تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

تله‌گذاری تل‌آویو برای تهران؛ ۶ هدف اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه در ایران

شش هدفی که نتانیاهو از ترور اسماعیل هنیه دنبال می‌کند چیست و چگونه اسرائیل تلاش می‌کند ایران را به جنگی فراگیر در خاورمیانه وارد کند در حالی که توان اقتصادی ورود به آن جنگ را ندارد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید

اسماعیل هنیه

اقتصاد۲۴-اطلاعیه سوم سپاه پاسداران حکایت از آن دارد که قطعا اسرائیل پشت ترور جسورانه اسماعیل هنیه، مذاکره کننده ارشد حماس و رئیس سیاسی این تشکیلات در جریان حمله روز چهارشنبه در تهران بوده است. دولت اسرائیل عمدا ایران را در موقعیت شرمساری در برابر فلسطینی‌ها قرار داده تا از رهگذر این ترور که تنها چند ساعت بعد از مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، انجام شد، احتمال انتقام جویی ایران را نیز به حداکثر رساند.

راهبردی که معاون سابق شورای امنیت ملی اسرائیل نیز بر آن تاکید داشته و ادعا کرده بنیامین نتانیاهو می‌خواهد جرقه جنگی بزرگتر را به راه بیندازد و ایالات متحده را به آن بکشاند. اگرچه اسرائیل در صورت ورود ایران به جنگی تمام عیار در خاورمیانه، بهای سنگینی خواهد پرداخت، اما آغاز جنگ و تشدید درگیری‌ها در اسرائیل، به طرق مختلف در خدمت منافع نتانیاهو خواهد بود. در ادامه به چرایی انتفاع نتانیاهو از ترور اسماعیل هنیه پرداخته ایم.

هدف اول؛ ترور هنیه چشم انداز یک توافق آتش بس قریب الوقوع را از بین می‌برد. نتانیاهو همواره با توافقی که به جنگ پایان دهد مخالفت کرده است. در همین راستا روزنامه اسرائیلی هاآرتص فاش کرد که در دور‌های قبلی مذاکرات، نتانیاهو به طور فعالانه و با رویکردی استراتژیک، اطلاعات حساس را در لحظات حساس به رسانه‌ها درز داد تا مذاکرات اسرائیل-حماس را خراب کند.

همانطور که بایدن در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو جنگ را به خاطر زندگی سیاسی خود طولانی می‌کند، گفت: «دلایل زیادی برای نتیجه گیری وجود دارد.» نتانیاهو می‌داند که معامله اسرای اسرائیلی با حماس، دولت او را فرو می‌پاشد و به حکمرانی او به عنوان نخست وزیر پایان می‌دهد. این همچنین احتمالا به معنای فوران محاکمه فساد او است که ممکن است در صورت پیگیری از سوی قوه قضاییه اسرائیل، او را به زندان بیندازد. به همین دلیل است که مذاکره کننده یعنی نتانیاهو تمایلی به پایان مذاکره ندارد و تلاش می‌کند مذاکرات با هر وسیله‌ای به بن بست برسد.

هدف دوم، ترور اسماعیل هنیه احتمالا کامالا هریس را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تضعیف خواهد کرد. در حالی که دولت بایدن به طور مداوم حماس را به خاطر ناکامی در دستیابی به توافق سرزنش کرده، نشانه‌هایی وجود دارد که هریس می‌تواند رویکرد متفاوت توام با احترام به اسرائیل و حماس داشته باشد و توافق بین آن‌ها را ممکن کند. کامالا هریس پس از دیدار هفته گذشته از واشنگتن گفته بود: «همانطور که به نخست وزیر نتانیاهو گفتم، زمان آن فرا رسیده است که این توافق انجام شود.»


بیشتر بخوانید:چرا اسرائیل تصمیم به تشدید تنش با ایران گرفت؟


هدف سوم، ترور اسماعیل هنیه، مذاکرات بالقوه ایالات متحده و ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد. انتخاب مسعود پزشکیان که در مناظره‌های انتخاباتی، از سرگیری مذاکرات برجام و تنش زدایی از روابط خارجی را محور سیاست خارجی خود قرار داده بود، اگرچه توانست دریچه کوچکی برای احیای دیپلماسی ایجاد کند، اما تشدید تنش ناشی از این ترور، چشم انداز پزشکیان برای ایجاد اجماع در تهران برای چنین مذاکره‌ای را به شدت تضعیف کرده است. این انگاره آنجا تقویت می‌شود که برخی مقامات سیاسی ایران معتقدند اسرائیل با حمایت دولت بایدن، هنیه را ترور کرده است. چه آنکه سفیر ایران در سازمان ملل نیز در نامه‌ای نیز به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت که این حمله «بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی ایالات متحده نمی‌توانست رخ دهد».

