تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۴

سبقت سایپا از ایران خودرو در جاده مخصوص

اطلاعات کدال دو خودرؤساز بزرگ کشور از روند افزایشی تولید و عرضه تارا و شاهین طی پنج سال خبر می‌دهد.

سبقت سایپا از ایران خودرو

اقتصاد۲۴- سایپا از ایران خودرو در تولید محصول پساتحریمی سبقت گرفت. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال، سایپایی‌ها در بازه پنج ساله یعنی از ۹۹ تا پایان بهمن ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۱۵۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع شاهین را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این در حالیست که ایران خودرویی‌ها در همن بازه زمانی تولید حول و حوش ۱۵۰ هزار دستگاه انواع تارا را در خطوط تولید خود نهایی کردند؛ بنابراین شاهد هستیم که نارنجی‌های جاده مخصوص توانستند در مدت پنج سال نزدیک به دو هزار و ۸۰۰ دستگاه بیشتر از ایران خودرویی‌ها، از محصولی که بعد از بازگشت تحریم‌ها به سبد محصولاتی خود اضافه کردند، تولید کنند.

سایپایی‌ها در بازه زمانی مورد بررسی، حدود ۱۴۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه شاهین فروختند؛ اما ایران خودرویی‌ها طی پنج سال ۱۴۷ هزار و ۱۵۰ دستگاه تارا به بازار عرضه کردند تا سایپا در تیراژ فروش هم دست بالا را داشته باشد.

دو خودرؤساز بزرگ کشور بعد از بازگشت تحریم‌ها در سال ۹۷ مجبور شدند با شرکای بین‌المللی خود خداحافظی کرده و سبد محصولاتی خود را خالی از محصولات مونتاژی دیدند.

سبقت سایپا از ایران خودرو

مدیران وزارت صمت به دو مدیران وقت دو خودروسازی بزرگ کشور فرمان دادند تا به منظور مقابله با تحریم‌ها و پُر کردن خلأ خودرو‌های مونتاژی در سبد محصولاتی خود نسبت به طراحی و تولید محصولات جدید اقدام کنند.


بیشتر بخوانید:قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۴ + جدول


سایپایی‌ها برای این منظور به تولید شاهین شتاب بیشتری دادند و ایران خودرویی‌ها هم سراغ طراحی محصولی روی پلتفرم پژو ۳۰۱ رفتند که در دوره پس از امضای توافق نامه برجام قرار بود در خطوط تولید این خودروسازی تولید شود. خروجی تلاش‌های مدیران آبی‌های جاده مخصوص محصولی به نام تارا شد.

شاهین و تارا از سال ۹۹ وارد سبد محصولاتی ایران خودرو و سایپا شدند.

دو خودرؤساز بزرگ کشور در بازه پنج ساله یعنی از سال ۹۹ تا پایان بهمن ۱۴۰۳ به تدریج تولید این دو خودرو را افزایش دادند.

در حالی که تولید تارا از ۹۹ تا پایان دومین ماه از زمستان ۱۴۰۳ روند افرایشی داشته است؛ اما این اتفاق برای شاهین به نیفتاده است.

ایران خودرو سال ۹۹ را با تولید حدود ۱۵۰ دستگاه تارا به پایان رساند. این خودروسازی در بازه ۱۱ ماهه سال گذشته تیراژ تولید تارا را به بیش از ۶۴ هزار و ۲۵۰ دستگاه رساند.

حال سراغ روند شاهین برویم. نارنجی‌های جاده مخصوص در سال ۹۹ تیراژی حدود هزار و ۷۰۰ دستگاهی را در تولید شاهین ثبت کردند. خودرؤساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص در بازه فروردین تا بهمن ۱۴۰۳ تیراژ تولید حول و حوش ۴۴ هزار و ۹۰۰ دستگاهی را برای شاهین نهایی کرد. سایپایی‌ها در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه شاهین تولید کرده بودند. بعید است این خودروسازی بتواند در بازه یک ماهه اسفند ۱۴۰۳ بیش از ۶ هزار دستگاه شاهین تولید کرده باشد؛ بنابراین شاهد هستیم که تیراژ تولید شاهین در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال ۱۴۰۲ با افت همراه شده است.

