اقتصاد ۲۴ - بیمه ایران مانند بسیاری از برندهای قدیمی به واسطه اصالتی که دارند همچنان برای خیلیها به خصوص در نسل قدیمیتر نشان معتبری به حساب میآیند. چند روز پیش این نشان قدیمی ۸۹ سالگی را تمام و وارد ۹۰ سالگی خود شد. اما این نشان هم مانند بسیاری از همقطاران خود در لابلای مدیریت ناکارامد دولتیها رو به افول رفت.
بیمه ایران، بهعنوان یکی از قدیمیترین و معتبرترین شرکتهای بیمه در کشور با ۸۹ سال قدمت، نقش بسزایی در توسعه صنعت بیمهای ایران داشت. با این حال، در سالهای اخیر سهم بازار این شرکت به شدت کاهش یافته است به گونهای که سهم ۵۰ و ۴۵ درصدی این شرکت از بازار حالا به حدود ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
جالب است بدانید که در سال ۱۴۰۰ سود خالص مجموع بیمه ایران ۶۲۲ میلیارد و ۴۸۶ میلیون تومان بود که برای مجموعهای با ابعاد و سرمایه شرکت بیمه ایران در مقایسه با عملکرد شرکتهای خصوصی صنعت بیمه، بسیار ناچیز محسوب میشود، علیرغم وعدههای داده شده، این مقدار نه تنها افزایش نیافت، بلکه در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۰ میلیارد و ۴۹ میلیون تومان کاهش یافته است.
کاهش ۳۰۰ درصدی سود خالص بزرگترین شرکت بیمهگر کشور نکته مهمی محسوب میشود که به سادگی نمیتوان از کنار آن گذشت. زیان انباشته شرکت بیمه ایران نیز از بیش از ۸۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۶۶۴ میلیارد تومان در ۱۴۰۱ رسیده است. در واقع زیان انباشته شرکت نه تنها کاهش نیافته بلکه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان رشد کرده است.
در همین زمینه و در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بیمه ایران، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد با بیان اینکه اصرار داشتیم قبل از ۱۵ آبان یعنی سالروز بیمه ایران یک مدیر مستقر در این نهاد داشته باشیم، اظهار کرد: ما اکنون در فصل جدیدی برای فعالیت بیمه ایران هستیم و تاکید دارم بیمه ایران برای ما مهم است و باید همکاران تمام توان خود را بگذارند. متاسفانه سهم بازاری و صورتهای مالی این شرکت در حد مطلوب نیست و البته شرایط اقتصادی و تحریمها بیمه ما را هم متاثر از خود کرده است. تحریمها شرایط خاصی برای شاخصهای اصلی اقتصاد کلان به وجود آورده و باعث شده که بیمه هم متاثر از آن شود. امیدوارم که دکتر جباری و همکاران و تجاربی که در بانک به دست آوردند بیمه ایران را به روزهای اوج برگرداند.
اما جالب است بدانید که طی یک سال گذشته این سومین مدیرعاملی است که بر مسند مدیریت بیمه ایران نشسته و این عدم ثبات را میتوان به عنوان مشتی نمونه خروار از فقدان مدیریت در این شرکت دانست.
از سوی دیگر آنچه به صورت غیر رسمی میدانیم این است که بسیاری از تصمیمگیریها در این مجموعه به صورت جزیرهای ناهماهنگ گرفته میشد و حتی گاه شرکتهای زیر مجموعه این شرکت از بیتصمیمی رنج میبردند.
بیشتر بخوانید: گزارش تکان دهنده سازمان حسابرسی از انحراف در عملکرد مالی بیمه مرکزی/ ماجرای پروژه خوابیده نهاد ناظر صنعت بیمه با مخارج انباشته چیست؟
به نظر میرسد حرکت کند در ساختار دولتی این شرکت سبب شده تا برای بدنه مدیریتی این شرکت مهم نباشد که سهم بازار این مجموعه کاسته شده و نیاز است تا با چابکسازی این مجموعه در رقابت با سایر شرکتهای بیمه همچنان از هویت و اصالت شرکت سهامی بیمه ایران پاسداری کرد.
هر چند باید اذعان داشت که طی دو دهه گذشته، تعداد شرکتهای بیمه خصوصی در ایران افزایش یافته است. این شرکتها با ارائه خدمات متنوع، قیمتهای رقابتی و تمرکز بر نیازهای خاص مشتریان، توانستهاند بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند.
رقابت شدید باعث شده تا شرکتهای جدید با انعطافپذیری بیشتر و نوآوری در ارائه خدمات، مشتریان را جذب کنند؛ بنابراین عدم نوآوری و استفاده از فناوریهای نوین و تحول دیجیتال و استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در صنعت بیمه اهمیت زیادی یافته است. عدم سرمایهگذاری کافی در زیرساختهای فناوری، استفاده محدود از بسترهای آنلاین برای ارائه خدمات و عدم ارائه محصولات بیمهای مبتنی بر دادههای تحلیلی هم منجر به کاهش جذابیت شرکت برای مشتریان مدرن شده است.
در نهایت باید گفت که بیمه ایران بهعنوان یک شرکت دولتی، با محدودیتهای بوروکراتیک و ساختاری مواجه است که انعطافپذیری و سرعت تصمیمگیری را کاهش میدهد. این موضوع میتواند در رقابت با شرکتهای خصوصی که ساختار سازمانی چابکتری دارند، مشکلساز شود.
اگرچه بیمه ایران برندی شناخته شده است، اما طی این سالها نتوانست تصویر خود را با نیازها و انتظارات نسل جوانتر و جامعه تطبیق دهد. عدم استفاده از استراتژیهای بازاریابی مدرن، حضور کمرنگ در فضای مجازی و عدم ارتباط مؤثر با مشتریان که همه نشان از ساختار فرسوده و قدیمی شرکت دارد سبب کاهش سهم بازار این مجموعه قدیمی شده است.
سازمانهای بزرگ و قدیمی گاهی با چالشهای کارایی عملیاتی مواجه میشوند. هزینههای سربار بالا، سیستمهای مدیریتی قدیمی و فرآیندهای ناکارآمد میتواند رقابتپذیری شرکت را کاهش دهد. همچنین ساختار دولتی این شرکت سبب عدم جذب نیروی متخصص جوان در حوزههای مختلف به خصوص مارکتینگ شده است.
به نظر میرسد این نشان قدیمی بیش از هرچیز نیازمند تغییر در فرآیندهایی باشد که دولتیها طی سالهای قبل بر آن حاکم کردهاند، فرآیندی که خبری از نوآوری و چابکی در آن نیست و تنها مناصب به واسطه رابطهها تغییر میکنند.
سرمایه های انسانی شرکت بیمه ایران ، شمشادزار نیست که بلند قدها را بچینند تا هم قد بقیه شوند.
مفهومی وجود دارد به نام جامعه شمشادی ، شرکت بیمه ایران چندین سال است به جامعهای شمشادی تبدیل شده ، وقتی قد شمشادی از باقی شمشادها بلندتر میشود ، باغبان آن شمشاد بلندتر را میچیند تا هم قد سایر شمشادها شود ، در بیمه ایران هم در مدت چندین سال ، برخورد با نیروهای کاردان و متخصص ، اینچنین بود و کسی اجازه بزرگ شدن پیدا نمی کرد، تا زمانی که در شرکت بیمه ایران مدل شمشادی است نمیتوانیم توقع داشته باشیم که تحول دیجیتال ، صدور و پرداخت الکترونیک رخ دهد و بیمه گری هوشمند شکل بگیرد.سرمایه های کاردان و متخصص بیمه ایران را در سال های اخیر به حاشیه رانده اند و مسئولیت ها به افراد ضعیف و ناکارآمد واگذار شده بطوریکه سهم بازار آن در مهر 1403 به 15 درصد کاهش یافته است.همه نگاه ها به دستان پرتوان دکتر جباری مدیر مقتدر و محبوب صنعت بیمه دوخته شده است که چگونه از سرمایه های با تجربه و به حاشیه رانده شده در راستای شکوفایی و اخذ اعتبار از دست رفته بیمه ایران ، استفاده کند.
2- عدم برنامه ریزی بلند مدت/ بخشی بدلیل شرایط کشور هست
3- عدم ایجاد طرح های جدید و پذیرش ریسک های جدید
4- نرخ شکنی و ارائه نرخهای غیر فنی و بسیار پایین از برخی شرکت های ضعیف موجب ورود ضرر و زبان به صنعت شده
5- نبود مدیریت کاربلد در رأس شرکت و همچنین مدیران شعب قوی و فنی و سالم ، عمدتا مدیران با رانت و ارتباط انتخاب میشوند .
6- تمرکز شرکت ها بر جذب پرتفوی بزرگ و صنایع و عدم ارائه طرح برای مردم و جمعیت 85 میلیونی که عمدتا فاقد هرگونه بیمه هستند ،
7-نبود شبکه فروش قوی در شرکت ها
8- طرح های موجود خصوصا در بیمه های عمر برای مردم تکرای شده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور جذابیتی برای مردم ندارد ،،
این موارد و ..... را میتوان از برخی از مشکلات صنعت بیمه کشور و بیمه ایران دانست ،،،
به عنوان یه خبرنگار خیلی تحقیق و اطلاعات دارم که ثابت میکنه بیمه ایران سروگردنی از همه بیمه ها بالاتره..
با تشکر و ضمن احترام به نظر دیگر دوستان، همه موارد بالا درست است. من خواهش اکید دارم که این متن و مقاله فوق و نظرات را حتما به اطلاع آقای جباری مدیرعامل جدید بیمه ایران برسونید و ایشون باید حتما بخونند.... بعد از ایشون هم جناب آقای دکتر همتی وزیر محترم اقتصاد مطالعه فرمایند. اگر برای مدیر شاخص تعیین کنید که آقای جباری شما تا پایان سال باید به این عدد برسونی شرکت را، اگر رسوندی میمونی وگرنه به سلامت،، اونوقت ببین چطور درست میشه... وقتی مدیری بابت رشد یا افت شاخص بازخواست نشه و فقط بر اساس روابط حاکمیتی اومد و اگر عالی هم باشد اینا رفتن این هم باید بره... خب چه انتظاری داری.
ولی اگر انتخاب ضوابط و شایستگی فرد باشه و 6 ماه براش امتحان اولیه برآورد راندمان در نظر بگیرند اون مدیر خودش ایده میزاید..... ولی حیف که همه اینا حرفه... حتی این مقاله هم حرفه..
در روزهای نه چندان دور در بیمه ایران را هم می بندند.... راحت.....
اخیرا بعنوان کارشناس ارزیاب خسارت وارد سیستم شده ام ،انصافا کمترین نظارتی وجود ندارد و یک سیستم نامدار نامارآمد با مدیران کهنسال و فاقد انگیزه و سواد کافی برای تغیرات ساختاری مخصوصا بی خبر از دنیای مجازی و بروزرسانی سیستم ها حیف است بیمه ای با این همه قدمت و سوابق این چنین به باد فراموشی سپرده شود.نیاز به نگاه نو با اندیشه های نو و همسویی و هماهنگی و الگو گرفتن از صنعت بیمه کشور های پیشرو در این عرصه است.