در ابتدای جلسه انعقاد تفاهم نامه ساخت اسکله "رو رو" در
مجتمع بندری کاسپین رحیم شوقی به توضیحاتی در خصوص اسکه پرداخت و گفت: طول این اسکله 90 متر و عرض رمپ 26 متر است که دارای 7.6 هکتار پسکرانه می باشد .
در ادامه دکتر
رضا مسرور ضمن تشکر از دکتر محمد رئیس قرارگاه خاتم و همراهانشان، در اهمیت این پروژه گفت: مجتمع بندری کاسپین که با 22 پست اسکله طراحی شده و فاز اول آن 5 پست اسکله است و توسط بخش خصوصی سازمان در حال انجام است و در حال حاضر 3 پست اسکله ساخته شده و 2 پست دیگر در حال انجام است.
ساخت اسکله "رورو" مزیتی برای تجار
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه افزود: یکی از مواردی که در خزر بسیار حائز اهمیت است این است که بتوانیم در خزر اسکله رورو بسازیم و با توجه به اینکه در خزر استفاده ترکیبی از بنادر نمیبریم و یکی از پروژه هایی که میتواند کاهش هزینه داشته باشد و مزیتی برای تجار قلمداد می شود، ساخت پروژه اسکله رورو است.
وی در ادامه تصریح کرد: ما بیش از ده سال است که با قرارگاه خاتم همکاری داریم و یکی از منظم ترین موج شکن هایی که در خزر ساخته شده( موج شکن شرقی) و با وجود سختی کار درخزر با موفقیت توسط قرارگاه خاتم به اتمام رسیده است. با توجه به اهمیت این پروژه و کیفیتی که خاتم در سایر پروژه های گذشته داشته تصمیم گرفتیم کار را به پیمانکاری بسپاریم که بتواند در اسرع وقت و به خوبی آن را انجام دهد.
اتصال ریل به بندر کاسپین راهی برای ایجاد مزیت رقابتی در کشور
مسرور افزود: پروژه دیگری که حائز اهمیت و مکمل این پروژه است،
اتصال ریل به بندر کاسپین است و کوتاهترین مسیری است که می شود به خزر ریل را رساند و امیدوار هستیم این کار هم توسط وزرات راه و با توجه به مکاتبات انجام پذیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: اگر این پروژه انجام شود، کشور ما مزیت رقابتی خواهد داشت؛ هم در ارتباط با پروژه نوستراک و کالاهای کشورهای آسیای جنوب شرقی به کشور های اروپایی و روسیه منتقل خواهد شد، مقدمات و توافقات اولیه هم با روس ها و هندی ها انجام شده و در نظر داریم فصل پاییز اولین محموله از
مسیر کریدور نوستراک داشته باشیم. بررسی های ما نشان می دهد هزینه نوستراک به نسبت کریدور کانال سوئز ارزان تر است وبا زمان کمتر. مطمئنا تجار هم به دنبال همین موضوع است و موضوعی که امروز دنبال میکنیم در تکمیل این پازل اهمیت زیادی دارد.
وی همچنین تصریح کرد: یکی از دیگر نکات برای تکمیل پازل، این است که کالاهای کشور چین را بتوانیم از مسیر ایران بگذرانیم. یک کمربند یک مسیر شاخه های متعددی دارد که یکی از مهمترین شاخه های آن از کشور ما میگذرد. امروز و با تلاش همکاران ما توانسته ایم کالا را از بندر نینبو در چین از طریق ریل به بندر اکتائو آورده ایم و از بندر اکتائو وارد کشور کرده ایم .
مسرور گفت: مطمئن هستم با همکاری با سپاه و انجام این پروژه ها ایران مسیر ترانزیتی خواهد بود بین کشور چین و کشورهای اروپایی با توجه به هزینه و زمان کمتر.آنچه امروز کشور بدان نیاز دارد ایجاد درآمد ارزی است و یکی از راههای ایجاد درآمد های ارزی استفاده از ظرفیت های ترانزیتی است که همه کشورها به دنبال آن هستند. و از لحاظ امنیت نیز بسیار ارزشمند خواهد بود.
وی افزود: امیدوار هستیم با همتی که دوستان ما در قرارگاه خاتم دارند با در نظر گرفتن یک سال و نیم بتوانیم این پروژه را به بهره یرداری برسانیم و ان شاالله یک سال و نیم بعد اتصال ریل نیز صورت بگیرد.این یک پروزه ملی است و برای کشور حائز اهمیت است. شاید حجم ریالی پروژه ها آنقدر بالا نباشد اما یکی ازمیزیتهای آن همین هزینه های پایین است.
پروژه ساخت اسکله کشتی های رو رو ظرفیت ترانزیتی کشور افزایش خواهد داد
سردار محمد نیز در این مراسم با تسلیت ماه محرم و ضمن تشکر از سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: قرراگاه خاتم به عنوان بازوی امین برای دولت محترم دراکثر پروژه های عمرانی مشغول فعالیت است. شرایط سختی به واسطه تحریم های ظالمانه برای مردم به وجود آمده است و تمام تلاش من و همکارانم این است که توطئه های دشمن را در عرصه های اقتصادی و فشارهایی که بر معیشت مردم وارد می شود را بتوانیم دفع کنیم و از این تهدیدات به صورت فرصت استفاده کنیم.
وی گفت: امروز قرارگاه با دارا بودن بیش از 260 پروژه در سراسر کشور در حوزه های صنعتی و .. تقریبا در کل کشور مثل یک کارگاه عظیم در تک تک استان ها مشغول فعالیت است و الحمدلله هفته ای نیست که شاهد افتتاح و تکمیل پروژه ها نباشیم در حوزه های مختلف و این روند را ادامه خواهیم داد و اعتقادمان این است که در این شرایط سخت بزرگترین مقابله با اسکتبار جهانی کار و ساخت پروژه ها و ایجاد برای رفاه برای مردم عزیز کشورمان است .
سردار محمد ضمن تشکر از دبیرشورایعالی مناطق آزاد و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی افزود: همکاری قرارگاه خاتم با مناطق آزاد همکاری نزدیک و خوبی است و اخیرا شاهد فعالیت های جدید در مناطق آزاد مانند چابهار و کیش داشته ایم ؛ هرچند این همکاری های موجب ناراحتی هایی از سوی دشمنان می شود و برخی رسانه ها در خصوص اقدامات خوبی که قرار است در کیش صورت گیرد؛ فعالیت های ضد تبلغی انجام داده بودند که جا دارد بگوییم در کیش با توجه به وجود 6 پست اسکله متاسفانه به دلیل آبخور کمی که دارد سالهاست که امکان بهره برداری از این اسکله ها مقدور نیست.جایی که میتوانیم به صورت هاب برای سایر اسکله ها باشد، متاسفانه این ظرفیت سالهاست مغفول مانده است.
محمد افزود: در منطقه آزاد انزلی سابقه طولانی در همکاری های مشترک و موفق شاهد هستیم . در پروژه ای که امروز تفاهم نامه آن امضا می شود عملا هرچقدر بتوانیم ظرفیت تجاری کاسپین را افزایش بدهیم و به ظرفیت ترانزیت کشور افزوده خواهد شد. این مورد هم سال های سال است که مغفول مانده و امروز این حلقه مفقوده در حال تکمیل است و ظرفیت ترانزیت کشور افزاوده میشود.
وی گفت:سهم ترانزیت کشور از این مسیر 5 میلیون تن خواد بود و جزوی از طرح یک کمربند یک جاده چین خواهد بود که میتواند برای سهم ترانزیتی کشور ظرفیت سازی کند.
دکتر
سعید محمد با تاکید براینکه قرارگاه خاتم هر کمکی برای پروژه اتصال ریل بتواند انجام دهد، فروگذار نمیکند گفت: با توجه به اتمام راه آهن رشت- قزوین که سال گذشته اتفاق افتاد و اتصال این خط به کاسپین، ظرفیت های کاسپین به شدت افزایش پیدا میکند . من به لحاظ اجرایی این حکم را به جناب مسرور و همکارانشان می دهم که در حداقل زمان ممکن این پروژه را تکمیل کنیم تا مردم نیز بتوانند از آن بهره ببرند. ما توان ساخت کشتی های رورو چه ریلی و چه خودرویی را در مجموعه قرارگاه و در شرکت صدرا که در نکا مستقر است، داریم.
وی ضمن تشکر از اعتماد به قرارگاه خاتم گفت: این پروژه را هم یکی از مجموعه های توانمند قرارگاه انجام خواهد داد و امیدوار هستیم با تلاش همکاران من و تامین مالی دوستان در اواخر این دولت این پروژه را تکمیل شود.
گفتنی است کشتی های رو رو برای حمل خودرو و سایر محموله های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند استفاده می شوند. کشتی رو رو دارای پل های متحرکی است که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به داخل کشتی را فراهم می سازد در نتیجه کاهش زمان و هزینه های حمل و نقل بهمراه افزایش ضریب ایمنی ترانزیت کالا از مهمترین ویژه گی های این نوع اسکله های عنوان می شود.