تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

تشدید گرانی‌ها با اسم رمز شناور شدن نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۴/ معادله چند مجهولی نرخ ارز در بودجه سال آینده

یکی از برنامه‌های دولت، افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک برای اقلام غیراساسی است؛ یعنی نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که به‌واسطه آن حقوق ورودی کالا‌های مختلف محاسبه و وصول می‌شد از این پس (اعمال به‌صورت تدریجی) برای کالا‌های غیراساسی با نرخ دلار نزدیک به بازار آزاد یا نرخی که ارز مبادله‌ای خوانده می‌شود محاسبه خواهد شد.

نرخ تسعیر ارز

اقتصاد ۲۴- بودجه ۱۴۰۴ البته که با اعداد عجیبی همراه شده است، اما موارد مربوط به نرخ ارز‌ها و پیش بینی قیمت نفت از نکات مهم دیگر در بودجه سال ۱۴۰۴ است. در حالی‌که در قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نرخ تسعیر ارز به ترتیب دلار ۲۵ هزار تومانی و یورو ۳۱ هزار تومانی اعلام شد، در بودجه سال ۱۴۰۴ نرخ تسعیر ارز کالا‌های اساسی متناسب با تورم اعلام شده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، باید توجه داشت که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نرخ تسعیر ارز کالا‌های اساسی دلار ۲۳ هزار تومانی ذکر شده بود که در نهایت دلار ۲۵ هزار تومانی به تصویب نمایندگان رسید.

همچنین در بودجه سال ۱۴۰۳، یورو جایگزین دلار شد و نمایندگان مجلس یورو ۳۱ هزار تومانی را به‌عنوان نرخ تسعیر ارز تعیین کردند.
اما به گزارش اقتصاد ۲۴، در بودجه سال ۱۴۰۴، نرخ تسعیر ارز کالا‌های اساسی به صورت شناور و متناسب با تورم در نظر گرفته شده است و در جدول مربوط به این بخش برای تسعیر کالا‌های اساسی قید شده «افزایش تدریجی نسبت به نرخ سال ۱۴۰۳ و میزان نرخ تورم.»

نرخ تسعیر ارز


در این بین باید توجه داشت که یوروی ۳۱ هزار تومانی عملا در بودجه سال ۱۴۰۳، یعنی آخرین بودجه دولت سید ابراهیم رئیسی، معادل دلار ۲۸۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بود.

همچنین باید توجه داشت در صورتی که تورم سال ۱۴۰۳، برابر با ۳۰ درصد باشد، نرخ یورو برای کالا‌های اساسی برابر با ۴۰۳۰۰ تومان و نرخ دلار نیز برابر با حدود ۳۷ هزار تومان خواهد بود و البته که به نظر می‌رسد تغییر ارز ترجیحی کالا‌های اساسی بخشی از فرآیند گام برداشتن در راستای یکسان‌سازی نرخ ارز در کل اقتصاد است که وزیر اقتصاد دولت چهاردهم نیز به آن اشاره داشته است.

نرخ ارز ترجیحی حذف می‌شود؟

البته به گفته سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، ارز ترجیحی که نرخ آن هم‌اکنون ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است در سال ۱۴۰۴ حذف نخواهد شد.
به گزارش اقتصاد ۲۴، پورمحمدی گفت که: تأکید داریم که نرخ ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی تغییری نخواهد کرد و چون این کالا با معیشت مردم ارتباط دارد نرخ ارز ترجیحی حذف نخواهد شد، اما در بودجه تلاش شده به آرامی به سمت بازار واحد ارز توافقی برویم که البته این اتفاق به یکباره اتفاق نخواهد افتاد.

همچنین محمد قاسمی، سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز در روز چهارشنبه هفته جاری گفته بود: ما از سیاست شوک‌آور حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درس گرفتیم. شاید در آن دوران چند جلسه برگزار شد و آن زمان اعلام کردم این کار یکباره صورت نگیرد. این قسمت از کار که به معیشت مردم شوک وارد نشود در دستور کار است. قرار نیست ارز ترجیحی که هم اکنون نرخ آن ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است حذف شود بلکه آهنگ رشد در طول سال نسبت به رشد نقدینگی و سایر متغیر‌ها با تعدیل‌هایی همراه خواهد بود.

نرخ تسعیر ارز در بودجه

تناقض میان حفظ دلار ۲۸۵۰۰ با افزایش تدریجی به میزان تورم

عملا با این روند گفته‌های سید حمید پورمحمدی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه به آنچه به عنوان نرخ تسعیر ارز مطرح شده با هم در تناقض است.
در حالی که پورمحمدی تاکید دارد که نرخ ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی تغییر نمی‌کند، در مقابل در لایحه بودجه قید شده: «افزایش تدریجی نسبت به نرخ سال ۱۴۰۳ و میزان نرخ تورم.»
بر اساس آن چه در بودجه پیش بینی شده، قیمت کالا‌های اساسی عملا با افزایش قیمت دلار کالا‌های اساسی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ به ۳۸ هزار تومان، با جهش جدی مواجه خواهد شد.

این شرایط نیز در حالی است که نرخ دلار نیما از ابتدای تشکیل دولت چهاردهم به تدریج از حوالی ۴۱ هزارتومان به آستانه ۴۸ هزار تومان رسید و روز پنجشنبه ۳ آبان سال جاری، از سقف ۴۹ هزار تومان عبور کرد و با توجه به پیش بینی قیمت دلار نیمایی در بودجه سال آینده، به نظر می‌رسد رسیدن به نرخ ۵۵ هزارتومان با این شرایط دیگر چندان دور از انتظار نیست.

بر این اساس به وضوح به نظر می‌رسد که موضوع نرخ تسعیر ارز برای واردات کالا‌های اساسی و دارو، که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده است که این نرخ بر اساس تورم افزایش خواهد یافت به طور واضح با اظهارات نقل شده از مسئولان سازمان برنامه درباره باقی ماندن ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سال آینده تناقض دارد.
از سوی دیگر برنامه دولت افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک برای اقلام غیراساسی است؛ یعنی نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که به‌واسطه آن حقوق ورودی کالا‌های مختلف محاسبه و وصول می‌شد از این پس (اعمال به‌صورت تدریجی) برای کالا‌های غیراساسی با نرخ دلار نزدیک به بازار آزاد یا نرخی که ارز مبادله‌ای خوانده می‌شود محاسبه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: طراحی مالیات در بودجه ۱۴۰۴ به شیوه داروغه ناتینگهام/ ۲ برابر شدن دریافت مالیات از مردم، در ۲ سال و در ۲ دولت رئیسی و پزشکیان؛ با کدامین منطق؟!


یعنی برای این کالا‌ها نه تنها نرخ تسعیر ارز که رقمی بالاتر محاسبه می‌شود و این به طور قطعی منجر به افزایش این کالا‌ها و اقلام در بازار خواهد شد.

از این بخش قرار است رقمی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان به درآمد‌های دولت افزوده شود، اما برای چنین رقمی احتمالا مصرف کننده ایرانی با یک شوک جدی در قیمت‌ها مواجه خواهد شد که به طور کامل در تضاد با سیاست‌های ضدتورمی دولت چهاردهم مواجه می‌شود. این نیز بدان معناست که افزایش شوک‌وار نرخ محاسباتی ارز که اثر مستقیم در تورم کالایی دارد در یک روند منطقی قرار ندارد. در گذشته نیز بعد از هشدار‌های رسانه‌ای با این امر مخالفت شده بود و اهمیت نرخ محاسباتی ارز برای تمام کالا‌ها در رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت شده بود.

با این شرایط به نظر می‌رسد دولت چهاردهم و طراحان و نویسندگان این بودجه باید دقیقا به شهروندان توضیح بدهند قرار است واردکنندگان و صاحبان صنایع کالا‌های خود را با دلار چه رقمی به کشور وارد کنند؛ و هر چند که سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه می‌گوید قصد ندارد به سراغ روش شوک آوری همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بروند، اما معنای آن این نیست که شوکی به معیشت شهروندان وارد نمی‌شود، در روش بودجه ۱۴۰۴، شهروندان احتمالا به طور ممتد و متوالی با شوک‌های پیاپی مواجه می‌شوند و فقط به جای یک شوک تکان دهنده و سهمگین، شوک‌های قیمتی متوالی و متوسط را تجربه خواهند کرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

ارز بریکس چیست و چه تاثیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت؟/ در صورت ورود ارز بریکس سرمایه‌گذاران چگونه از سرمایه خود محافظت کنند؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

افزایش شهدای حمله اسرائیل به ایران+ عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

بررسی حمله اسرائیل به ایران و واکنش‌های پس از آن

عکس/ بستری شدن همسر کریستیانو رونالدو در بیمارستان

قیمت سکه پارسیان امروز یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ + جدول

اگر کاسبان تحریم و جنگ بگذارند درباره ادامه جنگ ایران و اسرائیل تصمیم منطقی گرفته می‌شود/ جنگ تمام عیار رخ نمی دهد، چون منطقه خسته است

اینفوگرافی/ کدام کشورها حمله اسرائیل به ایران را محکوم کردند؟

وسوسه دولت به افزایش قیمت بنزین و ارز برای جبران کسری بودجه/ کفگیر درآمدزایی دولت به ته دیگ خورده است/ همتی مصمم به حذف ارز نیمایی است

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌های مورد نیاز بدن

افزایش ۲۰ درصدی حقوق؛ جبران تورم یا عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی؟/ دور باطل تورم و دستمزد؛ بازی باخت-باخت فقر و وعده‌ها!

اتفاقی عجیب برای خبرنگاران در اهواز

فیلم/ نماینده مجلس: ممکن دشمن مانند ماجرای پیجرها، در لوازم خانگی خارجی، بمب جاسازی کند

اینفوگرافی/بدترین رفتار زنان از نظر مردان

بالاخره چند میلیون افغان در ایران حضور دارند؟

درخواست کامالا هریس از ایران

قیمت خانه در ۲۸ سال ۵۸۰ برابر شد

جزییات تازه از بسته حمایتی بورس

ایران از حمله رژیم صهیونیستی خبر داشت؟

دستگیری ۴ تروریست در سیستان و‌بلوچستان

پیشگویی خوفناک نوسترآداموس و باباونگا برای سال ۲۰۲۵

مریم جمشیدی، سرپرست روابط عمومی سازمان محیط‌زیست شد

یحیی پرسپولیس را در صدر نگه داشت

وعده تازه وزیر آموزش و پرورش به معلمان

وفاق پزشکیان، خودی گداز و غریبه نواز است

اولین واکنش رئیس‌جمهور به حمله اسرائیل

کارگردان «شب‌های روشن» با «شبگرد» به سینماها می‌آید

اطلاعیه مهم بانک مرکزی درباره پرداخت وام به مستاجران

خبر مهم فراجا درباره تروریست‌های حادثه تفتان

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳

بهمن نوری استاندار خراسان شمالی شد

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳

فیلم/تصاویر جدید از لحظه عملیات ضدصهیونیستی امروز تل‌آویو

فیلم/ ادعای رسانه وابسته به اسرائیل درباره چگونگی حمله این رژیم به ایران

عباس‌زاده: با راه‌اندازی پروژه ملی پتروشیمی صدف، کام ملت ایران شیرین می‌شود

سامانه موبایل بانک مبتنی بر وب (PWA) بانک رفاه کارگران به‌روزرسانی شد

هیولاسازی از مهاجران؛ تصویر نامناسب از واقعیت جامعه

شرکت «اتمسفر» بانک ملی ایران به بخش خصوصی واگذار شد

نجارزاده: باید در بانکداری نگاه‌های به‌روز و علمی را جایگزین نگاه سنتی کنیم

افشاگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از یک طرح بنزینی

تشریح برنامه‌های عملیاتی در هفته سرمد

محمود احمدی نژاد سکوت کرد، خبرگزاری اصولگرا عصبانی شد

سرمد در مسیر تحول دیجیتال

نشست دو روزه مدیران و رؤسای شعب بیمه سرمد در مشهد مقدس برگزار شد

عکس/ پیام احساسی ستاره سابق استقلال برای برادرش

قتل هولناک یک مادر زیر مشت و لگد پسرش

عکس/پنجمین شهید ارتشی در حمله اسرائیل به ایران

عکس/ له شدن پراید بر اثر برخورد اتوبوس

اینفوگرافی/ مهم‌ترین علائم کم کاری تیروئید

اسناد حمله اسرائیل چگونه به دست ایران رسید؟

مقایسه قیمت بنزین با بازار جهانی کارشناسی نیست

آشنایی با پنج سامانه پدافند موشکی ایرانی+ عکس

فواید ویتامین A را بشناسید

هر آنچه باید درباره بیماری هپاتیت بدانید

بزرگترین گربه‌سان ایران پس از ۶۵ سال به کشور برگشت؟

مقایسه رونالدو و مسی توسط هوش مصنوعی

تفاوت ایست قلبی و حمله قلبی+ جدول

عکس/ توقیف نیسانی که بارش وانت‌‌پیکان بود

رکورد جدید گولسیانی در پرسپولیس