تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر

این کابینه رضایت عمومی را جلب نمی‌کند

بررسی نظرات مخالفان و منتقدان کابینه مسعود پزشکیان یک نکته مهم و قابل اعتنا را نشان می‌دهد؛ اینکه کابینه در ۲۴ ساعت گذشته با انتقاد وسیع طیف‌های مختلف مردم روبه‌رو شده است و اگر این فضای انتقاد و نگرانی تغییر نکند، دولت چهاردهم نخواهد توانست رضایت عمومی را جلب کند.

مسعود پزشکیان

اقتصاد۲۴-شب گذشته محمدجواد ظریف در مطلبی ملایم از انتخاب برخی از چهره‌ها در کابینه دکتر پزشکیان گلایه کرد و در ادامه از معاونت راهبردی دولت چهاردهم استعفا داد. در پی این متن موج گسترده‌ای از اظهارنظر‌ها در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با خداحافظی ظریف راه افتاد و افراد بیشتری نیز از فهرست کابینه انتقاد کردند. بررسی نظرات مخالفان و منتقدان کابینه مسعود پزشکیان یک نکته مهم و قابل اعتنا را نشان می‌دهد؛ اینکه کابینه در ۲۴ ساعت گذشته با انتقاد وسیع طیف‌های مختلف مردم روبه‌رو شده است و اگر این فضای انتقاد و نگرانی تغییر نکند، دولت چهاردهم نخواهد توانست رضایت عمومی را جلب کند.

شاید سخن گفتن مسعود پزشکیان درباره ملاک‌ها و دلایلش برای انتخاب این کابینه و همچنین اظهارنظر برخی از چهره‌های شناخته‌شده، مورد وثوق و تاثیرگذار بتواند این فضا را تغییر دهد یا اندکی ملایم کند. اما در حال حاضر و در شبانه‌روز گذشته مسئله‌ای که بیشترین بازتاب را داشته، نارضایتی عمومی از این کابینه است. تنوع نوشته‌ها و نظرات زیاد است و طبقه‌بندی آن‌ها کمک می‌کند درک بهتری از وضعیت افکار عمومی داشته باشیم. دست‌کم چهار نوع نظر را می‌توان دید. البته می‌توان طبقه‌بندی‌های دیگری انجام داد و به آن افزود یا کم کرد.

یک دسته نظرات را می‌توان آن نظراتی دانست که جنبه مشترک آن‌ها انتقاد به «کوتاه آمدن در برابر فشارها» است. به نظر آن‌ها کابینه معرفی شده محصول فشار‌هایی است که جریان‌ها و جناح‌های درون حکومت به پزشکیان وارد کرده‌اند و او را ناچار کرده‌اند که عهدش را با مردم و رای‌دهندگان نادیده بگیرد و کابینه مطلوب جناح شکست‌خورده را تشکیل دهد. به‌طور کلی مضامینی که در مباحث و انتقادات بیان شده شامل مواردی، چون انتقاد به نداشتن تخصص‌گرایی، نادیده گرفتن مشاوره‌ها، بی‌توجهی به تغییر به عنوان خواست عمومی مردم است. بخشی از نظرات هم به حضور کم‌رنگ زنان و همچنین اهل سنت در کابینه دکتر پزشکیان است. برخی درخواست کرده‌اند آقای پزشکیان خیلی صریح و شفاف بگوید که آیا منعی برای حضور زنان دارد یا خیر؟ همچنین خواسته‌اند رئیس‌جمهور توضیح دهد که چرا باوجود معرفی افراد شایسته از میان اهل سنت هیچ‌کدام در لیست نهایی کابینه حضور ندارند.

این نظرات معمولاً با زبانی تند و باحرارت بیان شده است. برخی از سرخشم با کابینه معرفی‌شده مخالفت کردند. مثلاً گفته‌اند پزشکیان نه‌تن‌ها صدای بی‌صدایان نشد بلکه نتوانست صدای کسانی باشد که به او رای داده‌اند. گروه دیگری از نظرات دعوت به واقع‌بینی کرده‌اند و گفته‌اند که عمل سیاسی باید به جای آن مبتنی بر آرزو‌ها و تخیلات باشد، در چارچوب واقعیت صورت گیرد. این گروه را می‌توانیم «عمل در چارچوب واقعیت موجود» تعریف کنیم. آن‌ها می‌گویند واقعیت سیاسی ایران همین است. مثلاً گفته‌اند: «یادمان باشد که این وزرا باید از تندترین و افراطی‌ترین مجلس رای اعتماد بگیرند.»

