تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

خودروسازان بازار پسته را مختل کردند

خودروسازان کشور از مدت‌ها قبل برای تامین بخشی از ارز موردنیاز خود به صادرات کالا‌های غیر‌خودرویی روی آورده‌اند و این اقدام، بازار صادراتی برخی از این کالا‌ها را به هم ریخته است. خودروسازان و مونتاژکاران داخلی برای تولید محصولاتشان نیازمند خرید قطعات از خارج هستند، بنابراین باید از مسیر‌های مورد تایید سیاستگذار اقدام به تامین ارز کنند. یکی از راه‌های تامین ارز موردنیاز خودروسازان، «صادرات» است، به این معنی که آن‌ها می‌توانند خود به طور مستقیم برخی کالا‌ها را صادر و از ارز آن (تحت نظارت بانک مرکزی) برای واردات قطعات موردنیازشان استفاده کنند.

خودروسازان بازار پسته کشاورزان را مختل کردند

اقتصاد ۲۴- با توجه به محدودیت‌های ارزی کشور به‌خصوص پس از نقض برجام در اردیبهشت ۹۷ و تحریم‌های سنگین آمریکا علیه ایران، تامین ارز واردات از صادرات راهکاری مرسوم در این چند سال بوده که خودروسازان از آن بهره برده‌اند. این راهکار دو مدل دارد؛ یکی اینکه خودروسازان خود اقدام به صادرات کالا‌های مختلف کنند و ارز حاصل از آن را (تحت نظارت بانک مرکزی) مورد استفاده قرار دهند. مدل دیگر این است که خودروسازان به سراغ صادرکنندگان بروند و بخشی از ارز موردنیاز خود را با قیمتی توافقی از آن‌ها خریداری کنند.

این در شرایطی است که حالا خبر می‌رسد صادرات مستقیم توسط خودروسازان سبب شده بازار برخی کالا‌های صادراتی توسط آنها، به هم بریزد. به عنوان مثال، خودروسازان برای تامین ارز اقدام به صادرات پسته کرده‌اند و این موضوع سبب شده بازار پسته دچار به‌هم‌ریختگی شود.

آن‌طور که عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفتگو با خبرگزاری مهر عنوان کرده، از مهر پارسال تاکنون ۸۰ تا ۹۰درصد پسته ایران توسط شرکت‌های خودروساز صادر شده و تداوم این روند موجب از دست رفتن بازار‌های صادراتی پسته خواهد شد.

مظفر محمدی با بیان اینکه افزایش تعرفه گمرکی پسته از ۶ به ۹دلار (در راستای افزایش تعهدات ارزی) و واردات خودرو و قطعات با ارز حاصل از صادرات پسته، ضربه سنگینی بر پیکره کشاورزی است، تاکید کرده اقدامات خودروسازان در صادرات پسته باعث می‌شود جایگاه این محصول صادراتی روزبه‌روز در بازار جهانی تنزل پیدا کند و صادرات این محصول استراتژیک به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده، دنبال نشود.

به گفته وی، شرکت‌های خودرویی، پسته را زیر قیمت تمام‌شده صادر می‌کنند و ۵ تا ۱۰درصد زیان می‌دهند، اما این زیان در قبال سود ۲۰۰ تا ۳۰۰درصدی واردات، اهمیتی برای آن‌ها ندارد. محمدی تاکید کرده که بخش زیادی از محصول پسته در انبار‌ها باقی مانده، زیرا شرکت‌های خودرویی به اندازه ظرفیتی که نیاز دارند صادر می‌کنند و مابقی نیز به دلیل ارزان‌فروشی خودروسازان، خریدار ندارد. پسته تنها محصولی نیست که خودروسازان در این سال‌ها برای تامین ارز صادر کرده‌اند. در گذشته نیز محصولاتی مانند قیر و خشکبار توسط آن‌ها صادر شده تا از ارز آن (برای واردات) استفاده شود.