سبقت سایپا از ایران خودرو

دلیل افت شاهین را باید در تغییر ایجاده شده در سبد محصولاتی این خانواده خودرویی جست‌و‌جو کرد. سایپایی‌ها تولید شاهین پلاس را از اواخر سال ۱۴۰۲ در دستورکار قرار دادند و همین مسأله روند تولید شاهین را تا حدی کُند کرد.

باید منتظر ماند و دید ایران خودرو و سایپا چه برنامه‌ای برای تارا و شاهین در سال ۱۴۰۴ تدارک می‌بینند؟ آیا ایران خودرو می‌تواند عقب ماندگی خود را جبران کند یا اینکه همچنان سایپا دست بالا را در تولید اولین محصول پساتحریمی خواهد داشت.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حمله اسرائیل به ایران و جنگی فراتر از انتظار / تحلیل اجتماعی و آماری از جنگ ۱۲ روزه

قیمت ارز اربعین چند؟

وضعیت عجیب مراکز تعویض پلاک

هزینه‌های یک خانواده ایرانی فقط برای زنده ماندن چقدر است؟

افت ارزش دلار با مهر ترامپ

تشدید بحران برق با تحمیل سیاست کاهش فشار آب

اقتصاد با ظرفیت تولید زیر ۵۰ درصد از انتفاع ساقط می‌شود

لج‌بازی به جای همبستگی؛ از پای ثابت شدن جواد لاریجانی در صداوسیما تا بازگشت کاظم صدیقی و تداوم فیلترینگ!

نامه سرمربی استقلال علیه انتقال جنجالی

تهران زنده بمان/ آیا با وجود اشعه فرابنفش و قطعی آب و برق امکان ادامه حیات در تهران ممکن است؟

فیلم/ چگونه گیلان دچار بحران و تنش آبی شد؟

کنایه تند زیدآبادی به دولت و ناترازی های اخیر

آیا ماجرای آب نایلونی دروغ است؟

عکس/ شاخص آلودگی هوای تهران امروز ۱ مرداد ماه

انتقاد جمهوری اسلامی به مخالفان اخراج مهاجران افغانی از ایران

واریزی ۳۰۰ هزار تومانی دولت برای دهک‌های ۴ تا ۹

بیانیه وزارت خارجه درباره وضعیت انسانی در غزه

یارانه کدام دهک‌ها حذف می‌شود؟

ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو + جدول

عکس/ طعنه صادق زیباکلام به شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی

فیش حقوقی بازنشستگان صادر شد

بهای جدید نفت در بازار‌های جهانی

کشاورزی سنتی متهم ردیف اول بحران آب در ایران!

واکاوی تبعات اجتماعی تشدید بحران آب در ایران

ترافیک فوق سنگین در جاده کندوان

احتیاط سهامداران خرد در بازار سرمایه تا کجا ادامه دارد؟

موانع پیش روی رشد بورس در بازار

قدرت‌نمایی عرضه کنندگان در بورس تهران

پیش بینی بورس امروز اول مرداد ۱۴۰۴

ورشکستگی آبی؛ محصول ۶ دهه حکمرانی جزیره‌ای در ایران/ سیاست‌گذاری آبی در محاق

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ استایل محمدرضا پهلوی در حال شکار خرگوش ۶۶ سال پیش در یک شکارگاه

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

عکس/ دیدار صمیمانه سردار سلیمانی ۱۴ سال پیش با نوه امام خمینی

عکس/ ژست عجیب پرویز ثابتی چهره بی رحم ساواک ۵۴ سال پیش در یک دورهمی

عکس/ چهره خاص و متفاوت کیان ایرانی سریال مختار ۸۴ سال پیش در خردسالی

عکس/ سردار باقری در دیدار با ابراهیم رئیسی در دفتر آستان قدس

پیش بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۴/ هیجان خرید در بازار طلا

عکس/ چهره جالب و دیده نشده از حشمت فردوس ۵۴ سال پیش در کنار دکتر شریعتی

افزایش تقاضا و نوسانات قیمت پمپ‌های آب خانگی در سایه بحران کم‌آبی/ گران ترین و ارزان ترین پمپ آب چند تومان است؟

عکس/ چهره دیده نشده سائب و عبدالرحمن بن شریح ۲۴ سال پیش در پشت صحنه سریال مختار