تاریخ انتشار: ۰۶:۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

راهکار بیمه کردن 9 میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه / بیمه ثالث موتور چقدر هزینه دارد؟

امیر صفری بیان کرد: طبق آمار موجود، هم‌اکنون حدود 9 میلیون موتورسیکلت، فاقد بیمه شخص ثالث هستند. این موضوع به این معنی است که حتی اجبار قانونی نیز نتوانسته است 9 میلیون نفر را برای خرید بیمه شخص ثالث که قطعاً به نفعشان است، قانع کند.
موتورسیکلت
اقتصاد24 - با وجود قوانین و مقررات سخت گیرانه درباره اجباری شدن بیمه ثالث انواع وسیله نقلیه، باز هم مشاهده می کنیم که در حدود 9 میلیون راکب موتورسیکلت فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند یعنی 9 میلیون نفر بیمه ثالث موتور ندارند که این مسئله ریسک های جانی و مالی زیادی را برای این افراد به دنبال دارد.

بر اساس استعلام اقتصاد 24 از دفاتر شرکت های بیمه، خرید بیمه نامه شخص ثالث برای موتورسیکلت فاقد بیمه نامه چیزی در حدود 480 هزار تومان هزینه دربردارد که این هزینه برای بسیاری از موتورسیکلت سواران بالاست و به همین خاطر قید خرید بیمه را می زنند و ریسک های آن را به جان می خرند.

امروز حجم بالایی از پرونده های تشکیل شده در سیستم قضایی بخاطر فقدان بیمه نامه شخص ثالث است که این مسئله هزینه های بالایی را به دولت و شخص مقصر و البته زیاندیده وارد می کند، اما آیا راهکاری برای کاهش این میزان موتورسیکلت فاقد بیمه وجود ندارد؟

امیر صفری رئیس سابق پژوهشکده بیمه در این خصوص به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: یکی از وسایل نقلیه موتوری زمینی، موضوع ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث موتورسیکلت است و از سوی دیگر مهمترین بیمه مربوط به موتورسیکلت، بیمه شخص ثالث است. به موجب ماده 2 قانون مزبور، کلیه دارندگان وسیله نقلیه موتوری مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می شود حداقل به مقدار مندرج در ماده 8 این قانون بیمه کنند. طبق ماده 8 این قانون، حداقل مبلغ بیمه معادل ریالی دیه یک انسان مذکر مسلمان است. روشن است که در صورت وقوع حادثه جانی و بدنی و در صورت فقدان بیمه نامه، راکب، متصرف یا دارنده موتورسیکلت، خود مجبور به پرداخت دیه به هر یک از اشخاص ثالث است. در صورت فقدان بیمه نامه و اعسار دارنده یا متصرف موتورسیکلت از پرداخت دیه، سایر اقدامات قانونی علیه آنها اعمال خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: عموماً احتمال بروز حادثه برای موتورسیکلت بیشتر از اتومبیل است چرا که ایمنی موتورسیکلت برای راکب و همچنین عابر کمتر از اتومبیل است. با این حال در اغلب موارد شدت زیان در مورد موتورسیکلت کمتر از اتومبیل است، اما حتی امکان بروز حادثه ای با خساراتی بیش از یک دیه کامل برای موتورسیکلت نیز وجود دارد.

رئیس سابق پژوهشکده بیمه اظهار کرد: طبق آمار موجود، هم‌اکنون حدود 9 میلیون موتورسیکلت، فاقد بیمه شخص ثالث هستند. این موضوع به این معنی است که حتی اجبار قانونی نیز نتوانسته است 9 میلیون نفر را برای خرید بیمه شخص ثالث که قطعاً به نفعشان است، قانع کند. البته نقش پلیس در اجرای قانون و متوقف کردن موتورسیکلت های فاقد بیمه نامه بسیار با اهمیت و موثر است.

صفری در ادامه افزود: مقایسه ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در اتومبیل و موتورسیکلت، نشان می دهد که با توجه به بیشتر بودن ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در اتومبیل نسبت به موتورسیکلت و به فرض تمکن مالی بالاتر دارندگان اتومبیل نسبت به دارندگان موتورسیکلت، موضوع تمکن مالی و درآمد مالی متغیری موثر است. البته که برخی از موتورسیکلت ها نسبتاً گران قیمت بوده و کاربری تفریحی دارند و لذا دارنده آن مساله مالی ندارد اما عموماً موتورسیکلت در کشور ما کاربری نقلیه نفرات و حتی باربری دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: برای برخی از افراد موتورسیکلت وسیله نقلیه ای سریعتر از اتومبیل در شرایط ترافیک است و لذا با وجود تمکن مالی برای خرید اتومبیل، از موتورسیکلت استفاده می کنند.

رئیس سابق پژوهشکده بیمه در ادامه بیان کرد: شرایط فرهنگی و اجتماعی، موتورسیکلت را به عنوان وسیله حمل و نقل در سطح گسترده پذیرفته است. نمونه آن مجوز اسنپ یا تپ سی برای تحویل فوری کالا از طریق موتورسیکلت است. این موتورسیکلت ها متعلق به این دو شرکت نیستند بلکه متعلق به راننده کم درآمد آنهاست. برای بسیاری از مردم، موتورسیکلت سرمایه و ابزار کار است. واضح است کسی که کل سرمایه اش یک موتورسیکلت است، پرداخت حق بیمه شخص ثالث برایش بسیار دشوار و یا غیر ممکن است و آگاهانه ریسک وقوع هر حادثه ای را به جان می خرند.

صفری در پاسخ به سوال که آیا اجباری شدن بیمه شخص ثالث برای افراد دارای موتورسیکلت، موثر است یا خیر؟ بیان کرد: اجبار در مورد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، نیز موثر نیست و وضعیت کنونی به خوبی بیانگر این موضوع است. راهکار موثرتر و هزینه بر، آموزش است. به اندازه کافی و موثر در مورد ریسک های موتورسیکلت آموزش همگانی داده نشده است همچنین راهکار موثرتر و هزینه‌برتر، اصلاح سیستم حمل و نقل است.

وی افزود: در ایران می توان دوچرخه را جایگزین موتورسیکلت کرد. بیمه شخص ثالث شامل دوچرخه نمی شود برای آنکه دوچرخه حوادث جانی و بدنی بسیار کمتری نسبت به موتورسیکلت دارد لذا باید سیاست گذاری و جهت گیری به سمت حذف اجباری موتورسیکلت و جایگزینی دوچرخه سوق پیدا کند و فقط در مواردی بسیار نادر مجوز استفاده از موتورسیکلت داده شود. اجرای آن از لحاظ نظری بسیار ساده اما عملاً با اراده ای که ملاحظه می شود محال است. تا وقتی که مسائل فعلی ما موارد بیشمار دیگری است، کوچکترین اراده ای برای پیاده سازی چنین پیشنهادهایی وجود ندارد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران