تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۳ تير ۱۴۰۳

افشاگری نیویورک‌تایمز با انتشار فایل صوتی محرمانه؛ خواب شوم اسراییل برای کرانه باختری

در سندی محرمانه که به دست روزنامه نیویورک‌تایمز رسیده، یکی از اعضای بانفوذ کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسراییل، به شهرک‌نشینان در کرانه باختری اشغالی وعده داده که کابینه در تلاشی پنهانی برای تغییر برگشت‌ناپذیر نحوه اداره این منطقه اشغالی است.

نيويورك‌تايمز

اقتصاد۲۴-در این سند آمده است که اسراییل قصد دارد کنترل دایمی بر کرانه باختری را، بدون متهم شدن به الحاق رسمی آن تثبیت کند. در نوار ضبط شده این ادعاها، صدای بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه اسراییل شنیده می‌شود. او در این اظهارات، مدعی شده است که هدف از این طرح محرمانه جلوگیری از تبدیل شدن کرانه باختری به بخشی از یک کشور مستقل فلسطینی است. اسموتریچ درباره طرح ادعایی خود به شهرک‌نشینان حاضر در آن سخنرانی گفت: به شما می‌گویم، این ایده فوق‌العاده هیجان‌انگیزی است. چنین تغییراتی [در نحوه کنترل کرانه باختری]از اساس نظام آن را تغییر می‌دهد.

در حالی که مخالفت اسموتریچ با واگذاری کنترل بر کرانه باختری موضوعی علنی است، موضع رسمی کابینه رژیم اسراییل این است که وضعیت کرانه باختری همچنان برای مذاکره میان سران رژیم اسراییل و رهبران فلسطین باز است. به گزارش رویترز، دادگاه عالی رژیم اسراییل حکم داده که حاکمیت رژیم اسراییل بر این سرزمین به منزله یک «اشغال نظامی موقت» از سوی ژنرال‌های ارتش است، نه یک الحاق غیرنظامی دایمی از سوی کابینه این رژیم. سخنرانی اسموتریچ در ۹ ژوئن در یک گردهمایی در کرانه باختری ایراد شد. ناظران معتقدند که این ادعا‌ها می‌تواند با طرح «روز پس از جنگ» غزه مرتبط و همراستا باشد.

آن‌ها بر آنند که این مساله می‌تواند بر شدت تنش‌ها در منطقه بیفزاید. آن‌طور که سی‌ان‌ان نیز درباره این سند گزارش داده، در طرح ادعایی اسموتریچ، برنامه به دقت سازماندهی شده‌ای طراحی شده است که در آن اختیارات بر کرانه باختری از دست ارتش اسراییل خارج و به غیرنظامیان وزارت جنگ و نزدیک به اسموتریچ واگذار می‌شود.

طبق گزارشات، بخش‌هایی از این طرح طی ۱۸ ماه گذشته به‌طور تدریجی اجرا شده و برخی مناصب در کرانه باختری اشغالی پیش از این به غیرنظامیان محول شده است. در بخش دیگری از این سخنرانی، اسموتریچ مدعی شد که ما یک نظام غیرنظامی مجزا ایجاد کردیم. برای انحراف از نظارت بین‌المللی، دولت به وزارت جنگ اجازه داده است که در این روند مشارکت داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که ارتش هنوز در قلب حاکمیت و کنترل کرانه باختری قرار دارد. در طرح ادعایی اسموتریچ، از نظر حقوقی و بین‌المللی، اتهامی بر رژیم اسراییل برای ضمیمه کردن کرانه باختری به دیگر سرزمین‌های اشغالی وارد نیست، چراکه طبق ادعای اسموتریچ، ارتش اسما همچنان کنترل منطقه را بر عهده دارد، ولی حاکمیت اداری آن کم‌کم به دست رژیم اسراییل می‌افتد.

این سند صوتی تقریبا نیم ساعته اخیرا از سوی پژوهشگری از گروه کارزار ضد اشغالگری Peace Now به دست نیویورک‌تایمز رسیده است. او در این جلسه سخنرانی حضور داشته و توانسته است این فایل صوتی را ضبط کند. سی‌ان‌ان به نقل از یکی از سخنگویان اسموتریچ، ایتان فولد، تایید کرد که او این سخنرانی را انجام داده و مدعی شد این رویداد مخفی نبود. اسموتریچ نیز در واکنش به درز این فایل صوتی مدعی شد نتانیاهو از جزییات این طرح آگاه بوده است. او گفت این طرح بخشی از برنامه برای ائتلاف با نتانیاهو بوده است و او برای سر قدرت ماندن، آن را پذیرفته بود. اسموتریچ در این سخنرانی گفت که «نتانیاهو در نهایت با ما همراه است».


بیشتر بخوانید:چراغ سبز محمود عباس به آمریکا برای اداره غزه


به عقیده ناظران، در صورت فروپاشی کابینه اسراییل، ائتلاف آینده می‌تواند تغییرات را معکوس کند. ابراهیم دلالشا، مدیر مرکز افق، یک گروه تحلیل سیاسی در رام‌الله، کرانه باختری، در واکنش به این فایل صوتی و اظهارات اسموتریچ به نیویورک‌تایمز گفت که شنیدن صدای اسموتریچ باعث شده است چیز‌های بسیاری که اخیرا مشاهده می‌شد، ولی تایید رسمی نداشت، به دستور کاری رسمی مبدل شود. او با اظهار شگفتی از درز این سند و تایید کنترل کرانه باختری اشغالی از سوی بخش اداری رژیم اسراییل گفت که این رویکرد از ابتدا در دستور کار اسراییل بوده است، اما آن‌ها اکنون این طرح را رسمی بیان کرده‌اند.

فلسطینی‌ها سال‌ها گفته‌اند که رهبران اسراییل در تلاش برای الحاق کرانه باختری غیر از نام، شهرک‌سازی در مکان‌های استراتژیک برای جلوگیری از کنترل پیوسته فلسطینیان در سراسر این سرزمین هستند. دلالشا گفت که این طرح از سال ۱۹۶۷، یعنی از سال‌های بسیار قبل از اینکه اسموتریچ به صحنه بیاید، ادامه داشته است. اسراییل در سال ۱۹۶۷ و در جریان جنگ با سه کشور عربی، کنترل این سرزمین را از اردن به دست گرفت. به گزارش آسوشیتدپرس، اسراییل از زمان اشغال آن، بیش از ۵۰۰ هزار غیرنظامی اسراییلی را که مشمول قوانین مدنی اسراییل هستند، در کنار حدود ۳ میلیون فلسطینی که تابع قوانین نظامی اسراییل هستند، اسکان داده است. تقریبا ۴۰ درصد از اراضی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می‌شود. این نهاد نیمه خودمختار فلسطینی برای تامین مالی بیشتر خود به همکاری ارتش اسراییل متکی است. برای چندین دهه، دادگاه عالی رژیم اسراییل حکومت اسراییل بر این سرزمین را «اشغال نظامی موقت» توصیف کرده است. بنابراین طبق این حکم، این سرزمین باید از سوی یک ژنرال ارشد نظارت شود که با قوانین بین‌المللی مربوط به سرزمین‌های اشغالی مطابقت دارد.

ائتلاف حاکم فعلی با واژه «اشغال» مخالفت می‌کند. با این حال، همچنین علنا ضمیمه شدن کرانه باختری و تحت کنترل حاکمیت مقامات غیرنظامی اسراییل را رد می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، دفتر نخست وزیری در بیانیه‌ای در واکنش به سخنرانی اسموتریچ اعلام کرد که وضعیت نهایی این مناطق از سوی طرفین در مذاکرات مستقیم تعیین خواهد شد. این بیانیه افزود: این سیاست تغییر نکرده است. اما سخنرانی اسموتریچ چیز دیگری را نشان می‌دهد. در این بیانیه به ویژه به تغییری اشاره کرد که بر اساس آن افسران نظامی دیگر بر روند توسعه شهرک‌های اسراییلی، مصادره زمین‌ها و ساخت جاده‌ها در کرانه باختری نظارت نمی‌کنند.

این بیانیه آورده که این نقش‌ها اکنون از سوی یک مقام غیرنظامی زیر نظر وزارت جنگ نظارت می‌شود. همچنین تاکید شده این مقام برای فرماندهان نظامی کار نمی‌کند، بلکه تحت نظر یک اداره جدید به سرپرستی خود اسموتریچ به کار مشغول خواهد شد. حتی با افزایش فشار بین‌المللی برای اعلام یک کشور فلسطینی شامل کرانه باختری و نوار غزه، اظهارات اسموتریچ نشان می‌دهد که رژیم اسراییل بی‌سر و صدا در تلاش است تا کنترل خود را بر کرانه باختری مستحکم کند و جدا شدن از کنترل اسراییل را دشوارتر کند.

