تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸
در گفتوگو با کارشناسان مطرح شد:

ضرورت الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد / توسعه چابهار نیازمند هم‌افزایی بین دستگاهی است

توسعه چابهار بیش از اینکه به شریک خارجی نیاز داشته باشد نیازمند هم‌افزایی بین دستگاهی با هدف جذب بار، کشتی و سرمایه‌گذار بیشتر در این بندر است.
ضرورت الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد
اقتصاد24 - برنامه توسعه بندر چابهار از چند سال پیش وارد فاز اجرایی شد و با تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب شتاب گرفت اما اکنون با وجود حضور شریک خارجی در کنار توسعه عمق، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم هنوز این بندر نتوانسته است به محیطی جذاب برای حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و کشتی تبدیل شود.

کاهش ترافیک کشتی‌ها در کنار عبور کانتینرهای ترانزیتی با حداقل تشریفات و حداقل هزینه برای ورود به مبادی و کاهش زمان ماندگاری کالا در بندر از جمله مواردی است که می‌تواند مزیت اقتصادی بندر چابهار را به رخ کشیده و به انتخاب نخست تجار در منطقه تبدیل کند.

«محمد راستاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری در خصوص موانع توسعه چابهار گفت: با سرمایه‌گذاری انجام شده و ظرفیت فراهم شده در این بندر سهم کمتر از یک درصدی بندر در حمل‌و نقل کشور خسران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با گذشت دو سال از بهره‌برداری فاز نخست بندر هنوز نتوانسته‌ایم شاهد اشتغال و رونق اقتصادی در این منطقه با جذب کشتی و کالای بیشتر باشیم.

راستاد گفت: اکنون دغدغه جدی این است که باید صاحب کالا،کشتی و صاحب بار تمایل بیشتری برای حضور در این بندر داشته باشد. نکته دیگر رسیدن به یک اجماع واحد، پیرامون اهمیت توسعه بندر چابهار است. اکنون درباره اهمیت این بندر اجماع و اتفاق نظر داخلی وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی، منطقه آزاد چابهار و مقام‌های استانی باید تلاش کنند که این همراهی را ایجاد کرده و مخالفت و مقاومت در مقابل توسعه چابهار را به حداقل برسانند.

ضرورت الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد


وی ادامه‌ داد: ما در مجاورت منطقه آزاد باید در حداقل زمان ممکن از تسهیلات و مزایای قانونی منطقه آزاد بهره می‌بردیم اما همه اقداماتی که برای الحاق بندر به منطقه آزاد در نظر گرفته شده تاکنون منجر به عملیاتی‌شدن این هدف نشده است و کماکان تجار و صاحبان بار باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

راستاد گفت: این در حالی است که همه بنادر کشور جزو مناطق وِیژه اقتصادی هستند اما بندری در مقیاس بندر چابهار همچنان گمرک عادی محسوب می‌شود؛ هرچه زودتر مصوبات وتصمیمات الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد باید عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: برای اقتصادی‌ کردن بندر چابهار باید همه اجزا همزمان با هم فعال و هماهنگ باشند تا این بندر بتواند مزیت اقتصادی خود را اثبات کند.

معاون وزیر راه با بیان اینکه توسعه زیرساخت بندری برای اقتصادی بودن محیط بندر کفایت نمی‌کند، گفت: سازمان بنادر دسترسی دریایی مناسبی ایجاد کرد؛ زیرساختی که می‌تواند موجب پذیرش بزرگترین کشتی‌های فله‌بر شود.

راستاد اضافه کرد: با این حال، دسترسی پس کرانه‌ای محدود، عدم امکان استفاده از مزیت چند وجهی، تشریفات اداری و همچنین بروکراسی و مسائل گمرکی باعث شده است صاحبان کالا و بار حتی از امکانات موجود پیرامون بندرهم نتوانند استفاده کنند.

در همین راستا «محمدعلی حسن‌زاده» معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز از هزینه‌های بالای جابجایی کالا در این بندر به عنوان مانع گمرکی توسعه چابهار یاد کرد.

وی گفت: سازمان‌ راهداری و گمرک در بندر چابهار جابجایی بار بین بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد را مشمول ترانزیت بین دو منطقه می‌دانند و از صاحبان کالا تضمین گمرکی می‌خواهند؛ این تضمین گمرکی هزینه تمام شده جابجایی کالا را بین بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد بالا می‌برد.

حسن‌زاده افزایش هزینه جابجایی بار بین بندر و منطقه آزاد را رقم قابل توجهی نسبت به سایر بنادر دانست و  گفت: هزینه حمل کالا با کامیون نیز در این بندر بالا است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
بازار
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استفاده زیاد از رنگ مو چه عوارضی دارد؟

اعلام اسامی محرومان لیگ برتر

پیکر بی‌جان نایا ریورا پیدا شد + عکس

سیگنال بورس به بازار ارز، طلا و مسکن

جشن خیابانی دانش آموزان فارغ التحصیل فلسطینی

ایجاد یک هزار فرصت شغلی در منطقه ویژه اقتصادی پیام

«رضا عسگری» اعدام شد/ «موسوی مجد» به زودی اعدام می‌شود

دو فرمانده جمهوری آذربایجان در حمله نیرو‌های ارمنستان کشته شدند

عکس دیده نشده از دوران نوجوانی محمد رضا گلزار

ارتقا ظرفیت تولید میگوی منطقه آزاد قشم به کمک آموزش های تخصصی

سطح ارتباط و رفتار قضایی با مناطق آزاد همانند وزارت خانه ها است

فیلم/ حمله سگ هاسکی به پسربچه ۶ ساله در خیابان

فراز و فرود شاخص کل در مرز ۱.۸ میلیون

خبر‌های خوش و مهم ربیعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان

تصمیمات عجیب و بی‌نتیجه سازمان بورس برای کاهش اختلال

ماجرای تماس‌های دلهره آور با خانواده دختر ناپدید شده در کوهستان

جزئیات یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور امروز سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹

کلاه نپوشید که ریزش مو می‌گیرید!

عکس/ تبریک تولد نیکول کیدمن برای خواهرش

چند میلیون می‌دهی تا بگذارم طلاق بگیری؟!/ روایت کمتر شنیده شده از دشواری‌های زنان برای استفاده از حق طلاق

پروژه های سازمان منطقه آزاد قشم با قوت و سرعت بیشتر از گذشته اجرا می شود

برندگان و بازندگان بازار کالا در ۶ ماه گذشته

هشدار؛ ماسک‌ها را بعد از مصرف قیچی کنید + فیلم

چرا صادرکنندگان ارز‌ها را به کشور باز نمی‌گردانند؟

آخرین قیمت طلا، سکه و دلار امروز سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹ +جدول

۵ توصیه برای داشتن کبدی سالم

رقم فروش سردار آزمون؛ ۷۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان!

مزیت‌های صندوق‌های ETF برای سرمایه گذاری چیست؟/ استقبال از دارا دوم بیشتر از دارا یکم خواهد بود

ناگفته‌های مهرانه مهین‌ترابی از «همسران»

شکل گیری هسته ایجاد شهر هوشمند در قلب شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

ابتلای ۲۰۰ نفر در یک عروسی و ۱۰۰۰ نفر در یک مراسم ترحیم به کرونا

۶ واحد تولیدی جدید در منطقه آزاد چابهار به بهره‌برداری رسید

تایید حکم اعدام سه نفر از اغتشاشگران در دیوان عالی کشور

مردم با فروش متری مسکن، خانه‌دار می‌شوند؟

تبدیل منطقه آزاد ارس به مگاپورت بزرگ لجستیکی با خط‌آهن چشم ثریا

خسته نمی‌شویم