عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور میگوید: از دولت نهم و دهم به کشاورزان و باغداران قول ها داده شد که اگر قیمت نهادهها آزاد شود، قاچاق کمتر و رقابت سالم میشود و باید یارانهها را مستقیم به تولیدکنندگان دهیم اما این اتفاق هیچگاه نیفتاد و قرانی از یارانههای حاملهای انرژی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی اعطا نشد.
اقتصاد24- پیش از این مشکلات بسیاری گریبان باغداری در کشور ما را گرفته بود. از گرانی و تقلبی بودن کود و سم گرفته تا دلالهایی که محصولات باغی را به ثمن بخس از دست تولیدکنندگان بیرون میآوردند و به سودی دو چندان به دست مصرفکننده میدادند؛ و پس از همه اینها گرانی بنزین بار دیگری بود که بر دوش تولیدکنندگان محصولات باغی اضافه شد تا زانوان آنان را بیشتر خم کند. گرانی که چشم امید باغداران به ادامه تولید را کمسو تر از گذشته کرده است.
هرچند در این چند روز و پس از گرانی بنزین گفتهها حاکی از آن است که برای کشاورزان نیز سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است اما مجتبی شادلو عضو هیات مدیره باغداران کشور، معتقد است، گرانی بنزین ضربه دیگری است که به پیکره کشاورزی کشور فرود میآید.
او به اقتصاد24 میگوید: شرایط اصلی قیمتگذاری محصولات کشاورزی در کشور ما، شرایط کلی تولید و عرضه و تقاضا است، یعنی اگر تولید با قیمت بسیار بالا صورت گیرد و تقاضا هم چندان زیاد نباشد تولیدکننده مجبور به عرضه است ولو آنکه عرضه او منتج به ضرر شود.
شادلو ادامه میدهد: میوه، لبنیات و گوشت فسادپذیر است و ماندگاری زیادی ندارد و در نهایت باید در کوتاه ترین زمان به فروش رود و در نتیجه بازار هر چه حکم کرد باید تولیدکننده تابع آن باشد. اما آنچه که منطق عقل است و آنچه که قانون و شرع ایجاب میکند این است که کسی که برای تولید کالا زحمتی کشیده و هزینهای کرده است باید هزینه تولیدش به اضافه یک سود حداقلی به عنوان معیشت دریافت کند اما با ضررهایی که کشاورزان و باغداران در این سالها دادهاند دریافت سود برای خیلی از کشاورزان امری خیالی شده است.
مگر ممکن است گرانی بنزین بر تولید و توزیع محصولات کشاورزی و باغداری تاثیری نداشته باشد؟
عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران درباره اینکه گرانی بنزین بر تولید و توزیع محصولات باغی تاثیری ندارد، چنین میگوید: باید بپرسیم مگر ممکن است که گرانی بنزین بر تولید و توزیع محصولات کشاورزی و باغداری تاثیری نداشته باشد؟ بیش از نیمی از محصولات ما در حین جمعآوری با ماشینهای سبکی مثل نیسان و وانتبار به ماخذهای جمعآوری و نگهداری ارسال میشود و از همانجا با همین نیسانها و وانتهای بنزینسوز به عمدهفروشیها و خرده فروشیها حمل میشود.
او ادامه داد: از سوی دیگر ورود کامیون در شهر ممنوع است در نتیجه محصولات کشاورزی از انبارها و سردخانهها تا عمدهفروشیها و از عمدهفروشیها تا خردهفروشیها نیز با وسایل بنزین سوز حمل میشوند. حتی اینطور نیست که یک عمده فروشی ظرفیت بار یک کامیون را داشته باشد.
شادلو در ادامه صحبتهای خود چنین بیان میکند: بنزین در کشاورزی یک رکن است. امروز علاوه برهزینههایی که به باغداران و کشاورزان تحمیل میشود گرانی بنزین هم قوز بالای قوز شده است، در حالی که شرایط خاصی برای این قشر در نظر نگرفتند و همان مقدار محدود بنزین سهمیهای کشاورزان نیز 50 درصد افزایش قیمت داشته است و این بنزین سهمیهای تنها 30 درصد مصرف کشاورزان را تامین میکند و 70 درصد باقی نیاز آنان باید از بنزین سه هزار تومانی تامین شود.
او ادامه میدهد: باغداری کشور در چند سال گذشته دچار چند چالش عمده شده است؛ گرانی قیمت ارز، افزایش دستمزد نیروی انسانی، افزایش هزینه مکانیزاسیون و نهادهها از این چالشها بودند و تمام اینها در حالی است که قیمت محصولات باغی در تابستانی که گذشت نسبت به سال قبل بسیار پایینتر بوده است.
شادلو امتداد چالشهای باغداری را به نفع تولید محصولات باغی نمیداند. «با ادامه این چالشها باغداری لطمه شدید خواهد خورد. کشاورزان و باغداران میتوانند از محل پسانداز خود یا با دریافت وامهای بانکی کارشان را جلو ببرد اما باید فروش محصولاتشان جوابگوی کار آنها باشد چرا که هزینههای تولید شوخی بردار نیست و باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شده باشد.
عضو هیات مدیره باغداران کشور همچنین میگوید: کشاورزی یکی از مهمترین بخشهای تولید هر جامعهای است که تامین غذا را به عهده دارد و باید تولیدش را حفظ کند
او درباره اعطای یارانه از طرف دولت به کشاورزان میگوید: از دولت نهم و دهم به کشاورزان و باغداران قول ها داده شد که اگر قیمت نهادهها آزاد شود، قاچاق کمتر و رقابت سالم میشود و باید یارانهها را مستقیم به تولیدکنندگان دهیم اما این اتفاق هیچگاه نیفتاد و قرانی از یارانههای حاملهای انرژی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی اعطا نشد و ما باغداران هم چنین چیزی نمیخواهیم اما میگوییم حداقل یک سهمیه مشخص در قبال حمل و نقل برای کشاورزان و باغداران نیز در نظر بگیرند همانطور که برای تاکسی ها و ... درنظر گرفتند و به کشاورزی که مهمتر است توجه خاصی نشده است.
شادلو در پایان میگوید: بخش کشاورزی در تمام این ادوار ثابت کرد که قابل اتکا است و امنیت غذایی را تامین کرده و هیچگاه مانند برخی صنایع نبوده که بدون آورده خاصی وامهای میلیاردی از دولت دریافت کند.