تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۳

دهه شصتی‌ها باید به خانه سالمندان بروند؟

دهه شصتی‌ها همچنان پرشمارترین و در عین حال تعیین‌کننده‌ترین گروه جمعیتی ایران هستند و به نظر می‌رسد این واقعیت، بخشی از کسانی که خود را سخنگوی نسل جدید می‌پندارند خشمگین کرده است؛ کسانی که تصور می‌کند مواضع و ایده‌های غیرواقع‌بینانه شان درباره انتخابات و آینده ایران بدون همراهی نسل پیشین به حاشیه می‌رود.

دهه شصتی‌ها

اقتصاد۲۴-بر اساس آمارها، متولدین دهه شصت ۱۶ میلیون و ۸۰۲ هزار هستند و این یعنی آن‌ها بزرگ‌ترین گروه جمعیتی ایران محسوب می‌شوند.

اگر متولدین اواخر دهه پنجاه را که از نظر کنش و منش سیاسی قرابت بسیاری با نسل دهه شصت دارند به این گروه بیافزاییم آنگاه وزن جمعیتی این گروه بیش از پیش آشکار می‌شود. دهه شصتی‌ها امروز حداکثر ۴۳ و حداقل ۳۴ سال سن دارند. تا اینجا فقط با نگاهی سطحی به آمار، دو هجمه اصلی نسل جدید به دهه شصتی‌ها بلاموضوع می‌شود.

نخست آنکه دهه هشتادی‌ها برخلاف انگاره‌های رایج پرتعدادتر از نسل قبل نیستند. دوم آنکه با توجه به بازه سنی دهه شصتی‌ها، آن‌ها در اوج بهره‌وری خود به لحاظ زیستی قرار دارند. نکته جالب‌تر اینکه اغلب دهه هشتادی‌ها فرزندان نسل دهه شصت یا اواخر دهه پنجاه هستند.

دهه شصتی‌ها «فسیل» هستند یا در اوج بهره‌وری قرار دارند؟

اکنون اگر حداقل سن آن‌ها را معیار قرار دهیم، ۳۴ سال برابر با پایان تحصیلات تکمیلی یا رسیدن به تخصص در هر حوزه‌ای است که فرد دهه بیست زندگی خود را وقف آن کرده باشد. اما اگر معیار سنجش بهره‌وری سنی را حداکثر یا میانگین یعنی ۴۳ و ۴۰ سال قرار دهیم چه؟ به نظر می‌رسد در اینجا نیز دهه شصتی‌ها حتی نقش تعیین‌کننده‌تری در جامعه می‌یابند. چراکه در این سنین عموما به ثباتی قابل قبول در زندگی اجتماعی و شخصی رسیده‌اند.

به همین دلیل در نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف کشور نیز اغلب مناصب رده میانی در اختیار متولدین دهه شصت است که اتفاقات مناصب بسیار تعیین‌کننده‌ای هستند؛ از مدیر عاملی شعبه یک بانک گرفته تا مسئولیت‌های مدیریتی در سازمان‌های دولتی یا خصوصی، اغلب در اختیار متولدین دهه شصت است؛ بنابراین این می‌توان گفت که دهه شصتی‌ها نه تنها برخلاف انگاره و تعبیر نسل جدید «فسیل» نشده‌اند، بلکه قاعدتا بهترین سال‌های زندگی شخصی و اجتماعی خود را سپری می‌کند. 


بیشتر بخوانید:نسل زد تابو شکن یا سر به راه؟


البته بدیهی است که این تفسیر، صرف نظر از شرایط اقتصادی و سیاسی ایران و با توجه به الگو‌ها و شاخص‌های بهره‌وری هر فرد در سنین زیستی خود مطرح شده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که با توجه به رنج سنی این نسل، تا ۱۵ الی ۲۰ سال آینده نیز تعیین‌کنندگی و اثرگذاری آن‌ها در کشور ادامه خواهد داشت.

نسلی که دوم خرداد و ۸۸ دارد

اغلب متولدین دهه شصت در بحبوحه جنگ ایران و عراق به دنیا آمدند. حتی برخی از آن‌ها خاطرات محوی هم از جنگ تحمیلی به یاد دارند. آن‌ها در دوره سازندگی پس از جنگ رشد کردند و برخی از آن‌ها در دوم خرداد سال ۷۶ نقش داشتند. زندگی در فضای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی دوران اصلاحات از اندوخته‌های مهم متولدین دهه شصت و نیمه دوم دهه پنجاه است.

این گروه جمعیتی در دو دولت اصلاحات دوران جوانی و دانشجویی و کاری خود را سپری کرده و فهم دقیقی از تحولات و مناسبات اجتماعی و سیاسی آن دوره دارد. با نگاهی به تعداد تشکل‌ها و احزاب فعال در دانشگاه، مشخص می‌شود که بیشترین و پررنگ‌ترین دوران فعالیت دانشجویی و سیاسی در این دوره بوده و حیات دانشگاه بیش از هر دوره دیگری با شور و کنش سیاسی و اجتماعی همراه شده است.

