تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸

ضرورت خصوصی‌ کردن صنعت خودرو

مقام معظم رهبری:«اگر بخش خصوصی می‌تواند کاری را انجام دهد، بخش دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی خود را رقیب بخش خصوصی ندانند و به آن کار ورود نکنند و اگر هم فعالیت دارند کنار بکشند».
13970624000907_Test_PhotoN
اقتصاد24- مرتضی مصطفوی کارشناس خودرو در روزنامه جوان نوشت: رهبر انقلاب چند روز پیش در جمع تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی نکات مهمی را در‌خصوص چارچوب رفتاری اقتصادی دولت و نقش‌دهی بیشتر به بخش خصوصی بیان داشتند. محور اساسی این بیانات تأکید بر تقویت تولید ملی با تکیه بر توان داخلی بود؛ چراکه این موضوع نه‌تن‌ها منجر به بهبود شاخص‌های اساسی اقتصاد ایران می‌شود، بلکه بهترین راهبرد برای مصون‌سازی اقتصاد در مقابل تحریم‌ها است.

ایشان با تأکید بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تصریح فرمودند که برخی واگذاری‌ها غلط نباید فضا را برای فعالیت فعالان پرشمار و سالم بخش خصوصی نامساعد کند. مقام معظم رهبری در این‌باره فرمودند: «اگر بخش خصوصی می‌تواند کاری را انجام دهد، بخش دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی خود را رقیب بخش خصوصی ندانند و به آن کار ورود نکنند و اگر هم فعالیت دارند کنار بکشند»

ترسیم چنین خط قرمزی بهترین راهنما برای تعیین حدود فعالیت‌های بخش دولتی و بخش خصوصی و به عبارت بهتر مردمی‌سازی اقتصاد است. هرجا که کار به دست بخش خصوصی قابل انجام است، ورود بخش دولتی ممنوع است، به ویژه در بخش‌های صنعتی و غیرعمومی!

این نگاه رهبر انقلاب از منظر تجربیات داخلی و جهانی نیز کاملاً با علم اقتصاد ونظر کارشناسان منطبق است به نحوی که هر جا امکان فعالیت بخش خصوصی وجود دارد و دولت در آن دخالت نکرده در کمترین اثرات و برکاتش بازدهی بالاتر بنگاه، پایین بودن قیمت تمام شده و در نهایت رفاه کلی جامعه را به همراه داشته است. بنابراین بیانات اخیر ایشان دردیدار با فعالان و کارآفرینان اقتصادی به نوعی حجت را بر بسیاری از مخالفین خصوصی‌سازی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت خودرو تمام می‌کند.

متأسفانه طی سال‌های متمادی گذشته به دلیل سایه دولت بر صنعت خودرو، این صنعت نتوانسته آن طور که باید و شاید ظرفیت‌های بالقوه خود را به‌الفعل تبدیل کند. مدیریت ناکارآمد دولت بر شرکت‌های خودروسازی، جز زیان انباشته، تولید خودرو‌های قدیمی و بعضاً بی‌کیفیت، انحراف منابع بر بخش‌های غیرمرتبط، جز خودرو‌های با تکنولوژی تاریخ گذشته و با قیمت‌های تمام شده زیاد و شرکت زیان‌ده نتیجه‌ای نداشته‌است. ساختار غلطی که شرکت‌های خودروسازی را به حیاط خلوت سیاسیون تبدیل کرده و ترکیب برخی از اعضا هیئت‌مدیره به خوبی بیانگر این موضوع می‌باشد.

این در حالی است که اگر دو شرکت بزرگ خودروسازی در مسیر درست به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شد، شاید حال و روز این صنعت بهتر از شرایط کنونی بود و هزاران میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی را با خود به همراه نداشت.

بدهی‌هایی که به تنهایی در هر کشوری قادر است چندین خودروسازی با کیفیت ونحوه تولید خودروسازی‌های کشور را راه اندازی کند.