با توجه به گفته‌های عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، خودروسازان برای آنکه کالا‌های صادراتی را به‌سرعت در بازار‌های جهانی بفروشند و ارز تامین کنند، به دامپینگ روی آورده‌اند. نکته دیگر اینجاست که به نظر می‌رسد تامین ارز از محل صادرات، فقط مختص خودروسازان بزرگ وابسته به دولت نیست و شرکت‌های بخش خصوصی را نیز در بر می‌گیرد (به‌ویژه در ماجرای صادرات پسته که می‌تواند توسط برخی شرکت‌های خودروساز خصوصی انجام شده باشد).

طبق آخرین آماری که بانک مرکزی اعلام کرده، از ابتدای امسال تا هفتم مرداد دومیلیارد و ۷۹۸میلیون دلار به صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو اختصاص پیدا کرده که یک‌میلیارد و ۶۵۸میلیون دلار آن نیمایی و یک‌میلیارد و ۱۴۰میلیون دلار دیگر نیز از مسیر «واردات در مقابل صادرات» تامین شده است. به نظر می‌رسد ارز حاصل از صادرات مستقیم نیز در دل «واردات در برابر صادرات» آمده است.

در سال گذشته وزارت صمت اعلام کرد خودروسازان باید خود ارز موردنیازشان را تامین کنند که معنی آن به‌نوعی محرومیت از ارز نیمایی بود. با‌این‌حال با توجه به اینکه در لیست جدید، ارز نیمایی هم به خودروسازان اختصاص پیدا کرده، ظاهرا حکم سال گذشته صمت اجرا نشده است.


بیشتر بخوانید: واردات خودرو دست دوم در بن بست ارزی/ مصوبه نمایشی دولت سیزدهم چطور ملغی شد؟


مسیر سه‌گانه تامین ارز

خودروسازان برای تامین بخشی از ارز موردنیاز خود به صادرات غیر‌خودرویی روی آورده‌اند که در مجموع سه مسیر برای تامین ارز پیش روی آنهاست.

یکی از فعالان صنعت خودرو که نخواست نامی از وی برده شود، به «دنیای اقتصاد» گفت: خودروسازان مجاز هستند بخشی از ارز موردنیاز خود را از مسیر صادرات تامین کنند، البته از هر صادرکننده‌ای و هر میزان که بخواهند.

وی با بیان اینکه تامین ارز موردنیاز خودروسازان از محل صادرات، دو مدل است، افزود: یک روش این است که خودروسازان از ارز صادرکنندگان استفاده کنند، روشی که البته محدودیت‌هایی دارد. یکی از این محدودیت‌ها این است که خودروسازان نمی‌توانند از هر صادرکننده‌ای ارز بخرند، از جمله فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها.

این فعال صنعت خودرو تاکید کرد: مدل دوم این است که خودروسازان به طور مستقیم وارد صادرات کالای غیر‌خودرویی شوند، مانند همین ماجرای پسته که آن‌ها راسا اقدام به فروش آن کرده‌اند. به گفته وی، در هر دو روش، تامین ارز باید تحت نظارت بانک مرکزی انجام شود.

این فعال خودروسازی با بیان اینکه خودروسازان مجاز به استفاده از ارز صادراتی کالا‌هایی مانند لبنیات، خشکبار و پوشاک هستند، گفت: در مجموع سه روش برای تامین ارز موردنیاز خودروسازان وجود دارد که شامل سامانه نیما، واردات در برابر صادرات و تهاتر است.

وی افزود: بخشی از ارز موردنیاز خودروسازان از مسیر سامانه نیما تامین می‌شود (شیوه‌ای که در آن، ارز با قیمتی پایین‌تر از بازار آزاد تخصیص و تامین می‌شود). مدل دیگر «واردات در برابر صادرات» است که آن نیز مطابق با دو شیوه‌ای که عنوان شد، انجام می‌شود. روش سوم تهاتر است، مانند ماجرای تامین قطعات و مواد اولیه موردنیاز خودروسازی و قطعه‌سازی از طریق تهاتر پول نفت با چین. در این روش، خودروسازان می‌توانند در قبال پول نفت ایران در دیگر کشور‌ها به‌خصوص چین، بخشی از قطعات موردنیاز خود را تامین کنند.