به نظر می‌رسد در هیاهوی جنگ غزه، طرح‌های شوم اسراییل برای فسطینیان در جریان باشد. اخیرا، دیپلمات‌ها در تلاش برای دستیابی به یک «توافق بزرگ» برای خاورمیانه بوده‌اند که هم به جنگ اسراییل و حماس در غزه پایان می‌دهد و هم روابط رژیم اسراییل با دیگر کشور‌های منطقه را بهبود می‌بخشد. عربستان سعودی می‌گوید که روابط خود را با اسراییل عادی می‌کند و آن را به رسمیت می‌شناسد، اما تنها در صورتی که اسراییل به نوبه خود اجازه تشکیل کشور فلسطین را بدهد. سخنرانی اسموتریچ نشان می‌دهد که این چشم‌انداز تا چه حد ممکن است دوردست باشد.

طرح‌های اشغالگرایانه اسراییل در کرانه باختری و غزه در حالی ادامه دارد که این رژیم خود را برای تهاجم به لبنان نیز آماده می‌کند. در همین حال، سی‌ان‌ان به نقل از یکی از مقامات کاخ سفید گزارش داد مقامات ارشد امریکایی به هیاتی از مقامات ارشد اسراییلی که این هفته از واشنگتن بازدید کرده بودند، اطمینان دادند که اگر جنگی تمام عیار در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی بین اسراییل و حزب‌الله رخ دهد، دولت بایدن کاملا آماده حمایت از متحد رسمی خود، رژیم اسراییل است. 


بیشتر بخوانید:نتانیاهو: جنگ را متوقف نمی‌کنیم


این تضمین‌ها در حالی ارایه شده که تشدید تنش‌ها در هفته‌های اخیر بین اسراییل و حزب‌الله نگرانی‌ها را در مورد احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار دیگر در خاورمیانه افزایش داده است. اخیرا، نتانیاهو آشکارا امریکا را متهم کرده بود که تسلیحات و مهمات را از اسراییل دریغ می‌کند و این موضوع باعث ایجاد تنش میان مقامات اسراییلی و امریکایی شده است. مقامات ارشد اسراییل، از جمله ران درمر، وزیر امور راهبردی و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی، در مجموعه‌ای از نشست‌ها با مقامات دولت بایدن مانند جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید شرکت کردند. در واشنگتن این هفته منابعی به رویترز گفتند، آن‌ها در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله وضعیت مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی، ایران و آتش‌بس و مذاکرات مبادله اسرا گفتگو کردند.

یک مقام ارشد دولت بایدن نیز به سی‌ان‌ان گفت: هنگام بحث در مورد موضوع درگیری‌ها با حزب‌الله، مقامات امریکایی این هفته به صراحت گفتند که دولت بایدن به اسراییل کمک‌های امنیتی مورد نیاز خود را ارایه خواهد کرد. با این حال، آن‌ها گفتند ایالات متحده در چنین سناریویی نیرو‌های امریکایی را به این درگیری احتمالی اعزام نخواهد کرد. از زمانی که حماس در ۷ اکتبر به اسراییل حمله کرد، حملات حزب‌الله علیه اسراییل در دفاع از مردم غزه ادامه یافته و در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

دولت بایدن بار‌ها اعلام کرده است که مایل نیست شاهد وقوع جنگ دیگری در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی باشد و خواستار کاهش تنش از طریق دیپلماتیک شده است. هفته گذشته، آموس هوخشتاین، فرستاده ایالات متحده به منطقه اعزام شد تا به کاهش تنش کمک کند. با این حال، با تداوم درگیری‌ها میان حزب‌الله در سراسر مرز با سرزمین‌های اشغالی و در غیاب آتش‌بس در جنگ اسراییل و حماس، مقامات امریکایی نسبت به فوران گدازه‌های آتش یک درگیری تمام عیار در منطقه در حالت آماده‌باش هستند. یکی از مقامات در گفتگو با سی‌ان‌ان مدعی شد که اگر حزب‌الله بخواهد به‌طور قابل توجهی مقیاس حملات خود را به اسراییل گسترش دهد و منجر به کشته شدن اسراییلی‌ها شود، مقامات امریکایی انتظار دارند که اسراییل با قدرت کامل پاسخ دهد.

