اقتصاد۲۴- مهسا احمدی: سمند یکی از محصولات سایز متوسط و خانوادگی ایران خودرو است که در دسته سدانهای پرفروش این کمپانی، قرار میگیرد و همیشه مشتریان خاص خود را داشته است و هیچ رقیبی تاکنون نتوانسته این خودروی پرطرفدار از از میدان خارج کند.
شاید برایتان جالب باشد که سمند اولین خودروی ملی است که به وسیله ایران خودرو تولید شد. سمند از سال ۱۳۸۱ در خط تولید دائم ایران خودرو است. این خودرو در مدلهای مختلفی تولید شده است. انواع سمند در بازارهای ایران، به وفور دیده میشود.
یکی از مزایای این خودرو صرفه جویی در هزینهها و وجود انواع گازسوز و بنزینی این خودرو است. در ادامه قصد داریم مشخصات سمند ef۷، را با بررسی کنیم. همچنین بررسی داشته باشیم در مورد وزن ef۷ و طول و عرض سمند.
ایران خودرو در سال ۱۳۸۱ اولین خودروی ملی خود، یعنی سمند را به بازار عرضه کرد. این اتومبیل که بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ قرار دارد در ابتدا قرار بود، جایگزینی برای پیکان باشد، که این امر محقق نشد. دو سال بعد از تولید اولین سمند، ایران خودرو فیسلیفتی از این ماشین را، با نام سمند ال ایکس، روانه بازار کرد که بسیار پرطرفدار ظاهر شد.
ایران خودرو سمند را در تیپهای ایکس ۷، ال ایکس،ای ال و اسای تولید کرد. در حال حاضر فقط مدل ال ایکس، در خط تولید این کارخانه باقی مانده است. مدل ال ایکس به صورت بنزینی و دوگانه سوز و مدل ال ایکس EF۷، به صورت بنزینی و پایه گاز سوز به بازار ارائه میشود.
بیشتر بخوانید: مشخصات و ویژگی های خودروی کوییک
سمند به لحاظ طراحی، خودروی بسیار سادهای است و طراحی خاص و چشمگیری ندارد. کابین این خودرو هم بسیار ساده طراحی شده است. البته استفاده از طرح چوب در داخل کابین، ظاهر تقریباً خوبی به این خودرو داده است. کابین این ماشین جادار است و به عنوان یک سدان خانوادگی، از لحاظ جاداری، راحتی و آسایش را، برای سرنشینان جلو و عقب فراهم میکند.
این خودرو در مدلهای مختلفی به بازار عرضه شده که اکنون تنها سمند ال ایکس در خط تولید ایران خودرو باقی مانده است.
سمند X۷ که تا سال ۱۳۸۸ تولید میشد، دارای موتور XU۷ بود. سمند ایکس سون از لحاظ امکانات و فضای داخلی تفاوت چندانی با مدلهای دیگر نداشت. مدل SE هم به لحاظ امکانات از ال ایکس کم آپشنتر بود و جایگزینی برای سمند معمولی محسوب میشد. این مدل که در سال ۸۹ عرضه شد در سال ۹۷ از خط تولید خارج شد. تفاوت این مدل با سمند معمولی در کاهش وزن آن بود. در ظاهر هم SE دارای چراغهای عقب، جلو پنجره و چیدمان دکمههای داشبورد متفاوتتری بود.
جالب است بدانید مدلهای مختلف سمند از نظر طراحی داخلی و ظاهری دارای تغییرات زیادی نیستند. کابین سمند ال ایکس EF۷، از طراحی ساده و هماهنگی برخوردار است. البته طراحی ظاهری این خودرو در مقایسه با خودروهای خارجی دیگر نمره قابل قبولی نمیگیرد.
سمند ال ایکس EF۷، در نمای داخلی دارای قطعات دکوراتیو طرح چوب است که، طراحی داخلی کابین را از آن حالت ساده بیش از حد خارج میکند و نمایی ساده، اما شیک به آن میبخشد. این خودرو فضایی کافی برای راننده و تمام سرنشینان دارد.
همانطور که در بالا نیز گفتیم سمند دارای انواع مختلفی است در این قسمت انواع سمندهای تولید شده را به شما معرفی میکنیم.
سمند X۷ (سمند معمولی)، یکی از اولین اعضای خانواده سمند ایران خودرو است. کمپانی ایران خودرو سمند معمولی را در سال ۱۳۸۰ وارد بازار کرد. احتمالا برای شما هم جالب است که بدانید، X۷ اسم شرکتی سمند نبود، این خودرو در بازار به سمند X۷ معروف شد.
وجود موتور XUY در این خودرو، موجب شد که آن را، سمند ایکس سورن نامگذاری کنند. نام این مدل سمند را به اختصار XY میگویند. این نام قبل از سمند، برای پژو ۴۰۵ و پژو پارس هم مورد استفاده قرار گرفت. سمند ایکس سورن، در دو مدل بنزینی و دوگانه سوز تولید و عرضه شد. اما متاسفانه آپشنهای مهمی مانند ایربگ جلو و سیستم کنترل بخار بنزین، تنها در نسخههای صادراتی این خودرو موجود بود. ایران خودرو در سال ۱۳۸۰، تولید سمند ایکس سورن را متوقف کرد که، یکی از بزرگترین دلایل این کار را میتوان استقبال بینظیر مخاطبان از سمند LX دانست.
سمند EL به سمند کار معروف شده است. سمند کار در سال ۱۳۸۲ وارد بازار شد و در ابتدا در ناوگان حمل و نقل عمومی (تاکسیرانی)، مورد استفاده قرار گرفت. اما با گذشت زمان و از دور خارج شدن سمند EL، ایران خودرو سمند کار را برای استفاده عموم تولید و وارد بازار کرد. سمند EL خودرویی مشابه سمند معمولی است. اما نسبت به سمند معمولی، آپشنهای کمتری دارد. پیشرانه به کار رفته در سمند EL، همان پیشرانه XUY بود. ایران خودرو با حذف چند آپشن، قیمت این خودروی سمند را کاهش داد. همین موضوع موجب شد که، افراد کمتری، به خرید این خودرو علاقمند شوند و سرانجام در سال ۱۳۸۰، به دلیل فروش نامتناسب، تولید سمند EL برای همیشه متوقف شد. آپشنهای حذف شده از سمند EL به شرح زیر هستند:
*سیستم هشدار دهنده
*شیشههای برقی عقب
*کنسول وسط
*دریچه تهویه عقب
*مه شکن جلو
همزمان با تولید و عرضه سمند EL، سمند ال ایکس هم وارد چرخه تولید مجدد شد. مهمترین تغییری که سمند LX جدید کرده بود را میتوان، کوچک شدن چراغهای عقب و دو تکه شـدن جلو پنجره دانست. سری اول سمند LX، با پیشرانه XUY، دارای تیپهای مختلف به شرح زیر بود:
*سمند LX بنزینی
*سمند LX دوگانه سوز
*سمند LX سال
*سمند LX سال دوگانه سوز
ایران خودرو سمند EF۷ را با پایه گازسوز در سال ۱۳۸۷ وارد بازار کرد، اما به فاصله زمانی کوتاهی، نسخه بنزینی این خودرو هم تولید شد. سمند EF۷ دارای دو ویژگی مهم و کاربردی به شرح زیر بود:
سمند EF۷، اولین خودرو ایرانی بود که دارای موتور پایه گازسوز بود.
سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT، برای اولین بار در سمند EF۷، مورد استفاده قرار گرفت.
موتور EF۷ را، ایران خودرو با همکاری یک شرکت آلمانی به نام FEV Group، تولید کرد. این موتور دارای انواع بنزینی و گازسوز است که، نسخه گازسوز آن، دوام و عمر بیشتری نسبت به نسخه EF۷ بنزینی دارد و دلیل آن هم اکتان بیشتر است. از دیگر مشخصههای EF۷، میتوان به جلوپنجره جدید سمند EF۷، اشاره کرد.
سمند سریر یا لیموزین در سال ۱۳۸۷، تولید شد. تنها این مزیت این خودرو، وجود فاصله محوری بیشتر و سیستم مالتی مدیا در ردیف عقب بود. این خودرو در سایر مشخصات هیچ تفاوتی با سمند LX نداشت.
در سال ۱۳۸۸ سمند TU۵ یا سمند صادراتی، به وسیله ایران خودرو، تولید شد. تولید سمند صادراتی، بیشتر به این دلیل بود که، ایران خودرو تصمیم گرفته بود در بازارهای خارجی سمند LX را با موتور TU۵ معرفی کند. در نهایت، به دلیل اینکه برخی از سمندهای TU۵، امکان صادرات را نداشتند، عرضه سمند صادراتی در بازار ایران آغاز شد.
در سال ۱۳۸۹، ایران خودرو سمند LX را با ظاهری جدید و با نام سمند SE وارد بازار کرد. این خودرو را میتوان، از حالت چراغهای عقب آن شناسایی کرد. بعدها سمند SE هم به سمند معمولی معروف شد. سمند SE دارای پیشرانه XUY یورو ۴ است و مصرف سوخت آن از X۷ کمتر است. اما این خودرو آپشنهای کمتری نسبت به سمند LX دارد. آپشنهای زیر از سمند SE حذف شدهاند:
*آنتن اکتیو
*مالتی پلکس
*سنسور عقب
*هشداردهنده مرکزی
*تنظیم برقی آینه بغل و تنظیم برقی
*بالابر برقی شیشه عقب
*چراغ مه شکن جلو و چراغ نقشه خوان
سمند سال
در سال ۱۳۹۹ سمند سال بهینه، بعد از متوقف شـدن تولید پژو GLX، تولید شد. در سمند سال بهینه، تزیینات داخلی بهبود یافته یا مجددا طراحی شدهاند. در این خودرو فقط سقف تغییری نکرده است. لازم به ذکر است، سمند سال بهینه، به تولید انبوه نرسید.
سمند پلاس
در سال ۱۳۹۹ سمند پلاس به خانواده سمند ایران خودرو اضافه شد. در ابتدا قرار بود از زمستان همان سال، این خودرو تولید و در سال ۱۴۰۰، به بازار وارد شود. اما این خودرو هم به تولید انبوه نرسید. سمند پلاس در واقع، نسخه ارتقا یافته سمند معمولی بود و دومین سمندی بود که پسوند پلاس گرفت. طراحی بخشهایی که در ادامه نام میبریم، در سمند پلاس تغییر یافت:
*چراغهای جلو و عقب
*سپر
*جلوپنجره
*رینگ
*رودریها
*صفحه کیلومتر
*داشبورد
*نوشتههای روی در صندوق عقب
در سال ۱۴۰۰، ایران خودرو سمند را با یک طراحی جدید در داشبورد تولید کرد. ایران خودرو برای سمندهایی که در سال ۱۴۰۰ تولید کرد، از مجموعه داشبورد و صفحه کیلومترشمار سورن استفاده کرد. در سال ۱۴۰۱، ایران خودرو در طی مراسمی رسما اعلام کرد که، تولید سمند و ۴۰۵ را برای همیشه متوقف کرده است. تا این زمان دقیقا تعداد یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۷۴۵ دستگاه سمند، تولید و به فروش رسید.
تمامی مدلهای ال ایکس، دارای سیستم ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنکشونده و ترمز عقب کاسهای هستند. همچنین این خودرو دارای دو کیسه هوای برای راننده و سرنشین جلو است و فرمان هیدرولیک دارد. از دیگر امکانات سمند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
*تهویه دستی
*کانال تهویه برای سرنشینان عقب
*مهشکن جلو و عقب
*چراغ نقشهخوان
*آینههای جانبی برقی
*بالابر برقی شیشهها
*تریم بژ
*قطعات دکوراتیو طرح چوب
*تنظیم پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت برقی
*پشت سری صندلیهای قابل تنظیم
*بازکن در صندوق عقب از داخل کابین و روی سوئیچ
*دسترسی به صندوق از داخل کابین