تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان از چه کلیدواژه‌هایی استفاده کردند؟

با استخراج کلیدواژه‌هایی که وزرای پزشکیان در جریان دفاع از برنامه‌های خود در صحن مجلس به کار بردند و چالش‌هایی که تلاش کردند برای رفع آنان برنامه ارائه کنند، می‌شود فهرستی از مشکلات خرد و کلان ایران در سال ۱۴۰۳ را استخراج کرد. پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات، جناح تندرو تلاش می‌کرد کلیدواژه اسب زین شده را در افکار عمومی جا بیاندازند. اما مسائلی مثل قطعی برق‌های گسترده، طولانی، نوسانات قیمت‌ها و حالا هم اعتراض صنفی پرستاران نشان می‌دهد که اوضاع آنطور که این گروه‌ها سعی در القای آن داشتند، نیست.

وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان از چه کلیدواژه‌هایی استفاده کردند؟
اقتصاد۲۴- کابینه پزشکیان رای قاطع از مجلس گرفت و خوب است با مرور کلیدواژه‌های مورد استفاده وزرای دولت در جلسات رای اعتماد، فهرستی از برخی مشکلات امروز را ایجاد کنیم؛ کلیدواژه‌هایی مثل تحریم، ناترازی، فقر، عدالت، آموزش، مهاجرت، محرومیت، معیشت و دیپلماسی بیشتر از کلمات دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

آموزش و نیروی انسانی

چالش‌ها و مشکلات حوزه آموزش را می‌توانیم به طور مشخص و مستقیم از کلیدواژه‌های استفاده شده توسط وزرای آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، نیرو و فرهنگ استخراج کنیم. علیرضا کاظمی در مجلس، از کاهش جایگاه معلم، کمبود نیروی انسانی و نارسایی در توزیع متوازن نیروها، ناکافی بودن زیرساخت‌های آموزشی، ناترازی و کسری بودجه آموزش و پرورش و عدم تخصیص منابع مالی در بخش‌های مختلف، پایین‌بودن سرانه پرورشی به نسبت استاندارد‌های جهانی، غفلت از تعلیم و تربیت تمام ساحتی، کم‌توجهی به آموزش‌های مهارتی و فنی‌و حرفه‌ای، توزیع نامتناسب رشته‌های تحصیلی متناسب با آمایش سرزمینی، غلبه نگاه مصرفی و کاهش شأن خدماتی به مدارس دولتی، عدم دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش با کیفیت و کاهش پوشش پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه به عنوان چالش‌های حوزه ماموریتی این وزارتخانه نام برد که آموزش ابتدایی و متوسطه را دربرمی‌گیرد.


حسین سیمایی، وزیر علوم استقلال نهاد علم، کرامت استاد و دانشجو، ضعف در آینده‌نگری، گسست بین نسلی، لزوم تلاش برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی، وجود محرومیت از آموزش عالی به خاطر فقر و مسائل معیشتی، لزوم توجه به مهارت‌افزایی، ارتقای کیفیت پژوهش، توجه به دیپلماسی علمی، لزوم تبادل استاد و دانشجو و اثر تحریم‌ها بر دوش آموزش عالی را از جمله مشکلات این حوزه دانست.

با توج به این که بحث آموزش پزشکی در حوزه ماموریتی وزارت بهداشت است، می‌توانیم موضوع بحران نیروی انسانی در این حوزه را به طور مجزا دسته‌بندی کنیم. محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت مساله نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان به عنوان خروجی سیستم آموزش پزشکی را یکی از بحران‌های این حوزه دانست و تصریح کرد که مسائلی، چون مهاجرت، خروج از چرخه خدمت، تغییر شکل و عدم اقبال به ادامه تحصیل بخصوص در دوره‌های دستیاری از سنجه‌های این چالش هستند.

وزیر نیرو نیز از مهاجرت نخبگان صنعت برق به صنایع دیگر صحبت و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ بر لزوم تقویت نهاد‌های صنفی و مدنی تاکید کرد.

سیاست خارجی

با توجه به این که مساله سیاست خارجی در ایران بسیار مهم بوده و تقریباً با توجه به شرایط فعلی بر اکثر حوزه‌ها تاثیرگذار است، مساله تاثیر تحریم‌ها در صحبت بسیاری از وزرا وجود داشت. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه نیز به مدیریت تخاصم با آمریکا، قرار گرفتن سیاست خارجی بر مدار تولید ثروت و پیشرفت اقتصادی کشور، دسترسی به بازار‌های جهانی، خنثی‌سازی، بی‌اثرسازی و در نهایت رفع تحریم‌ها اشاره کرد.

اینترنت

نفوذ اینترنت در زندگی امروز بسیار بالاست و ایران مستثنی از این قاعده نیست. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ این مساله را با آمار و ارقام در صحن مجلس مطرح کرد. مساله فیلترینگ در حال حاضر یکی از مسائل مهم برای جامعه است که به گفته وزیر ارتباطات علاوه بر مخاطرات امنیتی، هزینه اضافه بر سبد خانوار‌ها تحمیل می‌کند.

