اقتصاد۲۴- میرا قربانی فر - موضوع حواله خودرو جانبازان حالا هر روز ابعاد تازهتر و جالب تری به خود میگیرد. حقیقت این است که مجروحان و جانبازان جنگی در همه کشورها به عنوان قهرمانان ملی تلقی میشوند. به پاس شجاعت این افراد، امتیازهای ویژهای به آنها تعلق میگیرد. جانبازان و ایثارگران در کشور ما نیز امتیازهایی دارند. هر ساله با بررسی مشخصات این افراد و معرفی آنها از سوی نهادهای ذیربط، سهمیه خودرویی برای این دسته از قهرمانان ملی در نظر گرفته میشود.
اما مساله این است که در روند اعطای این امتیازات روند قانونی درست تدوین و اجرایی نمیشود و اعطای تسهیلات نیز با حاشیههایی همراه خواهد شد، حاشیههایی که اکنون نیز مساله واردات خودرو توسط جانبازان را شامل شده است.
کما اینکه به گزارش اقتصاد ۲۴، از روز چهارشنبه، ۴ بهمنماه ۱۴۰۲، ثبتنام خودروهای وارداتی برای جانبازان واجد شرایط در سامانه آغاز شده و این افراد تا ۹ روز پس از تاریخ اعلام شده، طبق زمانبندی اعلامشده، میتوانند خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، اما ثبتنام اولیه و انتخاب خودرو در این سامانه به معنی واردات قطعی نیست و مراحل بعدی توسط مسئولان مربوطه، اطلاعرسانی میشود.
نکته، اما اینجاست هنوز که نه وضعیت حواله و نه خودرو مشخص نشده، پای حواله خودروهای وارداتی جانبازان به آگهیها با قیمتهای عجیب و غریب باز شده است. به عنوان مثال حواله خودروی وارداتی تویوتا راو ۴ به قیمت ۳.۵ میلیارد تومان در بازار به فروش میرسد. فرد دیگری حواله ۳۰ هزار یورویی واردات خودرو را به قیمت ۴ میلیارد تومان آگهی کرده است.
این در حالی است که در ارقام اولیه، مبالغی که برای حواله و امتیاز این خودروها مطرح میشد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بود، اما به ناگهان ارقام تا ۴ میلیارد تومان نیز افزایش یافته است. البته حوالههای ۴ میلیارد تومانی مربوط به خودروهای ۳۵ هزار دلاری است و خودروهای ۲۵ هزار و ۳۰ هزار دلاری حواله هایشان بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.
اما در همین رابطه «محمد یوسفی آرامش»، عضو اتاق بازرگانی ایران و صادرکننده و فعال در حوزه واردات و رییس کمیسیون اقتصاد مجمع ملی جوانان مازندران، به اقتصاد ۲۴ خبر داد که با بازگشایی ثبت نام اولیه برای ثبت نام خودرو جانبازان بالای ۵۰ درصد، قیمت گذاریهای کلامی میان فعالان حوزه خودرو آغاز شده است.
این عضو اتاق بازرگانی ایران به اقتصاد ۲۴ میگوید: «در خصوص مساله خودرو برای جانبازان اکنون امکان ثبت نام در سایتهای مربوط و وابسته به بنیاد آغاز شده است. جانبازان ۵۰ درصد تا ۲۵ هزار یورو (یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)، جانبازان ۷۰ درصد تا ۳۰ هزار یورو (یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان) و جانبازانی که ۷۰ درصد هستند و دو دست و یا دو پا را ندارند، تا سقف ۳۵ هزار یورو (دو میلیارد و دویست میلیون تومان) میتوانند خودرو وارد کشور کنند. برای مثال در نمونه خودروهای ۲۵ هزار یوروییها، تویوتا راوفورد؛ هیوندای آزرا، سانتافه و سوزوکی گراند ویتارا را میتوانند وارد کنند و این اساسا لیستی است که بنیاد اعلام کرده که با توجه به شرکتهایی که در ایران امکان خدمات دهی برای آنان وجود دارد، یعنی هر خودرویی را نمیتوان وارد کرد و فهرستی برای واردات وجود دارد.»
این فعال اتاق بازرگانی ایران همچنین درباره معافیتهای این واردات خودرو به اقتصاد ۲۴ میگوید: «پیش از این در آیین نامه اولیه که منتشر شده بود، تاکید شده بود که تا ۵ سال حق فروش ندارند، اما با پیگیریهای بخشی از جانبازان و حتی دیداری که با شخص آقای رئیسی انجام شد، تمام مالیات و عوارض حقوقی برای واردات خودرو جانبازان لغو شد و جانبازان بالای ۵۰ درصد بدون هیچ محدودیتی میتوانند واردات کنند و مساله شرط تا ۵ سال که نمیتوانستند به کسی خودرو را بفروشند و یا واگذار کنند نیز حذف شده است.
یعنی جانباز مورد نظر میتواند وارد سایت شود، ثبت نام کند و ثبت سفارش را بگیرد و اسم او برای واردات به گمرک و وزارت صمت اعلام میشود و همین که خودرو وارد کرد میتواند آن را بفروشد.»
بیشتر بخوانید: آفتابی شدن خودروهای لاکچری در سامانه یکپارچه
یوسفی آرامش درباره روند این واردات و مشکلات آن میگوید: «همین روند منجر به این مساله شده که با توجه به عدم توانایی بخش بزرگی از جانبازان، امکان خرید این خودروها وجود نداشته باشد؛ اینکه یک خودرو ۲۵ هزار یورویی با هزینه حمل و گمرک تا ۲۸ هزار یورو افزایش قیمت نیز خواهد یافت؛ اینکه باید در نظر گرفت که همین خودروها در گمرکهایی مثل بندرعباس هزینههایی مثل تعویض پلاک و محیط زیست و استاندارد خواهد داشت (توجه کنید که فقط از عوارض و مالیات گمرکی معاف شده اند نه همه هزینههای جانبی) و مشاهده میکنیم که یک خودرو ۲۵ هزار یورویی در پایینترین رقم بین یک میلیارد و ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۸۰۰ هزینه آن برای رسیدن به داخل ایران خواهد بود.
در این شرایط واضح است که بیشتر این جانبازان چنین پولی را نخواهند داشت و قابل پیش بینی بود که بازار فروش این خودروها پیش از رسیدنش به ایران حتی داغ خواهد شد.»
وی در ادامه نیز درباره فروش این حوالهها به اقتصاد ۲۴ میگوید: «نتیجه اینکه اکنون به شکل عجیبی ارقام بسیار دور از انتظاری برای مجوز و حواله مطرح میشود، یعنی ارقام دو، سه و چهار میلیاردی حتی برای واگذاری این مجوزها شنیده میشود. جالب اینکه هنوز هیچ مجوزی لزوما وجود ندارد و صادر نشده، اما میبینیم که فروش مجوزها به وضوح در بازار خودرو وجود دارد.
در واقع یک جمع بسیار محدود که پیش از این نیز در تجارت دستی داشته اند در حال جهت دهی به بازار برای افزایش عجیبی در خرید و فروش این حوالهها هستند.»
این کارشناس بازرگانی همچنین تصریح میکند: «در واقع یک جمع محدود تلاش میکنند که این مجوزها را از جانبازانی که امکان گرفتن این امتیاز را دارند، اما امکان خرید خودرو، به دلیل مشکل مالی ندارند را جمع آوری کنند و به این شکل یک مدل دلالی شکل گرفته که برای این مجوزها قیمتهای نجومی تعیین میکند.»
محمد یوسفی آرامش همچنین درباره ارقام مطرح شده برای این حوالهها نیز به اقتصاد ۲۴ میگوید: «در روزهای اخیر حتی برای این خرید و فروش حواله ها، ارقام ۳ و ۴ میلیارد تومانی مطرح شده بود.
این در حالی است که قرار بود واردات خودرو به ثبات قیمت خودرو در بازار کمک کند و بالاخره نظمی به این بازار بدهد، اما آن چه اکنون در شروع واردات اولین خودروها به کشور میبینیم هیچ چیز جز افزایش نرخ و کمک بیشتر به تورم و افزایش نقدینگی نیست.»
این عضو اتاق بازرگانی ایران درباره وعده ساماندهی بازار خودرو توسط دولت خاطرنشان میکند: «اما در رابطه با اینکه دولت میتوانست از واردات خودرو به بهترین شکل برای کنترل نقدینگی استفاده کند، باید گفت که دولت به راحتی میتوانست با دادن نظم به بازار خودرو، نقدینگی را کاهش دهد، به بازار ثبات بدهد و حتی کسری بودجه را کاهش بدهد و نرخ قیمت دلار را نیز به ثبات برساند. ما منابع بانکی و مالی زیادی در خارج از ایران داریم که میشد با یک برنامه ریزی مدون وارد کشور شود و حتی سرمایه گذاری خارجی را در پی داشته باشد.»
وی در پایان به اقتصاد ۲۴ میگوید: «دیگر اینکه دولت میتوانست با قوانین و بخشنامههای بانکی شرایطی را پدید آورد که با سپرده گذاری مشخص ارزی، اشخاص بتوانند خودرو وارد کنند و انگیزهای برای سپرده گذاری ارزی کشور باشد؛ یعنی با این پیش شرط که اگر کسی برای یک مدت مشخص مثلا ۶ ماه یا یک سال سپرده ارزی داشته باشد بعد میتواند خودرو وارد کند، باعث بیرون کشیده شدن بخشی از دلارهای زیرزمینی شود.
به نظرم دولت بدترین تصمیمی که میتوانست برای واردات خودرو بگیرد، بخشنامه و اجرایی کرده است و با این روشها به نظر میرسد وضعیت در بازار خودرو با این شرایط از قبل نیز بدتر خواهد شد.»
بیشتر بخوانید: مجوز ویژه واردات BMW برای جانبازان
مساله اکنون این است که خودروی ۲۵ هزار یورویی که با رقم یک میلیارد و ۸۰۰ باید به ایران میرسیده وقتی حواله آن دو میلیارد خریداری شود در بهترین حالت با رقمی حدود ۴ میلیارد و شاید بیشتر معامله خواهد شد.
این بدان معناست که خودروهایی که بین یک میلیارد و ۵۰۰ تا ۳ میلیارد باید وارد بازار ایران میشده اند، با ارقام نجومی بین ۳ و نیم میلیارد تا ۷ میلیارد تومان وارد بازار ایران میشوند و این روند نه تنها کمکی به ساماندهی بازار نخواهد کرد بلکه باعث افزایش عجیب قیمتها نیز در بازار خواهد شد، افزایش قیمتی که امید به اندکی ساماندهی را از بین میبرد. البته که هر بار به روند مقایسه قیمتها بین خودروها در ایران و کشورهای همسایه نیز دامن میزند.
افزایش قیمتی که دور نیست بشنویم چطور خودروی ۲ میلیاردی در دبی در بازار ایران ۵ میلیارد تومان فروخته میشود و شاید جواب را باید در ارقام نجومی خرید و فروش حوالههای خودرو جستجو کرد.
شاید بهتر است دولت در کنار ایجاد معافیت برای جانبازان دستکم برای این روند ویرانگر در بازار خودرو ایران نیز چارهای بیاندیشد.
فقط ما از امتیاز معافیت برخورداریم و این باعث خجالت است که اکثر جانبازانی که بالای ۳۵ سال درد و رنج بیماری را تحمل میکنند ۱ونیم میلیارد پول ندارند
یادمه تو یکی از ادارات معاون اون اداره به حالت توهین بهم گفت که
جانبازان حقوق مفت و سهمیه دانشگاه داریم و ابن درست نیست بعد یک هفته با خبر شدیم اطلاعات به جرم سالها سواستفاده از قدرت و دزدی دستگیرش کردند مشکلش با جانباز بود نه چیز دیکه
اگر حواله رو رایگان هم بدیم حتی به خود شما خودرو رو به قیمت بازار خواهی فروخت و تعیین قیمت خودرو چه داخلی چه خارجی دست من و شما نیسک
خدمت اقای سیاست گذار که واسه خودرو جانبازان هزارتیکه انداخت.
اقا ،،شما پادرمیانی کن منه جانباز ۶۰ درصد نفروشم
مگه یورو سیف سهمم نیست؟
۱۰ ساله ازحقوقم کسرش کنن با سود چهاردرصدش
مرگ براون جانبازی که بفروشتش .
اخه عقل کل،،بنیادو دولت نون مارو،،دارو ،،تجحیزات مارو درمان رونمیدن
خودرو با وام بده؟!!
والله شما چون خودتون دست بالادست هستین الان ادای خوب هارو درمیارین
تو نون وارد این مملکت رو کنترل نمیتونی بکنی دلت واسه ملت سوخته.
چقدرشما بخیل هستین.
درضمن هیچ جانبازی هنوز قیمت نداده واینها مال دلالان خودتونه که جانبازان روخراب کنید
اگه راست میگی مشخصات اونها که میگی جانبازان هستن بذار تا ببینیم واقعا توراست میگی؟
ی کم مررررررد باش
من نمی خواهم از طرح خودرو دفاع کنم، اما مشکلات زندگی و مادی مجروحین جنگ انقدر زیاد است که شاید این خودرو التیامی به زندگی انان باشد.
