تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
هزینه 3500 میلیارد تومانی که برای یک تغییر ساده انجام شد

حکایت پیچیده یک صندوق عقب !

هزینه ٣٥٠٠‌میلیارد تومانی فقط برای صندوق عقب ٢٠٦ حسابی حاشیه‌ساز شده است. بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس این موضوع را به توییتر کشاند و حالا می‌گوید که مشکلات در صنعت خودروسازی ایران آن‌قدر پیچیده شده است که به نظر می‌رسد مشکل لاینحل است.
صندوق عقب 206
اقتصاد24- صندوق عقب 206 3500 میلیارد تومان هزینه برداشته است. موضوعی که باعث تعجب بسیاری از مردم و کارشناسان شد. اما احمد نمت‌بخش، مدیرکل صنایع و نیرومحرکه وزارت صنعت در دهه 70 می‌گوید: «اگر کمیسیون اصل نود این ادعاها را درست می‌داند، به عنوان نهاد ناظر بر تخلفات، به قوه قضائیه شکایت کند».
در این میان کارشناسان صنعت خودرو حرف‌های دیگری از واقعیت خودروسازی در سال‌های دهه ٧٠ دارند.

٣٥٠٠‌میلیارد تومان فقط برای یک صندوق عقب


بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس دو روز پیش در توییتر خود گفته بود که در دهه ۷۰ که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳‌میلیارد بود، برای طراحی سمند ۱۲۰‌میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانی پرداخت شد. رقمی که ارزش آن چیزی معادل ٣٥٠٠‌میلیارد تومان امروز است.
او حالا از تخلفات دیگری در این صنعت پرده برمی‌‎دارد و می‌گوید که مشخص نیست ٢٥‌هزار‌میلیارد تومان درآمد حاصل از پیش‌فروش‌ها کجا دارد هزینه می‌شود که نه قطعه‌ساز پول خود را گرفته و نه مصرف‌کننده خودرویش را.
او می‌گوید: «هنوز بخش زیادی از خودروهایی که سررسید تحویل آنها ‌سال ٩٧ بود، به دست مشتریان نرسیده و بدهی خودروسازها به قطعه‌سازها به ٢٢‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است.»

نظارت بر خودروسازها ضعیف است


بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل نود می‌گوید: «دادن امتیازهای مختلف و استخدام‌های سفارشی و انتصاب مدیران براساس رابطه موجب شده که نظارت بر این صنعت همواره کمرنگ و ضعیف باشد. از طرفی این صنعت هر گاه منافع خود را در معرض خطر می‌بیند، با تهدید به تعدیل نیروی انسانی فعال در خودروسازی خواسته‌های خود را پیش می‌برد.»
سخنگوی کمیسیون اصل نود همچنین با اشاره به این‌که قراردادهای فروشی که با مصرف‌کننده بسته می‌شود، کاملا یکطرفه و به نفع خودروساز است، افزود: «در نشستی که با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و تعزیرات گذاشتیم، قرار شده که این قرارداد اصلاح شود اما هنوز پاسخ دقیقی از طرف معاونت حقوقی دریافت نکرده‌ایم.»

 

مدیر دهه ٧٠ وزارت صنعت: منطقی خرج کردیم!


 

برخلاف سخنگوی کمیسیون اصل نود که معتقد است ایران‌خودرو تنها یک صندوق به پژو ٢٠٦ اضافه کرده و طراحی آن نباید ٢٥٠‌میلیون دلار برای صنعت خودروسازی ایران آب بخورد، دبیر انجمن خودروسازی ایران می‌گوید که پژو ٢٠٦‌ هاچ بک پلتفرم جدیدی است که در صنعت خودروسازی ایران طراحی و تولید شد. احمد نعمت‌بخش که در سال‌های ٧١ تا ٨٤ بر صندلی مدیر کلی صنایع و نیرومحرکه وزارت صنعت تکیه زده بود، می‌گوید که طراحی یک پلتفرم جدید در دنیا ١,٢‌میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. البته تنها فعالان صنعت خودرو نیستند که سرمایه لازم برای طراحی یک پلتفرم جدید را بالا می‌دانند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، هم در این‌باره می‌گوید که یک قالب جدید در صنعت خودروسازی در همه جای دنیا حدود ٨٠‌میلیون دلار آب می‌خورد و رقم‌هایی که از طرف این نماینده برای طراحی یک پلتفرم جدید اعلام شده رقم‌هایی خارج از عرف و غیرمنطقی نیست.
او می‌گوید: «در هیچ جای دنیا ایجاد زیرساخت‌های قطعه‌سازی پای خودروساز نیست اما بیشتر کارخانه‌های قطعه‌سازی در ایران توسط خودروسازها ساخته شده که همین مسأله هزینه‌های آنها را چندین برابر می‌کند.»