اقتصاد

عبدالناصر همتی که سکاندار وزارت اقتصاد شد، این مسائل را به عنوان مشکلات این حوزه مورد توجه قرار داد: بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن که در ۵ سال گذشته در محدوده ۴۰ درصدی بوده، کاهش قدرت خرید مردم، تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ملی و کسب‌وکارها، تکانه‌های نرخ ارز، عدم اطمینان و فقدان علاقه سرمایه‌گذاران، دوری از توسعه اقتصادی پایدار، افزایش سفته‌بازی و رانت‌جویی.

محمد اتابک، وزیر صمت اظهار داشت که چاره‌ای جز رقابتی کردن بازار خودرو نداریم. او همچنان از اثرات تحریم بر اقتصاد و صنعت گفت و از لزوم توجه به صادرات صحبت کرد و بر ارتقای صنعت و معدن با توسعه و تکمیل صنایع پیشران و معدنی، جلوگیری از خام‌فروشی، حرکت به سمت محصولات ساخت‌محور، بهبود فضای کسب و کار، توسعه صادرات و کاهش تصدی‌گری دولت تاکید داشت.

صالحی‌امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مساله توسعه گردشگری داخلی و توجه به حمایت از کسب‌وکار‌های دیجیتال گفت. وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حل فرسودگی ناوگان حمل و نقل، بافت فرسوده و بازار مسکن تاکید کرد.


بیشتر بخوانید: شینا انصاری رییس سازمان محیط‌زیست کیست؟


بهداشت و درمان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت به آن اشاره کرد، بحران دارو و تجهیزات پزشکی و فرسودگی و کمبود زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف بود که باید به سرعت مورد توجه قرار بگیرد. به گفته وزیر بهداشت، ما نیازمند استفاده از تجربیات داخلی و خارجی برای حل این مشکلات هستیم. به گفته ظفرقندی، بیشترین عمر از دست رفته مردم ایران مربوط به تروما، حوادث و سوانح است که بخش عمده آن مربوط به جاده‌ها و خودروهاست.

تامین منابع مالی

به طور خلاصه می‌توان گفت که مساله تامین مالی در صحبت‌های اکثر قریب به اتفاق وزرای دولت چهاردهم در صحن مجلس، از دفاع تا علوم جایگاه خود را داشت.

ناترازی آب و انرژی

مساله ناترازی انرژی در ایران جدی‌ست و کارشناسان همواره درباره وقوع بحران هشدار می‌دهند. مساله آب و انرژی را می‌توان به در حوزه ماموریتی سه وزارتخانه نفت، نیرو و کشاورزی قرار داد. غلامرضا نوری قزلجه وزیر کشاورزی از مشکل آب در حوزه کشاورزی و مسائل مربوط به آبیاری و هدررفت صحبت کرد. عباس علی‌آبادی از ناترازی آب و برق، مشکلات آب در خوزستان و لزوم توجه به مساله تولید برق خورشیدی و هسته‌ای برای جبران کمبود برق گفت و محسن پاک‌نژاد وزیر نفت از ناترازی بنزین و اصلاح الگوی مصرف سوخت و افزایش کیفیت حامل‌ها صحبت کرد.

دیپلماسی انرژی و صادرات

این مسائل مورد توجه وزرای نفت و نیرو قرار گرفت. وزیر نفت مساله لزوم بازپس‌گیری جایگاه ایران در اوپک و افزایش تولید نفت را مد نظر قرار داد که نیازمند تقویت زیرساخت‌ها در صنعت نفت است. وزیر نیرو نیز به لزوم توجه به دیپلماسی انرژی، ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی به جهت سرمایه‌گذاری و همچنین کنار رفتن وزرات نیرو از رقابت با بخش خصوصی برای حل مشکل برق صحبت کرد.

مسائل اجتماعی

لزوم توجه به مساله پیوست عدالت برای طرح‌های اجرایی، جلوگیری از گسترش فقر، ایجاد برابری در آموزش و بهداشت و مساله اجرای قوانین حمایتی از معلولان از جمله مسائل و چالش‌هایی بود که احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر آن تاکید کرد. فرصت برابر برای زنان و مردان، احترام به حقوق و آزادی‌های جامعه، توجه به معیشت مردم و مرزنشینان از جمله چالش‌هایی بود که مورد توجه اسکندر مومنی وزیر کشور قرار گرفت. وزیر فرهنگ بر مساله فرهنگ دستوری و لزوم تکریم نخبگان تاکید کرد و از اهمیت توجه به هویت ایرانی – اسلامی گفت.

امنیتی و دفاعی

وزیر اطلاعات از تقابل با ۵۳ سرویس اطلاعاتی گفت و از خنثی‌سازی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی و پشتیبانی از حکمرانی اقتصادی کشور به عنوان بخشی از حوزه‌های کاری مجموعه تحت امر خود نام برد. با توجه به ماهیت وزارت اطلاعات، باید به این نکته اشاره کرد که این حوزه‌ها مهم و چالش‌برانگیز است. امیر خلبان نصیرزاده وزیر دفاع، حفظ بازدارندگی فعال، لزوم توجه به فناوری‌های روز و رزم نوین را از جمله مسائل مهم دانست. ستار هاشمی وزیر ارتباطات نیز از آسیب‌های امنیتی سرویس‌های فیلترشکن و به مخاطره افتادن امنیت سایبری گفت. وزیر کشور مساله جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز و انسداد مرز‌ها را مد نظر قرار داد.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پست جنجالی صابر ابر

اینفوگرافی/ آمار جالب از جمعیت ایرانیان مقیم اسرائیل

عکس/ رسم جالب عروسی‌های دهه ۲۰ به روایت تصویر

عکس/ نوستالژی استقبال مردم از اکران فیلم شهرموش‌ها در دهه ۶۰

عکس/ تابوتی که ناصرالدین شاه یک سال بعد از مرگش در آن نگهداری می شد!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس جدید از امیرحسین ثابتی

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ حرکت زشت خداداد عزیزی در برنامه اینترنتی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تبلیغ ماشین رنو در سال ۱۳۵۵

فیلم/صالحی امیری، میراث فرهنگی را تحویل گرفت

فیلم/گوهر خیراندیش، دست علی نصیریان را بوسید

اینفوگرافی/حضور ۹ داور ایرانی در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس

عکس/شروع کار ظفرقندی در وزارت بهداشت

کمبود تخت بیمارستانی، تهدید جدی برای جان ۴۰۰ بیمار سکته مغزی!

ع‍کس/ «صادق خان» غلام بچه ناصرالدین شاه در لباس تعزیه

سرطان پستان و راه های درمان آن

اینفوگرافی/رونالدو و یک رکورد جدید دیگر!

پهپاد Zala KYB؛ پهپاد انتحاری ترسناک روسیه

سوخت‌رسانی رایگان در مرز خسروی

با مهمترین خواص فلفل سفید آشنا شوید

فیلم/سید حسن خمینی باب شوخی را با هیات دولت باز کرد!

عکس دیدنی از دروازه غار تهران در سال ۵۷

مشکل کمبود برق در کشور جدی است؟

۸۳ سال پیش و اشغال ایران به روایت تاریخ؛ سالگرد حمله متفقین + فیلم

گزارش بورس امروز شنبه ۳ شهریور ماه ۱۴۰۳

عکس/تغییر رنگ دریاچه ارومیه توجه ناسا را جلب کرد

عکس مدلینگی بانو سویا سریال افسانه جومونگ در یک مراسم

امسال چه میزان شمش طلا وارد کشور شده است؟

استوری الهه حصاری برای تولد گوهر خیراندیش + عکس

ماموریت سخت خانم وزیر در آشفته بازار مسکن ایران

فصل پارتی بازی برای خرید بلیت هواپیما به پایان رسید

وضعیت مسکن در اروپا بحرانی شد

عکس/ بازیگر زن هالیوود در تخت جمشید شیراز

عکس/ پرچم عراق بر دوش سعید جلیلی!

عکس/ سیل تبریز را برد!

قدردانی رییس کل بیمه مرکزی از خدمات‌رسانی بیمه معلم به زائران اربعین

فیلم/اولین تصاویر از محل ترور پلیس اطلاعات خاش

عکس/ استایل دیدنی رضا شاهرودی بازیکن سابق پرسپولیس در دهه ۷۰

نرخ سود بین بانکی به بالاترین سطح رسید

قیمت جهانی طلا  به پرواز در آمد

فیلم/سخنرانی مسعود پزشکیان در حرم امام خمینی

علیرضا بیرانوند حریف پرسپولیس نشد

خبر مهم درباره دریافت ارز اربعین

عباس عراقچی مرگ برجام را اعلام کرد

عکس/ مسعود پزشکیان و اعضای دولت چهاردهم بر سر مزار همسر امام خمینی

یک پیش بینی جذاب از قیمت خودرو در هفته جاری

آخرین اخبار از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

 بیمه اتکایی، راه حل کاهش زیان و جذب پرتفوی مطلوب و مناسب

گسترش سریع آبله میمونی در جهان!

عکس/ اردوی دانشجویی در دهه ۴۰

ماجرای حصارکشی در پارک لاله چیست؟

عوامل اثرگذار بر تورم در ماه‌های آینده 

پیش بینی قیمت دلار در بلندمدت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

فیلم/شعار جدید دونالد ترامپ: «اخراج دسته‌جمعی، همین حالا»!

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول