اقتصاد۲۴-به گفته فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، بنزین سوپر وارداتی با نرخ آزاد بینالمللی عرضه خواهد شد و جزییات بیشتر آن به زودی اعلام میشود. کاهی با بیان اینکه هنوز در مورد نرخ بنزین سوپر وارداتی تصمیمی اتخاذ نشده است، اظهار کرد: میزان نرخی که درباره این بنزین در رسانهها و فضای مجازی در حال نشر است، مورد تأیید نیست. اما قیمت بنزین سوپر آزاد با کدام قیمت محاسبه میشود؟ قیمت بنزین سوپر فوب خلیج فارس حدود ۱.۲ دلار است. بر همین اساس در صورت محاسبه با نرخ دلار آزاد (۶۶۹۰۰ تومان در شامگاه ۲۲ آبان ۱۴۰۳) قیمت هر لیتر بنزین سوپر حدود ۸۰ هزار تومان میشود. اما در صورت محاسبه با قیمت دلار مبادلهای (۵۱۴۵۱ تومان ساعت ۹ صبح ۲۲ آبان ۱۴۰۳) برای هر لیتر بنزین سوپر تقریبا ۶۱ هزار تومان باید پرداخت کرد. اگر قیمت هر لیتر بنزین سوپر با دلار آزاد محاسبه شود؛ نزدیک به ۸۰ هزار تومان میشود که در صورت محاسبه یک باک بنزین ۵۰ لیتری باید ۴ میلیون تومان و با در نظر گرفتن دلار مبادلهای ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان باید پرداخت کرد.
رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، درباره جزییات واردات بنزین سوپر میگوید: متقاضی بنزین سوپر مخصوصا با ورود خودروهای وارداتی در کشور وجود دارد و اکنون متقاضی این بنزین افزایش یافته است، بهطوری که به گفته دارندگان خودروهای وارداتی این خودروها تنها با بنزین سوپر کارکرد صحیح دارند.
وی افزود: علاوه بر نیاز خودروهای وارداتی به بنزین سوپر؛ ما افزایش مصرف بنزین را داریم و وقتی این اتفاق میافتد خط تولید پالایشگاهها در خدمت تولید بنزین معمولی یورو ۴ و ۵ قرار داده میشود و در نتیجه تولید بنزین سوپر به حالت سینوسی کاهش پیدا میکند.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور تصریح کرد: طبق مصوبه هیات وزیران در آییننامه اجرایی تبصره ۸ قانون بودجه به شرکتهایی که در حوزه واردات و صادرات فعال بوده و در زمینه نگهداشت و حمل تخصص دارند؛ اجازه داده میشود که بنزین سوپر را وارد و عرضه کنند.
به گفته وی؛ زیرساختهای کنونی برای بنزین یارانهای است که از طریق سامانه هوشمند سوخت انجام میشود و بر اساس مصوبه هیات وزیران احتمالا برای بنزین سوپر وارداتی نیاز به کارت هوشمند سوخت و سهمیه نخواهد بود و واردکنندگان میتوانند با نگهداشت و حمل و توزیع از طریق جایگاههای سوخت نسبت به عرضه اقدام کنند. در کنار آن بر اساس قوانین کمیتههای فنی، عملیاتی، بازرگانی و قیمتگذاری تشکیل میشود.
نواز ادامه داد: کیفیت این بنزین بر اساس استاندارد ملی ایران است و لزوما استانداردهای اروپایی یا کشورهای دیگر مطرح نیست.
بیشتر بخوانید:قیمت بنزین سوپر به زودی اعلام میشود
وی درباره قیمت بنزین سوپر وارداتی نیز گفت: قیمت بنزین در کشورهای حوزه خلیج فارس با کشورهای دیگر و اروپا متفاوت است، با لحاظ کردن شرایط تحریم و شرایط فعلی احتمالا قیمت به حوزه خلیج فارس نزدیک باشد.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور به ایلنا تاکید کرد: باید سیکل بنزین وارداتی انجام و به اجرا برسد تا فضای رقابتی در حوزه قیمت و کیفیت شکل بگیرد و ببینیم پالایشگاههای داخل کشور نیز وارد این چرخه میشوند یا خیر.
