اقتصاد۲۴- کیانوش عیاری، با بیش از چهار دهه فعالیت در سینمای ایران، بهعنوان یکی از ستونهای اصلی سینمای اجتماعی شناخته میشود. او با پشت سر گذاشتن چالشهای متعدد، از جمله موانع اکران، نقدهای گوناگون، و مشکلات شخصی، همچنان به خلق آثار ارزشمند ادامه میدهد. داستان زندگی و آثار او، نشاندهنده تعهد و عشقیست که به هنر و مردم دارد. این ویژگیها، کیانوش عیاری را به یکی از چهرههای ماندگار و دوستداشتنی در تاریخ سینمای ایران تبدیل کرده است.
کیانوش عیاری، یکی از برجستهترین فیلمسازان سینمای ایران، در سال ۱۳۳۰ در شهر اهواز متولد شد. او با آثار برجسته و بینظیر خود توانسته به یکی از چهرههای ماندگار سینمای ایران تبدیل شود. نگاه متفاوت و دغدغههای انسانی او باعث شده تا فیلمهایش هم در میان مخاطبان و هم منتقدان به شدت مورد توجه قرار گیرند. عیاری با تأکید بر مضامین اجتماعی و انسانی و با سبک خاص خود، توانسته جایگاه ویژهای در تاریخ سینمای ایران به دست آورد.
عیاری از جوانی وارد دنیای سینما شد و کار خود را با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند آغاز کرد. او با روایتهایی ساده، اما پرمعنا و با استفاده از سبک روایی منحصربهفردش توانست استعداد خود را به نمایش بگذارد. نخستین فیلم بلند او، «تنوره دیو» (۱۳۶۴)، یکی از آثار شاخص اوست که قدرت داستانگویی و نگاه متفاوت او به مسائل انسانی را نشان داد. این فیلم توجه بسیاری از منتقدان را جلب کرد و سرآغازی بود برای مسیر حرفهای درخشان او.
کیانوش عیاری در طول دوران فعالیتش فیلمهای متعددی ساخته که هر کدام به موضوعات اجتماعی و انسانی پرداختهاند. «بودن یا نبودن» (۱۳۷۷) یکی از شناختهشدهترین فیلمهای اوست که با موضوع حساس و کمتر پرداختهشده پیوند اعضا، توانست تأثیری عمیق در ذهن مخاطبان بگذارد. این فیلم علاوه بر موفقیت در داخل کشور، در جشنوارههای بینالمللی نیز مورد استقبال قرار گرفت.
یکی دیگر از آثار مهم او، «خانه پدری» (۱۳۸۹)، فیلمی ماندگار و حساس است که به موضوع خشونت خانوادگی و نقش سنتهای قدیمی در جامعه ایران میپردازد. این فیلم با واکنشهای متفاوتی مواجه شد و با موانع زیادی برای اکران روبهرو شد، اما در نهایت توانست جایگاه خود را بهعنوان یکی از مهمترین آثار سینمای ایران تثبیت کند. «خانه پدری» تصویری واقعی از نقش سنتهای جامعه در زندگی فردی ارائه میدهد و مخاطب را به تأملی عمیق در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی وادار میکند.
عیاری همچنین در حوزه تلویزیون موفقیتهایی به دست آورده است. سریال «هزاران چشم» (۱۳۸۱) یکی از آثار محبوب اوست که با رویکردی متفاوت و ساختاری نوآورانه ساخته شد. این سریال به دلیل داستانهای متنوع و شخصیتهای جذاب توانست نسل جدیدی از مخاطبان را به آثار او جذب کند.
بیشتر بخوانید: آناهیتا همتی کیست؟/ از سریال «خانه به دوش» تا «روزگار جوانی»
فیلم «شاخ گاو» (۱۳۷۴) نیز یکی از آثار برجسته و تحسینشده اوست که با نگاهی انسانی و ساده به زندگی کودکان پرداخته است. این فیلم نشاندهنده مهارت عیاری در روایت داستانهایی است که با وجود سادگی، بهشدت تأثیرگذار و آموزنده هستند.
یکی از آثار دیگر او، «روزگار قریب» (۱۳۸۶)، سریالی تاریخی درباره زندگی دکتر محمد قریب، از پزشکان برجسته ایرانی، است. این سریال با ساختاری دقیق و محتوای غنی تاریخی، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و جایگاه ویژهای در کارنامه هنری عیاری پیدا کند.