اخیرا نیز سی‌ان‌ان گزارش داده بود مقامات امریکایی نگرانی‌های جدی دارند که در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار، حزب‌الله قادر خواهد بود بر پدافند هوایی اسراییل در شمال، از جمله سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین غلبه کند. این مقام ارشد دولت بایدن به سی‌ان‌ان گفت: این واقعیت حمایت کامل ایالات متحده از اسراییل را بیش از پیش برای این رژیم حیاتی خواهد کرد.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ افشاگری حمیده زرآبادی درباره سرپیچی از دستورات پزشکیان در یک وزارتخانه

عکس / جلسه عجیب بایدن در اتاق بحران کاخ سفید

عکس/ قهرمان شنای المپیک در پارک خوابید

عکس/ پیروزی باشکوه برای بنگلادشی‌ها بعد از فرار نخست وزیر

عکس/ نشستن ظریف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی دور یک میز

عکس/ یاسر جبرائیلی هم مجوز روزنامه گرفت!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نان در ۱۰ استان کشور گران خواهد شد

معرفی بمب افکن اف-۵ تایگر ۲

دبیر شورای امنیت ملی روسیه: ترور هنیه اصلا قابل اغماض نیست

جزئیات سفر زیارتی اربعین ویژه اتباع خارجی اعلام شد

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

امروز و فردا گرم‌ترین روز‌های تابستان چند دهه اخیر است

کنسرت‌نمایشی متفاوت در برج میلاد

عکس/استوری تلخ فرشته حسینی: کاش دیگه در این کشور دختری به دنیا نیاد ...

قیمت گوشت مرغ امروز ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

تلفن ماهواره ای چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیاده روی اربعین چیست و از چه زمانی رونق گرفت؟

بهترین راهکار برای کاهش قند خون چیست؟

تولید ته سیگار در کشور‌های مختلف چگونه است؟

مرد موادفروش قاتل سریالی است؟

پسرِ جرج بوش وعده جنگ اقتصادی علیه ایران داد!

پيشرفت در عمليات انسداد مرزى ايران و افغانستان

طعنه ظریف به تندروها: شما به دنیا نیامده بودید من جامع المقدمات درس می‌دادم

رنگ کردن این خودرو ۶۰۰ ساعت زمان می‌برد! +عکس

اعلام قیمت انواع میوه در بازار

فیلم/ هشدار وزارت راه به املاکی‌ها: مستاجر شکایت کند پلمب می‌شوید!

فیلم/برهم خوردن تعادل داور زن بعد از اجرای فن محمد هادی ساروی

فیلم/عباس ملکی: بعد از احمدی نژاد کسی ایران را تحویل نمی‎گرفت

عکس/ ادعای العربیه درباره جانشینی اسماعیل هنیه

فیلم/تماس تلفنی منافقین برای تخلیه اطلاعاتی به سبک دهه‌ی شصت!

خروج سردار آزمون از ترکیب اصلی شباب‌الاهلی

پرفروش‌ترین گوشی هوشمند جهان را بشناسید+ عکس

فیلم/شرط داشتن گواهینامه برای دریافت خودرو باطل شد

راه‌های ارتباطی بیمه معلم ویژه زائرین اربعین اعلام شد

استوری تلخ فرشته حسینی در حمایت از دختران افغانستان + عکس

حضور بیمه سینا در نمایشگاه صنعت مالی

تله‌گذاری تل‌آویو برای تهران؛ ۶ هدف اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه در ایران

خواستگاری قهرمان المپیک پاریس با ۲۳۷۸ شاخه گل+ عکس

برنامه کاهش محدودیت تولید نفت چه می‌شود؟

درخواست آذری جهرمی درباره رفع فیلترینگ

فیلم/ حملات حزب الله به اسرائیل

جشن تولد غریبانه فریدون آسرایی در خارج از کشور + عکس

طلسم جذب مدافع چپ برای پرسپولیس شکسته شد

مصرف شبانه برق رکورد زد

خالکوبی‌های سارقان و مالخران بازداشت شده

قیمت بنزین باید اصلاح شود

عکس/واکنش رضا رشیدپور به توییت سعید جلیلی

فیلم/ روایت عجیب از ترجیح بر بی‌قانونی در یک وزارتخانه و یک نهاد غیر از وزارتخانه

فواد صادقی بازداشت شد

سی‌ان‌ان: آمریکا درباره پاسخ ایران در ابهام قرار دارد

دستور وزیر برای برخورد با گرانفروشی پروازهای اربعین

فیلم/ استایل جذاب نوید محمدزاده و همسرش در نمایش جدید

عکس/تیپ متفاوت محمود احمدی نژاد در دیدار با اسماعیل هنیه

روش مطالعه عربی کنکور

در شرایطی که حساسیت‌ و اهمیت برگزاری مراسم اربعین بیش از همیشه است، نقش این شرکت بیمه‌گر در این میان چیست؟

فیلم/ کنایه مجری صداوسیما به دستمزد نجومی بازیگران نمایش خانگی