تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۱۳ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

انفجار بورس پس از وعده صادق ۲ !/ بازگشت سرمایه‌های سرگردان به بازار سهام در اغما

در نگاه کلی بازار سهام ایران هفته‌ای تلخ را پشت سر گذاشت، گویی در چرخه‌ای از افت و رکود گرفتار آمده است. شاخص کل، پس از چهار روز متوالی در وضعیت قرمز، در نهایت با کاهش ۰.۴۱ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد رسید. این کاهش ۴۰ هزار واحدی نسبت به هفته گذشته، فقط بخشی از تصویر ناامیدکننده‌ای است که سرمایه‌گذاران با آن مواجه‌اند.

تحلیل بورس پس از وعده صادق ۲

اقتصاد ۲۴- بورس تهران را بی کم و کاست می‌توان قایقی توفان‌زده در دریای سیاست و اقتصاد دانست؛ چراکه هر موجی، حتی آرام‌ترین نسیم‌های تحولات داخلی و خارجی، آن را به تکاپو و تلاطم می‌اندازد. تاریخچه این بازار، نشان می‌دهد که همزمان با انقلاب ۵۷ و بازگشایی مجدد بازار‌ها پس از جنگ تا امروز تحریم‌های متعدد و گاه غافلگیرکننده، آشوب‌های سیاسی و اجتماعی، بحران بین جناح‌های سیاسی و در نهایت بحران اخیر در خاورمیانه، کافی است تا شمایلی ناتراز بازار سرمایه ایران را به رخ بکشد. در حالی که در بورس‌های پیشرفته دنیا، رویداد‌ها به‌گونه‌ای فیلتر می‌شوند که فقط عوامل بنیادی به بازار جهت می‌دهند، بورس ایران همچون آینه‌ای حساس و شکننده، کوچک‌ترین اتفاقات را بازتاب می‌دهد.

گویی بازار سرمایه ایران، نه از شرکت‌ها و صنایع، که از اخبار و بحران‌ها تغذیه می‌کند. با هر ترور، تحریم یا حمله موشکی، بازار سهام ایران نه تنها واکنش نشان می‌دهد، بلکه سقوطی ناگهانی را تجربه می‌کند؛ سقوطی که گاه آنقدر عمیق است که کل بازار را به چاه ناامیدی فرو می‌برد. نمونه‌ها فراوان‌اند؛ از ریزش بی سابقه ۱۶ هزار و ۷۶۴ واحدی بازار سرمایه پس از ترور شهید قاسم سلیمانی در سال ۹۸ تا همین حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل که بار دیگر شاخص‌ها را به لرزه انداخت.

بازار سرمایه ایران، در این میدان پر از مین، سرنوشت خود را به جریان‌های غیرقابل پیش‌بینی سیاسی گره زده است. هر وعده‌ انتخاباتی، هر بحران خاورمیانه، هر تصمیم بین‌المللی به مثابه بادی است که می‌تواند این قایق متزلزل را به مسیر دیگری بکشاند.

تنش در حضور دیگران!

در نگاه کلی بازار سهام ایران هفته‌ای تلخ را پشت سر گذاشت، گویی در چرخه‌ای از افت و رکود گرفتار آمده است. شاخص کل، پس از چهار روز متوالی در وضعیت قرمز، در نهایت با کاهش ۰.۴۱ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد رسید. این کاهش ۴۰ هزار واحدی نسبت به هفته گذشته، فقط بخشی از تصویر ناامیدکننده‌ای است که سرمایه‌گذاران با آن مواجه‌اند. در خلال این هفته، شاخص کل بورس به طور میانگین روزانه ۰.۳۷ درصد افت را تجربه کرد، نشانه‌ای از آن که بازار، توان ایستادگی در برابر امواج ناآرام سیاسی و اقتصادی را ندارد.

وضعیت شاخص هم‌وزن نیز به‌گونه‌ای نبود که امید بهبودی در بازار را زنده کند. با وجود فتح کانال ۷۰۰ هزار واحدی، این شاخص هم تحت‌فشار قرار گرفت و با افت مداوم، در پایان هفته به ۷۰۰ هزار و ۳۹۰ واحد رسید. این رقم نشان‌دهنده خطر واقعی از دست دادن این کانال است و از آن مهم‌تر، حکایت از تردید و بی‌اعتمادی عمیق فعالان بازار دارد. در تمام طول هفته، این شاخص نیز بدون توقف در مسیر نزولی حرکت کرد، که تصویری از ناامیدی و عدم اطمینان به آینده بازار را به وضوح ترسیم می‌کند.

در فرابورس نیز، افت ادامه داشت؛ شاخص کل فرابورس با رسیدن به ۲۲ هزار و ۱۳۲ واحد، پنجمین روز متوالی کاهش خود را ثبت کرد. با این حال، ارزش معاملات خرد (شامل سهام و حق‌تقدم) افزایش یافت و به ۲۲۱۵ میلیارد تومان رسید، رشدی ۳۸ درصدی نسبت به سه‌شنبه. این افزایش حجم معاملات نشان‌دهنده آن است که علی‌رغم افت شاخص‌ها، هنوز جریان پول در بازار فعال است، اگرچه خروج پول حقیقی از بازار همچنان ادامه دارد. در هفته‌ای که گذشت، مجموع ۶۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد و این خروج نقدینگی برای ششمین روز متوالی، به کل هفته تحمیل شد و رقم کل خروجی را به ۳۱۹۲ میلیارد تومان رساند. این مسئله نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن فضای بی‌اعتمادی است که مثل ابر سیاهی بر فراز بازار سایه افکنده است.


بیشتر بخوانید: وضعیت بازارهای ایران و جهان پس از حمله ایران به اسرائیل / بورس سرخ شد و طلا و دلار خود را تثبیت کردند/ نفت از آتش خاورمیانه، گر گرفت


عامل اصلی این افت‌های پی‌درپی را باید فراتر از معادلات اقتصادی و در تنش‌های سیاسی و طوفان‌های بین‌المللی دید که همچون زلزله‌ای بی‌وقفه، بنیان‌های لرزان بازار را از تعادل خارج می‌کند. وقایع اخیر در لبنان، تنها یکی از حلقه‌های این زنجیره ناگوار بود که به طرز غیرمنتظره‌ای بار دیگر سهامداران ایرانی را به وحشت انداخت. چنین رویداد‌هایی به جای آن‌که با تحلیل‌های منطقی و استراتژی‌های بلندمدت هضم شوند، به آتش واکنش‌های هیجانی دامن زده و قیمت‌ها را مثل برگ‌های خشک در باد به این سو و آن سو می‌برد. این موج‌های شوک‌آور، دیگر نه اتفاقی نادر، بلکه بخشی از روال آشنای بازار شده‌اند؛ گویا بازار سهام ایران هر بار از سقوطی تازه استقبال می‌کند.

از سوی دیگر، نبود حمایت‌های جدی و تصمیم‌گیری‌های قاطع از سوی سیاست‌گذاران، مانند بنزینی است که بر آتش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران ریخته می‌شود. اقداماتی نظیر تعیین دامنه نوسان و تغییر حجم مبنا به سان مسکن‌های زودگذر و کم‌اثر هستند که تنها درد را برای لحظه‌ای آرام می‌کنند، اما درمانی برای بیماری مزمن بی‌اعتمادی بازار نیستند.

آنچه بازار به آن نیاز دارد، یک جراحی اساسی است؛ سیاست‌های جامع و پایداری که بتوانند نه‌تنها این نوسانات خطرناک را کنترل کنند، بلکه عمقی از اعتماد و اطمینان را دوباره به بازار بازگردانند.

تحلیل بورس پس از وعده صادق ۲

آنچه بازار سرمایه پیش روی خود می‌بیند

با توجه به روند نزولی و نوسانات شدیدی که در هفته گذشته بازار سرمایه تجربه کرد، پیش‌بینی می‌شود که بازار در هفته آتی نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو باشد. ادامه وضعیت بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی داخلی و بین‌المللی، به همراه تداوم تحولات ژئوپلیتیک در منطقه، فضای بازار را همچنان تحت فشار نگه خواهد داشت. از یک سو، خروج پیوسته پول حقیقی از بازار و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که هنوز تمایلی به بازگشت سرمایه‌های سرگردان به بازار سهام وجود ندارد.

با توجه به اینکه در هفته گذشته ۶۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده و این روند برای چندین روز متوالی تداوم داشته است، بعید است که در کوتاه‌مدت بازگشتی قابل توجه در حجم نقدینگی رخ دهد. این موضوع می‌تواند منجر به افت بیشتر شاخص‌ها شود. در شاخص هم‌وزن که به وضوح در خطر از دست دادن کانال ۷۰۰ هزار واحدی است، اگر تحولات مثبت سیاسی و اقتصادی اتفاق نیفتد، احتمالاً شاهد ادامه افت این شاخص باشیم.

کاهش پیوسته شاخص هم‌وزن به این معناست که نه‌تنها سهام بزرگ بلکه سهام کوچک نیز تحت فشار هستند و این خود نشان‌دهنده بی‌اعتمادی کلی بازار است. فرابورس نیز با روند نزولی که در هفته گذشته شاهد آن بود، احتمالاً هفته آتی را نیز با کاهش شاخص کل آغاز خواهد کرد. با وجود افزایش ارزش معاملات خرد، این افزایش بیشتر به دلیل فروش سهام به‌صورت اضطراری و خروج پول از بازار است تا نشانه‌ای از رشد پایدار. با این حال، یکی از معدود نکات مثبت می‌تواند افزایش احتمالی ارزش معاملات خرد باشد، اگرچه این رشد هم بیشتر ناشی از نوسان‌گیری و خروج سرمایه‌هاست تا ورود نقدینگی جدید. بنابراین، اگر شرایط سیاسی و اقتصادی بهبود نیابد یا سیاست‌های حمایتی قاطع‌تری اتخاذ نشود، این وضعیت ناپایدار و پرریسک همچنان بر بازار غالب خواهد بود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ + جدول

حضور اتباع غیرمجاز افغان در کشور حتما یک تهدید است/ باید طوری اتباع را سامان داد که در هر شهری نتوانند زندگی کنند

پیش بینی جنگ ایران و اسرائیل / بررسی توان نظامی تهران و تل‌ آویو در صورت وقوع درگیری تمام عیار

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ + جدول

معین آهنگ بی بی گل را بخاطر مردم فلسطین در کنسرتش نخواند

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی علی مطهری از نوع پاسخ اسراییل به ایران

جهان در شوک قدرت ایران؛ بازتاب بین المللی عملیات ویژه ایران در اسرائیل

اولین تصاویر ماهواره‌ای از محل حملات ایران به اسرائیل

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ + جدول

سرپرست بانک مسکن تعیین شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کلید کاهش وزن کشف شد

انفجار بورس پس از وعده صادق ۲ !/ بازگشت سرمایه‌های سرگردان به بازار سهام در اغما

تصویر پربازدید به مناسبت تولد دختر رویا تیموریان

فیلم/ مداحی مداح اهل بیت حاج محمدحسین پویانفر در ضاحیه لبنان

بوریس جانسون: نتانیاهو در حمام من دستگاه شنود گذاشته بود

ادعای ارتش اسراییل درباره ترور خضر الشهابیه

فیلم/ تصاویر تازه از لحظه ترور سیدحسن نصرالله

فیلم/ رونمایی سایت مقام معظم رهبری از نام‌گذاری فردا جمعه ۱۳ مهر

افزایش قیمت نفت خام در پی سخنان بایدن درباره ایران و اسراییل

فیلم/ توضیحات پزشکیان درمورد آزادی ۶ میلیارد دلار دارایی ایران در قطر

فیلم/ گفت‌وگوی جالب رییس‌جمهور با خلبانان نیروی هوایی ارتش

بایدن حمله قریب‌الوقوع اسراییل علیه ایران را رد کرد

وضعیت عجیب چمن ورزشگاه تختی در آستانه بازی پرسپولیس + عکس

فیلم/ روایت کارشناس برنامه صداوسیما از کچل‌کردن زنان در غزه

آمار قربانیان طوفان در آمریکا به ۲۰۰ تن رسید

فیلم/ چرا گشایش کریدور جعلی زنگزور شدنی نیست؟

ملاقات مهدی تاج با آخرین ایرانی قهرمان آسیا + عکس

فیلم/ توضیحات کارشناس مسائل غرب آسیا درباره نقشه اسراییل برای مقابله با ایران

حمله مقاومت عراق به جنوب سرزمین اشغالی

آمریکا: اسراییل ضرورتی برای پاسخ فوری به ایران نمی‌بیند

علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس جمهور خواهد شد

پرداخت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری

هواپیمایی امارات پرواز‌های ایران، عراق و اردن را متوقف کرد

پزشکیان دوحه را به مقصد تهران ترک کرد

پیام تهران به واشنگتن از طریق قطر

فدراسیون فوتبال: همه‌چیز آماده میزبانی‌های بین‌المللی در ایران است

دو مصدوم معدن طبس زندگی‌ بخش شدند

تصمیم عجیب یوفا علیه مهدی طارمی + عکس

تمجید اسطوره اینتر از عملکرد درخشان طارمی

نامه فرزند امام خمینی (ره) به رهبر انقلاب

هشدار ایران به حامیان اسراییل: خود را کنار بکشید

عکس/ قالیباف در میان دانشجویان تجمع کننده

پیش‌بینی علی مطهری از نوع پاسخ اسراییل به ایران

آغاز جشنواره بزرگ بیمه ملت، تخفیف‌های ویژه برای بیمه بدنه خودرو

فیلم/ کلیپ زیبای دیوان امیری قطر برای استقبال از رئیس‌جمهور کشورمان

تعطیلی موقت پایانه بیهقی تا پایان مراسم نماز جمعه

پیش‌بینی واسطه‌گران از آینده بازار مسکن

فیلم/ انتقال موشک‌های سپاه در پایگاه های زیرزمینی

سردار وحیدی: اسراییل پاسخ دهد؛ تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم

توصیه رییس جبهه اصلاحات به رییس‌جمهور در مورد فیلترینگ

عکس/پسر ۶۲ساله چارلی چاپلین

فیلم/آمار وحشتناک از قاچاق بنزین در کشور

حمایت فرهاد مجیدی درباره تغییرات روی نیمکت استقلال + عکس

واکنش متفاوت نفیسه روشن به حمله ایران  + عکس

چهره نقاب دار بهنوش طباطبایی جنجالی شد + عکس

تویوتا لندکروز ۲۰۲۵ متفاوت‌تر از همیشه+ عکس

فیلم/ورود هواپیمای روسی به فرودگاه بین‌المللی بیروت

تغییر چهره عجیب مجری برنامه کودک بعد از ۳۵ سال

استوری معنادار سیدحسین حسینی برای جواد نکونام

فیلم/تشکر سوسن پرور از هم تیمی‌هایش در جوکر