اقتصاد۲۴- بسیاری از افراد برای امرارمعاش، تحت نظر کارفرما فعالیت شغلی خود را آغاز می کنند؛ با امضا شدن قراردادی بین کارگر و کارفرما، وظایف متقابلی برایشان ایجاد می شود که عدم تحقق هر کدام از آنها، عواقبی را به دنبال خواهد داشت. متاسفانه امروزه به دلایل مختلفی از جمله پرداخت نشدن حق الزحمه کارگر، پرونده های متعددی علیه کارفرمایان تشکیل می شود؛ بدیهی است که نحوه ثبت اینگونه دادخواست ها و مراحل دادرسی به آن برای افراد غیر متخصص، سوال برانگیز است! در مقاله «شکایت از کارفرما + مراحل و مدارک لازم» مستند به قوانین کشور و تحت نظر کارشناسانی مجرب به پرتکرارترین پرسش ها، پاسخ داده می شود.
مقام قضایی مجموعه ای از مواد حقوقی را تحت عنوان قانون کار معرفی می کند؛ دلیل تصویب این قانون حمایت و مطالبه حقوق کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاهها، مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی می باشد. در ابتدای قانون کار مفاهیمی قضایی مانند هویت کارگر و کارفرما، چیستی قرارداد کار و… شرح شده است؛ به تبع پیش از آنکه به شرایط تنظیم و ثبت شکایت علیه کارفرما پرداخته شود، باید درکی از این اصطلاحات حقوقی به وجود بیاید.
به فردی که در ازای دریافت حقالسعی، افعالی را به درخواست کارفرما در چهارچوب قوانین کشور محقق می کند، عنوان کارگر اطلاق می شود؛ منظور از عبارت حقالسعی در این قانون مطالبه مزد، بهره مندی از حقوق، سهم بردن از سود حاصل یا… است.
کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او، در مقابل دریافت حقالسعی کار می کند؛ بدان معنا که کارفرما ممکن است به صورت حضوری بر کار شما نظارت داشته باشد (حقیقی) یا تنها در قرارداد به عنوان رئیس معرفی شود(حقوقی.)
در حالت دوم نمایندگان کارفرما یعنی مدیران هربخش، مسئولیت نظارت را بر عهده دارند؛ نکته لازم به توجه این است که عدم حضور فیزیکی کارفرما تاثیری بر محدوده اختیاراتش نداشته و نمایندگان ملزوم به اجرای دستورات وی هستند.
در قرارداد کار شرح وظایف کارگر به درخواست کارفرما، طی بازه زمانی مشخصی در قبال دریافت حقالسعی بیان می شود؛ این قراردادها می توانند بسته به اهمیت شغل، خسارات احتمالی و… به صورت شفاهی یا کتبی، در دو نوع مختلف بین کارفرما و کارگر عقد شوند:
اگر شغل جنبه ای غیر مستمر داشته باشد (مثلا استخدام نظافتچی برای یک روز)، باید قرارداد کاری موقتی مستند به تعلیمات سازمان های قضایی، تنظیم شود؛ معرفی حداکثر مدت موقت برای اینگونه شغل ها، جزو وظایف وزارت کار و امور اجتماعی می باشد.
قرارداد هنگامی دائمی تلقی می شود که علاوه بر مستمر بودن وظایف کارگر، مدت زمانی برای ارائه خدمات توسط وی در نظر گرفته نشده باشد.
در قرارداد های کار، باید شرایط زیر صادق باشد تا تحت پوشش مراجع حقوقی قرار گیرند:
علاوه بر درج اطلاعاتی که هویت کارفرما و کارگر را احراز می کند، شرح موارد ذیل نیز الزامی است:
لازم به ذکر است که قراردادهای کتبی باید در چهار نسخه برای کارگر، کارفرما، اداره کار محل و شورای اسلامی کار تنظیم گردد؛ از آنجا که عقدنامههای شغلی می توانند مسبب ضرر یا سود برای طرفین شوند، بهتر است پیش از هرگونه اقدام با بهترین وکیل ساری یا محل زندگیتان مشورت کنید! وکیل از ما (vakilazma.com) یکی از سایت های حقوقی در زمینه معرفی وکیل است که می توانید با کمک آن با بهترین وکلا در هر تخصص و شهر آشنا شوید و در نهایت بعد از انجام بررسی های لازم پرونده را به وکیل موردنظر واگذار کنید.
ارائه مدارک زیر برای تنظیم و ثبت شکوائیه علیه کارفرما الزامی است:
ممکن است کارگر به دلایلی از کارفرمایش ناراضی باشد؛ در این شرایط وی باید با طی کردن مراحل قانونی، شکایتی علیه کارفرمایش ثبت و حقوقش را مطالبه کند:
بدیهی است که این تدابیر برای صرفه جویی در زمان و هزینه ها پیش بینی شده و بدین منظور باید ابتدا تمامی مدارک برای آپلود در سایت، اسکن شوند؛ می توانید با استفاده از برنامه های اسکنر یا توسط کافی نت ها، نسخه الکترونیک مدارکتان را ایجاد کنید. همچنین تکمیل فرمهای مربوط به ثبت شکایت نیز باید به صورت آنلاین انجام شود؛ در نهایت با تنها یک کلیک، شکایت کارگر ثبت خواهد شد.
کلام آخر
برای شکایت از کارفرما ابتدا باید امکان ثبت دادخواست توسط کارگر به وجود بیاید، مثلا عدم پرداخت دستمزد؛ حال می توان به صورت حضوری در اداره کار یا آنلاین در سامانه الکترونیک، با تکمیل فرم ها شکایت تنظیم و ثبت شود. آگاهی از تاریخ، زمان و مکان جلسات دادرسی به شکایت علیه کارفرما از طریق ارسال پیامک یا حساب کاربری در سامانه مربوطه ممکن است؛ با گذراندن این مراحل ضمن شرکت طرفین، در نهایت حکم صادر و اجرایی خواهد شد. مدارک لازم برای ثبت این شکایت شامل مدارک هویتی، قرارداد کار، فیش حقوقی و… می باشد.