این فعال خودروسازی تاکید کرد: جمع ارزی که این سه محل تامین می‌شود، کل ارز اختصاص‌یافته به خودروسازان را تشکیل می‌دهد.

به گفته وی، سیاستگذار اعلام کرده که خودروسازان می‌توانند به میزان ۱۲۰درصد ارز تخصیص‌یافته پارسال، در سال جاری ارز دریافت کنند. البته بانک مرکزی پس از ثبت سفارش ارزی توسط متقاضیان، سقف دریافت ارز را به آن‌ها اعلام می‌کند و بالاتر از این سقف امکان تامین ارز نیست.


بیشتر بخوانید: آزادسازی واردات خودرو یا خاطره سازی دولت در دقیقه نود؟/ پیش بینی قیمت خودرو‌های داخلی زیر یک میلیارد تومان تا پایان تابستان


محروم کردن خودروسازان از صادرات کالا؟

تامین بخشی از ارز موردنیاز خودروسازان از مسیر صادرات مستقیم کالا، این پرسش را ایجاد می‌کند که به دلیل تاثیر منفی این اقدام بر بازار خارجی کالا‌های مختلف، آیا باید شرکت‌های خودرویی را از آن محروم کرد؟

در پاسخ به این پرسش می‌توان از دو دید به ماجرا نگاه کرد. نخست اینکه خودروسازان با دامپینگ در بازار‌های خارجی، بازار برخی کالا‌های تولید داخل را که مزیت صادراتی دارند، دچار خدشه کرده‌اند. با این حساب باید صادرات محصولات غیر‌خودرویی از سوی خودروسازان را ممنوع کرد تا بیش از این آسیبی به بازار‌های صادراتی کشور (به‌ویژه از جنبه قیمت) وارد نشود. این دیدگاه در شرایطی مطرح می‌شود که خودروسازان برای تامین ارز موردنیاز خود با محدودیت‌هایی مواجه هستند و اگر از صادرات مستقیم محروم شوند، آنگاه سیاستگذار باید راهکار دیگری را برای تامین ارز موردنیاز خودروسازان لحاظ کند. در غیر این صورت، تولید آسیب خواهد دید و نه‌تن‌ها بالا نمی‌رود، بلکه احتمال افت آن نیز نسبت به سال‌های قبل بسیار بالاست (اتفاقی که البته در چهار ماه ابتدایی امسال رخ داده است).

اما دیدگاه دوم می‌گوید که خودروسازان برای تامین بخشی از ارز موردنیاز خود چاره‌ای جز صادرات مستقیم کالا و حتی دامپینگ ندارد، چون اگر ارز به اندازه کافی تامین نشود، تولید ریزش خواهد کرد. به‌هر‌حال خودروسازان در تامین ارز موردنیاز با محدودیت‌هایی مواجه‌اند و نمی‌توانند تمام آنچه را نیاز دارند از مسیر معمول - سامانه نیما - دریافت کنند. ایراد وارد به این دیدگاه این است که تداوم صادرات مستقیم کالا توسط خودروسازان و دامپینگ‌شان در بازار‌های خارجی، به ضرر کشور است، بنابراین ادامه این مسیر به صلاح نیست.

نکته دیگری که در مورد تامین ارز خودروسازان از محل صادرات (اینجا منظور اصلی، تامین ارز از مسیر صادرات کالا توسط شرکت‌های غیرخودرویی است) وجود دارد این است که آیا بهتر نیست از این ارز برای واردات استفاده کرد؟ به اعتقاد برخی کارشناسان، بهتر است بخشی از ارزی که از مسیر‌های مختلف، به‌خصوص واردات در برابر صادرات، تامین می‌شود، صرف واردات شود نه مونتاژ.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ حمایت مجری جنجالی صدا و سیما از الهام چرخنده

تکلیف آینده سیاسی سعید جلیلی چیست؟

چه کسی جانشین اسماعیل هنیه خواهد شد؟

فیلم/ ماجرای حکم جنجالی آزاده صمدی به خاطر پوشش کلاه

فیلم/ رضا رویگری: به خدا من گدا نیستم

پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیاردی به دارندگان حساب متصل به پایانه‌های فروش

اینفوگرافی/ سه دهه فیلترینگ در ایران

نحوه فعالیت موسسه اعتباری ملل در روز ۱۴۰۳/۰۵/۱۶

تقدیر مدیرعامل شستا و مدیرعامل گروه صنعتی بارز از صنایع لاستیکی سهند

برگزاری دومین جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت سرمایه گذاری شهرآتیه

۳۰ درصد سود مشارکت بیمه‌های زندگی بیمه کوثر در سال ۱۴۰۲

پزشکیان سنگ بنای دولت چهاردهم را مشخص کرد

لیست وزرای پزشکیان چه زمانی اعلام می‌شود؟

عکس/ وزیر ارشاد برای خودش مجوز پایگاه خبری صادر کرد!

عکس/ یاسر جبرائیلی هم مجوز روزنامه گرفت!

فیلم/ آتش سوزی مهیب در مرز دوغارون خراسان رضوی

عکس/ نشستن ظریف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی دور یک میز

اعلام شرایط دریافت زائر کارت اربعین

رکوردزنی صادرات زمزم ایران به ۲۳ کشور جهان

فیلم/ سخنان عجیب نماینده مجلس درباره کشته شدن نتانیاهو

با جنگنده J۳۱، نسخه چینی F۳۵ آمریکایی آشنا شوید

فیلم/ بنای هزارساله گنبد عالی ابرکوه سلجوقی در شهر ابرکوه

محسن پورسیدآقایی گزینه تصدی وزارت راه کیست؟

سرمایه «ومدیر» ۱۸۹ درصد افزایش یافت

فیلم/ قهوه با ما چه‌کار می‌کند؟

فیلم/ زیبایی متحیرکننده طبیعت چهارمحال بختیاری

عکس/ پیروزی باشکوه برای بنگلادشی‌ها بعد از فرار نخست وزیر

فیلم/ لحظه فرار نخست وزیر بنگلادش

فیلم/ بنگلادش جهان را با سرنگونی دیکتاتور غافلگیر کرد

برداشت برنج از شالیزار‌های مازندران

فیلم/ زیبایی حیرت انگیز دریاچه چورت ساری

فیلم/ نخست وزیر بنگلادش از کشور فرار کرد

فیلم/ آبروریزی اینترنشنال در آنتن زنده تلویزیون

فرود آرام طلای ۱۸ عیار با لیدری اونس جهانی

بهترین فیلم‌های جاسوسی براساس واقعیت کدامند؟

صعود دلار به کانال ۶۲ هزار تومانی

صادرات ترکیه به اسرائیلی‌ها صفر شد + عکس

فیلم/ روایت عجیب ضرغامی از جلسه شورای عالی فضای مجازی

فیلم/ هشدار قاطع سردار سلامی به اسرائیل

بلاتکلیفی خانه جامعه شناسان؛ جزئیات جدید ماجرای پلمب مرکز آموزش انجمن جامعه‏‌شناسی ایران

گزارش بورس امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

مفهوم بازار خرسی در بورس چیست و دستورالعمل سرمایه‌گذاران در این دوره چه باشد؟

معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور پزشکیان+ عکس

ماجرای افزایش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین چیست؟

ارزش سهام عدالت امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ +جدول

اعلام میزان یارانه نقدی مرداد ماه ۱۴۰۳

قیمت جدید سیمان امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

احمد میدری گزینه تصدی‌گری وزارت کار کیست؟

قیمت جدید انواع میلگرد در بازار+ جدول

قیمت گوشت قرمز امروز ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول