اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: نیکولا تسلا (Nikola Tesla) که او را پدر رادیو (رسانه جمعی) جهان میدانند، یکی از بزرگترین مخترعان، مهندسان برق و فیزیکدانان تاریخ است. او در توسعه و پیشرفت فناوری برق و مغناطیس، تأثیر چشمگیری داشته است. در سال ۱۸۸۵، تسلا به ایالات متحده مهاجرت کرد و به دنبال فرصتهای جدید برای کار بر روی ایدههای خود در زمینه برق بود. این نقطه شروع سفری پربار و پرفراز و نشیب برای نیکولا تسلا بود که او را به یکی از بزرگترین مخترعان و دانشمندان تاریخ تبدیل کرد.
نیکولا تسلا در ۱۰ ژانویه ۱۸۵۶ در روستای اسمیلیان، امپراتوری اتریش (کرواسی امروزی) به دنیا آمد. پدرش، میلوتین تسلا، کشیش ارتدوکس بود و مادرش، دُوکا تسلا، خانهدار بود. تسلا چهارمین فرزند از پنج فرزند خانواده بود. او دو برادر به نامهای میلان و پاول و دو خواهر به نامهای آنجلینا و ماریجا داشت. خانواده تسلا ثروتمند نبودند، اما پدر و مادر نیکولا به آموزش فرزندان خود اهمیت میدادند. نیکولا در سنین کودکی به زبانهای صربی، آلمانی و فرانسوی مسلط شد.
نیکولا از همان دوران کودکی استعداد زیادی در ریاضیات و علوم نشان داد. او به طور ذاتی کنجکاو و خلاق بود و علاقه زیادی به مطالعه و آزمایش داشت. یکی از رویدادهای مهم در دوران کودکی تسلا، مرگ برادر بزرگترش، میلان، در اثر یک تصادف اسب سواری در سن پنج سالگی بود. نیکولا بعدها این حادثه را نقطه عطفی در زندگی خود دانست و گفت که این اتفاق باعث شد او به معنای زندگی و جایگاه انسان در جهان فکر کند.
تسلا در مدارس ابتدایی محلی اسمیلیان و کارلوواک تحصیل کرد. او در سال ۱۸۷۳ در سن ۱۷ سالگی به مدرسه عالی رئالی در کارلوواک رفت، جایی که در زمینه ریاضیات و فیزیک به تحصیل پرداخت. تسلا در سال ۱۸۷۵ به دانشگاه فنی پراگ رفت، اما به دلیل کمبود پول تحصیلات خود را نیمهکاره رها کرد. او در سال ۱۸۷۸ به دانشگاه فنی گراتس منتقل شد، اما این بار نیز به دلیل مشکلات مالی نتوانست دوره خود را به پایان برساند. پس از ترک دانشگاه، تسلا برای مدتی در پراگ به عنوان مهندس کار کرد. او در سال ۱۸۸۱ به بوداپست نقل مکان کرد و در آنجا برای شرکت مخابراتی دولت مجارستان مشغول به کار شد. در سال ۱۸۸۴، تسلا به فرانسه نقل مکان کرد و در آنجا برای شرکت ادیسون در طراحی موتورهای ژنراتور کار کرد.
تسلا در طول زندگی خود هرگز ازدواج نکرد، ولی یک بار مدعی شد که عاشق یک کبوتر شده است. تسلا برای غذا دادن به کبوترها به پارک میرفت و کبوتر هر روز برای دیدن تسلا میآمد. وی در این رابطه گفته بود: همانطور که یک مرد عاشق زنی میشود آن کبوتر را دوست دارم و او نیز عاشق من است. تا هنگامی که او را دارم هدفی در زندگی من وجود دارد.
جریان متناوب (AC) نوعی جریان الکتریکی است که در آن جهت و بزرگی جریان به طور متناوب در طول زمان تغییر میکند. این در مقابل جریان مستقیم (DC) است که در آن جهت و بزرگی جریان ثابت است. اختراع AC به طور کلی به نیکولا تسلا نسبت داده میشود. تسلا در اواخر دهه ۱۸۸۰ روی ایدههای مختلفی برای تولید و انتقال AC کار کرد. او در سال ۱۸۸۸ چندین اختراع کلیدی دیگر از جمله موتور القایی، سیستم برقرسانی AC، سیمپیچ تسلا، را ثبت کرد.
نیکولا تسلا در سال ۱۸۸۴ به پاریس نقل مکان کرد و در آنجا برای شرکت ادیسون در طراحی موتورهای ژنراتور مشغول به کار شد. تسلا در اولین ملاقات خود با ادیسون، نامهای از چارلز باتچلر، مدیر عامل شرکت ادیسون در اروپا، به او نشان داد. در این نامه، باتچلر از هوش و خلاقیت تسلا تمجید کرده بود و از ادیسون خواسته بود که به او فرصتی برای کار در شرکت خود بدهد. ادیسون از دیدن نامه باتچلر تحت تاثیر قرار گرفت و به تسلا شغلی در شرکت خود در نیویورک پیشنهاد داد. تسلا با اشتیاق این پیشنهاد را پذیرفت و در سال ۱۸۸۵ به ایالات متحده مهاجرت کرد.
تسلا در ابتدا در شرکت ادیسون به عنوان مهندس برق کار میکرد و وظیفهاش بهبود طراحی موتورهای ژنراتور DC بود. تسلا به سرعت به یکی از باارزشترین کارمندان ادیسون تبدیل شد. او ایدههای جدید و خلاقانهای برای بهبود موتورها ارائه کرد و به حل مشکلات فنی پیچیدهای که در آن زمان در صنعت برق وجود داشت کمک کرد. با این حال، در نهایت بین تسلا و ادیسون اختلاف نظرهایی در مورد ماهیت برق و نحوه استفاده از آن به وجود آمد. ادیسون طرفدار استفاده از جریان مستقیم (DC) بود، در حالی که تسلا معتقد بود که جریان متناوب (AC) مزایای زیادی نسبت به DC دارد و میتواند راه حل بهتری برای انتقال برق در مسافتهای طولانی باشد. این اختلاف نظرها در نهایت منجر به جدایی تسلا از شرکت ادیسون در سال ۱۸۸۵ شد. تسلا پس از ترک شرکت ادیسون، شروع به کار بر روی ایدههای خود در زمینه AC کرد و در نهایت به اختراعات و اکتشافات مهمی در این زمینه دست یافت.
فعالیتهای این دانشمند نخبه در زمینه اختراع رادیو باعث افزایش عطش او برای انتقال انرژی به طریق بیسیم شد که درواقع این همان کاری است که رادیو انجام میدهد. تسلا نه تنها نخستین پتنت رادیو را به ثبت رساند بلکه در سال ۱۸۹۳ میلادی یعنی درست دو سال قبل از آنکه «مارکونی» دست به آزمایش رادیو بزند، در یک سخنرانی با نمایش نحوه ارتباط رادیویی، چگونگی کار کردن رادیو را شرح داد. تا اواسط سال ۱۸۹۴ میلادی، او اقدام به ساخت و آزمایش یک ایستگاه فرستنده رادیویی کوچک کرد. درست مثل اختراع ژنراتور القایی و ترانسفورماتور، تسلا اساس کار خود را بر مبنای یافتههای پیشینیان خود، اما با چشم اندازی بینظیر قرار داد. «جیمز کلرک ماکسول» امواج الکترومغناطیس را فرضیه سازی کرد و «هاینریش هرتز» دریافته بود که چگونه این جریان را منتقل کند، اما سیم پیچ (کوئل) تسلا و مدار ۴ کاناله تسلا برای انتقال و دریافت امواج بود که اختراع رادیو را محقق کرد. در حقیقت، ایده انحصاری تسلا معرف تنها راه اساسی است که همچنان از طریق آن امواج رادیویی را ارسال و دریافت میکنیم. تسلا همچنین در زمینه کنترل رادیویی، همان ایدهای که در تاریخ ۸ نوامبر ۱۸۹۸ میلادی به ثبت رساند.
مرگ نیکولا تسلا
تسلا در ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در سن ۸۶ سالگی در شهر نیویورک، جایی که نزدیک به ۶۰ سال در آن زندگی کرده بود، فقیر و گوشهگیر، بر اثر ترومبوز کرونر (بیماری قلبی) درگذشت. با این حال، میراث اثری که تسلا از خود به یادگار گذاشت تا امروز ادامه دارد. در سال ۱۹۹۴، تابلوی خیابانی با نام "Nikola Tesla Corner" در نزدیکی محل آزمایشگاه سابق وی در شهر نیویورک، در تقاطع خیابان ۴۰ و خیابان ۶ نصب شد.