یکی از دوستان جانباز نخاعی که دانشیار و جزئ هیات علمی دانشگاه است و انسانی بسیار مومن ، به بنده می گفت بیش از هفتاد درصد حقوق دانشگاه را ماهیانه برای خرید یک قلم دارو از خارج هزینه می کند، و به تازگی خود من برای ایشان مقداری دارو از المان اوردم نزدیک سی میلیون هزینه کرد.
خلاصه از کم لطفی مقاله و بی دقتی در بیان مطلب متأسف شدم.
من جانباز ۵۰درصد هستم .وقبلا دبیر بودم
چون کارمند هستم از بنیاد جانبازان در این مدت ۳۷سال که مجروح شدم هیچ حقوقی در یافت نکردهام .
حالا من چهارده ساله بودم جانباز شدم این اولین باری است که به من امتیاز دادهاند ویک وام مسکن ۵میلیون تومان ۲۰ سال قبل
در ضمن هر کی حاضر است من امتیاز خودرو وتمام امتیاز های که تابحال به من داده اند به او می دهم
ولی بیاد یک چشمشو در آورم و اون یکی چشمشو ۷۰ درصد کور کنم
و۲۰ .....۳۰. تا هم میخ کوچک به بدنش بکوبم وووووو
حتی در زمان معاویه لعنت الله علیه تا این اندازه ب حق و حقوق مجروحان جنگی خیانت و چپاول نمیشد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟
چطور میتوان پذیرفت جانبازانی با چند سال سابقه حظور پی درپی در خط مقدم ۸سال جنگ و با صدها امراض عجیب و قریب حاصل از همان جنگ نابرابر الان در فقر و نکبت و اوارگی و گرسنگی دست و پا بزنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟
فقط خدا میداند که در بعضی از خانواده های جانبازان شددت فقر چه می کند !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟
جانبازی که همه توان و جوانی و سلامتی روح و جسم خود را برای امنیت همین کشور هزینه کرده ولی تاسف بار است که امروز بعد از گذشت بیش از ۳۵سال از پایان جنگ تعدادی از جانبازان هنوز اواره نه مسکنی نه حقوق و درامدی و شغلی مسعولان کشور متاسفانه هیچ اهمیتی قاعل نیستند و هیچ شخص و ارگانی گوشش بدهکار این خانواده های غرق در فقر و گرسنگی و اوارگی نیست چطور میتوان با شش یا هفت میلیون تومان هم اجاره مسکن داد و هم تامین معیشت فقط خدا ب فریاد این خانواده ها برسد ،
به فکر روز جزا و پاسخگویی به این دروغ و اتهام هم باش مردم را از انها بد بین نکنید بخاطر رضای خدا مستاجر بودن و حقوق کم و داروهای گران قیمت انها را هم عنوان میکردی این فدائیان کشور و مدافعان روزهای سخت سزاوار این قضاوتها نیستن
شما برای چند روز حاضری مانند یه جانباز قطع نخاعی زندگی کنی تا سهمیه خود را به شما تقدیم کنم
خدا ازت بگذره بد قضاوت کردی
شما، شما هم خدای دارید هر چ فریاد و دعا دارید بر سر مسئولان بی حیاو لاکچری بزنید، ان الله مع الصابرین
خدمت مردم ایران
من فرزند جانباز 50% هستم که پدرم با تمام سختی ها و مشکلاتی که در مورد مجروحیتش داشته تا این تاریخ 1402/11
یک ماشین 405 داره که هر هفته یک مشکلی داره از نظر موتوری
و خرابی های دیگه نمیتونه یک ماشین صفر داخلی هم بخره که راحت
ازش استفاده کنه مدام جلو تعمیرگاه نباشه
حالا وقت انتخابات و ده فجر هستش برا سرکار گذاشتن مردم و همهمه درست کردن این طرح اعلام کردن بعد از ماه بهمن هم فراموش میکنند تمام
دولت فقط توزیع انحصار میکنه و به جای شهروند درجه دو سازی، به جانبازان حقوق بده که حتما بسیاری مزایا تعلق گرفته، اما نه به این نرخ
فاصله ی قیمتی این خودرو سر به جند میلیارد تومان میزاره، کدوم ادم شریف و با وجدانی میتونه سی سال درامد تمام عمر یک کارگر رو با یک معامله بدست بیاره، هیچ ویژگی و هیچ مزیتی به یک عمر درامد کارگر که کار کنه و هیچ نخوره برابر نیست.
دولت از جیب خودش به هر کسی خواست رانت بده، نه از حق حقه ی مردم.
اگر ماشین ژاپنی و کره ای اروپایی خوبه، برای همه خوبه، اگر ماشبن چینی حق مردمه، همه جایز هستند، شهروند درجه دو سازی کردن چه ارزشی داره؟