تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هزار توی مشکلات صنایع در مسیر تولید / سیستم بانکی اعتقادی به حمایت از تولید ملی ندارد

معاون سابق وزارت صمت گفت: بانک‌ها پولی را که خلق می‌کنند در جای مفید هدایت نمی‌کنند. از این رو دست تولید به واسطه نبود به موقع نقدینگی همیشه خالی است و اگر وامی هم به آن تعلق بگیرد با بهره‌های بالا جهت جبران کسری بانک‌هاست. حالا تولید با این همه دیون چه کند؟
صنعت
اقتصاد 24- مشکلات صنایع در مسیر تولید در حالی این روزها افزایش یافته است که یکی از اهداف دولت افزایش تزریق تسهیلات بانکی به این بخش ها در سایه کاهش نرخ تورم بود. با این حال مسئولان در وزارت صمت به دنبال راهی برای گذر از مشکلات صنعت هستند. به گفته مديرعامل سابق سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، باید برای کاهش شدت مشکلات بخش تولید به دنبال پیاده سازی راهکارهای عقلانی و منطبق بر سیاست های اجرایی کشور بود، نه اینکه با ارائه پیشنهادات غیر اصولی تنش در این بخش را شدت داد.

طی چند سال اخیر سایه رکود بر فضای اقتصادی کشور سایه افکنده است و تولید و صنعت کشور را تحت تاثیر تبعات منفی خود قرار داده است به طوری که چرخ صنایع بسیاری در کشور متوقف یا کند شده است تا جایی که باید بگوییم این چرخه کند به یک بحران تبدیل شده است. یکی از تدابیر دولت برای بهبود اوضاع صنعت و تولید کشور ارائه تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب طرح رونق تولید بود.

اگرچه این سیاست در اوایل فعالیت دولت یازدهم به‌صورت اسمی اتفاق افتاد اما به‌مرور نرخ تورم افزایش و میزان تسهیلات دهی به صنایع کاهش یافت و تبعات این سیاست، رکود شدید را بر اقتصاد کشور به‌وجود آورد. افزایش نرخ تورم به‌همراه افزایش نرخ دلار عاملی شده تا تولیدکنندگان در شرایط بلاتکلیفی قرار گرفته و حتی در فروش کالاها در بازار با مشکل روبه‌رو شوند.

سیستم بانکی توان تولید را گرفت


این در حالی است که معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم ابلاغ سهم ۴۰ درصدی صنعت از تسهیلات می گوید: حدود ۲۷ درصد تسهیلات به حوزه صنعت ابلاغ می شود.

به اعتقاد سعید زرندی نگاه جدیدی نیز در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مالی طرح‌هایی که اعداد بزرگی می خواهد و سیستم بانکی توان تامین آن را ندارد شکل گرفته اینکه با هماهنگی بورس و با همکاری استان‌ها درصدد هستیم از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم تا بخشی از سرمایه سرگردان مردم را به چرخه تولید بیاوریم.

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: سهم صنعت و معدن از کل تسهیلات قابل ارائه در کشور برای رونق تولید و اشتغالزایی ۴۰ درصد است. به گفته محسن صالحی نیا مشکل نقدینگی، تأمین مواد اولیه و نوسان‌های نرخ ارز از جمله مشکلات امروز بخش صنعت کشور بشمار می رود.

همچنین مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص عملکرد بانک ها در برابر نیاز نقدینگی واحدهای تولیدی می گوید: درخواست ما اجرایی شدن ماده ۴۶ قانون برنامه ششم مبنی بر تخصیص ۴۰ درصد از کل تسهیلات به بخش صنعت و معدن است.

به گفته احمد تشکینی، کل تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن طی دوره ۱۳۹۷-۱۳۹۰ با متوسط رشد ۱۹.۶ درصدی از میزان ۶۳.۳ در ابتدای دوره به ۲۰۸.۹ هزار میلیارد تومان در انتهای دوره رسیده است و این در حالی است که متوسط رشد تسهیلات حقیقی به این بخش منفی ۰.۳ درصد بوده که نشان می دهد قدرت خرید تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن افزایشی نداشته است.

این در حالی است که متوسط رشد تسهیلات حقیقی طی دوره مذکور ۴.۹ درصد بوده؛ و این بدان مفهوم که قدرت خرید تسهیلات اعطایی طی دوره مذکور (به دلیل تورم‌های دورقمی) سالانه تنها ۴.۹ درصد افزایش داشته است.

با تمام فرازونشیب های مسیر تولید و بر اساس طرح پیشنهادی از سوی متولیان بخش صنعت، معدن و تجارت برای سال‌جاری،5 اعطای ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۳۵ هزار و ۶۱۰ واحد صنعتی واجد شرایط در نظر گرفته شده است، این در حالی است که سال گذشته در مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای بنگاه‌های واجد شرایط در نظر گرفته شده بود.

دریافت تسهیلات یعنی خودزنی تولید!


 



مديرعامل سابق سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در این رابطه با انتقاد از شرایط تسهیلات دهی به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: تا زمانی که نگاه به بخش تولید کشور یک نگاه ضعیف است چطور از توسعه تولید و رونق آن حرفی به میان می آورند.

امیررضا واعظی آشتیانی با تاکید بر پیشنهاد معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر استفاده از ظرفیت اولیه در بازار سرمایه گفت: چطور واحد تولیدی که با دیون بالایی که گریبانش راگرفته توان ورود به عرصه بازار سرمایه را دارد؟! چطور این بازا رمی تواند چنین واحدهایی را پذیرش کند؟!

به گفته آشتیانی، اکنون برای گذر از این بحران نباید طرح ها و پیشنهاداتی از سوی متولیان این بخش ارائه شود که موجبات تنش بیشتر در روند ناقص و بحران زده تولید شود .

مديرعامل سابق سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با تاکید بر اینکه یکی از اتفاقاتی که برای رونق تولید در کشور باید بیفتد بحث هدایت نقدینگی است، گفت: هنوز چنین حرکتی از سوی دولت ها میسر نشده است، چرا برخلاف وجود پول زیاد در اقتصاد کشور، بخش تولید دچار نبود تأمین مالی است، این درحالی است که پولی که در اقتصاد وجود دارد به سمت بازارهای غیر مولد هدایت می‌شود. برای اینکه نقدینگی در بخش تولید استفاده شود از اصطلاح هدایت نقدینگی و هدایت اعتبار استفاده می‌شود و این امر در فرایند نظام بانکی ما دچار اختلال است.

به اعتقاد واعظ آشتیانی، وقتی سیاستگذاران سعی کنند پول‌های موجود از بخش‌های نامولد به سمت بخش‌های مولد هدایت شود، از این فرایند تحت عنوان هدایت نقدینگی نام می‌برند، اما وقتی سیاست گذاران تلاش کنند پول‌های جدیدی که خلق می‌شود به سمت تولید برود، هدایت اعتبار نامیده می‌شود.

مديرعامل سابق سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با انتقاد از اینکه بیش از سه دهه می گذرد که هیچ کسی صدای بلند تولید را نمی شنود در حالی که این بخش می تواند تولید ثروت زیادی داشته باشد اما مجالی به آن داده نمی شود .

معاون سابق وزارت صمت ادامه داد: بانک‌ها پولی را که خلق می‌کنند در جای مفید هدایت نمی‌کنند. از این رو دست تولید به واسطه نبود به موقع نقدینگی همیشه خالی است و اگر وامی هم به آن تعلق بگیرد با بهره های بالا جهت جبران کسری بانک هاست. حالا تولید با این همه دیون چه کند؟

به اعتقاد آشتیانی در شرایط فعلی تخصیص زمان تنفس به واحدهای تولیدی مقروض است. استهمال به این معنی است که بانک وامی به مبلغ دو میلیارد تومان با سود ۲۰ تا 22 درصد به صاحب واحد تولیدی می‌دهد که او در سررسید باید دو میلیارد و 500 میلیون پس بدهد. در واقع بانک ها می توانند بدون اینکه چیزی بگیرد سود توزیع کند چون قدرت خلق پول دارد، اما در جایی که باید همان سود یا پول خلق شده وارد مدار توسعه و به چرخه تولید وارد شود مسیر را تغییر داده اند. این در واقع خودزنی تولید است اما چاره ای ندارد!

به گفته مديرعامل سابق سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، باید برای کاهش شدت مشکلات بخش تولید به دنبال پیاده سازی راهکارهای عقلانی و منطبق بر سیاست های اجرایی کشور بود، نه اینکه با ارائه پیشنهادات غیر اصولی تنش در این بخش را شدت داد.

آشتیانی تاکید کرد: صدای دغدغه تولید را کسانی می شنوند که از جنس صنعت و صنعتگر باشد نه اینکه عده ای تنها با دریافت مدارک دانشگاهی اما فاقد تجربه عملی در این بخش استراتژیک، قصد از بین بردن دردسرهای تولید را دارند. پس بهتر است به دور از هرگونه جناح بندی سیاسی، تنها با حفظ منابع و منافع عمومی اقدام به کسب استفاده از تجربه های افراد کارشناس شود.

معاون سابق وزارت صمت تصریح کرد: تولید را به تکه های کوچکی تقسیم کرده اند که آن هم به دلیل ضعف های ناشی از مدیریت در سیستم بانکی کشور است. صنایع دنیا هر روز به دنبال کشف قسمت دیگری از بدنه خود بوده و در حال رشد هستند اما در کشور ما با وجود این همه ظرفیت، از حجم تولید کاسته می شود و در نهایت رمقی نیز برای کیفیت تولیدات باقی مانده باقی نگذاشته اند. صاحبان کسب و کار دغدغه واحدی دارند و آن رونق تولید و یکپارچه‌سازی پرداخت تسهیلات آن هم از منابع معتبر از سوی وزارت صنعت هستند لذا بهتر است منابعی که از سوی دولت به تولید تخصیص داده می‌شود، در راستای کاهش هزینه‌های کسب و کارهای کوچک باشد نه در راستای زمین خوردن و از هم پاشیدگی تولید!

سیستم بانکی اعتقادی به حمایت از تولید ندارد


 



 

در همین حال یک صنعتگر فعال در حوزه تولید قطعه در یکی از شهرک های صنعتی استان تهران نیز با تاکید بر اینکه از دو سال گذشته به دنبال دریافت تسهیلات بانکی جهت فعالیت مجدد واحد صنعتی خود هستم به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: به اندازه کافی تولید را تکه تکه کرده اند و به گوشه ای انداخته اند. معلوم نیست با ارائه طرح های غیر اصولی برای این دردسر اقتصادی چه نسخه جدیدی پیچیده اند.

عباس ایروندی گفت: امروز برای تامین نیاز نقدینگی، بانک ها با بدترین شکل ممکن پاسخگوی صنعتگر هستند. از اینرو هرچه دولت و وزارت صنعت در تلاش جهت تامین نقدینگی برای تولید باشند بی نتیجه است چراکه سیستم بانکی هیچ اعتقادی به حمایت از تولید ملی ندارد.

این صنعتگر ادامه داد: اگر گشت و گذاری در شهرک های صنعتی داشته باشید به این موضوع پی می برید که اکنون دیگر زمان تولید نیست و تولید کننده راهی جزء تعطیلی واحد تولیدی خود ندارد کاری که امثال من از سال گذشته انجام داده اند.

ایروندی ادامه داد: در چند سال گذشته سعی بر کنترل تورم تا حد غیر محسوس شد اما به دلیل رکود حاکم بر بازار، صنایع توانایی فروش تولیدات خود را نداشتند و در تامین سرمایه در گردش خود دچار مشکل بودند و هستند و باید به آن‌ها تسهیلات تزریق می شد.

این تولید کننده در خصوص عدم توفیق طرح رونق تولید گفت: در عمده پرداخت تسهیلات به بنگاه های تولیدی به این شکل عمل شد که بنگاه های تولیدی برای کاهش فشار بانک‌ها مجبور شدند اصل و فرع وام هایی که قبلا دریافت کرده بودند را به وام جدید تبدیل کنند.