کیانوش عیاری یکی از فیلمسازانی است که سینما را فراتر از یک ابزار سرگرمی میبیند. او از سینما بهعنوان وسیلهای برای طرح مسائل اجتماعی و ایجاد آگاهی استفاده میکند. آثار او اغلب واقعگرایانه و بدون هرگونه اغراق هستند و به همین دلیل تأثیر عمیقی بر مخاطبان میگذارند.
یکی از ویژگیهای مهم آثار عیاری، انتخاب بازیگرانیست که گاهی تازهکار و ناشناختهاند، اما در کنار بازیگران حرفهای، ترکیبی از اصالت و تازگی را به فیلمهای او میبخشند. او همچنین با دوری از کلیشههای رایج، تلاش میکند داستانهایی تازه و متفاوت ارائه دهد.
در آثار عیاری، توجه ویژهای به جزئیات دیده میشود. او با دقت در طراحی صحنه، نورپردازی و انتخاب لوکیشنها، فضایی واقعی و باورپذیر برای روایت داستانهایش خلق میکند. عیاری همچنین از دیالوگهای ساده، اما تأثیرگذار استفاده میکند که به فیلمهایش حالتی شاعرانه و در عین حال واقعگرایانه میبخشد.
کیانوش عیاری در زندگی شخصیاش فردی کمحاشیه و آرام شناخته میشود. او سالها پیش ازدواج کرده و دارای فرزند است. عیاری همواره تلاش کرده تا زندگی خصوصیاش را از دید رسانهها دور نگه دارد و بیشتر بر فعالیتهای هنری و حرفهایاش تمرکز کند. خانوادهاش نقش مهمی در پشتیبانی از او ایفا کردهاند و همواره حامی او در مسیر پرچالش حرفهایاش بودهاند.
در سالهای اخیر، خبر بیماری کیانوش عیاری در رسانهها منتشر شد و موجی از نگرانی و همدردی در میان مخاطبان و همکارانش برانگیخت. این مشکلات جسمانی باعث شده که او تا اندازهای فعالیتهای خود را کاهش دهد، اما همچنان با ارادهای قوی به خلق آثار جدید ادامه میدهد. عیاری نشان داده که خلاقیت و انگیزه هنریاش فراتر از محدودیتهای جسمانی است و همچنان برای طرح دغدغههای انسانی و اجتماعی خود تلاش میکند.
دبیر کانون کارگردانان سینمای ایران درباره آخرین وضعیت کیانوش عیاری که طی ۳ روز گذشته در بیمارستان بستری شده توضیحاتی داد. دانش اقباشاوی گفت: «از سه روز قبل از طریق نزدیکان آقای عیاری مطلع شدیم که این کارگردان سرشناس در ادامه روند بهبود بیماریشان، دچار کسالت شده و به بیمارستان منتقل شدهاند و پس از سی تی اسکن، عمل کوچکی داشتند که خوشبختانه عمل موفقیت آمیز بود. دو روز پس از عمل، در بخش مراقبتهای ویژه بستری و اکنون به بخش عمومی منتقل شدند. امیدواریم ظرف دو روز آینده از بیمارستان مرخص شوند.»
وی افزود: «از همان لحظه اول کانون کارگردانان سینمای ایران، خانه سینما و سازمان سینمایی، لحظه به لحظه پیگیر بودند و قرار شد به درخواست نزدیکان این خبر رسانهای نشود. خوشبختانه حالشان رو به بهبود است و اکنون که وضعیتشان بهتر است، این خبر رسانهای میشود.»
آثار کیانوش عیاری نهتنها در حوزه سینما، بلکه از نظر اجتماعی نیز تأثیرات زیادی داشتهاند. او با پرداختن به موضوعاتی مانند خانواده، خشونت، سنتهای اجتماعی و زندگی روزمره، توانسته تصویری واقعی و بیپرده از جامعه ایرانی ارائه دهد. فیلمهای او به دلیل پرداخت دقیق و انسانی به مسائل اجتماعی، مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفته و جوایز متعددی را در جشنوارههای داخلی و خارجی کسب کردهاند.
عیاری الهامبخش بسیاری از فیلمسازان جوان بوده و نگاه خاص او به سینما، مسیری تازه را در فیلمسازی ایران گشوده است. او با جسارت در پرداختن به موضوعات حساس و روایتهایی متفاوت، توانسته سینمای ایران را غنیتر کند و مخاطبان را به تفکر وادارد.