تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

مانور اقتدار عراقچی؛ ورود وزیر امور خارجه ایران زیر آتش جنگنده‌های اسرائیل بعد از بیروت به دمشق

عراقچی در نشست خبری خود در سوریه از پاسخ قوی‌تر ایران به هر تجاوز رژیم صهیونیستی خبر داد

مانور اقتدار عراقچی

اقتصاد۲۴-«ایران تحت هر شرایطی با مقاومت باقی خواهد ماند»؛ پیامی واضح که قرار است از دل سفر عراقچی به بیروت و سوریه و به دنیا مخابره شود. در سخت‌ترین لحظاتی که بیروت زیر آتش جنگنده‌های اسرائیل قرار دارد، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اولین سفر منطقه‌ای خود وارد بیروت شد. سفری مهم و البته پرچالش که با توجه به شرایط جنگی حاکم بر منطقه قابل پیش‌بینی نبود. آن هم در زمانی که ساعاتی قبل از ورود هواپیمای وزیر امور خارجه، اطراف فرودگاه بیروت بمباران شده بود. در شرایطی وزیر امور خارجه کشورمان با دستور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، به لبنان سفر کرد که اسرائیل تلاش کرد با محاصره سیاسی و امدادی لبنان، نقشه شوم خود در مورد عروس خاورمیانه را اجرائی کند.

این سفر در میانه تهدیدات اسرائیل مبنی‌بر هدف قراردادن هواپیما‌های ایرانی در صورت فرود در فرودگاه بیروت مانوری اقتدارآمیز را برای کشورمان خلق کرد؛ مانوری که تعجب رسانه‌ها و شخصیت‌های بیگانه و تقدیر مردم ایران و منطقه از اقدام جسورانه کشورمان را در پی داشت. برای نمونه، تحلیلگر شبکه الجزیره درباره سفر عراقچی به بیروت گفت: این سفر شبیه سفر هیچ وزیر ایرانی که در گذشته انجام می‌شد نیست. معمولا وزیر خارجه ایران به لبنان می‌آمد تا با دبیرکل حزب‌الله دیدار کند. اکنون سیدحسن نصرالله نیست و عراقچی برای مسائل دیگری به لبنان آمده است. او تأکید کرد: این سفر به‌خودی‌خود به چالش کشیدن پروازممنوع اسرائیل علیه هواپیما‌های ایرانی است. وزیر خارجه ایران با هواپیمای ایرانی آمد تا بگوید همچنان پشتیبان لبنان هستیم.

خبرنگار شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی نیز در گزارش خود از بیروت با بیان اینکه تصور می‌شد سفر وزیر خارجه ایران از دمشق به سمت بیروت باشد، اما او مستقیم از تهران به لبنان پرواز کرد، گفت: پرواز مستقیم وزیر خارجه ایران در شرایطی انجام شد که فرودگاه بیروت به نوعی تحت سیطره هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

او با اذعان به مانور قدرتمند ایران در منطقه ادامه داد: همین هفته پیش بود که وزیر راه و ترابری لبنان مشخصا مجبور شد دستور دهد همه پرواز‌های مستقیم از تهران به بیروت کاملا لغو شود و ایران‌ایر هم مجبور شد تمام پرواز‌های مستقیم خود را لغو کند. علت این بود که اسرائیل تهدید می‌کرد اگر هر پرواز ایرانی بر زمین بنشیند، به ظن اینکه آن پرواز می‌تواند سلاح با خود بیاورد فرودگاه را هدف قرار خواهد داد. رژیم صهیونیستی برای ایجاد رعب‌و‌وحشت پیش از نشستن هواپیمای وزیر امور خارجه و هیئت همراه اطراف فرودگاه بیروت را بمباران کرده بود؛ با‌این‌حال منطقه شاهد ورود بی‌پروای دیپلمات‌های ایرانی به لبنان بود. همین اقدام به تحسین کاربران فضای مجازی با سلایق گوناگون سیاسی منجر شد.

سهیل اسعد، کارشناس فرهنگی و مبلغ اسلامی آرژانتینی‌الاصل در‌این‌باره نوشت: جناب آقای عراقچی، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ملت شریف و مقاوم لبنان و مجموعه محور مقاومت، قدردان شجاعت شما در جریان سفر اخیرتان به بیروت و دمشق هستند. از شما سپاسگزاریم. همین همراهی میدان و دیپلماسی هم در افکار عمومی مورد توجه واقع شد و بسیاری از کاربران عادی فضای مجازی، سفر عراقچی به لبنان را امیدی برای جبهه مقاومت و پیامی به اسرائیل و متحدانش در منطقه دانستند که می‌تواند موازنه قدرت در منطقه را برای جبهه مقاومت تغییر دهد.


بیشتر بخوانید:وعده عراقچی در زمینه آتش‌بس در لبنان و در غزه


عراقچی در سوریه

بعد از دیدار‌های عراقچی در بیروت و خط‌ونشان‌های دستگاه دیپلماسی برای اسرائیل و حامیانش، وزیر امور خارجه وارد سوریه شد که همچنان در وضعیت جنگی قرار دارد و هرازچندگاهی توسط اسرائیل با حملات متعددی مواجه می‌شود. عراقچی در بدو ورود به دمشق گفت: «توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی احتیاج به یک تلاش جمعی دارد و تلاش‌های ما در این زمینه ادامه دارد و در همین چارچوب با دوستان خود در دمشق رایزنی و گفتگو خواهیم داشت».

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه بعد از ورود به دمشق با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هم دیدار کردند. اسد در این دیدار بر اهمیت رابطه راهبردی سوریه و ایران تأکید کرد و این رابطه را برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات منطقه‌ای حیاتی دانست؛ «به‌ویژه در‌برابر ادامه اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی و ارتکاب جنایات روزانه علیه غیرنظامیان در لبنان، فلسطین و سوریه». بشار اسد تأکید کرد: مقاومت در‌برابر هرگونه اشغال، تجاوز و کشتار جمعی یک حق مشروع است و مقاومت با توجه به استقبال مردم از آن و اعتقاد به آن قدرتمند است.

اسد همچنین افزود: پاسخ ایران به تجاوزات و حملات مکرر اسرائیل علیه ملت‌های منطقه و حاکمیت کشورهایشان، پاسخی محکم بود و درسی به این رژیم داد که محور مقاومت قادر به تحمیل بازدارندگی به دشمن است و می‌تواند نقشه‌هایش را خنثی کند و به لطف اراده و همبستگی حامیانش قوی و استوار باقی خواهد ماند. عراقچی نیز در این دیدار با تأکید بر اعتماد به قدرت مقاومت در لبنان و فلسطین برای ایستادگی در‌برابر ماشین تخریب و کشتار اسرائیل، بر لزوم هماهنگی با همه کشور‌های حامی برای توقف این تجاوز تأکید کرد.


بیشتر بخوانید:عکس/ جوانی عراقچی در دوران جنگ با لباس رزم


در ادامه دیدار‌های روز گذشته، عراقچی با وزیر امور خارجه سوریه هم دیدار داشت. طرفین با مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی، درباره راه‌های تقویت همکاری‌ها و اجرائی‌کردن کامل توافق‌ها و تفاهم‌های منعقده فیمابین دو کشور تبادل نظر کردند.

طرفین همچنین با بررسی آخرین تحولات منطقه، از جمله وضعیت ناگوار انسانی ناشی از استمرار نسل‌کشی فلسطینیان و تجاوز‌های مکرر رژیم صهیونیستی به لبنان، بر ضرورت بسیج همه امکانات دیپلماتیک برای جلب توجه جامعه جهانی به این فجایع و توقف فوری جنگ‌افروزی دشمن صهیونیستی تأکید کردند. وزیر خارجه سوریه نیز اهمیت هماهنگی روزافزون بین دو کشور در سطح سازمان‌های بین‌المللی را برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و روند‌های معارض با حاکمیت قانون و ناقض حقوق بین‌الملل یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت گروه کشور‌های هم‌فکر برای تحقق این هدف تأکید کرد.

پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود

همچنین «سیدعباس عراقچی» عصر شنبه در نشستی خبری در دمشق گفت: سفر من یک پیام داد و آن این است که ایران تحت هر شرایطی با مقاومت باقی خواهد ماند. این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران گفت: در جریان این سفر در مورد دو موضوع فوری بررسی وضعیت آوارگان لبنانی و برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان با مقامات سوریه رایزنی و گفتگو کردم. او ادامه داد: ما گفتگو‌های سازنده‌ای داشتیم و یک هواپیما که حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم لبنان است، فردا به سوریه خواهد آمد. وزیر امور خارجه در مورد تهدید‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران تأکید کرد: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی آشکار و روشن خواهد بود.

هر اقدامی واکنش مشابه، متناسب و حتی قوی‌تر را به همراه خواهد داشت. این موضوعی است که ما پیش‌تر ثابت کرده‌ایم و آن‌ها می‌توانند ما را بیازمایند. او با بیان اینکه «گفتگو‌های سازنده‌ای در دمشق با رئیس‌جمهور اسد انجام دادیم و به توافقات و هماهنگی بسیار خوبی برای ادامه مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی دست یافتیم»، ادامه داد: پیام سفرم به دمشق و بیروت این است که ایران همچنان تحت هر شرایطی در کنار جریان مقاومت باقی خواهد ماند.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ سردار قاآنی زنده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ خبر ترور سردار قاآنی توسط صدا و سیما تکذیب شد

تلویزیون دولتی سوریه: اسراییل ممکن است سردار قاآنی را ترور کرده باشد

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ سلفی جذاب یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جشن تولد زهرا کیانی ووشوکار مطرح ایران

عکس/ واکنش‌ مخاطبان شبکه الجزیره به خطبه‌های رهبرانقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یک پیش‌بینی مهم درباره رشد اقتصادی ۱۴۰۳

فیلم/وزیر کشور: طرد اتباع غیرمجاز بیگانه اولویت اصلی ماست

صعود نرخ بیکاری در ۱۵ استان کشور

فیلم/بهاره رهنما با انتشار این ویدئو، حسابی سوژه شد

عکس/شیراز گردی با حدیثه تهرانی

تحلیل عجیب بلومبرگ درباره اجرای سناریوی سامسون علیه نتانیاهو/ بی بی چگونه بایدن را از اقداماتش علیه ایران و لبنان بی خبر گذاشت؟

اعمال محدودیت تردد در محور منجیل-رودبار

عکس/تصادف مرگبار خودروی ۲۰۶ با تیرچراغ برق

عکس/ استوری تلخ هوتن شکیبا برای آقای بازیگر

عکس/خودسوزی یک خبرنگار کاخ سفید در راهپیمایی حمایت از فلسطین

عکس/ خواننده محبوب کشورمان در استانبول

عکس/حضور سردار قاآنی در برنامه امشب تلویزیون تکذیب شد!

عکس/ نشان فتح در جمهوری اسلامی چگونه است؟

اعطای نشان فتح به سردار حاجی‌زاده + عکس

فیلم/بی اطلاعی نماینده پایداری مجلس از آداب دیدار‌های خارجی

خانه ابراهیم رئیسی در تهران موزه می‌شود!

گرد و خاکی که خودرو‌های وارداتی در گمرک غرب تهران می‌خورند!

فیلم/ توضیحات سردار نقدی درباره اعزام نیرو به جبهه مقاومت

مدیر دوشغله در زیر مجموعه شستا چه می‌کند؟/ میرطاهر مدیرعامل هلدینگی که کار از دستش در رفته است

فیلم/وضعیت سلامتی سردار قاآنی به روایت نماینده مجلس

جولیا پطروس خواننده زن مسیحی حامی حزب الله کیست؟

عکس/ پوستر کنایه‌آمیز تراکتور با استفاده از بیرانوند

اعلام زمان واریز یارانه نقدی مهر ماه ۱۴۰۳

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳

کدام صرافی ایرانی بیشترین ارز دیجیتال را دارد؟

اینفوگرافی/ رکورد قیمت سکه در طول چهار دهه

درگیری لفظی شدید دو ستاره استقلال +عکس

عکس/ تصمیم جدید درباره مطهره گونه‌ای

فیلم/تغییر چهره عمو پورنگ با گریم زنانه که تابحال ندیده اید!

لابی‌های پشت پرده برای متوقف کردن ساماندهی مهاجران افغان

رشیدی کوچی استاندار ‎فارس شد

عکس هوایی از کاشان در ۱۰۰ سال پیش

عکس صد ساله از ورزش باستانی ایران

عکس/ چهره جدید پاییزی نازنین بیاتی در ۳۴ سالگی

آخرین خبر‌ها درباره سردار قاآنی + عکس

عکس/ حضور علیرضا بیرانوند پس از رای جنجالی

بسته شدن تنگه هرمز قیمت نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار می رساند!

عکس دیدنی از ناصرالدین شاه در کنار تخت طاووس

هشدار سردار تنگسیری به نتانیاهو

فیلم/ خوشحالی عجیب ایلان ماسک در سخنرانی ترامپ

درآمد نجومی ۶۰۰۰ میلیارد تومانی بلاگر‌های ایرانی از اینستاگرام

عکس/ شادی عجیب و جنجالی ایلان ماسک در سخنرانی دیروز ترامپ

سفیر جدید انگلیس در ایران کیست؟ + سوابق

عکس جالب از وضعیت آسمان ایران در شب گذشته

تعطیلی پنجشنبه‌ها با تجارت ایران چه می‌کند؟

فیلم/خوانندگی محمدرضا گلزار در ترافیک با آهنگ جدیدش

عکس/تغییر چهره پرستو گلستانی بازیگر پدرسالار بعد از گذشت ۳۱ سال در ۵۳ سالگی

گزارش عجیب واشنگتن‌پست از پشت پرده انفجار‌های بیروت و نفوذ موساد برای خرید پیجرها/ آیا پای یک زن در میان است؟

مصاحبه جنجالی کاپیتان استقلال علیه جوادنکونام

عکس/ اهداف احتمالی اسرائیل در صورت حمله به ایران