برخلاف انگاره‌های برساخته‌شده از سوی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی، نسل دهه شصت شرایط امروز دهه هشتادی‌ها را زیسته و تجربه کرده است. آن‌ها نیز به تبع نخبگان جریان اصلاحات تا سال ۸۴ مواضع رادیکالی پیدا کردند و رفته‌رفته رادیکالیسم رویکرد غالب گفتمان اصلاحات و دهه شصتی‌ها شد. به همین دلیل تحریم صندوق رای اشتباهی راهبردی این نسل بود که در تیر ۱۳۸۴ محمود احمدی‌نژاد را به قدرت رساند. پوپولیستی که کشور را از ریل توسعه سیاسی و اقتصادی خارج و وارد فصل جدیدی از رشد نقدینگی و تورم، هدررفت منابع عظیم نفتی، توقف تولید و انزوا و تحریم کرد.

چهار سال بعد، اما این نسل در پی جبران اشتباه خود برآمد و با سیلی عظیم خیابان‌های شهر‌ها را درنوردید. هرچند که سرانجام به مقصود خود نرسید، اما یک بار دیگر عاملیت و تعیین‌کنندگی را بر سرنوشت خود نشان داد. تجربه کنش‌گری خیابانی و اعتراضی در سال ۸۸ اندوخته دیگری برای نسلی بود که سودای تکرار دوران اصلاحات را در سر داشت. تجربه‌ای که نسل جدید تاکنون توان تکرار آن را نداشته است.

دهه ۹۰ و تکرار رای به اصلاحات

متولدین دهه شصت یک بار دیگر در سال ۹۲ پای صندوق آمدند تا نشان دهند که اکثریت در کشور به چه دیدگاه و گفتمانی باور دارد. این رای در سال ۹۶ نیز تکرار شد. تجربه اندوخته سیاسی و آگاهی از تاریخ معاصر اقتضا می‌کرد تا به گفتمان‌های مخرب اجازه به قدرت‌رسیدن داده نشود. دولت دوم روحانی، اما به دلایلی که در این مقال نمی‌گنجد، زمینه‌های سرخوردگی‌های جامعه و پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات را فراهم کرد. البته که همچون مهم‌ترین بزنگاه‌های تاریخ ایران، عوامل خارجی، مثل به قدرت رسیدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و خروج از توافق هسته‌ای آثار قابل توجه و تعیین‌کننده‌ای بر شرایط کشور داشتند.


بیشتر بخوانید:ضرغامی: اجمالا مشغول بچه‌های ‎دهه‌ی هشتادی خودمان شدیم


نسل z به میدان می‌آید

از اواخر دهه ۹۰، نسل جدیدی پا به میدان کنشگری سیاسی گذاشت که متولد اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد بود. این نسل که به عنوان نسل z شناخته می‌شود، بدون آنکه هیچ‌یک از ویژگی‌های زمینه‌ای برای فهم مناسبات سیاسی ایران را داشته باشد، کنش‌گری را از خیابان آغاز کرد. به دلیل انحطاط جامعه مدنی در سال‌های گذشته، می‌توان گفت که نسل z تجربه زیسته سودمندی از دوران جوانی و دانشجویی خود نداشته است. به طور مثال فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویی در میان اکثر آن‌ها تقریبا کاری عبث تلقی می‌شده است. در چنین فضایی بخش بزرگی از این نسل با تاریخ و دست‌کم با تاریخ معاصر ایران نیز عجین نیست و بدون آگاهی و سواد سیاسی، در پی تحلیل و کنش سیاسی و اعتراضی است.

از سوی دیگر خشم، در لایه‌ها و ساخت‌های اجتماعی به این نسل تحمیل شده و آن‌ها نیز آن را به عنوان الگویی در کنش‌های اجتماعی و سیاسی خود پذیرفته‌اند.

در مقام مقایسه، به نظر می‌رسد که نسل z شباهت بسیاری به نسل سال ۵۷ دارد. دهه هشتادی‌ها درست شبیه متولدین دهه ۴۰، رادیکالیزه شدند و فاقد گفتمانی واقع‌بینانه و سازنده هستند. البته تفاوت محوری آن‌ها با نسل ۵۷ اینجاست که نسل z بیش از آنکه تحت تاثیر تاریخ و شرایط اکنون ایران باشد، متاثر از رسانه‌های خارجی شده و، چون خود را نمی‌شناسد، نمی‌تواند تصویر درستی از موقعیت و جایگاهش داشته باشد؛ بنابراین تفاسیر، نمی‌توان عصیان‌گری نسل را جدید صرفا یک ویژگی سودمند شخصی و اجتماعی دانست.

