تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

پیش‌فروش‌های فوری و تحویل‌های غیر فوری

چرا خودروسازان ایرانی به‌راحتی به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند و پاسخ‌گوی کسی نیستند؟
خودرو
اقتصاد24- مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو، می‌گوید به دلیل دخالت دولت در صنعت خودروسازی، عملا کسی از مصرف‌کننده حمایت نمی‌کند و مردم دستشان به جایی بند نیست. دولت‎ها به صنعت خودروسازی مثل یک صندوق خوب نگاه می‌کنند.

به اعتقاد او، اگر دولت از صنعت خودروسازی کنار رود، مشکلات این صنعت حل خواهد شد. سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا، نیز اخذ سیاست پیش‌فروش را راهی برای تأمین نقدینگی خودروسازان و رهایی آنها از تنش‌های تحمیل‌شده بر صنعت بر اثر سیاست‌های اقتصادی می‌داند. در این میان، آیا سیاست‌گذاران پاسخ‌گوی حقوق ازدست‌رفته مشتریان هستند؟

خودرو ابزار دولت


پرسش کلیدی این است که چرا خودروسازان ایرانی به‌راحتی به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند و پاسخ‌گوی کسی نیستند؟ مرتضی مصطفوی در این‌باره به «شرق» می‌گوید: متأسفانه صنعت خودروی ما بیشتر از اینکه به‌عنوان یک صنعت دنبال منافع عامه باشد و به مردم فکر کند، بیشتر صنعتی است که ابزار دولت است.

او ادامه می‌دهد: دولت‌ها صنعت خودرو را مثل یک صندوق خوب می‌بینند و می‌خواهند از آن بهره‌برداری کنند. چون نگاه این است، متأسفانه همیشه حق با خودرو‌ساز بوده است.

مصطفوی می‌گوید: در بده بستان‌هایی که با خودروسازها از سوی وزارت صنعت و حتی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌بینید، شاهد هستید برخی افرادشان در شرکت‌های تابع خودروساز هستند بنابراین کمتر می‌توان توقع داشت که دولت یقه خودروساز را بگیرد. کافی است کمی به این صنعت انتقاد شود، می‌گویند امنیت ملی در خطر است و این همه کارگر هست و... متأسفانه یک قانون نانوشته‌ای وجود دارد که همیشه حق با خودروساز هست. همین نگاه را تعمیم بدهید به قراردادها و خیلی داستان‌های دیگر.

او اضافه می‌کند: خودروسازان با مردم قرارداد می‌بندند. نمی‌توانند خودرو را تحویل دهند. بعد اعلام می‌کنند قطعه نداریم. فرد به سازمان حمایت شکایت می‌کند، سازمان حمایت می‌گوید من یک نهاد وابسته به وزارت صنعت هستم، بنابراین افراد پاسخی دریافت نمی‌کنند. وزارت صنعت نماینده در هیئت مدیره خودروسازان دارد. مردم در ارتباط با خودروساز دستان‌شان به جایی بند نیست.

انتخاب مدیرعامل از سوی دولت به جای سهام‌داران


این کارشناس خودرو یادآور می‌شود: ریشه همه این مشکلات به این مسئله بر می‌گردد و آن این است که دولت مالکیت ایران‌خودرو و سایپا را مال خود می‌داند. در برکناری یکه‌زارع، ربیعی سخنگوی دولت گفت با وزیر صمت صحبت کردیم یکه‌زارع برکنار می‌شود و فرد جدید، امروز جایگزین می‌شود. سؤال این است مگر شما نمی‌گویید ایران‌خودرو و سایپا خصوصی هستند و سهام‌دار دارند؛ بنابراین سهام‌داران باید مدیرعامل تعیین کنند پس چرا شما دخالت می‌کنید.

او می‌گوید: متأسفانه در مواجهه بین خودروسازان و مردم، مشتری محکوم است. دستش جایی بند نیست. تمام نهادهایی که باید از مشتری حمایت کنند آن سوی خط و سمت خودروساز هستند. نگاه دولت به خودروسازی باید عوض شود. باید دولت بپذیرد که مالکیت و مدیریت خودروسازی متعلق به او نیست. حالا شاید اسم این را خصوصی‌سازی بگذارید.

مصطفوی عنوان می‌کند: اگر دولت از صنعت خودرو خارج شود، آن وقت است که دو بخش خصوصی یعنی مردم و خودروساز با هم مواجه می‌شوند. قرارداد مطمئن بسته می‌شود. اگر نیاز بود و خودروساز به تعهداتش عمل نکرد، مشتری به قوه قضائیه مراجعه می‌کند و حقش را مطالبه می‌کند.او تأکید می‌کند: البته خصوصی‌سازی شرط لازم است و شرط کافی نیست. علاوه بر خصوصی‌سازی باید واردات انجام شود. دولت باید سیاست‌های نظارتی و حمایتی را تغییر دهد. اعتقاد من این است که باید یک بسته سیاستی برای صنعت خودرو ارائه کنیم که این صنعت شکوفا شود. در این بسته از آزادشدن واردات تا شفاف‌سازی روابط بین خودروساز، قطعه‌ساز و... جا می‌گیرد.

فروش فوری با هدف تأمین نقدینگی


سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا نیز در گفت‌وگو با «شرق» بسیاری از مشکلات را ناشی از دخالت دولت در صنعت خودرو می‌داند، اما تا حدوی به مشکلات خودروسازان هم اشاره می‌کند.

او می‌گوید: روند پیش‌فروش یک روند دائمی است. گاهی جلوی پیش‌فروش‌ها گرفته می‌شود و ورود نقدینگی به صنعت کاهش می‌یابد. بعد مجوز می‌دهند تا دوباره پیش‌فروش انجام شود. نمی‌شود گفت خودروساز باید به تمام تعهداتش عمل کند، بعد پیش‌فروش انجام شود، زیرا در این صورت صنعت دچار مشکل تأمین نقدینگی می‌شود.

مدنی بیان می‌کند: تعهدات باید به نحوی باشد که با یک فاصله زمانی اتفاق بیفتد، زیرا تعهداتی که خودروسازان دارند، فرضا به اندازه تولید امسال است و در صورت تعهد بیشتر، این تحویلی‌ها به سال بعد موکول می‌شود. اگر خوب برنامه‌ریزی شود، زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده را بعد از پایان تعهدات قبلی‌شان باید تعیین کنند.

او به این پرسش که چرا دولت با وجود انباشت تعهدات خودروسازان مجوز فروش فوری به صنعت داده است، این‌گونه پاسخ می‌دهد: این مجوز برای تعداد محدودی است. پیش‌فروش برای این است که نقدینگی صنعت را تأمین کند و به این ترتیب خودروسازان خودروهای ناقصشان را تکمیل کنند و آن را تحویل دهند. برای خودروهای تعهدات قبلی چون با قیمت‌های قبلی بوده، سود مشارکت داده شده و بخشی از قبل تحویل داده شده است، از فروش آنها پول زیادی عاید خودروسازها نمی‌شود. برای تأمین نقدینگی می‌توانند فروش فوری کنند.

به گفته مدنی وقتی مسئله ارز پیش می‌آید، روی قیمت خودرو هم تأثیر می‌گذارد. برای همه کالاها این اتفاق می‌افتد، اما تمرکز روی خودرو بیشتر است. وقتی یک خودروساز در یک روز میزان قدرت خریدش به یک‌سوم تقلیل می‌یابد، چه کاری باید انجام دهد.

او ادامه می‌دهد: من خودم این موضوع را داشتم. وقتی که ارز سه‌برابر شد با مشکلات زیادی روبه‌رو شدیم. خودروساز یک نقدینگی دارد و می‌خواهد هزار قطعه سفارش بدهد که یک‌باره با افت ارزش پول، قدرت سفارش 300 قطعه را دارد. معلوم است که روند تحویل خودرو متوقف می‌شود و سفارش‌ها عقب می‌افتد. هر پراید هزارو 500 تا هزارو 800 دلار ارزبری دارد. وقتی یک‌باره قیمت مابه‌التفاوت دلار می‌شود 10 هزار تومان یعنی هر خودرویی فقط برای خرید خارجی‌اش این میزان افزایش قیمت خواهد داشت. مواد اولیه داخل هم این‌گونه است. عملا قدرت خرید و نقدینگی خودروساز، توان تأمین خطوطش را نمی‌دهد و تولید پایین می‎آید.

مدیرعامل سابق سایپا اضافه می‌کند: با تغییر نرخ دلار تعهد عقب می‌افتد. کنترل قیمت رخ می‌دهد. ورود نقدینگی با مشکل مواجه می‌شود. ببینید از آن موقع که دلار سه برابر شد، هر خودرو بین 10 تا 15 میلیون تومان قیمت تمام‌شده‌اش فقط بابت دلار بالا رفت و حدود 10 میلیون تومان هم برای سایر موارد حتی قطعات ساخت داخل با افزایش نرخ مواجه شد، اما چند ماه طول کشید که تأییدیه قیمت جدید را بگیرند؟ در این فاصله هم تعهدات قبلی وجود دارد.

منبع: شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

تعطیلی گسترده مدارس و ادارات استان‌های کشور در روز سه‌شنبه ۷ اسفند

عکس/ روحانی افغان: افغان‌ها در ایران حق مالکیت دارند!

عکس/ شباهت شوکه کننده امین حیایی به مادرش

اینفوگرافی/ تنها ۴ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حامی استیضاح همتی

عکس/ استایل متفاوت مازیار لرستانی و خسرو شکیبایی ۳۳ سال پیش با اکسسوری و عینک لاکچری

عکس/ نقشه با جزییات ایران ۲۷۸ سال پیش در زمان سلسله افشاری

عکس/ لامبورگینی میورا ۵۳ سال پیش در خیابان فردوسی تهران

عکس/ استایل گنگ النازشاکردوست و لیلا اوتادی با دستمال سر و کلاه جنگی

عکس/ جولان خودرو‌های خارجی ۷۲ سال پیش در خیابان‌های تهران

عکس/ چشم انداز شگفت انگیز از مقبرۀ کوروش کبیر ۹۷ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ورود لاوروف به تهران

بانک ملی ایران برنده جایزه مشتری مداری در جشنواره ملی معیار شد

چکاد؛ راهکار امن و نوین بانک ملی ایران برای صدور چک

عکس/ پلمپ ۱۵۰ بوتیک در تهران ۴۰ سال پیش توسط کمیته

استقبال پر شور بازدید کنندگان از غرفه شرکت نفت ایرانول در سومین نمایشگاه اختصاصی تجارت با اوراسیا/توسعه صادرات پایدار اولویت اساسی ایرانول

دستیابی به دانش طراحی و ساخت شیر‌های کنترلی پیشرفته با حمایت شرکت پتروشیمی اروند

عکس/ چهره خاص نیوشا ضیغمی قبل از عمل زیبایی

استقلال در به در سرمربی برای دربی

امضای تفاهم‌نامه اولین میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال خیابانی در کیش

خط و نشان پلیس برای چهارشنبه آخر سال

بیمه نوین حامی اصلی اولین مسابقه هوش مصنوعی دانشگاه تهران

آیا قیمت طلا اصلاح می‌شود؟

گزارش عملکرد چشمگیر بیمه نوین در دوره یک ماهه منتهی به پایان بهمن ماه

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران: خدمت به جامعه ایثارگری باید همراه با اخلاص باشد

فیلم/ ناپدید شدن کوهنورد ۴۷ ساله در توچال

عوامل روشن نشدن موتور سیکلت و روش‌های تعمیر آن

عکس/ بازار آستارا در گیلان حدود ۵۴ سال پیش

گزارش بورس امروز سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳

عیدی بازنشستگان ۱۴۰۴ برابر با قیمت یک جفت کفش

تنها غایب قطعی پرسپولیس برای دربی ۱۰۵

عکس/ تغییر باورنکردنی چهره زیبا بروفه با استایل زمستانی

بیمه ابزار کلیدی در مدیریت ریسک مطلوب

صدور حکم نهایی ۴۴ متهم پرونده چای دبش

همسران دردسرساز علیه استقلال و پرسپولیس

فیلم/ حمله تند یک نماینده به جلیلی در صحن مجلس

اعلام شعار دربی ۱۰۵ از سوی سازمان لیگ

زمستان رویایی در آستارا

زیدآبادی: روسوفیل‌های وطنی احساس شرم نمی‌کنند؟

دستگیری عده‌ای در پی فراخوان تجمع ۲۵ بهمن برای رفع حصر

عکس/ نمایی خارق العاده از دروازه شمیران ۹۳ سال پیش در یک روز برفی

واعظی: در جهان امروز سیاست در خدمت اقتصاد است

تهران _ مسکو؛ بزنگاه دوباره برای وزن کشی روابط

خطر جدی فرونشست زمین در تهران

جاده چالوس تا اطلاع بعدی مسدود است

قیمت جدید آپارتمان در مناطق ۴ و ۵ تهران از تهرانپارس تا جنت آباد+ جدول

واکنش تند و صریح پزشکیان به استیضاح همتی

احتمال فروش دوباره دلار به هر ایرانی؛ هر شهروند ۲۱۰۰

پیش‌بینی هولناک از روند افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۴

عکس/ موتورسواری داریوش با دخترش ۳۳ سال پیش

مصرف ساعتی ۳.۵ میلیون مترمکعب گاز در تهران

جدیدترین قیمت خانه در شهریار اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت نفت بعد از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران جهشی شد

پشت پرده پتروشیمی تبریز؛ زنگ خطر یا یک نوسان طبیعی؟

معرفی خودرو پژو ۵۰۸ L با جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT + عکس

سایه سهمگین دلار و طلا بر سر مسکن

فیلم/ زن میانسال زورگیر خیابان پیروزی با بخشید

فیلم/ ریزش پل در کره جنوبی قربانی گرفت

عکس/ رستوران گردی شبنم قلی خانی با کت ساتن چندرنگ

١۵ مربی ایرانی استقلال در تاریخ دربی

تیر خلاص مجلس به مستاجران با انفجار قیمت خانه در نوروز ۱۴۰۴