عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با اقتصاد۲۴ پاسخ داد؛
راه فروش محصولات ایرانی در بازارهای جهانی چیست؟/ ضرورت ایجاد کنسرسیوم منطقهای
شرفی گفت: اگر ما بتوانیم در بخش تولیدات صنعتی خود از سه مقوله، تنوع، حجم بالا و استاندارهای قابل قبول کمک بگیریم، قطعاً محصولات تولیدی در کشور ما، مشتریان گوناگون و پایداری خواهند یافت.
اقتصاد24- در حال حاضر پایین بودن تنوع و حجم فروش محصولات ایرانی در بازارهای جهانی به تهدیدی برای اقتصاد کشور در دوران تحریم بدل شده است.
سه عامل اساسی در توسعه اقتصادی از طریق صادرات محصول، نقش کلیدی بازی میکنند که رعایت این سه نکته میتواند سدی در برابر تحریمها باشد. تنوع، حجم و کیفیت سه عاملی هستند که در شرایط کنونی، صنعت کشورمان به شدت به آن نیازمند است. اما یک راه ساده دستیابی به این سه عامل، تشکیل کنسرسیوم در منطقه با کشورهای همسایه است.
غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره به اقتصاد۲۴ گفت: رمز موفقیت اقتصادهای پیشرفته دنیا، سنجش نیاز مشتری و بازارسازی برای محصولات کشورشان است. این بدین معناست که ما نباید منتظر بمانیم تا مشتریان به سمت محصولات کشورمان بیایند، بلکه باید ما برای مشتریانمان نیازسازی و برای آن محصولی که تولید میکنیم، بازار بسازیم.
وی در این خصوص افزود: برای مثال در حال حاضر صنایع پاییندست نفت، همچون گذشته در حال تولید محصولات سنتی و پررقیب است. این در حالی است که صنایع پیشرفته پتروشیمی در دنیا همواره به دنبال نیازسازی برای مشتریانشان هستند، یعنی خلاقیت و تکنولوژی سبب شده تا مشتریان این شرکتها همواره خود را محتاج محصولات پتروشیمی بدانند.
راه فروش محصولات ایرانی در بازارهای جهانی
این نماینده مجلس با تاکید بر راهکارهای سهگانه صنعت برای درمان اقتصاد گفت: اگر ما بتوانیم در بخش تولیدات صنعتی خود از سه مقوله، تنوع، حجم بالا و استانداردهای قابل قبول کمک بگیریم، قطعاً محصولات تولیدی در کشور ما، مشتریان گوناگون و پایداری خواهند یافت. در این صورت است که برند محصولات ایرانی در دنیا از جایگاه ویژهای برخوردار خواهد شد چون حجم بالا در تولید سبب پایین آمدن بهای تمام شده محصولات و کیفیت و استاندارد قابل قبول شده، میتواند مشتری را وابسته به ما کند.
وی تاکید کرد که اگر کیفیت و حجم محصول ایرانی از سطح بالایی برخوردار باشد و مشتری خارجی را به خود وابسته کند، تحریمها اثر بسیار کمتری در فروش محصولاتمان خواهد داشت.
به اعتقاد شرفی، اگر ما بتوانیم با کشورهای منطقه به صورت کنسرسیومی وارد تولید محصولی خاص شویم که یک قاره را بینیاز کند، هم از تحریمها عبور خواهیم کرد و هم محصولی با تکنولوژی به روز و با برند ایرانی در دنیا عرضه میشود که البته در این رابطه مناطق آزاد بسیار میتوانند موثر واقع شوند.