این صنعتگر فعال در شهرک صنعتی استان تهران با بیان اینکه در برخی از موارد بانک‌ها سودهای بالایی را در مقابل پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان اعلام می کنند، افزود: در این شرایط رکود بازار و مشکلات تولید کدام تولیدکننده توانایی پرداخت سودهای بالای بانکی را دارد؟

این فعال در بازار تولیدات قطعه با هشدار به ادامه این شرایط گفت: متأسفانه امروز سرمایه لازم برای کار تولیدی چندین برابر شده و هرکس توان تأمین این سرمایه را ندارد. جالب اینجاست مسئولان می بینند که منابع مالی از تولید خارج می شود اما توجهی برای جلوگیری از این موضوع نمی کنند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

سد چمشیر فاجعه آفرید

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ پاتوق زیر زمینی معتادان در قلب تهران

آمار فاجعه بار از نابودی جنگل‌های ایران

فیلم/ عاشقانه همسر بهرام رادان و پسرش

جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۳

چه چیزهایی گارانتی خودرو را باطل می‌ کند

تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران ۱۴۰۳

علیرضا بیرانوند جدید را بیشتر بشناسید+ عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/چاپ اسکناس طلا در امارات!

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

فیلم/ دختر ایرانی رکورددار روپایی در حال حرکت جهان

فیلم/ جاری شدن سیل در کیش

فیلم/ صدای زمین را بشنوید

یک سوم انرژی تولیدی کشور در مسیر انتقال هدر می‌رود

امکان اعتراض اینترنتی به جریمه رانندگی در سال۱۴۰۳

یانگوم مدل تبلیغاتی شد + عکس

قیمت میوه در میادین تره بار + جدول

کاهش قیمت گوشت قرمز در راه است؟!

تورم‌زا بودن وام مسکن توهم است

جستجو برای خانه‌های ۲ میلیاردی در محلات تهران + جدول

سال طلایی پروژه فیبر نوری در کشور

خانه‌های ارزان تهران برای دانشجویان + جدول

فیلم/نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته در یک سریال!

انتقاد یک فعال اقتصادی از طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها ‏

فیلم/بارش شدید تگرگ در سیستان و بلوچستان

رتبه دانشگاه تهران در خاورمیانه مشخص شد

فیلم/بارش‌های سیل‌آسا در کرمان آغاز شد

۸۳ درصد کودکان کار از اتباع هستند!

سکوی پرتاب قیمت دلار رشد نقدینگی است

چه کسی مانع ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده شد؟

سرنوشت مسجدی که با لجبازی ساخته شد

جدیدترین رده بندی سرعت اینترنت موبایل در جهان+ جدول

فیلم/ اسم مسجد پارک قیطریه انتخاب شد!

روند نزولی بیت‌کوین تشدید خواهد شد؟

اعلام سهمیه ایران در حج تمتع ۱۴۰۳

انس جهانی باز هم در سربالایی قیمت افتاد

پیش‌بینی افزایش تورم در میانه سال ۱۴۰۲

فیلم/ یک روحانی معروف: دوست دارم کنسرت بروم، اما می‌ترسم

تبعات تلخ بی‌توجهی به محیط‌زیست؛ هشدار جدی فرهنگستان علوم درباره برنامه هفتم توسعه

شیوه رفع تعهد ارزی اصلاح خواهد شد

افزایش تحرکات دیپلماسی برای مهار نتانیاهو؛ کابینه جنگ اسرائیل چه می‌گوید؟

تنش‌های غیرقابل پیش‌بینیِ مجلس دوازدهم در انتخاب ریاست مجلس /صداوسیما لیست انتخاباتی داشت؟

اینفوگرافی/کدام زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در خطر نابودی قرار دارند؟

ماجرای واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران

ورود به موقع سیاستگذار به بازار سرمایه

جزئیات جدید از مالیات ثروت ۱۴۰۲+ جدول

جزئیات اولین حراج سکه در سال ۱۴۰۳

ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را بالا می برد؟

کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد