اقتصاد۲۴: چیفتن (Chieftain FV۴۲۰۱) اصلیترین تانک جنگی بریتانیا در دهههای ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بود. این تانک بریتانیایی یه عنوان اولین و قدرتمندترین تانک جنگی اصلی ناتو در طول جنگ سرد سابق شناخته میشود.
توسعه تانک بریتانیایی چیفتن در اواخر دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. اولین نمونههای این تانک در سال ۱۹۵۹ تکمیل شد. چیفتن در سال ۱۹۶۵ وارد فعالیت در بریتانیا شد. این تانک جایگزین تانکهای سنچوریون و کانکوئرور قبلی شد. تولید چیفتن تا سال ۱۹۷۸ ادامه یافت. در مجموع ۸۷۰ چیفتن به ارتش بریتانیا تحویل داده شد.
تانک اصلی جنگی بریتانیا تا زمان معرفی چلنجر در سال ۱۹۸۳ بود و تا سال ۱۹۹۶ در خدمت بود و تا سال ۱۹۹۶ با چلنجر ۲ جدید جایگزین شد. این تانک به تعدادی از کشورها از جمله ایران ۷۰۷ دستگاه، اردن ۲۷۴، کویت و عمان ۲۷ صادر شد. برخی از چیفتن صادر شده هنوز عملیاتی هستند.
چیفتن به چند دلیل تانک استثنایی بود. این تانک قدرت آتش و محافظت قابل توجهی داشت. این تانک در زمان معرفی، قدرتمندترین تانک اصلی جنگ در جهان بود. این تانک از تانکهای معاصر مانند M۶۰ پاتون ایالات متحده، لئوپارد ۱ آلمانی و تی-۶۲ شوروی بهتر عمل کرد. این تانک به طور خاص برای داشتن یک موتور چند سوختی طراحی شده بود.
چیفتن به یک تفنگ ۱۲۰ میلیمتری/L۵۵ سری L۱۱ مجهز بود. این یک نسخه تکامل یافته از اسلحه L۱۱ بود که برای تانک سنگین کانکوئرور توسعه یافته بود. در آن زمان بیشتر تانکها از تفنگهای صاف استفاده میکردند. این اسلحه به صورت دستی پر میشود. این اسلحه حداکثر سرعت شلیک تا ۸ گلوله در دقیقه را داشت.
بیشتر بخوانید: معرفی تانک صبرا اسرائیل
روی این تانک یک مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلی متری وجود داشت. همچنین یک مسلسل دیگر ۷.۶۲ میلی متری روی گنبد فرمانده نصب شده بود. نسخههای اولیه از یک مسلسل ۱۲.۷ میلی متری استفاده میکردند که در بالای تفنگ نصب شده بود. با این حال، در نهایت با یک فاصله یاب لیزری و یک سیستم کنترل آتش کامپیوتری در نسخههای بهبود یافته جایگزین شد. همچنین در این تانک تجهیزات «دید در شب» برای فرمانده، توپچی و راننده وجود داشت.
تانک چیفتن مجهز به سیستم حفاظتی شیمیایی، هستهای و بیولوژیک برای خدمه بود. در دهه ۱۹۸۰، چیفتنهای ارتقا یافته با زره غیرفعال استیلبرو اضافی بر روی قوس جلویی برجک نصب شدند. تانک چیفتن توسط یک خدمه ۴ نفره شامل فرمانده، توپچی لودر و راننده اداره میشد.
به گزارش اقتصاد۲۴ در ابتدا برنامهریزی شده بود که چیفتین به موتور دیزلی V۸ رولزرویس مجهز شود. با این حال، در سال ۱۹۵۷، در مرحله طراحی، ناتو سیاستی را معرفی کرد که بر اساس آن تمام خودروهای زرهی باید دارای قابلیت چند سوختی باشند. به همین دلیل موتور رولزرویس برای این نقش مناسب نبود. از لیلاند موتورز خواسته شد تا یک موتور چند سوختی جدید توسعه دهد. لیلاند L۶۰ یکی از اولین موتورهای چند سوختی عملیاتی بود. این موتور میتواند با گازوئیل، بنزین، سوخت جت، نفت سفید و حتی سایر مایعات قابل اشتعال کار کند. با این حال این موتور یکی از بدترین موتورهای تانک تولید انبوه بود که تا کنون ساخته شده بود.
علت آن دو بسیار زیادی بود که زا آن خارج میشد، طوری که محفظه موتور گاهی پس از یک ماموریت کاملاً در دوده سیاه پوشیده میشد. اولین نسخه تولیدی این موتور ۵۸۵ اسب بخار قدرت داشت و با گذشت زمان بهبود و ارتقا یافت. به دلیل موتور ناموفق، ارتش هلند پس از آزمایشات میدانی در سال ۱۹۶۸ تانک لئوپارد ۱ را به جای چیفتن پذیرفت.
چیفتن اولین بار در طول جنگ عراق و ایران شاهد نبرد با نتایج متفاوت بود. این تانکها در طول حملات اولیه بد عمل کردند و بسیاری از چیفتنها در این مدت به دست ارتش عراق افتادند.
از زمان معرفی چیفتن در اواسط دهه ۱۹۶۰، سلاحهای ضد تانک تکامل یافت و تانک قدمت خود را نشان داد. شورویها انواع تانکهای بهبود یافته را با سرعتی سریع معرفی میکردند. یک گزارش بریتانیایی در سال ۱۹۸۶ بیان کرد که زره چیفتن را میتوان با تمام اسلحههای ضد تانک مدرن شوروی شکست داد.
ساخت: بریتانیا
ورود به خدمت: ۱۹۶۵
خدمه: ۴
ابعاد و وزن
وزن: ۵۵ تن
طول (تفنگ به جلو): ۱۰.۸ متر
طول بدنه: ۷.۵ متر
عرض: ۳.۶۶ متر
ارتفاع: ۲.۹ متر
تسلیحات
تفنگ اصلی: ۱۲۰ میلی متری تفنگ
مسلسل: ۱ مسلسل ۱۲.۷ میلی متر، ۲ × ۷.۶۲ میلی متر
تحرک
موتور: لیلاند L۶۰ دیزل
قدرت موتور: ۵۸۵ اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: ۴۸ کیلومتر در ساعت
برد: ۵۰۰ کیلومتر