تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

کدام دوربین‌ها، رد «معاینه‌فنی» خودرو‌ها را می‌زنند؟

دو سوم خودرو‌های فعال در پایتخت، از «میان بر قانونی»، اما فاقد اعتبار واقعی به «برگه‌های معاینه فنی» می‌رسند؛ علت چیست؟

کدام دوربین‌ها، رد «معاینه‌فنی» خودرو‌ها را می‌زنند؟

اقتصاد ۲۴- شهرداری تهران از اواخر پاییز با هدف «تشخیص دامنه پوشش معاینه فنی خودرو‌ها در سطح شهر تهران» و همچنین «اطلاع آماری از حجم (تعداد) خودرو‌های فاقد برگه سلامت معاینه فنی»، اقدام به آزمون خیابانی خودرو‌های در حال حرکت در مناطق مختلف پایتخت کرد، اما در نتایج این پایش، «اطلاعات هشدارآمیز فراتر از آنچه تصور اولیه بود»، دیده می‌شود. جزئیات این چکاپ خیابانی نشان می‌دهد، یک سوم خودرو‌هایی که در طول شبانه روز در پایتخت حرکت می‌کنند، «اصلا برگه تست معاینه فنی» ندارند.

تست سالانه معاینه فنی خودروها، در گام اول باعث «سنجش میزان انتشار ذرات معلق و گاز‌های آلاینده هوا از اگزوز خودروها» می‌شود که در صورت «انتشار بیش از سقف مجاز تعیین شده در مراکز معاینه فنی خودرو»، مالک موظف به «تنظیم موتور خودرو» در سقف مجاز می‌شود که پیامد آن، «کاهش آلودگی هوا» است. اما این آزمون نشان داد، دو سوم از خودرو‌هایی که «برگه معاینه فنی» دارند، در تست خیابانی شهرداری، «خودرو‌های آلوده» تشخیص داده شدند به این معنا که «به رغم داشتن برگه سلامت خودرو»، میزان انتشار آلایندگی از اگزوز آنها، «بیش از سقف مجاز» تعیین شده برای پایتخت است.

علت این تعارض، به قانون مربوط به «اخذ معاینه فنی خودرو از هر مرکز (چه داخل شهر تهران و چه خارج از شهر تهران)» برمی‌گردد که به‌رغم این مسیر قانونی، اما با توجه به «شدت سخت گیری یا تسهیل دستگاه‌های سنجش آلایندگی در مراکز مختلف سراسر کشور»، این مدل عملا میان بر قانونی برای فرار از «رعایت حد مجاز آلایندگی خودرو مخصوص شهر تهران» محسوب می‌شود. خودرو‌ها ۸۳‌درصد از گاز‌های آلاینده هوای پایتخت و ۶۱‌درصد از ذرات معلق در آسمان را تولید می‌کنند که سهم بالایی در آلودگی هوا محسوب می‌شود. درباره آژیر تست خیابانی خودرو‌های فعال در شهر تهران با مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران گفتگو کرده ایم.

۳۵‌درصد از خودرو‌های سبک؛ فاقد معاینه فنی

مدیرعامل ستاد معاینه خودرو‌های تهران در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: طرح کنترل کنار جاده‌ای با هدف مشخص شدن وضعیت آلایندگی خودرو‌های عبوری در شهر به صورت میدانی اجرایی شده تا مشخص شود که چه تعداد از خودرو‌های عبوری در شهر، در شرایط مطلوب آلایندگی قرار دارند.

سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران در خصوص نتایج حاصل از پایش خودرو‌ها در طرح کنترل کنار جاده‌ای که از سه هفته پیش با تشدید آلودگی هوا در شهر تهران با مشارکت پلیس راهور تهران بزرگ آغاز شده اظهار کرد: در این بازه زمانی تعداد ۷۸۹ دستگاه خودروی سبک متوقف و با استفاده از تجهیزات آزمون آلایندگی کنترل شده است.

از این تعداد خودرو، ۳۵‌درصد آن فاقد معاینه فنی بوده‌اند. میرزایی قمی در خصوص محل اخذ معاینه فنی خودرو‌های دارای گواهی معاینه فنی گفت: از خودرو‌های دارای معاینه فنی تنها ۲۵‌درصد از آن به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده و ۷۵‌درصد از آن‌ها از مراکز خارج از شهر تهران گواهی معاینه فنی دریافت کرده‌اند. او با اشاره به این مساله که نتایج این طرح می‌تواند جهت افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات توسط مراجع ذی‌صلاح و ارگان‌های بالادستی مورد استفاده قرار گیرد افزود: نتایج آزمون آلایندگی این خودرو‌ها نشان می‌دهد که ۵۶‌درصد دارای شرایط تعیین شده حدود مجاز آلایندگی سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده و در این آزمون قبول و ۴۴‌درصد آن‌ها در این آزمون به علت آلایندگی مردود شده‌اند.

همچنین ارزیابی اطلاعات حاکی از آن است که ۵۶‌درصد از خودرو‌های دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی مردود شده‌اند که این‌درصد مردودی با توجه به‌درصد بالای مراجعات به مراکز خارج از شهر تهران دور از انتظار نیست. مدیرعامل ستاد معاینه فنی در خصوص رده سنی خودرو‌های سبک مورد ارزیابی قرار گرفته در این طرح بیان کرد: ۷۲۸ دستگاه خودرو با عمر بیش از چهار سال و ۶۱ دستگاه خودرو با عمر ۴ سال و کمتردر این طرح مورد پایش قرار گرفته‌اند.

گفتنی است در این طرح خودرو‌های سبک که در شهر تردد می‌کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. در این بررسی، خودرو‌های آلاینده و دودزا توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام می‌شود. برهمین اساس از ابتدای طرح تا به امروز معاینه فنی ۱۶۹ دستگاه خودرو ابطال و برای ۲۱۰ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است.


بیشتر بخوانید:  ابطال معاینه فنی ۶۰۰۰ خودروی آلاینده در پایتخت


کدام دوربین‌ها «رهگیری» می‌کنند؟

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران در پاسخ به این پرسش که «کدام دوربین‌های سطح شهر، خودرو‌های فاقد معاینه فنی را رهگیری می‌کنند؟»، گفت: دوربین‌های محدوده طرح کاهش و طرح ترافیک دارای «قابلیت پردازش تصویری تخلفات معاینه فنی» بوده و خودرو‌های فاقد معاینه فنی در صورت تردد در این محدوده به صورت مکانیزه روزانه مبلغ ۵۲‌هزار تومان توسط پلیس اعمال قانون و جریمه می‌شوند. علاوه بر این در خصوص سایر دوربین‌ها مانند دوربین‌های ثبت تخلفات چراغ قرمز در صورت تخلف یک خودرو وضعیت معاینه فنی آن نیز کنترل می‌شود.

گفتنی است جهت افزایش اثر بخشی معاینه فنی در بحث کنترل آلایندگی و تصادفات لازم است تعداد دوربین‌های پردازش تصویری تخلفات معاینه فنی افزایش و در نهایت به کلیه دوربین‌های سطح شهر تسری یابد مضاف بر اینکه به‌زودی بنا براعلام شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران به تمام زیرساخت دوربین‌های کنترل ترافیک تهران، «رهگیری معاینه فنی» اضافه می‌شود. این مقام شهرداری تهران همچنین درباره «اقدام شهروندان تهرانی به دریافت برگه معاینه فنی از مراکز خارج از محدوده پایتخت» نیز تصریح کرد: سهم مراکز معاینه شهر تهران از خودرو‌های پلاک تهران تنها ۳۷‌درصد است و بالغ بر ۴۰‌درصد از خودرو‌های پایتخت به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند. بدون تردید جهت افزایش اثر بخشی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا باید سطح معاینه فنی در کلان‌شهر‌ها با سایر شهر‌ها متفاوت باشد.

ایجاد بستر‌های قانونی این رویه به نحوی رعایت عدالت اجتماعی نیز محسوب می‌شود. خودرویی که در شهری که با مشکل آلودگی روبه‌رو نیست تردد می‌کند نیازی نیست با شرایط سخت گیرانه یک کلان‌شهر با بحران آلودگی هوا مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد. البته این مهم باید در قانون پیش‌بینی شود، چون بر اساس آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگه معاینه فنی خودرو مصوب هیات وزیران گواهی معاینه فنی که از طریق مراکز معاینه فنی در چارچوب سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی صادر می‌شود در سراسر کشور معتبر است.

در خصوص امکان تفکیک معاینه فنی خودرو‌ها بر اساس نوع و محل دریافت، اطلاعات مربوط به معاینه فنی خودرو‌ها در کشور در یک سامانه واحد ملی ثبت می‌شود که در صورت الزام و ایجاد محدودیت برای اخذ معاینه فنی این موضوع به سادگی از طریق نرم‌افزار توسط وزارت کشور امکان‌پذیر است. البته این موضوع پیشنهاد و در دست پیگیری است و در صورت طی مراحل قانونی و اخذ مجوز لازم بستر‌های آن از طریق دولت و وزارت کشور ایجاد می‌شود. با این حال معاینه فنی چه از جانب دستگاه‌های مسوول در این حوزه که در قانون مشخص است و چه از جانب شهروندان جای هیچ‌گونه تساهل و تسامحی ندارد. معاینه فنی مستقیم با جان و سلامت شهروندان در ارتباط است.

بر اساس نتایج آزمون خودرو‌های مراجعه‌کننده به مراکز در ده ماه امسال نقص مربوط به سیستم ترمز ۱۰۱‌هزار دستگاه خودرو شناسایی و رفع ایراد شده است. خودرو‌هایی که می‌توانستند هر کدام موجب تصادف و بروز یک حادثه غیر‌قابل جبران شوند. وظایف دستگاه‌ها در بحث نظارت بر مراکز معاینه فنی کاملا مشخص است و متولیان امر در صورت اهمال باید پاسخگو باشند. مردم نیز در بحث نظارت بر مراکز مسوول هستند. در درجه نخست خود شهروند و راکب از وسیله نقلیه استفاده می‌کند و هر گونه اغماض در بحث معاینه فنی خطرات جدی آن متوجه خود اوست. شهروندان باید نسبت به عملکرد مراکز حساس باشند و در صورت مشاهده هر گونه سهل‌انگاری ضمن عدم‌استفاده از خدمات آن مرکز، موضوع را به دستگاه‌های نظارتی گزارش دهند.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
رضا
1
4
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
فقط یه اسم گذاشتید که ماینه فنی یه چند تا هست که دست‌شان با آن میکانیک یکی هست میگه برو همین جا مشکل بر طرف کنه اگر بری که چند برابر میگره اگر بیرون بیری که اثلن نمیدن میگه چرا رفتی بیرون چون کس نظارت نمی‌کنه شخصن چرا روی اینا کسی نظارت نمی‌کنه فقط مردم سر کیسه میکنه من یه سری رفتم منو سه بار فرستاد میکانیکی منم نمیدونستم که باید هتمن باید برم پش میکانیک خودی اینا میگفت برو همنجا مشکل برطرف کنه منم چون میکانیکی آشنا داشتم میرفتم بیرون از جایگاهی ماینه فنی آخرشم گفت چرا اینجا نرفتی ماینه فنی نداده آن فقط به خاطر که پیش میکانک خودشان نرفتم ۹۵ تومن و سه بار بازدید مجدد هم که گرفته بود از خیرش گذشتم این مال ماینه فنی قم هست اول جادی اراک
مهرداد عسگری
7
21
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
سلام جلوی اینها معاینه فنی ندارن بگیرن نه باید نه باید قایل شد اون داره اون ی نداره باید اونی نداره صدهزار جریمه کنید تا برن بگیرن بنده هرسال میگیرم عدالت اجرا کنید
ناشناس
دستمال کشی نکن باید دولت ماشینهای فرسوده راجمع کند اونم با تسلیحات بلند مدت چوحق مردمه وظیفه دولت.دومن چرا زیر پای همدیگر رابکشیم اگر مشکل هواست چرا دولت مازوت سوزی میکند علت الودگی هوا ۱۰درصد مردم هست ۹۰در صددولت هست
ناصر
15
27
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
بهتر نیست دولت بجای نقره داغ کردن مالکان فقیر خودرو های دود ،وام بانک تعمیرات خودرو تا مبلغ ۵۰ میلیون بدهد؟!
محمد ۲
1
29
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
ایراد الکی و تبانی با مکانیک های مستقر در مراکز فنی و درخواست رشوه و یا پول اضافی باعث این امر شده آنرا بر طرف کنید درست میشود
امیر
اگر معاینه فنی مال الودگی هوا است چرا به شیشه و کپسول و کمک و و و که ربطی به الودگی هوا ندارد گیر میدن هزینه قطعات و تعمیرات اینقدر بالا رفته که در توان مردم نیست توی معاینه فنی فقط باید به خروجی سوخت نگاه کنند و برگه معاینه فنی صادر کنند نه اینکه الان به همه چی گیر میدن هیچکس دوست نداره خودروی خراب سوار بشه حتی خودروهای صفر هم مشکل دارند تو ایران و تولیدات مذخرف خودرو و قطعات بی کیفیت در ایران را درست کنید نه اینکه با زور از مردم اخاذی کنید
بیژن
2
24
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
بهتر نیست مراکز معاینه فنی اطراف شهر تهران مورد بازرسی قرار بگیرن تا صاحب خودرو معیوب با دادن پول برگه معاینه دریافت نکنه
ناشناس
بسیار عالی
شهروند
9
2
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
با سلام .گرفتن معاینه فنی برای خودرو بسیار خوب است .متاسفانه لوازم یدکی بی کیفیت به نظر شما نقشی در آلودگی هوا ندارد؟
خیابانهای تنگ که مربوط به سالها پیش است و باعث ترافیک می‌شود با این حجم وسیله خودرو نقشی در آلودگی هوا ندارد؟
عدم نظارت روی وسایل نقلیه دودزا ی عمومی نقشی در آلودگی هوا ندارد ؟ گرانی خودرو و قطعات آن نقشی در آلودگی هوا ندارد؟........
پس فقط آلودگی هوا با معاینه فنی گرفتن درست نمی‌شود. یک همت والا می خواهد تا همه عواملی که در کاهش آلودگی نقش دارند پای کار بیایند .
مهدوی
0
4
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
سلام ماشیم من تک گانه است تو سیستم دوگانه زدن معاینه نمیدن چه کنم؟
فریاد
0
0
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
درود
معاینه را هرسال برای چی باید بگیرند اگر برای مقدار پولی هست خوب خود شهرداری اعلام کند من که معاینه کرفتم حتی ۱۰۰ کیلومتر راه نرفته معاینه برای چی لازم داره خوب اینها که خوب بلد هستن مردم رصد کند مشخص کند چند کیلومتر کارکرد شامل معاینه می شود ؟
اگر بخاطر مبلغ پول هست به عوارض اضافه کنند
احمد
0
1
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
مراکز معاینه باید تعطیل بشه بجاش تحویل خودرو صفر کیلومتر فورد شولت کادیلاک تویوتا بنز بی ام دبلیو تحویل داده بشه اونم بدون هزینه کمرکی و مالیات اونوقت همه میتونن خودرو خوب سوار بشن نه ارابه مرگ ایران خودرو سایپا خودرو چینی
دانیال طهمورثی
2
10
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
چه معاینه بابا
وقتی که با ۵۰ تومان اون سیستم به صورتی دستی عوض میکنه اخه به چه دردی میخوره
اول باید اون سازنده خود دستگاه محکوم کنی به اینکه چرا سیستم به صورت دستی فعاله و میشه اعداد کم و زیاد کرد و بعد .... کارهای دیگه
ناشناس
0
2
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
تعداد مراکز معاینه فنی با تعداد خودروها هماهنگی ندارد
ناشناس
1
2
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
دود و هوا و گرانی رو ولش حجابو بچسب
علی
0
3
جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
سلام باید هر ده سال انجام شود و اگر خودرو دود کرد بهش خودرو برقی با تسهیلات 22ساله بدن
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
من هم هرسال استرس معاینه فنی رادارم که باید چندین بار مراجعه کنم
رضا
0
2
سه‌شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
یکی نیست بگه خیلی ماشین های استاندارد تولید می‌کنید یا سوخت های با کیفیت میدین دست مردم توقع پایین بودن آلایندگی رو هم دارین جور بی کفایتی خودروساز ،شرکت نفت باید مردم پاسخ گو باشن واقعا که،...
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران