطی نمی کنن گوشت خرجای گوشت گاو نمی فروشن دوخت تهران ومارک ترکیه درست نمی کنند ودوز30هزارمیلیاردی ندارند باکسی شوخی ندارند پسر خاله پسرعمه همه قانون برا آنها یکی است مثل ما مرخصی به اختلاس گران نمی دهند وترفیع نمی دهند امیدوارم در بگذاری دیگران بخوانند
اشنا
2
9
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
اوضاع اقتصادی ترکیه تورم بالا کاهش ارزش لیرفقرمردم کاملا"مشهوداست باچه تحلیلی اوضاع انهاراباایران مقایسه می کنیداگربدترنباشدبهترنیست!
محمد
بابا فکر کنید نظر بدید اصلا با چه رویی یه اقتصاد یک تریلیون دلاری رو با اقتصاد ۳۰۰ میلیاردی ایران مقایسه میکنی؟ قبل نظر گذاشتن دوتا سرچ بکن بعد بیا کامنت بزار
شاهین
15
2
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
ماکه توانسته ایم ریل پیشرفت اقتصادی را به حرکت در بیاوریم چرا باید جلوی ترکیه لنگ بیندازیم؟
م
مشاهدات شما چقدر واقعی و قابل اتکا است؟
گزارش تخصصی کارشناسان اقتصادی بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول که براساس داده‌های اقتصادی خود و داده‌های کشورها و راستی‌آزمایی آنها سالهاست ارائه می‌گردد را رد می کنید و مشاهده خودت را تایید می‌کنید.
من فکر میکنم مسئولان ما هم به علم اقتصاد و داده‌های آن اعتقادی ندارند و چون در سایه اختلاس وضع خود و اطرافیان خود را خیلی بالا می‌برند و سطح بالایی از رفاه را دارند. فکر می‌کنند وضع اقتصادی مملکت و مردم در سطح بلایی است.
ناشناس
1
5
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
ایران اختلاساروکسی نیست جمع کنه
ناشناس
0
8
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
اسلام مرز ندارد،حالا ترکیه ،وپاکستان وهرکشوری از ایران پیشی بگیرد ،چ اهمیت؟ هر وقت نیاز بود ،بایران وام میدهند ،،
حسین
1
1
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
فرق ما باترکیه درسیاست دراین است که ترکیه آرام آرام کارهایش رادرسیاست خارجی بنفع کشورشان پیش میبرندولی ایران باتندروی
مجید
0
8
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
این را هم بگو که ایران دومین منابع نفت و گاز جهان را داره ولی متاسفانه باید با ترکیه مقایسه بشه و از اون هم عقب تر رفته و تنها دلیلش فقط حاکمیت بد هست
ناشناس
2
12
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
ایران با اختلاسهای پیاپی، از کل دنیا عقب افتاده
ناشناس
0
11
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
چند نفر از مسئولان ایرانی را بفرستید ترکیه اوناهم مثل ما میشن
ناشناس
0
12
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
تر کیه مسولینش مثل ایران بودن پیشرفت نمیکرد
من یا تو چه فرقی داره
0
13
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
این چه سوالیست که چگونه اقتصاد ترکیه از ایران پیشی گرفت؟
شاید نوجوان و جوانان امروز این چگونگی را ندانند اما بازماندگان آن ۸ سال جنگ، خوب میدانن با پس رفت ایران در منطقه کشورهای همسایه چگونه ازاین فرصت استفاده و اقتصاد خود را بهبود بخشیدن وحتی عراق ازاین قاعده عقب نماند و بعداز آن جنگ ۸ ساله توانست ارزش پول خود را بالا ببرند ولی ایران نه تنها درجا نزد بلکه با سیاست‌های غلط اقتصادی باعث شد همسایگان و حتی دورتر از همسایگان مردمانش لذت زندگی را ببرند و مردم ما به جزء وابستگان و خویشاوندان و...هنوز وابسته به همان شعارهای زمان جنگیم
شهروند درجه صد
0
8
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
چقدر پیچیده توضیح میدید.
اقتصاد ایران یک گربه به اقتصاد ترکیه هدیه کرد، اینگونه اقتصاد ترکیه از اقتصاد ایران پیشی گرفت.
کلا اقتصاد ما به اقتصاد کل دنیا پیشی داده و همه ازما پیشی گرفتن.
ناشناس
0
4
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
مطلب رو نخودم ولی مسئولان اونها رانت خوار و اختالاس گر کمتری دارند و میهن پرستی اونها بیشتره حتی طالبان داره اقتصادش از ایران بیشتر میشه
ناشناس
0
7
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
علت اینکه ترکیه از ایران بهتر است نبود اختلاس ودزدی کلان می باشد خاک عالم تو سر ما که خود را با این همه منبع با ترکیه مقایسه می کنیم ما باید خود را با مردم آمریکا مقایسه می کردیم
ناشناس
1
7
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
شکسته نفسی میفرمایید سرانه اختلاس ایران رو هیچ کشوری نداره!
جالبترش اینه که اختلاس گر اونقدر کلفته که مسئولا به جاش توجیه میکنن
برید تاریخو بخونید از دوران عثمانی به اینور ترکیه همیشه از ایران پیش بوده دلیلشم خیلی واضحه!
ناشناس
0
8
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
آنها توریست رو چشمشان میزارن ما به بهانه های واهی اذیت
ناشناس
0
8
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
بخاطر اینکه تو دولتش اختلاس ودزدی نیست بر خلاف ایران که دزدی اختلاس فراوان هست......
ماهان
0
7
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
چون مسولینشون به فکر کشورشون هستند!
م
0
7
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
تفاوت ثروت سرانه در یک کشور با درآمد سرانه را توضیح دهید و چرا در آمار ثروت سرانه از یک موسسه سویسی و بحث تجارت جهانی کشورها از آمار بانک جهانی استفاده کردید. مگر بانک جهانی آمار ثروت سرانه را ارائه نمی‌دهد.
گزارش صندوق بین‌المللی پول برای سال ۲۰۲۳ سرانه تولید ناخالص داخلی ترکیه را ۱۲۸۹ دلار و برای ایران ۴۲۰۰ دلار بر آورد کرده است. یعنی gdp سرانه ترکیه بیش از ۳ برابر ایران است.
حجم اقتصاد ترکیه(gdp) ۱۱۶۰ میلیارد دلار و ایران ۳۶۵ میلیارد دلار
جوان
0
4
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
دلیلش مثل روز روشنه اخوی

اهمیت به خواست مردمش و
تعامل با همه کشورهای جهان!
سعید سیرجانی
0
3
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲
حقوق ۹۰٪ مردم ایران دو هزار دلار در سال هم نیست و اون ۱۰ ٪ نورچشمی ها ماهانه بیش از صد هزار دلار درآمد دارند
ناشناس
0
3
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲
چون در آنجا یک سری افراد با سواد کاردان در رأس کار هستند که برای کشورشان دل می‌سوزانند بر عکس مملکت خودمان را ببینید چه کسانی مسئول هستند و رانت واختلاس و روسای بیسواد ومغرور را تماشا کنید در این مملکت حتی پول نفت برای مردم هزینه نمیشود
ناشناس
0
2
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲
تنها کسانی که از عملکرد بسیار بد مسولان بدون تخصص و کم سواد در کشور سود می برند. مافیاهای داخلی و آمریکا و اسراییل است. همین مسولان بی عرضه و بدون تخصص می توانند بیشترین ضربه را به کشور وارد کند. و این همان چیزی است که آمریکا و اسراییل می خواهند. حتی جنگ ایران و عراق هم نتوانست چنین بحرانهایی را برای کشور به وجود بیاورد. که این مسولان بدون تخصص و کم سواد به وجود اوردند
مسئول ایرانی
2
2
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲
ایران از همه کشور ها ثروتمند تر است. با این همه دزدی و اختلاس باز هم پا بر جا ست.
ناشناس
2
3
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲
اکر به جای پست دادن به روحانیت پست های سیاسی اجرایی کلان مملکت را به قشر جوان واگذار کنند وضع مملکت خوب
ناشناس
1
5
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲
وقتی اختیار مملکت بیفته دست یه عده مسوول نالایق ... بی کفایت نتیجه‌ بهتر از این نخواهد بود گل به جمال اونایی که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتن الان هم بچه هاشون دارن تو آمریکا حال میکنن
کاظم
1
2
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲
تا وقتی که یه مشت بیسواد سر کارن همینه خیلی شما فقط یه نگاه به مبلغ اختلاس ها بندازید اصلا میگید چجور ممکنه مگه مملکت قانون نداره
ناشناس
1
1
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۲
برای اینکه دوزد ندارند
محمد
0
1
جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲
ما ۲ ماهه برگشتیم
خیلی از ایرانی ها هم دارن از ترکیه میرن
اقتصاد افتضاحه
اونجا هرکس پول داشته باشه و قدرت بقیه رو له میکنه
کم مونده همدیگرو بخورن
تنها چیزی که داره کلاپ و دیسکو و فساده
همین
حیدر
2
0
جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲
نگران نباشید دوستان من
همه چیز درست میشود بعد مرگتان
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
اقتصاد ۵ میلیونی امارات از ایران ۸۵ میلیونی پیشی گرفته شما دارید با اقتصاد ترکیه که اولین اقتصاد خاورمیانه و بعد عربستان . مصر . امارات و پنجمین ایران است با همین سرعت سقوط کنیم پاکستان و قطر دومیلیون از ایران پیشی میگرند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اولین فیلم از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف با حضور سلبریتی‌ها

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

تعطیلی شنبه‌ها و نظر مراجع برای شورای نگهبان

عکس/هنرمندان در مراسم تشییع زری خوشکام

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

آخرین وضعیت قیمت دام زنده در بازار

بازیگر جذاب مست عشق بر روی فرش قرمز کن + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دلار قدرت بلامنازع بازار طلا/ چرا طلا در ایران بیشتر از بقیه کشورها رشد کرد؟/ پیش‌بینی صعود طلا در دراز مدت

بازیکنان پرسپولیس در انتظار تسویه کامل

فلاحت‌پیشه: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

فیلم/ شادباش متفاوت عروسک‌های مهمانی برای تولد آقای مجری

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش: ناتوانی در صدور کارت امتحانی پذیرفتنی نیست

مهدی افشارنیک با قرار وثیقه‌ آزاد شد

فیلم/ تیوپ‌سواری یک شهروند در مشهد در خیابان‌های مملو از آب

واکنش مایلی‌کهن به حکم شکایت قلعه‌نویی

راهنمایی کامل در امور طلاق و مهریه: حقوق خود را بشناسید

جدایی سروش لشکری (هیچکس) از همسرش | آزاده اکبری کیست؟

فیلم/ وضعیت پیاده‌روهای مشهد پس از سیل امروز

اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

قوه قضاییه: اژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی حسابی ندارد

ترس از بمب‌گذاری جشنواره کن را مختل کرد

واکنش تراکتور به شایعه قراردادی ۶۰ میلیاردی

میزان فروش نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز

فیلم/ غرق‌شدن دوباره زیرگذر انقلاب مشهد

ابعاد فساد در فوتبال گسترده است

آموزش و پرورش اطلاعیه صادر کرد

جزییات جدید دزدی اسناد هسته‌ای ایران به دست اسراییل

بانکی‌پور: پلیس ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

واکنش تصویری AFC به خداحافظی اشکان دژاگه + عکس

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

مقصد بعدی زنوزی مشخص شد

هشدار مدیریت بحران برای سیل در ۱۰ استان

لغو امتحانات نهایی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

عکس/ تگرگ شیشه خودروها را در مشهد شکست

فیلم/ نجات جان یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز

برادران عالمیان تنیس روی میز ایران را المپیکی کردند

الهه محمدی جایزه خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد

فیلم/ نجات کبوتران حرم امام رضا از باران سیل آسا

نخستین ستاره با پرسپولیس به توافق رسید

فیلم/ تصاویری دیگر از بارش شدید باران در حرم امام رضا (ع)

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ درگیری حامد بهداد با یک هوادار در مراسم ختم

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ تورم کدام کشور اروپایی کمتر است؟

چرا سیگار گران شد؟

یک اقتصاددان: دولت شجاع باشد و یارانه‌های پنهان را حذف کند

ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ با ستاره پورن چه بود؟

دوئل عشقی در باغ قرچک حادثه آفرید

فیلم/ بارش شدید تگرگ به حرم رضوی رسید

تولید موتورسیکلت‌های BMW در ایران

فیلم/ آسمان مشهد در روز روشن تاریک شد!

امکان ثبت‌نام خودرو‌های برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک سینا فراهم شد

حمله تند رائفی پور به دولت رئیسی + عکس

دلتنگی نفیسه روشن برای جزایر مالدیو + عکس

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران