تاریخ انتشار: ۱۹:۴۳ - ۱۹ دی ۱۴۰۲

شکل‌گیری مافیای فروش بلیت تفریحی در کیش

در بازار گردشگری کیش، فرایند فروش و بازاریابی خدمات گردشگری از فرودگاه‌های مبدا و فرودگاه کیش آغاز می‌شود و مسافرین اولین پیشخوان‌های فروش بلیت را در فرودگاه‌ها می‌بینند. بعد از فرودگاه، کانسیرج‌های هتل‌ها و پیشخوان در پاساژ‌ها از جمله مبادی فروش خدمات هستند.

سازمان منطقه آزاد

اقتصاد۲۴- جزیره زیبای کیش سالیانه از حدود ۱.۵ میلیون گردشگر میزبانی می‌کند که اوج آن در تعطیلات نوروز است.

به گفته یک مقام رسمی در سازمان منطقه آزاد کیش نوروز امسال بیش از ۲۰۸ هزار مسافر به کیش رفتند که حدود ۶۰ درصد آن با هواپیما سفر کردند. کیش ۵۰ هتل فعال شامل ۱۵ هتل پنج ستاره و هشت هتل چهار ستاره و ۱۹ هتل سه ستاره، پنج هتل ۲ ستاره و سه هتل تک ستاره دارد که در این مراکز امکان اقامت بیش از ۱۹ هزار نفر در پنج هزار و ۵۲۶ اتاق در هر روز فراهم شده است.

رمضانی دبیر ستاد هماهنگی سفر‌های نوروزی کیش همچنین گفته: ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر-بازدید از جاذبه‌های گردشگری کیش از جمله آثار تاریخی، تفریحات، مراکز تجاری و تک برند‌ها اتفاق افتاده که ۴۱۵ هزار بازدید آن مربوط به اماکن ورزشی و تفریحات دریایی است.

اگر ۲۰۸ هزار مسافر نوروز امسال در مدت ۳ روز اقامت حداقل ۲.۵ میلیون تومان خرج تفریحات ورزشی و دریایی کیش کرده باشند با یک گردش مالی حداقل ۵۲۰ میلیارد تومانی تنها در بازار تفریحات کیش روبرو هستیم.

این آمار‌ها نشان می‌دهد تغییر رویکرد جزیره از تجاری به گردشگری تا حدودی موفق بوده و بخش قابل توجهی از گردشگران برای استفاده از آکواریوم، پارک دلفین، تله کابین میکامال، بولینگ، پارک آبی اوشن، قلعه وحشت، کارتینگ، سافاری و بازی‌های آبی و تفریحات دریایی اسکله مارینا هزینه می‌کنند. علاوه بر این ها، جنگ‌های شبانه با کیفیت‌های متفاوت نیز همچنان پر رونق و پر فروش اند.

تفاوت رفتار گردشگر ایرانی با دیگران

رفتار گردشگران ایرانی تفاوت عمده‌ای با سایر کشور‌ها دارد. در بسیاری از کشورها، گردشگران پیش از آغاز سفر، برنامه خود را مشخص و بلیت‌های تفریحات را از روی سایت‌های خدمات دهندگان یا پلتفورم‌های آنلاین سفارش می‌دهند و خرید می‌کنند. اما در ایران رفتار مشتری نشان داده برنامه ریزی پیش از سفر چندان مرسوم نیست.

در بازار گردشگری کیش، فرایند فروش و بازاریابی خدمات گردشگری از فرودگاه‌های مبدا و فرودگاه کیش آغاز می‌شود و مسافرین اولین پیشخوان‌های فروش بلیت را در فرودگاه‌ها می‌بینند. بعد از فرودگاه، کانسیرج‌های هتل‌ها و پیشخوان در پاساژ‌ها از جمله مبادی فروش خدمات هستند.

اما جدی‌تر از همه‌ی این پیشخوان‌ها و سامانه‌های فروش مستقیم، شبکه فروش آژانس‌های گردشگری محلی هستند که بخش قابل توجهی از فروش خدمات را در اختیار دارند.

آژانس‌ها چطور می‌فروشند؟

برای پاسخ به این سوال باید کمی بیشتر با درباره مکانیزم فروش آژانس‌ها آشنا شویم. عطا احمیراری فعال صنعت گردشگری می‌گوید: روال کار معمولا این طور است که آژانس‌ها تعدادی از خدمات مورد نظر را پیش خرید قطعی می‌کنند و با این پرداخت تخفیف‌های قابل توجهی از تامین کنندگان می‌گیرند، در هتل‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف معمول است. این روش به چارتر و گارانتی معروف است.

احمیراری می‌گوید: در کیش کمی وضع فرق می‌کند، چارترکنندگان قدیمی بلیت هواپیما از جمله آقای خواب‌نما خودشان هتل دارند. هتل لوکس داریوش هم که برای آقای موسوی مالک هواپیمایی زاگرس است. خلاصه گارانتی هتل در کیش با توجه به محدودیت پرواز و درخواست بالا دیگر خیلی جذاب نیست.

این مدیر آژانس با اشاره به این که درصد کمی از مردم هنگام خرید تور کیش بلیت مراکز تفریحی را از آژانس‌ها یا پلتفورم‌ها می‌خرند گفت: آژانس‌های محلی کیش استراتژی شان گارانتی بلیت مراکز گردشگری نیست و بنابراین شکل قراردادشان درصد از فروش است. بر اساس نوع خدمات و توافقات، درصدی از قیمت بلیت مراکز تفریحی و گردشگری را به عنوان حق بازاریابی و فروش ور می‌دارند.

این فعال گردشگری ادامه داد: شبکه فروش آژانس‌های محلی هم بر روی خدمات مهمان (کانسیرج) و نیروی انسانی هتل‌ها و شبکه تاکسیرانی کیش متمرکز است. تازه علاوه بر این دفاتر فروش خوبی در محل‌های اصلی کیش دارند. خلاصه مسافر هرجا برود با یکی از عاملین فروش این شبکه روبرو می‌شود.

محمدرضا خوش باطن موسس اسکی کابلی کیش می‌گوید: خدمات گردشگری رسمی بر اساس نرخنامه‌های مصوب سازمان منطقه آزاد قیمت گذاری شده است. در این نرخ نامه ۴۶ عنوان خدمت از باغ پرندگان و آکواریوم تا انواع کشتی تفریحی و تفریحات دریایی و غواصی و انواع جنگ و تم پارک‌ها تا اجاره دوچرخه و موتور با جزییات خدمات و قیمت مشخص شده است و تقریبا همه به آن پایبند هستیم.

محمدجواد کابلی با اشاره به این که مشکل اصلی گردشگری کیش کمبود پرواز و به تبع آن مسافر است، گفت: در روز‌های پیک و تعطیلات، فروش مستقیم رونق دارد، اما موضوع اصلی فروش در زمان‌های عادی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اینجاست که آژانس‌های محلی به شدت نقش آفرین هستند و به قول معروف تیغ شان خوب می‌برد.


بیشتر بخوانید: بهره برداری از پایانه فرودگاه بین المللی کیش


مدیر یک مرکز گردشگری در کیش که نخواست نامش منتشر شود نیز با تاکید بر نقش آژانس‌های محلی بر فروش بلیت خدمات معتقد است: آژانس‌ها یک شبکه کامل و یکپارچه در اختیار دارند و به راحتی می‌توانند مسافر را به سمت هر مرکزی که می‌خواهند هدایت کنند. اولویت فروش را هم درصد قراردادشان مشخص می‌کند. اگر تامین کننده درصد مورد نظر آژانس‌ها را قبول نکند روشن است که از چرخه فروش آن‌ها حذف می‌شود. واقعیت این است ما با مافیای فروش بلیت در کیش روبرو هستیم. اینجا حرف آخر را آژانس‌ها می‌زنند نه تامین کنندگان!

این مدیر گردشگری می‌گوید: آژانس‌ها قبلا روی ۳۰-۳۵ درصد قانع بودند و توافق می‌کردند، اما من شنیده ام به برخی از کسب و کار‌ها پیشنهاد ۶۰-۷۰ درصدی داده اند. این رقم‌ها شاید برای برخی از مراکز و برنامه‌های تفریحی مثل جنگ شب، قابل قبول باشد، ولی برای بسیاری از مراکز تفریحی و گردشگری که هزینه اجرایی بالایی دارند، قابل قبول نیست. البته نظارتی هم از سوی سازمان منطقه آزاد کیش صورت نمی‌گیرد. این اصلا عادلانه نیست که سرمایه گذار و تامین کننده خدمات کمتر از آژانس‌های محلی سود کنند!

این کیشوند تاکید دارد: زیاده خواهی آژانس‌های محلی در نرخ کمیسیون شان موجب می‌شود قیمت تمام شده خدمات به ویژه برای زیرساخت‌هایی که سرمایه گذاری‌های فراوانی و هزینه‌های بهره برداری زیادی دارند گران تمام شود و طبیعی است که خدمات گران‌تر به فروش می‌رسد و در نهایت گردشگر حساب می‌کند می‌بیند اگر به دبی یا استانبول برود جذابیت‌های بیشتری برایش دارد و قید کیش را می‌زند!

شبکه تاکسی کیش

محمد. مدیر یک رستوران معتقد است: آژانس‌ها در فروش رستوران‌ها و کافه‌ها خیلی تاثیر ندارند و بازاریابی این حوزه کاملا در اختیار شبکه رانندگان تاکسی است. آن‌ها هستند که اگر پول از شما نگیرند، با تبلیغات منفی کاری می‌کنند که فروش شما با آسیب جدی روبرو شود. آن‌ها هستند که شایعه مسمویت فلان کافه یا وجود موش در فلان رستوران را به مسافر منتقل می‌کنند. تاکسی هستند که مسافر را به رایگان به رستوران‌ها و کافه‌ها و دفاتر آژانس‌ها می‌برند.

این رستوران دار کیشی می‌گوید: ما اوایل که رستوران مان را تاسیس کرده بودیم در پیک تعطیلات بود و خیلی مشکلی برای فروش نداشتیم. وقتی تاکسی‌ها مراجعه می‌کردند جواب منفی می‌دادیم، بعد که به وضعیت عادی رسیدیم دیدیم اصلا دخل و خرج و اجاره رستوران در نمیاید. دست به دامان تاکسی‌ها شدیم و دوباره فروش برگشت و سرپا شدیم. خلاصه اگر هوای مافیای تاکسی‌ها را نداشته باشید باید از جیب هزینه کنید.

سازمان منطقه آزاد کیش کجاست؟

به نظر می‌رسد اگر سازمان منطقه آزاد کیش می‌خواهد ماموریت خود را همان طور که در طرح جامع نوشته «دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار است» دنبال می‌کند، باید نظارت جدی تری بر روی فعالیت آژانس‌های محلی و شبکه تاکسیرانی داشته باشد تا منافع سرمایه گذار و فروشنده و به صورت کلی ذینفعان به صورت عادلانه‌ای تامین شود.

شاید بهره گیری از اپلکیشن‌های آنلاین مانند آنچه در دیگر شهر‌های دنیا وجود دارد بتواند بخشی از نابسامانی و بی عدالتی موجود را کاهش دهد.

منبع: عصر خبر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران