تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شفافیت حقوق و دستمزد مدیران به کجا رسید؟/ یک کارشناس: این طرح، نمایشی است

بعد از آنکه خرداد ماه قرار بود سامانه شفافیت حقوق و دستمزد نهایی شود، باز هم این طرح به تعویق افتاد و مشخص نیست مساله شفافیت حقوق و دستمزد مدیران به کجا برسد.
حقوق های نامتعارف

اقتصاد24 – شفافیت حقوق و دستمزد ماه هاست که بحث های بسیاری را ایجاد کرده است. شاید نقطه آغاز آن، حقوق های نجومی بود. وعده راه اندازی سامانه شفافیت برای حقوق و دستمزد مدیران مدت هاست که ارائه شده اما هنوز هم روی عمل به خود ندیده است. به طوری که بسیاری از کارشناسان مساله اطلاع‌رسانی میزان حقوق و مزایای دریافتی مقامات و مدیران ارشد دولت از طریق راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا را وعده ای می دانند که گویا دولت دوازدهم خیال اجرای آن را ندارد.


البته این مساله یک طرح معمولی نیست و در سال 95 با قید جزئیات آن، به عنوان بخشی از قانون برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس رسیده است، یعنی دولت مکلف به اجرای آن است. گفته می شود در دی ماه 95، ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس رسید و براساس آن دولت مکلف شد ظرف مدت یک‌سال پس از ابلاغ این قانون یعنی تا پایان سال ۹۶، نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران اقدام کند.

آخرین وعده ای که دولت برای سامانه شفافیت حقوق و دستمزد داد، خرداد ماه 98 بود که با تمام شدن سومین ماه از سال، باز هم این تکلیف قانونی روی تحقق به خود نگرفت. این تکلیف بعد از انتشار فیش‌های حقوقی مدیران دولتی و ماجرای جنجال حقوق های نجومی بود. (دلایل تعویق در راه اندازی سامانه حقوق و دستمزد را اینجا بخوانید.)

طبق صحبت هایی که پیش از این توسط مقامات دولتی صورت گرفته بود، سامانه شفافیت حقوق و دستمزد می بایست قابل مشاهده و پایش توسط مردم باشد، اما این مساله هم محقق نشد و دولت اعلام کرد که پایش این سامانه توسط برخی مقامات ارشد قابل انجام است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر قرار نبود سامانه ای در دسترس مردم و به صورت شفاف باشد، اصلا لزومی برای اجرای این طرح هم نبود.

پیش از این محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره دسترسی مردم به سامانه شفافیت حقوق و دستمزد مدیران دولتی گفته بود: «چنین موضوعی پیش‌بینی نشده و تنها دستگاه‌های نظارتی می‌توانند از سامانه بازدید و ارقام حقوق مدیران دولتی را مشاهده کنند.» در این میان، صحبت های این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با متن ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه تفاوت دارد.

گزارش ها نشان می دهد که در متن ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه آمده است: «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند به نحوی که میزان ناخالص پرداختی مشخص و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.»

دست انداز بعدی طرح، واگذاری آن از سازمان برنامه و بودجه به وزارت اقتصاد بود. طبق خبرهای تازه، قرار است وظیفه پیگیری و ساماندهی سامانه حقوق و دستمزد، از سازمان برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصاد و دارایی منتقل شود. همین مساله با اما و اگرهای بسیاری همراه است چرا که دسترسی وزارت اقتصاد به اطلاعات حقوق مدیران، جای سوال دارد.

اما تجربه کشورهای دیگر به چه صورت بوده است؟ برخی گزارش ها نشان می دهد که اکثر کشورهای موفق برای پرداخت‌های دولتی از الگوهای ثابت بهره می‌گیرند که در این الگوها، سقف حقوق‌های دولتی با تناسبی از واقعیت تعیین شده و به ‌صورت عمومی نیز قابل رویت است. تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد ایجاد یک نظام حقوق و دستمزد کارآمد در مرحله اول با شفافیت حقوق و مزایا در بخش های مختلف آغاز می شود.

مانند مالزی و ترکیه که توانسته اند این سیستم را به خوبی اجرایی کنند. اما کارشناسان چه می گویند و آیا این طرح از اساس، قابلیت اجرا شدن در ایران را دارد؟
مرتضی اکبریان، حسابدار خبره و کارشناس، معتقد است که این طرح نمایشی است. وی در خصوص امکان اجرایی شدن این طرح در ایران، به اقتصاد24 می گوید: «اگر مدیران بخواهند می توانند آن را انجام دهند. پیش از این هم بر اساس طرح مودیان بزرگ و نرم‌افزارها توانستند کارهایی بکنند. برای همین در این مساله هم خواست واقعی مهم است. اگر بخواهند می توانند نظارت ایجاد کنند. با پایش اطلاعات میلیون نفری که هست، امکان اجرا شدن آن وجود دارد.»

اکبریان می گوید: «ممکن است سیاست اینگونه باشد که نخواهند انجام شود چون همین الان هم می دانند که وضعیت خرید و فروش افراد به چه صورت است.»

وی با اشاره به احتمال دسترسی وزارت اقتصاد به دیتای مورد نیاز این طرح، تاکید می کند: «به نظر من این سامانه تنها به منزله طرحی برای آرام کردن اعتراض های مردمی است. به نظر نمی رسد برای عموم مردم خیلی تاثیرگذار باشد. در حد این است که یک صدایی ایجاد کنند اگرنه خیلی از مزایا و پول هایی که پرداخت می شود اصلا تحت عنوان حقوق نیست. به همین خاطر این طرح خیلی مفید نیست.»

این کارشناس معتقد است که لیست اطلاعاتی در کشور ما قطعا شفاف نیست. هر کاری کنیم مجموعه هایی هستند که اطلاعات شان شفاف نیست، هرچند که زیرساخت چنین طرحی می تواند ایجاد شود و اصلا هم کار سختی نیست.

به گفته وی، برخی کشورهای نه چندان پیشرفته هم این کار را کرده اند. مثل مالزی و ترکیه که این سیستم را به راحتی ایجاد کرده اند، اما مساله خواست مدیران برای اجرای آن مهم است چون تا وقتی نخواهند، انجام نمی شود.

به گزارش اقتصاد24، سازمان ها و افراد مشمول شفافیت حقوق و دستمزد شامل مقامات، روسا، مدیران دستگاه‌های اجرایی شامل قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند)، موسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و موسساتی که زیر نظر ولی‌فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی است که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته یا از قوانین و مقررات عام تبعیت کنند.

همچنین باید میزان ناخالص پرداختی به هر یک از اشخاص حقوقی وابسته به سازمان هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آنها، ستاد اجرایی و قرارگاه‌های سازندگی مشخص و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. البته وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنا هستند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول