تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
راه‌آهن سلب مسئولیت می‌کند، شرکت‌های ریلی سکوت!

دود واگن های سوخته در چشم کارگران

بیش از بیست روز از آتش سوزی ایستگاه راه آهن رودشور می‌گذرد، سانحه‌ای که هنوز بسیاری از ابعاد آن از جمله تعداد واقعی واگن‌هایی که دچار حریق شده‌اند و میزان خسارت وارد آمده به مالکان این واگن‌ها روشن نشده و پس گذشت از این مدت زمان، هنوز دستگاه‌های متولی از جمله شرکت راه آهن علت سانحه را اعلام نکرده است.
واگن سوخته
اقتصاد24- دود واگن های سوخته در چشم کارگران می رود- دوم شهریورماه، ایستگاه رودشور راه آهن به دلایلی نامعلوم دچار حریق شد و ساعاتی پس از وقوع این سانحه، راه آهن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آتش مهار شده و واگن‌های فرسوده و ضایعاتی که دچار حریق شده‌اند متعلق به شرکت‌های حمل ونقل ریلی مسافری بخش خصوصی بودند.

فردای آن روز مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری درباره جزئیات این سانحه مدعی شد که ایستگاه رود شور محل دپوی واگن‌های اسقاطی است که از آنجا به کارخانه‌های ذوب آهن می‌روند و اغلب واگن‌های دپو شده با عمر بالای 50 سال و از رده خارج هستند. همچنین در این آتش سوزی از 67 دستگاه واگن 36 دستگاه کامل سوخت و 31 دستگاه نیم سوز شد.

در حالی که سعید رسولی مدعی شده ایستگاه رود شور محل نگهداری ضایعات راه آهن و واگن‌های با عمر بالای 50 سال بوده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در بین واگن‌هایی که سوختند، واگن‌هایی با عمر حدود ۴۰ سال هم دیده می‌شده که امکان بازسازی، تعمیر و برگشت آنها به خط وجود داشت.

از سوی دیگر تعداد واگن‌های دپو شده در این محل در نشست خبری 67 دستگاه اعلام شده اما طبق بازدید میدانی خبرنگار ایلنا از ایستگاه رودشور پس از وقوع این سانحه، تعداد واگن‌هایی که در این محل، دپو و دچار حریق شده‌اند بیش از دوبرابر این عدد بوده است و مدیرعامل راه آهن هم در مصاحبه‌ای نسبت به این موضوع اذعان داشت و پذیرفت که تعداد واگن‌های موجود در آن ایستگاه حدود 200 دستگاه بوده است.

هر چند که راه آهن سعی در کم ارزش جلوه دادن خسارت‌های ناشی از این سانحه را دارد اما حتی با فرض اینکه این واگن‌ها قابل بازسازی هم نبوده‌اند؛ تعیین سرنوشت آنها از جمله ذوب شدن، فروش یا تبدیل آن‌ها به واگن‌های باری و خدماتی باید با براساس تصمیم مالکان‌شان صورت می‌گرفت.

موضوعات دیگری چون تاخیر در مهار آتش، نبود نظارت کافی برای حراست از اموال بخش خصوصی در این محل و اهمال در انجام وظایف راه آهن در حراست از تجهیزات ریلی مطرح است اما موضوع مهم‌تر، بحث علت وقوع این سانحه و تعیین تکلیف میزان خسارت وارد آمده به شرکت‌های ریلی و پرداخت آن است.

ممکن است سانحه تعمدی باشد


سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن درباره ابهامات سانحه آتش سوزی واگن‌های دپو شده در ایستگاه رودشور و احتمال تعمدی بودن این آتش سوزی گفت: مطالبی که گفته می‌شود باید دقیق باشد چراکه ممکن است باعث بروز شبهاتی شود. از این ادعاها بی‌اطلاعم چراکه با شرکت‌های حمل و نقلی که جزو خانواده راه آهن هستند، ارتباطات تنگاتنگ و نزدیکی داریم و آنها تا به امروز این موضوعات را به راه آهن منتقل نکرده‌اند.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده مبنی بر اینکه این واگن‌ها با عمر بالای 30 سال برای بازسازی در ان محل تجمیع شده بودند و صاحبان این واگن‌ها قصد ذوب کردن آنها را نداشتند،‌ تاکید کرد: ایستگاه رودشور اساساً محل تجمیع واگن‌ها برای بازسازی نیست و مکانی برای دپوی ضایعات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام واگن‌ها متعلق به شرکت‌های خصوصی بوده گفت: تذکرات لازم برای حفظ و حراست از این واگن‌ها به صورت کتبی به شرکت‌های مالک داده شده بود و این واگن‌ها به صورت موقت در این محل نگهداری می‌شوند.

وی درباره ابهامات موجود نسبت به تعداد واگن‌هایی که دچار حریق شده‌اند، اظهار داشت: در نشست خبری گذشته آمار اولیه را اعلام کردم و از مسئولان ذی ربط تقاضا کردم که گزارش‌های دقیق از سانحه و عوامل موثر در بروز آن را اعلام کنند. هنوز گزارش مربوطه را دریافت نکرده‌ام بنابراین موضوع پوشیده‌ای نیست و کاملا روشن و شفاف است.

رسولی ادامه داد: البته مسئولیت نگهداری از اموال هر شرکتی برعهده خود شرکت است اما راه‌آهن تعامل بسیار خوبی با شرکت‌های حمل و نقلی دارد بنابراین ذهن خود را به این موضوعاتی که هیچ پایه و اساسی ندارد منحرف نکنید و برای این موضوعات هیچ پایه و اساسی هم قائل نیستم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: البته ممکن است در این سانحه تعمد از سوی کسی صورت گرفته باشد. دستگاه‌های ذی ربط تا زمانی که بررسی‌هایشان کامل و دقیق نباشد چیزی اعلام نمی‌کنند و در این روند در بروز تمام سوانح و حوادث طی می‌شود و هر زمانی که گزارش‌ها اعلام شود آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: مجموع واگن‌های دپو شده در این ایستگاه بیش از 200 واگن با طول عمرهای مختلف بوده اما واگن‌هایی که از ایستگاه تهران به ان نقطه منتقل کرده‌اند به استناد گزارش مدیرکل راه آهن تهران و مسئولان عمر بالای 50 سال داشتند و از واگن‌هایی بودند که در راستای ایمنی سیر قطارها یا بایستی در زمان خودش اورهال و تعمیرات اساسی می‌شده یا از گردش سیر خارج می شده و این واگن در سال‌های قبل از سیر خارج شدند و مربوط به امسال نیستند.

فرصت توسعه ناوگان باری حمل و نقل ریلی به آتش کشیده شد


طفره مدیران عامل شرکت‌های مسافری ریلی از پاسخگویی

در حالی که مدیرعامل شرکت راه آهن مدعی است که هر شرکتی باید مسئول نگهداری اموال خود باشد و تذکرات لازم برای حفظ و حراست از این واگن‌ها به صورت کتبی به شرکت‌های مالک داده شده بود اما در تبصره 3 ماده 8" قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی" به وضوح مسئولیت راه آهن در نگهداری واگن‌ها آمده است:« راه آهن با پذیرش ناوگان شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسئول حفظ و نگهداری ناوگان و تأمین سلامت سیر آنان می‌باشد».

توسعه صنعت ریلی نه تنها خواسته دولت، بلکه دستور رهبری است و در بین انواع شقوق حمل و نقل، راه آهن و قطار بیشترین ظرفیت و پتانسیل را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد به طوری که طبق اعلام شرکت راه آهن تنها در بخش حمل و نقل ریلی بار، ظرفیت صرفه جویی 750 میلیون دلاری در مصرف سوخت وجود دارد.

از سوی دیگر طبق قانون برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه سهم ریل از جابه جایی مسافر باید به 20 درصد برسد در حالی که چیزی تا پایان این فرصت چیزی باقی نمانده اما تا سهم 20 درصدی فاصله زیادی داریم و این فاصله کوتاه نمی‌شود مگر با حمایت دولت از فعالان صنعت حمل و نقل ریلی. اما متولیان دولتی این صنعت حتی حداقل‌ترین خواسته و نیاز قانونی بخش خصوصی و عمومی را که حراست از اموال شرکت‌هاست را نمی‌پذیرند و فرصتی که می‌توانست به بازسازی ناوگان مسافری و یا توسعه ناوگان باری حمل و نقل ریلی شود به آتش کشیده می‌شود و سرمایه افرادی که باید توسعه گر این صنعت باشند به باد می‌رود.

اما آنچه در این میان موجب تاسف مضاعف است، عدم پاسخگویی برخی مدیران عامل شرکت‌های مسافری ریلی به بسیاری از سوالات پیرامون این حادثه بود به نحوی که برخی به محض اطلاع از مفاد پرسش از پاسخگویی طفره رفتند و برخی نیز به صراحت بیم خود را از انجام مصاحبه ابراز کردند.

بیشتر واگن‌های سوخته شده متعلق به شرکت رجاء است


در این میان فقط مدیرعامل رجا حاضر به مصاحبه کوتاه شد و با اعلام اینکه در جلسه حضور دارد، اعلام کرد که اکثر واگن‌های سوخته شده متعلق به شرکت رجاء است.

رجبی ادامه داد: مذاکره با راه آهن را جهت تعیین تکلیف موضوع به صورت حضوری و مکتوب آغاز کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: از دلایل این حادثه هیچ اطلاعی نداریم و تا استیفای حقوق مالکین رجاء که کارگران شریف ایران هستند، پیگیری را ادامه خواهیم داد.

مدیرعامل رجا ادامه توضیحات را بدلیل روشن نبودن ابعاد کامل موضوع به آینده موکول کرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

اعلام محدودیت ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات آخر هفته

خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رکورد جالب عیسی آل‌کثیر در جام‌حذفی