برخی از اظهارنظر‌های مخالفان را بخوانیم: «همچنان امیدوار هستیم، چون به آقای پزشکیان رای داده‌ایم و نه کابینه او»، «ما فقط رای داده بودیم که خالص‌سازی ادامه پیدا نکند»، «رای دادیم تا خطر جلیلی و تندرو‌ها رفع شود» و اظهارنظر‌های دیگر. البته برخی نیز حمایت کرده‌اند که از نظر تعداد و گستردگی کمتر هستند. سمت و سوی حمایت‌ها به این دلیل است که وضعیت بدتر نشود. از این رو در حمایت‌هایشان این کابینه را با کابینه دولت ابراهیم رئیسی مقایسه می‌کنند

دسته دیگر از نظرات به جای آنکه به تحلیل بپردازند و یا توصیه خاصی داشته باشند، با زبان طنز، کابینه معرفی‌شده را نقد کرده‌اند و فهرست پیشنهادی مسعود پزشکیان را بی‌اعتبار ساخته‌اند. مضمون مشترک‌شان تکرار دولت رئیسی بود. این دسته به شکل‌های مختلف گفته‌اند کاری از دولت جدید ساخته نیست و فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد.


بیشتر بخوانید:فرزانه صادق مالواجرد به دومین وزیر زن جمهوری اسلامی بدل خواهد شد؟/ افشاگر تخلفات زاکانی از مجلس اصولگرا رأی اعتماد می‌‌گیرد؟


در این اظهارنظرها، اظهارات طنزگونه فراوانی دیده می‌شود و استفاده از عبارت‌هایی، چون بازی خورده‌ایم، کابینه دستوری، دوباره التهاب در بازار، جلیلی اگر می‌دانست این کابینه پزشکیان است همان موقع پوششی پزشکیان می‌شد و مواردی از این دست درلابه‌لای انتقادات فراوان مشاهده می‌شود. در نظرات انتقادی یک نگرانی مشترک دیده می‌شود. از دید آن‌ها ظاهراً هیچ تغییری در راه نیست و همان سیاست‌های گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. بسیاری از مردم و منتقدان احساس می‌کنند که فریب خورده‌اند.

دسته دیگری از تحلیل‌ها که می‌توان آن‌ها را تحلیل‌های ساختاری و جامع دانست، کابینه معرفی شده را در چارچوب مقولات گسترده‌تر سیاسی قرار می‌دهند. برای مثال، می‌گویند رسالت اصلی کابینه این است که شکاف درون ساختار قدرت و شکاف بین حکومت و مردم را کاهش دهد. از این زاویه از رئیس‌جمهور خواسته‌اند که گزارشی شفاف از شیوه و ملاحظات انتخاب همکارانش به مردم بدهد. نکته مشترک همه متن‌ها و اظهارنظر‌هایی که منتشر شده این است که از کابینه مسعود پزشکیان راضی نیستند. اگر این برداشت در جامعه و همچنین در میان نخبگان مورد پذیرش قرار گیرد، معنایش این است که این کابینه راه دشواری برای جلب رضایت عمومی دارد.

بررسی اظهارنظر‌ها نشان می‌دهد که این کابینه نتوانسته افکار عمومی را با خود همراه کند و یک نارضایتی همراه با سرخوردگی به وجود آورده است؛ به‌خصوص که مسعود پزشکیان تا این لحظه سکوت کرده و درباره افراد کابینه و دلایل انتخاب برخی از آن‌ها سخن گفته است. اما تبعات نارضایتی افکار عمومی از این کابینه چیست؟ اگر کابینه نتواند رضایت عمومی جامعه را کسب کند چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر زنان جامعه همچنان از وضعیت جامعه و کشور ناراضی باشند چه پیش خواهد آمد؟ واقعیت این است که بسیاری از مردم کشورمان با شک و تردید بسیار در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند به این امید که حضورشان به تغییرات ملموس و چشمگیر در وضعیت داخلی ایران منجر شود. در شرایطی در انتخابات شرکت کردند که حس ناامنی و بی‌اعتمادی گسترده‌ای در میان مردم وجود داشته و دارد.

حالا این کابینه با تردید‌ها و نگرانی‌هایی در جامعه همراه شده است. این حس به وجود آمده که انگار قرار نیست هیچ تغییری در جامعه رخ بدهد. اما این اتفاق می‌تواند برای جامعه و آینده کشور آسیب‌های جدی داشته باشد. چون درصورتی که دولت چهاردهم نتواند رضایت عمومی را جلب کند از پشتوانه لازم برای تصمیم‌سازی‌های مهم برخوردار نخواهد بود و بخش مهمی از عنصر مشروعیت و مقبولیت خودش را از دست خواهد داد.

از محتوای حرف‌ها و سخنان و نقد‌هایی که در ۲۴ ساعت گذشته منتشر شده چنین می‌توان نتیجه گرفت که جامعه دوباره با سرخوردگی، خشم و بغض فروخورد مواجه شده است. پیام حضور مردم در انتخابات این بود که جامعه نیازمند تغییرات اساسی و بنیادین است و باید در همه سیاست‌های خرد و کلان کشور یک تجدیدنظر اساسی صورت پذیرد. اما به نظر می‌رسد که این پیام شنیده نشده و نتیجه آن یک سرخوردگی، عصبانیت همراه با ناامیدی و بی‌اعتمادی خواهد بود که قطعاً تبعات تلخ خودش را دارد.

منبع: هم میهن
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
با سلام و ارزوی سلامتی شما در کجای این کره خاکی زندگی 80 میلیون بدست 100-200 نفر انهم در قرن 21 و تکنولوژی در معرض نابودی قرار میگیرد لطفا دارایی های هییت مدیره ها و حقوقیهای بی رحم را منتشر کنید تشکر خداوند نگهدارتان
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
با سلام و خسته نباشید بوی خون همی اید همون توبه کنید و به ملت برگردید تشکر
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
با سلام این کشتار دسته جمعی 50 میلیون سهامدار تا کجا؟ ادامه دارد یکمیلیون سهم بانک بفروشی و 2000 دلار خرید کنی does it make sense تشکر
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
با سلام این genocide بمراتب بدتر از غزه هستش چرا که شامل 50 میلیون سهامدار میشه با تشکر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

عکس/پیام تبریک محمدرضا پهلوی برای جدایی بحرین از ایران!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش شریفی زارچی به کابینه پیشنهادی پزشکیان

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ اوشین واقعی در کنار همسر ثروتمندش

عکس/ سید احمد خمینی: به احترام ظریف باید ایستاد

عکس/ ادعای فاکس‌نیوز درباره زمان حمله ایران به اسراییل

عکس/ استایل شیک و تابستانی پردیس احمدیه

عکس/ مسابقه مدلینگی الهام حمیدی و نفیسه روشن

عکس/ تصویر دست نوشته مقام معظم رهبری در نامه به رییس کمیته ملی المپیک

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معمای یک استعفای ظریف؛ بررسی چرایی کناره‌گیری محمدجواد ظریف از دولت چهاردهم

تالاب‌های انزلی خشک می‌شود؟

چرا باید ویتامین D مصرف کنیم؟

۲ ماه بی خبری از هلنا دختر ۱۱ ساله اصفهانی

گزارشگر معلم شوید!

آخرین وضعیت علیرضا بیرانوند در تراکتور

روش بالا رفتن دور موتور خودروی گیربکس اتوماتیک

ابلاغیه جدید پزشکیان درباره جذب ۷۰هزار معلم بازنشسته

عکس/ تغییر چهره عجیب حمید صفت

تصویری از دو قلو‌هایی که در غزه به شهادت رسیدند

فیلم/ تاج: پارسال حق استقلال تضییع و پرسپولیس قهرمان شد؛ یک عذرخواهی بدهکاریم

پشت پرده انتخاب احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش

فیلم/ نگاه فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی پزشکیان به مسکن‌سازی

توئیت محمدباقر نوبخت در حمایت از پزشکیان

۲۰ میلیارد تومان جریمه نقدی برای علیرضا بیرانوند

پوست اندازی در دیپلماسی؛ نگاهی به سکانداری احتمالی سیدعباس عراقچی بر سیاست خارجی دولت چهاردهم

عکس/حال و روز محمدجواد ظریف بعد از استعفا

اعلام زمان واریز یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۳

قرارداد عجیب ۲۰۰ میلیارد تومانی تپسی با صدا و سیما!

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی هامکس ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد

حسن رنگرز استعفا کرد!

فیلم/تعریف و تمجید رئیس صداوسیما از آمنه سادات ذبیح‌پور

واکنش مسعود پزشکیان به انتقاد‌ها درباره کابینه پیشنهادی+ عکس

حضور مهدی طارمی در تمرینات اینتر

موزه اسباب بازی در نوفل لوشاتو

 محصول جدید بیمه دی با نام «زندگی بهادار»، بیمه‌نامه‌ای خلاقانه و متصل به صندوق‌های مالی است

علت افزایش قیمت نان چیست؟

عکس/ بورس به خاک سیاه نشست!

اولویت باشگاه پرسپولیس برای جذب مدافع چپ

بازی پرسپولیس و سپاهان لغو شد!

کامل ترین خدمات بانکی به زائران حسینی از سوی بانک شهر ارائه می شود

حضور گسترده آمبولانس‌های بیمه معلم در مرزهای ایران و عراق

ثبت نام محصولات ایران خودرو با وکالتی نمودن حساب در موسسه اعتباری ملل

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳

یارانه بنزین به کدملی اختصاص پیدا می‌کند؟

پایان‌ کار غرفه بیمه کوثر

فیلم/شعری برای وطن که در سریال شبکه مخفی زنان سانسور شد!

سرگردانی دلار در مرز کریدور ششم

عکس قدیمی از دژ ایزدخواست در دوره ساسانیان

کنایه تند جمهوری اسلامی به پزشکیان:چرا به زاکانی و جلیلی یک وزارتخانه ندادید؟

رونمایی بیمه دی از طرح «وام ـ بیمه»

دوچرخه تیم المپیک ژاپن هم‌قیمت پورشه+عکس

گزارشی از حضور بیمه سینا در نمایشگاه صنعت مالی

فیلم/کارخانه ریسندگی وطن اصفهان در سال ۱۳۰۴

وعده‌های وزیر پیشنهادی کشور درباره ساماندهی اتباع بیگانه

آیا علی کریمی به ایران بازمی گردد؟

خرید آپارتمان در شهرقدس چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

قیمت آپارتمان در مناطق مختلف شهر کرج مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قدیمی‌ترین تصویر موجود از تخت جمشید

اینفوگرافی/ کدام کشور‌های جهان دارای بمب اتمی هستند؟