وی عنوان کرد: عرضه بنزین سوپر وارداتی در فاز اول تهران، بعد کلانشهرها و اگر تقاضا وجود داشته باشد در دیگر شهرها نیز توزیع میشود.
نواز گفت: در زمینه میزان واردات محدودیت وجود ندارد ولی باتوجه به رفتار مصرفکننده و میزان تقاضا در شرایط فعلی در بهترین حالت احتمالا حدود ۲میلیون لیتر و مصرف نیز در ایدهآلترین شکل ممکن شاید روزانه زیر یک میلیون لیتر باشد.
محمود خاقانی، کارشناس حوزه انرژی، در این خصوص به «اعتماد» گفت: افرادی که از بنزین سوپر استفاده میکنند کسانی هستند که دارای خودروهای چندین میلیارد تومانی هستند؛ پس قدرت خرید این مدل از بنزین را هم دارند. البته در حال حاضر دولت چهاردهم در حال گذراندن سال چهارم دولت سیزدهم است و اتفاقات اقتصادی که در این دولت شاهد آنیم نتیجه جراحی اقتصادی در دولت قبل است که جناب آقای میرکاظمی در سمت اولین رییس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم به اتفاق وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر نفت و وزیر نیروی دولت گذشته برنامهریزی کرده بودند.
خاقانی تصریح کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار داده شود این است که دولت دوازدهم برنامه ششم را اجرا کرد این در حالی است که دولت دوازدهم بر اجرای برنامه پنجم اصرار داشت تا این برنامه را به یک نتیجه برسانند البته در برنامه ششم توسعه پیشبینی شده بود که راندمان تولید برق از ۲۵ به ۶۰ درصد برسد یا تولید گاز و بنزین به اعدادی که در برنامه پیشبینی شده بود برسد، اما دولت دوازدهم با بحران تحریمی و خروج ترامپ مواجه شد.
او ادامه داد: البته برنامه ششم در دولت سیزدهم ششماه تمدید شد که در این مدت شش ماه دولت سیزدهم باید آن را نهایی میکرد که نه وزارت نفت دولت سیزدهم توانست این برنامه را اجرایی کند و نه وزارت نیرو و زمانی که با کمبود برق مواجه شدند به مازوتسوزی رو آوردند این در حالی است که دولت دوازدهم ایران صادرکننده بنزین بود، اما در دولت سیزدهم واردکننده شدیم.
خاقانی تصریح کرد: بنابراین دولت چهاردهم در شرایط سختی قرار گرفته است که هم برنامه ششم اجرا نشده و هم برنامه هفتم توسعه هم باید اجرا شود، اما آنطور که آقای پزشکیان اعلام کرده دولت پول گندم هم ندارد پس چطور میتواند بنزین را با این قیمت وارد کند؟
او خاطرنشان کرد: دارندگان خودروهایی هم که بنزین سوپر استفاده میکنند از استفاده بنزینهای معمولی رضایتی ندارند، چرا که این بنزینها به موتور خودروهایشان صدمه وارد کرده است.
خاقانی ادامه داد: کمبودها در حوزه برق و گاز و ... افزایش یافته و تولید گاز فشرده مایع (مشهور به سی ان جی) هم با مشکل روبهرو شده است این در حالی است که تاکسیها و وسائل حمل و نقل عمومی هم تا حدودی باید از آنها استفاده کنند.
او خاطرنشان کرد: اینکه بخش خصوصی قرار است اقدام به واردات بنزین کند هم جای سوال دارد چرا که بخش خصوصی بسیاری از کالاها از جمله گوشت، مرغ، تخم مرغ و مواد پتروشیمی و ... را صادر میکند و ارز آن هم به کشور برنمیگردد و بنزینی هم که دولت وارد میکند بخشهای مختلف و به خصوص مافیاها آن را قاچاق میکنند و بنابراین دولت هم ممکن است از بخش خصوصی بخواهد به جای ارز حاصل از صادرات این کالاها، بنزین سوپر وارد کنند.
بیشتر بخوانید:سناریوهای مختلف بنزینی پیش روی دولت پزشکیان
خاقانی تصریح کرد: در کنار این موضوع در بودجه ۱۴۰۴ به نیروهای مسلح و به برخی از اشخاص حقوقی و حقیقی شبیه بودجه ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ اعلام کردهاند که نفت را به کشورهای دیگر بفروشند و اگر قادر نیستند دلاری با آن وارد کنند، لااقل فرآوردههای نفتی وارد کنند چرا که فرآوردههای نفتی هم معادل ارزی دارد، اما مشکل دولت چهاردهم با این مسائل حل شدنی نیست.
او خاطرنشان کرد: البته پیش از این، پیشنهاداتی در خصوص ایجاد یک خزانهداری انرژی مطرح شده بود و بعد از آن درخواست کردیم که به جای یارانه سوخت و انواع یارانههای دیگر به مردم اعتبارات انرژی بدهند به این معنا که شرکت ملی نفت ایران بتواند به مردم اعتبار بنزین بدهد چیزی شبیه به اسکناس. منتهی باید یک وزارت انرژی باشد تا پالایشگاهها بیشتر از ظرفیتشان این اعتبارات را تولید نکنند.
خاقانی با اشاره به بحران برق در کشور افزود: برای بحران به وجود آمده در این حوزه چه کسی را باید مقصر دانست به اعتقاد بنده آقای علیآبادی زیرا زمانی که ایشان وزیر صمت بود نمیدانست با کمبود در حوزه برق، بنزین و ... روبهرو میشویم پس چرا خودروهای دوگانهسوز برقی و بنزینی را وارد کرد؟ ضمن آنکه خدمات پس از فروش این مدل خودروها هم مطرح است که با مشکلات قطعات یدکی و برق و ... هم مواجه هستند. حال که ایشان به توانیر رفته است خواستار افزایش نرخ برق است. این کارشناس حوزه انرژی گفت: در اسفند ماه ۱۳۹۹ دولت دوازدهم آماده امضای برجام بود، اما اجازه این امضاء را ندادند و باید پرسید که چرا دولت سیزدهم اجازه امضای برجام را پیدا نکرد؟
او تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مقصران این اتفاق دیگر در کشور نیستند و یک زمانی مقام تصمیمساز و تصمیمگیر بودند و تا زمانی که این مسائل تابو شده است و نمیتوان در مورد آنها بحث کرد نمیتوانیم برای مشکلاتمان راهحل پیدا کنیم. خاقانی گفت: مقصر ناترازی گاز و برق این روزها نمایندگان مجلس هفتم هستند که اجازه ندادند تا برنامه چهارم توسعه اجرا شود و جلوی آن را گرفتند و نگذاشتند قیمت حاملهای انرژی با یک درصدی افزایش پیدا کند.
او با بیان اینکه رییسجمهور هم باید پاسخگوی ناترازیها باشد، افزود: آقای پزشکیان خودشان در مجلس نهم، دهم و یازدهم بودهاند و در مجلس دوازدهم هم رییسجمهور شدهاند، سوال این است که مگر بودجههای سالهای مختلف را در مجلس ندیدهاند و در تصویب آنها شریک نبودهاند؟ پس چرا زمانی که ایشان معاون مجلس دهم بود و در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان به مافیا اشاره کرد و گفت این افراد نمیگذارند تا دولت کارش را انجام دهد امروز نمیگوید دولت پنهان کیست؟ خاقانی افزود: تا زمانی که مدیران حرفهای و غیر سیاسی بر سر کار نیایند صنعت انرژی جان نمیگیرد پس ما در وهله اول در کشور باید از افراد غیرسیاسی بهره ببریم و پس از آن دیپلماسی انرژی آقای پزشکیان باید بر این اساس باشد که صنعت انرژی را غیرسیاسی کنند و نباید بگذارند تحریمها به این صنعت صدمهای وارد کند.