علی‌ایحال به نظر می‌رسد بیانات اخیر رهبر انقلاب بهترین راهنما و دلیل برای تعیین استراتژی‌های کلان به ویژه در بخش تولید و صنعت از سوی دولت است. امید است در سایه واگذاری بخش‌های دولتی به توسعه خصوصی‌سازی واقعی از جمله خودروسازی، شاهد رشد ظرفیت‌های داخلی باشیم. باید امیدوار بود که خدای ناکرده فرامین ایشان تحت الشعاع چینش‌های سیاسی در هیئت مدیره‌های بنگاه‌های شبه‌دولتی واعمال نفوذ در مبادی تصمیم‌ساز بر انحراف اهداف ترسیمی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی و واگذاری امور اقتصادی به مردم نباشیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ رونمایی مهسا ایرانیان از لباس نامزدی عجیبش

رکوردشکنی قیمت بیت‌ کوین پیش از تحلیف ترامپ

امیر تتلو تیتر یک گاردین شد+ عکس

اعلام زمان دیدار تراکتور و مس رفسنجان

رشد ۲۰ هزار درصدی ارز ملانیا در ۲۴ ساعت

نحوه ثبت نام در سامانه املاک و اسکان برای دریافت دسته چک

طلسم عجیب و غریب رامین رضاییان

فیلم/ پزشکیان: با حقوق ۲۰ -۲۵ میلیونی نمی‌توان در تهران زندگی کرد

این بازیکن از استقلال جدا نمی‌شود

عکس/ لهستانی‌ها در کمپ کمپولو اهواز ۸۳ سال پیش

ماجرای داستان سریال پایتخت ۷ لو رفت

عکس/ قاب ماندگار سعید کنگرانی، شیلا خداداد و داریوش ارجمند

آنفلوانزا در صدر ویروس‌های تنفسی در گردش+ عکس

تهرانی‌ها در دی ماه چند روز هوای آلوده تنفس کردند؟

ماجرای شیوع کرونای چشمی در ایران چیست؟

فیلم/ اعتراف پزشکیان به استفاده از مازوت برای سوخت

فیلم/ فریاد‌های اعتراض کارگردان پیشکسوت و مشهور درباره وضعیت تئاتر

هشدار وزارت خارجه ایران به اروپا درباره استفاده از مکانیسم ماشه

توقف قیمت دلار در محدوده حمایت

عکس/ شکوه قوچ‌های اوریال در پارک ملی گلستان

عکس/ مراسم عروسی معین و همسر دوم اش ۲۴ سال پیش

آیا همکاری نفتی با روسیه به نفع ایران است؟

تجمع اعتراضی برای تاخیر در پرداخت سنوات معلمان بازنشسته

عکس/ واکنش ترامپ به فیلتر تیک‌تاک (TikTok) در آمریکا

عکس/ آتشکده یزد با آتشی ۱۵۰۰ ساله بازمانده از دوران ساسانی

عکس/ زیبایی حیرت انگیز طلوع ماه بر فراز سبلان

عکس/ استوری بامزه همسر بهرام رادان در روز برفی تهران

فیلم/ لحظه آزاد شدن خالده جراره چهره جنجالی اسرای فلسطین

افزایش سقف به‌جای سهمیه خارجی در ایران

شغل علم الهدی قبل از انقلاب چه بود؟

عکس/ سفر مجردی ناصرالدین شاه به جاجرود ۱۳۰ سال پیش

کدام مناطق تهران برای خرید یا رهن و اجاره آپارتمان مناسب‌تر است؟ + جدول

رشد ۳۷ درصدی شاخص کل بورس در دوره جدید

فیلم/ قرائت پیام رهبری در تشییع قضات رازینی و مقیسه

بازار گردشگری در ایران کساد شد

فیلم/ مراسم تشییع قضات علی رازینی و محمد مقیسه

سریال تمام نشدنی خسارت‌های کرسنت؛ تا الان ۹۲۵ میلیون دلار ناقابل! / نتیجه سنگ اندازی‌های سعید جلیلی؛ غرامت از جیب مردم

عکس/ نمره ضعیف مهدی طارمی در اینتر

اینفوگرافی/ فهرستی از بدعهدی روس‌ها با ایران

دستیار ایرانی تیم ملی والیبال لو رفت + عکس

عکس/ شادی حسین کنعانی‌زادگان در تیم زنان پرسپولیس

شیب تند گرانی دارو؛ افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها

روایت فرزند قاضی مقیسه درباره قاتل پدرش

فیلم/ آیین تشییع قضات شهید آغاز شد

سامانه نیما به تاریخ پیوست

عامل قتل مسلحانه در بم دستگیر شد

کارون زخم‌خورده سدها؛ برنامه ریزی خطرناک ۱۵ طرح برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون

سرگردانی ساکنان روستای شفت روی خاکستر؛ آوارگی ساکنان روستای امامزاده ابراهیم پس از ۲۶۲ روز!

عکس/ شاخص آلودگی هوای تهران امروز ۱ بهمن

سکه راهش را از دلار جدا کرد