تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸
در گفتوگو با کارشناسان مطرح شد:

ضرورت الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد / توسعه چابهار نیازمند هم‌افزایی بین دستگاهی است

توسعه چابهار بیش از اینکه به شریک خارجی نیاز داشته باشد نیازمند هم‌افزایی بین دستگاهی با هدف جذب بار، کشتی و سرمایه‌گذار بیشتر در این بندر است.
ضرورت الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد
اقتصاد24 - برنامه توسعه بندر چابهار از چند سال پیش وارد فاز اجرایی شد و با تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب شتاب گرفت اما اکنون با وجود حضور شریک خارجی در کنار توسعه عمق، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم هنوز این بندر نتوانسته است به محیطی جذاب برای حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و کشتی تبدیل شود.

کاهش ترافیک کشتی‌ها در کنار عبور کانتینرهای ترانزیتی با حداقل تشریفات و حداقل هزینه برای ورود به مبادی و کاهش زمان ماندگاری کالا در بندر از جمله مواردی است که می‌تواند مزیت اقتصادی بندر چابهار را به رخ کشیده و به انتخاب نخست تجار در منطقه تبدیل کند.

«محمد راستاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری در خصوص موانع توسعه چابهار گفت: با سرمایه‌گذاری انجام شده و ظرفیت فراهم شده در این بندر سهم کمتر از یک درصدی بندر در حمل‌و نقل کشور خسران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با گذشت دو سال از بهره‌برداری فاز نخست بندر هنوز نتوانسته‌ایم شاهد اشتغال و رونق اقتصادی در این منطقه با جذب کشتی و کالای بیشتر باشیم.

راستاد گفت: اکنون دغدغه جدی این است که باید صاحب کالا،کشتی و صاحب بار تمایل بیشتری برای حضور در این بندر داشته باشد. نکته دیگر رسیدن به یک اجماع واحد، پیرامون اهمیت توسعه بندر چابهار است. اکنون درباره اهمیت این بندر اجماع و اتفاق نظر داخلی وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی، منطقه آزاد چابهار و مقام‌های استانی باید تلاش کنند که این همراهی را ایجاد کرده و مخالفت و مقاومت در مقابل توسعه چابهار را به حداقل برسانند.

ضرورت الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد


وی ادامه‌ داد: ما در مجاورت منطقه آزاد باید در حداقل زمان ممکن از تسهیلات و مزایای قانونی منطقه آزاد بهره می‌بردیم اما همه اقداماتی که برای الحاق بندر به منطقه آزاد در نظر گرفته شده تاکنون منجر به عملیاتی‌شدن این هدف نشده است و کماکان تجار و صاحبان بار باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

راستاد گفت: این در حالی است که همه بنادر کشور جزو مناطق وِیژه اقتصادی هستند اما بندری در مقیاس بندر چابهار همچنان گمرک عادی محسوب می‌شود؛ هرچه زودتر مصوبات وتصمیمات الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد باید عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: برای اقتصادی‌ کردن بندر چابهار باید همه اجزا همزمان با هم فعال و هماهنگ باشند تا این بندر بتواند مزیت اقتصادی خود را اثبات کند.

معاون وزیر راه با بیان اینکه توسعه زیرساخت بندری برای اقتصادی بودن محیط بندر کفایت نمی‌کند، گفت: سازمان بنادر دسترسی دریایی مناسبی ایجاد کرد؛ زیرساختی که می‌تواند موجب پذیرش بزرگترین کشتی‌های فله‌بر شود.

راستاد اضافه کرد: با این حال، دسترسی پس کرانه‌ای محدود، عدم امکان استفاده از مزیت چند وجهی، تشریفات اداری و همچنین بروکراسی و مسائل گمرکی باعث شده است صاحبان کالا و بار حتی از امکانات موجود پیرامون بندرهم نتوانند استفاده کنند.

در همین راستا «محمدعلی حسن‌زاده» معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز از هزینه‌های بالای جابجایی کالا در این بندر به عنوان مانع گمرکی توسعه چابهار یاد کرد.

وی گفت: سازمان‌ راهداری و گمرک در بندر چابهار جابجایی بار بین بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد را مشمول ترانزیت بین دو منطقه می‌دانند و از صاحبان کالا تضمین گمرکی می‌خواهند؛ این تضمین گمرکی هزینه تمام شده جابجایی کالا را بین بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد بالا می‌برد.

حسن‌زاده افزایش هزینه جابجایی بار بین بندر و منطقه آزاد را رقم قابل توجهی نسبت به سایر بنادر دانست و  گفت: هزینه حمل کالا با کامیون نیز در این بندر بالا است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
بازار
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، موفق در پردازش صادرات با تمرکز بر فعالیت‌های صنعتی

شوک کرونایی سپاهان به فوتبال ایران

ترامپ: واشنگتن رابطه با سازمان بهداشت جهانی را قطع می‌کند

جنگل‌ها و مراتع گچساران در آتش می‌سوزد

دو شیوه فروش سهام را بشناسید

خوشحال‌کننده‌ترین تصویر از دیاباته برای طرفداران استقلال

دارندگان سهام عدالت کارت اعتباری می‌گیرند

میزان تسهیلات رسته‌های آسیب دیده از کرونا مشخص شد + جدول

آغاز پیش‌فروش یک ساله خودروسازان از هفته آینده

امکان فروش تفکیکی سهام عدالت از فردا/ دو شیوه فروش سهام

انتقاد تند علم‌الهدی از دولت

مسیر تولید خودرو کم مصرف هموارتر شد

دارایی واقعی سهام عدالت خود را ببینید!

کسی از این تیم‌های لیگ‌برتری خبر دارد؟!

همتی: مردم را از شر تورم مزمن خلاص می‌کنیم

تد کروز: توئیتر تحریم‌های ایران را نقض کرده است

توئیتر صفحه مشاور روحانی را تعلیق کرد

انتقاد منتخب مجلس از حقوق پایین نمایندگی

پیام مشاور رهبر انقلاب به علی لاریجانی و قالیباف

کره جنوبی نیم میلیون دلار دارو برای ایران ارسال می‌کند

ابتلای ۱۰هزار نفر از کادر درمان کشور به کرونا

عوارض جرم گیری دندان

نشاء برنج در شالیزارهای گیلان

زرافه تکواندوکار!

فیلم/ نبرد دو ساعته دو تمساح در زمین گلف

قیمت موبایل نزولی شد

آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور

بازگشت ۸۰ درصد حس بویایی در بیماران کرونایی

کدام اماکن همچنان به دلیل شیوع کرونا تعطیلند؟

عقب‌نشینی دلار به کانال ۱۶ هزار تومان

چه خبر از بدهکاری ایرلاین‌ها و هتل‌ها؟

زلزله ۴.۲ ریشتری دهدشت خسارت جانی نداشت

جنگ قیمت نفت دیگری در راه است؟

واکنش توئیتر به تهدیدات ترامپ

بیمه بیکاری کرونایی اسفند سال گذشته، هفته آینده واریز می‌شود

برایان هوک از چه جیزی درباره ایران عصبانی است؟

۲۳۰ رأی از کدام سمت به سبد قالیباف ریخته شد؟