چراکه این عصیان‌گری در صورت هدایت‌نشدن در مسیر‌های سازنده، می‌تواند پیامد‌های مخرب بسیاری نیز داشته باشد. از سوی دیگر کسانی که خود را سخنگویان نسل z می‌پندارند اگر به تاریخ معاصر ایران و حتی تاریخ پس از انقلاب اسلامی نگاهی واقع‌بینانه و منصفانه داشته باشند، خود اذعان خواهند داشت که عصیان‌گری ویژگی خاص و بارز این نسل نیست. کما اینکه طغیان و عصیان نسل دهه شصت که فاقد خودشیفتگی نسل دهه هشتاد است و حتی خود را نسل سوخته می‌داند، به مراتب پیامد‌های اجتماعی و سیاسی موثرتری اشته است.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

اینفوگرافی/آخرین آمار گستردگی آراء در کشور

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

عکس/ رابطه مردم با اصلاح طلب و اصولگرا

عکس / انتخابات و ۶۰ درصد نورچشمانی که رای ندادند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جلوگیری از ریزش مو با این ویتامین‌ها

امید بورس به آمدن پزشکیان قوت گرفت/ توصیه‌ای به سهامداران در هفته پر ابهام جاری/ حلقه مفقوده‌ای که بورس را احیا می‌کند چیست؟

عکس/ مهمانان جشن تولد کاپیتان استقلال

نکات مهم قوچانی درباره انتخابات

عکس/ واکنش جنجالی شروین حاجی‌پور به نتیجه انتخابات

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره تشکیل تیم بانوان

عکس/ خوشحالی سعید جلیلی بعد از اعلام نتایج انتخابات

بیانیه پزشکیان خطاب به مردم ایران

فیلم/ انتقاد تند رئیس ستاد پزشکیان از جلیلی

بیانیه جلیلی پس از راهیابی به دور دوم انتخابات

مناظره پزشکیان و جلیلی قطعی شد

عکس/ توییت معنادار پزشکیان

شورای نگهبان یک اطلاعیه صادر کرد

وکیل دادگستری: نامزد‌های پوششی از تصدی مناصب حکومتی محروم شوند

فیلم/ انتقال مجروحان حمله به خودروی اخذ رأی از راسک

فیلم/ وزنه‌زدن مصطفی جواد در حضور وزیر ورزش

برگزاری مناظره دو نفره در صداوسیما

دلیل مسمومیت اهالی رضوان‌شهر چه بود؟

فیلم/ چرا فرانسه انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند؟

مسمومیت عجیب ۲۶۰ تن در رضوانشهر

فیلم/ بازدید علیرضا قربانی از مراحل آماده‌سازی و محل برگزاری کنسرت تخت جمشید

قلعه‌نویی: ایران واجد شرایط حضور در جام جهانیست

ترافیک ۲ کیلومتری در محور کندوان

فیلم/ جنجال تازه جواد خیابانی

فیلم/ روایت هوتن شکیبا از سانسورهای گسترده سازمان سینمایی روی فیلم سروش صحت

عکس/ پای خانم بازیگر شکست

نخستین واکنش پورمحمدی به نتیجه انتخابات

شروع دوباره مناظره‌ها در رادیو از فردا

هشدار نارنجی هواشناسی به ۴ استان

آمار عجیب مزاحمت تلفنی برای اورژانس تهران

تیم زنان پرسپولیس در راه لیگ برتر

واکنش ابطحی به رقابت پزشکیان و جلیلی

عکس/ تیپ و استایل مونا فرجاد در اکران یک فیلم

فیلم/ خاطره پیشکسوت استقلال از یک پارتی‌بازی علیه خودش

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳

درخواست سکوت هواداران جلیلی از ثابتی+ عکس

توضیح مهم بانک مرکزی درباره‌ پول جدید ایران

اینفوگرافی/ میزان مشارکت استانی در انتخابات ریاست‌جمهوری

رأی به پزشکیان رأی به تغییر روش‌ها و شیوه‌ها است

عکس/ تذکر یک خبرنگار به حمایت قاضی‌زاده هاشمی از جلیلی

فیلم/ مشاور رهبری، سعید جلیلی را مسول تمام تحریم‌های ایران دانست

نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری به‌ تفکیک استان‌ها + جدول

عکس/مقایسه آرای باطله در ۲ انتخابات اخیر ریاست جمهوری

اعلام قیمت جدید دام زنده در بازار

آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

قیمت جدید سیمان امروز ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

حذف کامل چک کاغذی تا ۳ سال دیگر

نگاه اقتصادی پزشکیان و جلیلی درباره تورم و FATF

ایده‌های اقتصادی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان چیست؟