تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳

خطر محرومیت بیرانوند برای تیم ملی

ایران باید آبان‌ماه دو دیدار ساده با کره شمالی و قرقیزستان انجام دهد و سپس اسفند هم به مصاف امارات برود. اگر قرار به محرومیت بیرانوند باشد و محرومیت او درست از اول آبان اجرا شود، او دقیقا فروردین‌ماه یعنی زمانی که تیم ملی بازی حساسی با ازبکستان خواهد داشت، در دسترس خواهد بود. این‌ها همگی به شرط آن است که بیرانوند در این پرونده محکوم شود و تازه به شرط آن است که محرومیت مضاعفی با توجه به اقرار صریحش مبنی بر پرداخت رشوه، شامل حالش نشود.

خطر محرومیت بیرانوند برای تیم ملی
اقتصاد۲۴- علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش باشگاه تراکتور، فصل بسیار پرالتهابی را سپری می‌کند. او ابتدای همین فصل، در نقل‌وانتقالی پر سروصدا از پرسپولیس، باشگاهی که در آن به افتخارات زیادی رسیده بود، راهی تراکتور شد تا جرقه اصلی حواشی زده شود. باشگاه پرسپولیس اعتقاد داشت و دارد که بیرانوند قراردادش را در شرایطی به طور یک‌طرفه فسخ کرده که اقدامی غیرقانونی انجام داده است. از سوی دیگر، بیرانوند به همراه وکیلش اعتقاد داشتند بندی در قرارداد این دروازه‌بان با پرسپولیس گنجانده شده که به او اجازه می‌دهد در صورت دریافت‌نکردن کامل مطالباتش، قرارداد را به طور یک‌طرفه فسخ کند و برود.

جرقه اصلی این حواشی درست قبل از شروع بازی‌های فصل زده شد و پرسپولیسی‌ها خواستار این بودند که نه‌تن‌ها علیرضا بیرانوند محروم شود، بلکه باشگاه تراکتور هم به خاطر اغوای این بازیکن مشمول جریمه شود. شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند پیش از شروع بازی‌های این دوره لیگ برتر ثبت شد، ولی در اقدامی خبرساز، زمان زیادی برای اعلام رأی این پرونده جنجالی صرف شد. دست آخر در شرایطی که قریب به سه‌ماه‌و نیم از شکایت پرسپولیس گذشته بود، کمیته تعیین وضعیت رأی خود را درباره این پرونده صادر کرد که طی آن علیرضا بیرانوند ۲۰ میلیارد تومان جریمه شد که این رقم را باید به حساب باشگاه پرسپولیس واریز کند. از سوی دیگر، این کمیته محرومیت چهارماهه، ولی تعلیقی هم برای دروازه‌بان تیم ملی ایران در نظر گرفت و هیچ جریمه‌ای برای باشگاه تراکتور نتراشید. جریمه ۲۰ میلیاردتومانی بیرانوند همان رقم قرارداد فصل آتی‌اش با باشگاه پرسپولیس بود که به دلیل ضرر و زیان این باشگاه، مقرر شد بیرانوند در پرداخت آن همت کند.

با این حال، بخش جنجالی این رأی، مربوط به محرومیت تعلیقی بیرانوند است. در قانون به‌صراحت اشاره شده که اگر فسخی غیرقانونی رخ دهد، بازیکن حداقل باید محرومیتی چهار‌ماهه آن‌هم از نوع قطعی‌اش را پذیرا باشد. ضمن اینکه از آنجا که او با پرسپولیس قرارداد داشته و در این زمان با باشگاه دیگری وارد مذاکره شده، حتما باید داستان اغواگری باشگاه مقصد هم ارزیابی شود. ولی کمیته تعیین وضعیت در اقدامی بی‌سابقه که سروصدای زیادی به همراه داشته، از این گفته که بیرانوند به دلیل آنکه پیش‌از‌این محکومیتی در کمیته انضباطی نداشته و همچنین از چهره‌های ملی محسوب می‌شود، مشمول محرومیت تعلیقی شده است؛ یک بند کاملا نوآورانه که باعث اختلاف بین وکلای ورزشی هم شده و همگان از صدور آن ابراز تعجب کرده‌اند. این در شرایطی است که باشگاه پرسپولیس پیش‌از‌این به محکومیت علیرضا بیرانوند در کمیته انضباطی اشاره کرده و گفته این بازیکن به دلیل بدرفتاری در دربی و نشان‌دادن علامت بریدن سر، محکوم شده است؛ پس، داستانِ نداشتن محکومیت انضباطی از اساس بی‌مورد است و باید این محرومیت چهار‌ماهه تعلیقی تبدیل به قطعی شود.

این‌ها همگی یک بخش داستان است، چرا‌که در بخش دیگر، فدراسیون به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته که در این پرونده مصلحت‌اندیشی کرده و احتمالا به دلیل تهدید‌های محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور، ترسیده که محرومیت علیرضا بیرانوند را قطعی کند. زنوزی پیش‌از‌این فدراسیون‌نشین‌ها را تهدید کرده بود اگر محرومیتی شامل حال بیرانوند و باشگاه تراکتور شود، ناگفته‌ها را بازگو می‌کند. این حواشی ناخوشایند هم‌زمان شده با شایعات نگران‌کننده دیگری که اینجا پای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران را به میان می‌آورد. هفته‌هاست شایعه شده که تراکتوری‌ها در ارتباطی که با دفتر مسعود پزشکیان داشته‌اند، خواسته‌اند تا دروازه‌بان ملی‌پوش‌شان محروم نشود. صدور رأی شگفتانه فدراسیون فوتبال، باعث شده تا دوباره همه این شایعات نقل محافل شود. هرچند که صحت‌وسقمش چندان مشخص نیست. آنچه معلوم است، این است که باشگاه پرسپولیس دوباره به کمیته استیناف شکایت کرده و خواستار محرومیت دروازه‌بان تراکتور شده است.


بیشتر بخوانید:  بیرانوند: مقابل قطر باید خودمان باشیم


برگ جدیدی که فصل پرالتهاب علیرضا بیرانوند را پررنگ می‌کند، واکنش این دروازه‌بان به صدور چنین رأیی است. او در یک غافلگیری بزرگ از این گفته که نه‌تن‌ها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را به باشگاه پرسپولیس نمی‌دهد، بلکه پنج میلیارد تومان «شیرینی» را که به تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره وقت این باشگاه داده، هم پس خواهد گرفت. اعتراف صریح علیرضا بیرانوند به پرداخت رشوه به عامل یا عواملی در باشگاه پرسپولیس، باعث گشایش پرونده‌ای جدید شده که زمان رسیدگی به آن از همین امروز شروع می‌شود. این بار هم کمیته‌های زیرمجموعه فدراسیون فوتبال در اقدامی بحث‌برانگیز بلافاصله بعد از چنین اظهارات جنجالی با علیرضا بیرانوند مدارا کرده و اجازه دادند او در اردوی تیم ملی فوتبال ایران بماند. مسئولان مربوطه از این گفته‌اند که بعد از پایان بازی‌های تیم ملی در فیفادی اخیر، به این پرونده رسیدگی می‌کنند. فرم رسیدگی به پرونده قبلی بیرانوند، ولی از همین حالا نگرانی‌هایی به بار آورده است که نکند دوباره با مصلحت‌اندیشی از کنار چنین اظهارات صریح و شفافی عبور شود. ضمن اینکه این بار این پرسش مطرح می‌شود که آیا بعد از اقرار به چنین تخلفی، رأی محرومیت تعلیقی بیرانوند اجرا می‌شود یا خیر؟

تا زمان مشخص‌شدن چنین ابهاماتی، به نظر می‌رسد اگر زمان مناسبی برای درنظر‌گرفتن محرومیت علیرضا بیرانوند باشد، همین الان است. پرواضح است که در این موارد باید کمیته‌های قضائی و حقوقی اظهارنظر کنند، ولی با توجه به سماجت باشگاه پرسپولیس و نادیده‌گرفتن بند صریحی که خبر از محرومیت قطعی بازیکن در چنین پرونده‌هایی می‌دهد، احتمالا این محرومیت از حالت تعلیقی به قطعی برگردد. اینکه چرا الان بهترین زمان برای انجام چنین کاری است، ارتباط مستقیمی با برنامه تیم ملی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی دارد. پیش‌از‌این کمیته تعیین وضعیت به دلیل در پیش بودن بازی‌های تیم ملی سعی داشته تا رأی نرمی را صادر کند، ولی حالا با توجه به آنکه تیم ملی تا فروردین ماه سال آینده دیدار دشواری روی کاغذ ندارد، شاید چنین مصلحتی دیگر کنار گذاشته شود.

ایران باید آبان‌ماه دو دیدار ساده با کره شمالی و قرقیزستان انجام دهد و سپس اسفند هم به مصاف امارات برود. اگر قرار به محرومیت بیرانوند باشد و محرومیت او درست از اول آبان اجرا شود، او دقیقا فروردین‌ماه یعنی زمانی که تیم ملی بازی حساسی با ازبکستان خواهد داشت، در دسترس خواهد بود. این‌ها همگی به شرط آن است که بیرانوند در این پرونده محکوم شود و تازه به شرط آن است که محرومیت مضاعفی با توجه به اقرار صریحش مبنی بر پرداخت رشوه، شامل حالش نشود.

منبع: روزنامه شرق

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کریم باقری: ذهنیت قهرمانی در پرسپولیس جا افتاده است

تفسیر رای محرومیت رضا درویش

طرح جدید مجلس برای مدیریت اینترنت

توقف فعالیت شبکه سعودی «ام. بی. سی» در عراق

دیدار رئیس شورای حماس با سید عباس عراقچی

واکنش محمد فاضلی به اجرای حکم الهه محمدی و نیلوفر حامدی

ورزشکار قهرمان ایران تغییر تابعیت داد

انتصابات جدید در آموزش‌وپرورش

اعلام تعداد دقیق یارانه‌بگیران

فیلم/ کشف یک تونل زیرزمینی انتقال سوخت قاچاق در بندرعباس

اجاره خانه در جنت‌آباد چند؟

ابلاغ اجرای حکم زندان به الهه محمدی

کاهش قیمت گذاری دستوری و تامین مالی صحیح کسری بودجه در دستور کار دولت است

کدام خودرو‌ها مشمول معافیت مالیاتی شدند؟

سبزعلیپور: به بهانه مبارزه با قاچاق کالا، زندگی و کسب و کار مغازه داران را نابود نکنیم

تلاش ایران برای ترور نتانیاهو؟

صدور ابلاغیه اجرای حکم نیلوفر حامدی

در جلسه ارزیابی عملکرد شش ماهه نخست سهند عنوان شد

تصویری از قالی ۱۱۶ ساله بختیاری در حراج کریستی

مهلت جدید به کنکوری‌ها

شغل ویژه همسر سرمربی تازه استقلال

فیلم/ کنایه مجری تلویزیون به مدعیان جاسوسی یحیی سنوار

خط و نشان وزیر آموزش‌وپرورش برای مدارس

سومین دوره المپیاد ورزشی بانوان بانک ملی ایران افتتاح شد

فیلم/ هادی چوپان: هرچه داریم از مردم است

5 میلیون مشتری آینده ساز

هشدار نارنجی برای تهران

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳

تاکید قائم مقام بانک ملی ایران بر جذب منابع

احضار کنعانی‌زادگان به کمیته اخلاق

طی 180 روز؛ پرداخت تسهیلات فرزندآوری توسط بانک ملی ایران از مرز 29 هزار فقره عبور کرد

حکم جدید علیه بیرانوند و درویش

فوت یک کارگر در عملیات ساخت مترو

افزایش 60 درصدی سود تلفیقی هلدینگ‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان

واکنش شینا انصاری به مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳

اعلام آثار برتر یازدهمین همایش مدیریت‌ ریسک و بیمه توسط بیمه کوثر

دورهمی دوستانه بازیگران سریال طوبی در یک کافه + عکس

پیام تبریک مدیرعامل بیمه کوثر به مناسبت چهاردهمین سالروز تأسیس شرکت

آپشن ۱۴۴ هزار دلاری خودروی آستون مارتین والور

تشریح رویکرد جدید فروش در بیمه سینا

رمز موفقیت حراج سکه

حسین کروبی پایان یافتن حصر را تکذیب کرد

تصویر یحیی سنوار در خیابان‌های تهران

واکنش بنیامین نتانیاهو به هدف قرار گرفتن خانه‌اش

موشک بالستیک کینژال؛ موشک بالستیک هسته ای ترسناک روسیه

عکس/الناز شاکردوست عروس شد

سوسن تسلیمی کیست و مهمترین آثارش کدامند؟

عکس/کلاس درس دختران در دهه ۵۰؛ مرا هیچ از وطن محبوبتر نیست

سرود‌ ای ایران ۸۰ ساله شد + نماهنگ