هدف چهارم، با توجه به مخالفت دیرینه اسرائیل با بهبود روابط آمریکا و ایران، انتخاب زمان بندی ترور هنیه در حوالی مراسم تحلیف پزشکیان، بعید به نظر می‌رسد تصادفی باشد. آن هم در شرایطی که نتانیاهو به مدت دو دهه به دنبال وادار کردن آمریکا به جنگ با ایران بوده است و چهار رئیس جمهور اخیر آمریکا همگی در زمان‌های مختلف با فشار اسرائیل برای حمله به ایران مواجه شده اند. اگرچه تمرکز بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران بوده، اما تمایل اسرائیل برای حمله مستقیم آمریکا به ایران بیش از سیاستی از سوی اسرائیل دنبال شده است.


بیشتر بخوانید:واکنش یک مقام اسرائیلی به تهدیدات ایران


به همین دلیل است که اسرائیل، ایران را تهدیدی برای یک توافق منطقه‌ای می‌داند که مانع از حملات اسرائیل به سوریه و لبنان شود و آن‌ها را از حمله مصون کند. کارکردی که زمانی برجام ایفا کرد و به کمربند امنیتی کشور‌های محور مقاومت تبدیل شد و قرار بود این کشور‌ها را از حملات اسرائیل مصون نگه دارد. چه آنکه قرار بود از طریق کاهش تحریم‌های ایران در توافق هسته‌ای که اوباما وعده آن را داده بود، توانایی‌های متعارف تسلیحاتی ایران افزایش کند. نزدیکی اوباما با ایران، توازن قدرت منطقه‌ای را از کشور‌های خلیج فارس و اسرائیل دور کرد و تعادل در قدرت ایران و اسرائیل را برهم زد.

تله‌گذاری تل‌آویو برای تهران؛ ۶ هدف اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه در ایران

هدف پنجم، ترور اسماعیل هنیه از سوی اسرائیل برای برانگیختن واکنش ایران طراحی شده است، واکنشی که به راحتی می‌تواند به جنگی بزرگتر تبدیل شود و پای ایالات متحده را بیش از هر زمان به خاورمیانه باز کند. چه آنکه در ماه آوریل نیز دولت بایدن تلاش مضاعف خود را برای کنترل پیامد‌های عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل پس از انهدام کنسولگری ایران در دمشق انجام داد تا از تشدید غیرقابل کنترل تنش در خاورمیانه جلوگیری کند. اما حالا و در آستانه انتخابات، دولت بایدن نمی‌تواند به طور قاطع از سقوط خاورمیانه به یک جنگ فراگیر جلوگیری کند، مگر آنکه بخواهد خطوط قرمز علنی را در برابر نتانیاهو ترسیم کند. موضوعی که ممکن است پشتوانه انتخاباتی دموکرات‌ها را هدف قرار دهد و بایدن ترجیح دهد اسرائیل هر آنچه برای دفاع از خودش می‌خواهد انجام دهد.

تله‌گذاری تل‌آویو برای تهران؛ ۶ هدف اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه در ایران

هدف ششم، اسرائیل سال هاست که از تفرقه در میان جناح‌های فلسطینی به عنوان یک مانع اصلی بر سر راه مذاکرات صلح یاد می‌کند. تفرقه‌ای که در هفته گذشته و با تلاش چین در جریان اعلامیه پکن که توسط همه جناح‌های فلسطینی از فتح تا حماس امضا شد تا بر سر تشکیل یک دولت وحدت ملی برای اداره غزه پس از جنگ به توافق برسند و در این میان، اسماعیل هنیه نقش مهمی در این توافق ایفا کرد. اما در میان فرصت سوزی کشور‌های محور مقاومت و دو دستگی و انشقاق بر سر راه حل «دو کشوری» و «یک کشوری»، اسرائیل با ترور هنیه تلاش کرد تا هم از صلح با فلسطینی‌ها جلوگیری کند و هم مذاکرات با یحی سنوار در غزه برای تبادل اسرا را به بن بست بکشاند و هم با کمک ائتلاف امریکا بتواند پاسخ احتمالی ایران و سایر گروه‌های مقاومت را کنترل کند.

در یک برآیند نهایی از وضعیت موجود، سفر اخیر نتانیاهو به ایالات متحده نشان داد که بعید است آمریکا به جنگ مستقیم با ایران کشیده شود اگرچه ایران نیز احتمالا به ترور در خاک خود پاسخ خواهد داد تا بازدارندگی دفاعی با اسرائیل را تجدید کند، اما به شیوه‌ای حساب شده به نحوی که به جنگی فراگیر منتهی نشود. چرا که تحلیلگران معتقدند به دلیل ضعف زیرساخت‌های اقتصادی ایران متاثر از ۱۵ سال تحریم مداوم و مستمر، امکان ورود آگاهانه ایران به یک جنگ تمام عیار از سوی سیاستمداران ایرانی دنبال نمی‌شود.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس / جلسه عجیب بایدن در اتاق بحران کاخ سفید

عکس/ افشاگری حمیده زرآبادی درباره سرپیچی از دستورات پزشکیان در یک وزارتخانه

عکس/ قهرمان شنای المپیک در پارک خوابید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پیروزی باشکوه برای بنگلادشی‌ها بعد از فرار نخست وزیر

عکس/ نشستن ظریف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی دور یک میز

عکس/ یاسر جبرائیلی هم مجوز روزنامه گرفت!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

امروز و فردا گرم‌ترین روز‌های تابستان چند دهه اخیر است

کنسرت‌نمایشی متفاوت در برج میلاد

عکس/استوری تلخ فرشته حسینی: کاش دیگه در این کشور دختری به دنیا نیاد ...

قیمت گوشت مرغ امروز ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

تلفن ماهواره ای چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیاده روی اربعین چیست و از چه زمانی رونق گرفت؟

بهترین راهکار برای کاهش قند خون چیست؟

تولید ته سیگار در کشور‌های مختلف چگونه است؟

مرد موادفروش قاتل سریالی است؟

پسرِ جرج بوش وعده جنگ اقتصادی علیه ایران داد!

پيشرفت در عمليات انسداد مرزى ايران و افغانستان

طعنه ظریف به تندروها: شما به دنیا نیامده بودید من جامع المقدمات درس می‌دادم

رنگ کردن این خودرو ۶۰۰ ساعت زمان می‌برد! +عکس

اعلام قیمت انواع میوه در بازار

فیلم/ هشدار وزارت راه به املاکی‌ها: مستاجر شکایت کند پلمب می‌شوید!

فیلم/برهم خوردن تعادل داور زن بعد از اجرای فن محمد هادی ساروی

فیلم/عباس ملکی: بعد از احمدی نژاد کسی ایران را تحویل نمی‎گرفت

عکس/ ادعای العربیه درباره جانشینی اسماعیل هنیه

فیلم/تماس تلفنی منافقین برای تخلیه اطلاعاتی به سبک دهه‌ی شصت!

خروج سردار آزمون از ترکیب اصلی شباب‌الاهلی

پرفروش‌ترین گوشی هوشمند جهان را بشناسید+ عکس

فیلم/شرط داشتن گواهینامه برای دریافت خودرو باطل شد

راه‌های ارتباطی بیمه معلم ویژه زائرین اربعین اعلام شد

استوری تلخ فرشته حسینی در حمایت از دختران افغانستان + عکس

حضور بیمه سینا در نمایشگاه صنعت مالی

تله‌گذاری تل‌آویو برای تهران؛ ۶ هدف اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه در ایران

خواستگاری قهرمان المپیک پاریس با ۲۳۷۸ شاخه گل+ عکس

برنامه کاهش محدودیت تولید نفت چه می‌شود؟

درخواست آذری جهرمی درباره رفع فیلترینگ

فیلم/ حملات حزب الله به اسرائیل

جشن تولد غریبانه فریدون آسرایی در خارج از کشور + عکس

طلسم جذب مدافع چپ برای پرسپولیس شکسته شد

مصرف شبانه برق رکورد زد

خالکوبی‌های سارقان و مالخران بازداشت شده

قیمت بنزین باید اصلاح شود

عکس/واکنش رضا رشیدپور به توییت سعید جلیلی

فیلم/ روایت عجیب از ترجیح بر بی‌قانونی در یک وزارتخانه و یک نهاد غیر از وزارتخانه

فواد صادقی بازداشت شد

سی‌ان‌ان: آمریکا درباره پاسخ ایران در ابهام قرار دارد

دستور وزیر برای برخورد با گرانفروشی پروازهای اربعین

فیلم/ استایل جذاب نوید محمدزاده و همسرش در نمایش جدید

عکس/تیپ متفاوت محمود احمدی نژاد در دیدار با اسماعیل هنیه

روش مطالعه عربی کنکور

در شرایطی که حساسیت‌ و اهمیت برگزاری مراسم اربعین بیش از همیشه است، نقش این شرکت بیمه‌گر در این میان چیست؟

فیلم/ کنایه مجری صداوسیما به دستمزد نجومی بازیگران نمایش خانگی

سهم ۴۹ درصدی ایران از بزرگ‌ترین حمله هکر‌ها

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳

دلار درجا زد

صف‌آرایی رسانه‌ای مخالفان پزشکیان؛ صدور مجوزهای دقیقه نودی برای تخریب دولت در وزارت ارشاد

مسعود پزشکیان برای هر جراحی قلب چقدر دستمزد می‌گرفت؟