اگر راست می‌گویندچرا از ما شکایت نمی‌کنند؟


به گفته مدیرکل خودروی وزارت صنعت در دولت‌های ششم و هفتم و هشتم، اگر واقعا این ادعا درست است، بهتر است از قوه قضائیه بخواهیم که هر چه سریع‌تر با مفسدان صنعت خودروسازی برخورد کند. او با بیان این‌که در طول ٢٠‌ سال گذشته سه‌بار از صنعت خودروسازی تحقیق و تفحص شده و هر ‌سال صورت‌های مالی خودروسازها در بورس و سازمان حسابرسی بررسی و به صورت شفاف اعلام می‌شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟


«زمان استاندارد طراحی یک خودرو در جهان دو تا سه‌ سال است ولی طراحی سمند ٧‌ سال زمان برد.» این گفته‌ها اما در حالی از طرف سخنگوی کمیسیون اصل نود مطرح شده که فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، آماده‌نبودن زیرساخت‌ها را دلیل اصلی طولانی‌شدن پروسه طراحی و تولید این خودرو می‌دانند. او که از سال‌های ٧٥ تا ٨٥ به ‌عنوان سال‌های طلایی صنعت خودروسازی یاد می‌کند،  گفت: «فاصله خودروسازان با جهان در سال‌های دهه هفتاد بسیار کمتر از دوران معاصر بود.

این در حالی است که عمق ساخت داخل در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی ایران در‌ سال ٧٥ کمتر از ٢٥‌درصد بود که بعد از چند ‌سال این‌ درصد به بالای ٧٥‌درصد رسید.» امیرحسین کاکایی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، هم به نوعی گفته‌های زاوه را تأیید کرده و توضیح می‌دهد که طراحی پژو ۲۰۶ صندوقدار از‌ سال ۸۳ کلید خورد و در‌ سال ۸۶ تولید آن آغاز شد. در مورد این خودرو شاید به نظر برسد که اضافه‌کردن یک صندوق هزینه زیادی نمی‌خواهد اما درواقع وقتی قالب خودرویی بدون صندوق (هاچ‌بک) است، برای اضافه‌شدن همین یک صندوق، تمام سیستم تعلیق، شاسی و فرمان خودرو تغییر می‌کند و یک بازطراحی واقعی است که چیزی از طراحی یک خودروی جدید کم ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: «همچنین سمند در‌ سال ۷۴ شروع به طراحی و در ‌سال ۸۱ تولید خود را آغاز کرد؛ اما عرضه آن به بازار با تأخیر همراه بوده است. طراحی سمند تقریبا هفت ‌سال طول کشید؛ نه به خاطر این‌که طراحی آن مدت زیادی نیاز داشت؛ بلکه وقتی در ایران کار آغاز شد، خودروسازان متوجه شدند که در تولید برخی قطعات دچار کمبود هستند؛ لذا مجبور شدند در آن زمینه سرمایه‌گذاری کنند.» به گفته او، در مقطع سال‌های دهه ۷۰ تا ۸۰، شبکه تأمین و قطعه‌سازی ما ایجاد و رشد پیدا کرد و نتایجی حاصل شد که لازمه آن صرف همان هزینه‌ها بوده است. شایان ذکر است که پس از آن زمان، خودروی رانا نیز روی کار آمد. این خودرو براساس همان پژو ۲۰۶ است که نشان می‌دهد آن طراحی‌ها صورت گرفت و مبنایی برای طراحی‌های بعدی شد.

منبع: شهروند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش عجیب به نوشیدنی روی میز در دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری دیده نشده از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی ۲۷ سال پیش

عکس/ لیست جدید قیمت محصولات سایپا اعلام شد

عکس/ تاثیر کمبود ویتامین‌ها از روی چهره

عکس/ اولین کسی که در قطعه هنرمندان دفن شد

عکس/ نمایی از شهر مشهد و حرم امام رضا در دوران پهلوی

عکس/ اولین باری که خیابان‌های تهران ۴۰ سال پیش قفل شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ عادل فردوسی‌پور: فیلم مصاحبه علی دایی گم شد

عکس/ بن سلمان زیر چادر در بیابان عربستان

کشف ۹۰ عدد چک سفید امضا و ۳۵ کارت بانکی در مترو

اعتراف جالب گزینه موسیمانه برای استقلال

با این قانون، دختر سردار سلیمانی هم نمی تواند پست بگیرد

از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا در ژنو

عکس/صفی از مقامات اداری ناصرالدین شاه حدود ۱۲۰ سال پیش

عکس/ دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

گلایه گاریدو از کادرپزشکی پرسپولیس

سفر حج عمره گران می‌شود

تفاوت بین اقتصاد کلان و اقتصاد خرد چیست؟

درباره مقررات جدید رمزارزها، هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم

عکس/ تغییر شوکه کننده سمانه پاکدل ۱۵ سال بعد از سریال دلنوازان

محله اعیان نشین تهران در نیم قرن پیش کجا بود؟ + عکس

اقتصاد چیست و انواع آن کدامند؟/ چرا باید به اقتصاد اهمیت داد؟

فیلم/ تصاویر لو رفته از عصبانیت نتانیاهو در حین بازجویی

دلیل خرید شیرآلات رنگی

عکس / مسابقه دوی ماراتن دبی با مشارکت هزاران شرکت‌کننده

پزشکیان روز دانشجو به دانشگاه تهران می‌رود

۹۹ درصد دیپلمات‌ها مطمئن بودند که قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای می‌آورد/ به اجبار هم که شده باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم

تغییر در شرایط خرید و فروش ارز

عکس/ شهادت یک فوتبالیست لبنانی در حملات اسراییل

واکنش مجلس به ادامه دار شدن گرانی خودرو

گزارش بورس امروز یک شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۳

فیلم/ گردش خرس قهوه‌ای در دریاچه گهر لرستان

بحران جدی سلامت در مناطق محروم ایران

فیلم/ پرسش‌های تخصصی اژه‌ای از بزرگترین جاعل امضای مسئولان

فیلم/ اظهار نظر عجیب رائفی پور درمورد جومونگ

پاییز هزار رنگ در مجموعه تاریخی سعدآباد

عکس/ جمعی از دختران ارمنی در دوره قاجار

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه در برجام چیست؟

فیلم/ وعده نماینده برای دستگیری نتانیاهو و گالانت توسط بسیجیان بختیاری

خواب استقلالی‌ها برای رامین رضاییان

ماجرای کشف جسد خاخام گمشده در امارات

عکس/ استقبال جالب مردم بروجرد از کاروان ناصرالدین شاه قاجار

پیدا شدن پیکر مفقود شده مرد رامسری پس از چهار ماه

فرصت طلایی استقلال برای صعود در لیگ نخبگان

رسانه رسمی پاختاکور درباره استقلال چه گفت؟

آنالیز تغییرات استقلال زیرنظر موسیمانه

عکس/ جشن آشپزان با پسران رقاص دوره ناصرالدین شاه قاجار

عکس/ بازیگران نمایش دیو‌ها در ساری حدود ۱۳۰ سال پیش

گاریدو در پرسپولیس تصمیمش را عملی کرد

یورو به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید

نخستین بلوای بنزین در ایران ۶۰ سال پیش + عکس

آمار شوکه کننده از مبتلایان به ایدز در ایران

معمای سبز شدن بورس

ماجرای مسمومیت ۴۰ دانشجوی دانشکده علوم پزشکی شوشتر چه بود؟

عکس/ فرش کردستان با نقش شیر و خورشید متعلق به ۱۵۰ سال پیش

هزینه تحصیل هر دانش‌آموز افغان در ایران چقدر است؟

جزئیاتی درباره عرضه‌های اولیه جدید در بورس