تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اعلام کرد؛

جزئیات بدهی ۲۲ هزار میلیاردی و زیان ۳۰ هزار میلیاردی خودروسازان

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: مجموع مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
زیان خودروسازان
اقتصاد۲۴- «محمدرضا نجفی منش» در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: مجموع شاغلان زنجیره قطعه‌سازی حدود ۵۵۰ هزار نفر هستند که ۲۸۰ هزار نفر از آنها در سه موج بیکاری، تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: بخشی از نیروهای تعلیق‌شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات پایان سال ۹۷، به طور موقت به کار بازگشتند که متاسفانه از ابتدای امسال دوباره به مرور شاهد تعلیق مجدد آن‌ها بوده‌ایم.

وی ادامه داد: از حدود ۱۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های ۱، ۲ و ۳ تقریبا ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند. اصلاح قیمت‌های فروش قطعات علیرغم افزایش‌های چندباره قیمت‌های مواد اولیه و نهادهای تولید به موقع انجام نمی‌شود؛ بنابراین در سال ۹۸ قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی روبرو هستند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: کسری نقدینگی قطعه‌سازان ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید به منظور تحقق برنامه سال ۹۸ اعلامی وزارت صنعت، معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است که محلی برای تامین آن مشخص نیست.

نجفی منش ادامه داد: کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان بالغ شده که مطالبات معوق به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. هنوز بسیاری از تعدیل قیمت‌های قطعات سال ۹۸ محاسبه نشده و در حساب‌های فیمابین عمل نشده است.

وی با بیان اینکه ارزش روز دارایی‌های قطعه‌سازان کشور در رده‎های ۱ و ۲ و ۳ بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است، اضافه کرد: ارزش روز دارایی‌های خودروسازان کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. جمع دارایی‌های صنعت خودرو نیز حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان می شود.

به گفته نجفی منش کل اشتغال مستقیم صنعت خودرو حدود ۷۰۰ هزار نفر شامل ۵۵۰ هزار نفر اشتغال قطعه‌سازان و ۱۵۰ هزار نفر اشتغال خودروسازان می‌شود.

وی بیان کرد:‌ تعداد ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از مجموع دارایی قطعه‌سازان، خودروسازان و مردم راکد و بلوکه مانده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است با ادامه روند فعلی، برنامه تولید سال ۹۸ محقق نشده و تعهدات تحویل خودرو به مردم، بیشتر معوق می‌شود.

نجفی منش ادامه داد: تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های قطعه‌سازی دچار بحران ورشکستگی، پیگرد قانونی، بدهی‌های زیاد و زندان و محکومیت و ... می‌شوند و عملکرد جمع زیادی از کارآفرینان کشور عملا متوقف می‌شود. در این شرایط به جای توسعه، بیشتر شاهد اضمحلال واحدها خواهیم بود.

وی همچنین اعلام کرد: متاسفانه امروز خودروسازان جمعا ۳۰ هزار میلیارد تومان و قطعه‌سازان حدود ۱۵ میلیارد تومان زیان انباشته دارند. سرمایه‌گذاری لازم برای اشتغال جدید صنعتی برای ۲۸۰ هزار کارگر بیکار فعلی زنجیره تامین خودرو با احتساب بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هر شغل، معادل ۱۵۰ هزار ملیارد تومان خواهد بود. در صورت ادامه این روندحجم سرمایه مورد نیاز هر روز بیشتر خواهد شد.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در پایان گفت: در صورت بیکاری ۵۵۰ هزار نفر کارکنان قطعه‌سازان تا زمان ایجاد شغل جدید سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری باید به آن‌ها پرداخت شود و علاوه بر این، حدود چهار هزار میلیارد تومان هم از درآمد سازمان تامین اجتماعی بابت عدم وصول بیمه حقوق کارکنان کسر می‌شد و جمعا تراز سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴ هزار میلیارد تومان منفی خواهد شد. همچنین حدود هزار میلیارد تومان مالیات از حقوق از کف خزانه دولت میرود و مالیات بر ارزش افزوده و درآمد هم به دلیل تعطیلی کارخانجات وصول نخواهد شد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

غبار فراموشی بر زادگاه فردوسی

قیمت قند و شکر امروز + جدول

عکس/ ترکیب استقلال مقابل شمس آذر

قیمت خودرو‌های جک و لیفان کرمان موتور امروز

هشدار هواشناسی؛ آغاز بارش برف و باران شدید در این استان‌ها

عکس/ بازگشت اهالی غزه روی جلد نیویورک تایمز

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تیپ جدید نجمه جودکی در اینستاگرام حسابی سرو صدا کرد

عکس/ دلبری متین ستوده با کلاه عجیبش در ۳۹ سالگی

خداحافظی مسلم مسیگر از تیم ملی فوتبال ساحلی ایران

آیا اتفاق سال ۹۹ برای بورس تکرار می‌شود؟

تعیین زمان واریز یارانه دی ماه بانک سپه و بانک تجارت

عکس/ ژست خاص فرزان دلجو، شاهرخی و شهرام شب پره در خیابان کریم خان

معامله ۹۵ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا

قیمت طلا پس از مراسم تحلیف ترامپ چند می‌شود؟

رشد ۷۷ درصدی سود خالص ۹ ماهه بیمه سرمد

فیلم/ تصویر هراس انگیز غزه پیش روی فلسطینی‌ها

گزارش بورس امروز دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳

عکس/ حضور محسنی اژه‌ای و عراقچی در تشییع قضات مقیسه و رازینی

بانک صادرات ایران دومین شرکت برتر ایران شد

اعضای جدید هیأت‌مدیره بانک دی انتخاب شدند

فیلم/ سانحه هوایی برای بازیکنان تیم فوتبال سیرجان

حضور فعال بانک رفاه کارگران در نمایشگاه اهواز پترواکس

عکس/ تغییر شوکه کننده محمود شهریاری همه را متعجب کرد

چکاد بانک ملی ایران، خدمتی نوین در مدیریت دیجیتال چک‌ها

بازی ذوب‌آهن و پرسپولیس بدون تماشاگر خانم!

فیلم/ فروش نفت ایران کمتر از فروش اسباب بازی دیگر کشور‌ها

اتصال صنعت و دانش‌بنیان‌ها در ایران پتروکم

معرفی خودرو میتسوبیشی اوتلندر کراس‌اوور ۲۰۲۵

بازدید مدیر عامل بیمه نوین از شعبه مشهد

عکس/ دعوای خنده دار ایلان ماسک و ترودو در تویتر

فیلم/ رقص مشهور ترامپ این بار پیش از مراسم تحلیف

جهش سودآوری ۱۵۳ درصدی بیمه ملت در ۹ ماه

عکس/ غوغای رابعه اسکویی با تیپ و چهره جدیدش

عکس/ تیپ متفاوت ناصر ملک مطیعی با دو فرزندش دهه ۳۰

جزئیات تازه درباره کنسرت پرستو احمدی در کاروانسرا

حال بد مسجد وکیل شیراز

زمان تحلیف ترامپ به وقت ایران مشخص شد

عکس/ نماینده پایداری، نماینده کارگران را پرستو خطاب کرد

چرا یارانه دی ماه بانک سپه واریز نشده است؟

شش رمز ارز جدید به نوبیتکس اضافه شد

جنجال دوباره پخش سریال گاندو از امشب در شبکه افق

عکس/ استایل لاکچری بهاره رهنما با عینک خاص اش

عکس/ رونمایی مهسا ایرانیان از لباس نامزدی عجیبش

رکوردشکنی قیمت بیت‌ کوین پیش از تحلیف ترامپ

امیر تتلو تیتر یک گاردین شد+ عکس

اعلام زمان دیدار تراکتور و مس رفسنجان

رشد ۲۰ هزار درصدی ارز ملانیا در ۲۴ ساعت

نحوه ثبت نام در سامانه املاک و اسکان برای دریافت دسته چک