در این خبر آمده که ابتدا از میان ۷۰ فیلم اکران شده که شرایط لازم برای شرکت در مراسم اسکار را داشتند، فهرستی متشکل از ۱۰ فیلم انتخاب شده و این فهرست در نهایت به سه فیلم قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی) و متری شیش و نیم (سعید روستایی) تقلیل یافته است.
سپس هیأت ایرانی شامل هنرمندان پیشنهادی خانه سینما: فرشته طائرپور (تهیهکننده)، فاطمه معتمدآریا (بازیگر)، ابوالحسن داودی (کارگردان)، تورج منصوری (فیلمبردار)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، امیر اثباتی (طراح صحنه)، مرتضی رزاق کریمی (تهیهکننده) و مهرزاد دانش (منتقد) به همراه رائد فریدزاده (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی و عضو حقوقی) فیلم مستند «در جستجوی فریده» را به عنوان گزینه نهایی ایران به اسکار معرفی کردهاند.
این انتخاب در حالی صورت میگیرد که انتقادهای بسیاری در فضای مجازی به آن صورت گرفته است، از جمله اینکه با توجه به فرصت باقیمانده ۴۰ روزه، چرا در انتخاب و معرفی نماینده ایران به اسکار تعجیل صورت گرفته است؟ معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی، دلایلی همچون تغییر شیوه معرفی فیلم به اسکار و فرآیند زمانبر ارسال اثر به آمریکا را ـ با توجه به محروم بودن ایران از خدمات پستی ـ بر شمرده است.
اما ایراد دیگری که به این انتخاب وارد میکنند، حذف فیلمهایی همچون «شبی که ماه کامل شد» و «متری شیش و نیم» است که شاید در عرصه بینالملل موفقیت بیشتری نسبت به یک مستند کسب میکردند. مستندی که در ایران هم به دلیل اکران در گروه هنر و تجربه، به خوبی دیده نشده است و سعی دارد با اکران اینترنتی، این نقیصه را جبران کند.
* واکنش سازندگان «در جستجوی فریده» به انتخاب برای اسکار
آزاده موسوی و کورش عطایی در این باره نوشتند: قرار گرفتن فیلم «در جستجوی فریده» در کنار آثار شاخص و ارزشمند سال گذشته سینمای ایران برای معرفی به اسکار برای ما مایه افتخار و خوشحالی بسیار بود و اینکه کمیته محترم انتخاب، این فیلم را به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در این رویداد سینمایی برگزیدند نه تنها باعث شعف دوچندان ما شد بلکه فکر میکنیم این انتخاب، یک اتفاق مهم و تاریخی برای سینمای مستند ایران است. سینمایی که فیلمسازان آن سالهاست به دور از حاشیهها و با کمترین امکانات و بیشترین محدودیتها به تولید آثارشان مشغول هستند و با این وجود همواره در بسیاری از صحنههای جهانی موجب سربلندی سینمای ایران شدهاند. امیدواریم که این انتخاب گام بلندی برای هرچه بیشتر مطرح شدن سینمای مستند ایران در عرصه جهانی باشد و ما به عنوان سازندگان و تهیهکنندگان این فیلم تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نماینده شایستهای برای سینمای ایران باشیم.
باید منتظر ماند و دید مستند سینمایی «در جستجوی فریده» میتواند موفقیت جهانی را برای ایران به ارمغان آورد یا خیر؟ شاید تنها استدلال انتخابکنندگان «در جستجوی فریده»، داستان بدیع آن است: «فریده» ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها میشود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته شده و به هلند برده میشود. او که در طول این سالها بهخاطر ترس از سفر به ایران و تمایل نداشتن خانوادهاش به وطن بازنگشته، چند سالی است از راه دور جستجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعیاش شروع کرده و حالا برای اولین بار به ایران سفر میکند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعیاند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند …