تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸
واکنش مقطعی به تصمیم بزرگ

عبور بازارها از بنزین

با افزایش قیمت بنزین از روز 24 آبان ماه امسال که نرخ سهمیه‌ای آن با 50 درصد رشد به هزار و 500 تومان و نرخ آزاد آن با 200 درصد یا سه برابر شدن رشد به 3 هزار تومان رسید، یک شوک مقطعی و کوتاه مدت به بازارهای سه گانه ارز، طلا و سهام وارد شد.
تاکسی-_-نسیم-اعتمادی
اقتصاد24- بنزین و در مجموع سوخت رابطه مستقیم و یک به یک با بازارهای ارز و طلا ندارد و تأثیری که در 12 روز اخیر بر این بازارها داشته به نوعی به التهابات و جو روانی موجود مربوط بوده است. اما تغییر نرخ بنزین برای بازار سرمایه معنادارتر بوده است چرا که تغییر بهای آن به‌صورت مستقیم روی بخشی از بنگاه‌های بورسی از محل افزایش بهای محصولات یا بهبود مزیت صادراتی آنها مؤثر است، هرچند که رشد قیمت بنزین برای بخشی از بنگاه‌های بورسی اثر معکوسی داشته و باعث افزایش هزینه تمام شده محصولات آنها می‌شود. ولی در نهایت این آثار دوگانه درکل بازار همدیگر را خنثی کرده و در نتیجه تأثیر اندکی باقی می‌ماند.

آنچه در روزهایی که از افزایش قیمت بنزین در بازارهای سه گانه احساس شده است بیشتر یک تکانه قیمتی کوتاه مدت بوده است که هرچه از مبدأ(آغاز افزایش قیمت بنزین) فاصله می‌گیریم شاهد کمرنگ شدن آثار اولیه آن هستیم. درواقع بازارها و فعالان آنها پس از شوک اولیه با تحلیل و منطق بیشتری نظاره گر آثار افزایش بهای بنزین هستند.

چرا ارز و طلا رشد کرد؟


همانگونه که اشاره شد بازارهای ارز و به تبع آن طلا بیشترین تأثیر را از ناحیه تغییر رفتارهای هیجانی و نوسانات سیاسی روزهای اخیر داشت. درحالی که نرخ دلار پیش از افزایش قیمت بنزین 11 هزار و 497 تومان بود این نرخ روز گذشته به 12 هزار و 355 تومان رسید که 7.4 درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت نرخ یورو نیز با رشد 6.7 درصدی به 13 هزار و 554 تومان رسیده است. این درحالی است که به غیر از انتظارات تورمی که به‌دلیل حوادث روزهای اخیر در جامعه ایجاد شده عامل اقتصادی مهمی در بین نبوده است. البته به گفته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی مهم‌ترین عامل اقتصادی که در این روزها رشد بهای ارز را به همراه داشته است ناشی از نحوه عملکرد برخی از صادرکنندگان است که تلاش می‌کنند با تعلل، ارزهای صادراتی خود را با نرخ‌هایی بالاتر عرضه کنند.

درهمین زمینه نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهردر گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: بهای بنزین هیچ تأثیر مستقیمی روی بازار طلا ندارد. آنچه در روزهای اخیر باعث رشد قیمت سکه و طلا شد بواسطه افزایش نرخ ارز بود که رشد قیمت‌ها در بازار طلا را به‌دنبال داشت.

محمد کشتی آرای افزود: پس از افزایش قیمت بنزین التهابات سیاسی و اعتراضاتی که در سطح کشور اتفاق افتاد، موجب شد تا تقاضا برای خرید ارز افزایش یابد، عاملی که رشد نرخ ارز را به‌همراه داشت. با توجه به اینکه همواره یکی از متغیرهای تعیین بهای طلا در بازار ایران، نرخ ارز است بنابراین با افزایش نرخ ارز، قیمت سکه و طلا نیز افزایش یافت.

طلا از دلار عقب ماند!


اما روزگذشته برخلاف روند گذشته که قیمت سکه و طلا همراه با ارز صعودی بود، قیمت انواع سکه و طلا با کاهش قابل توجهی همراه شد. به طوری که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 75 هزار تومان افت به 4 میلیون و 239 هزار تومان رسید. سایر انواع سکه نیز دراین روز با افت قیمت مواجه شد. دراین روز سکه تمام طرح قدیم 20 هزار تومان، نیم سکه 10 هزار تومان، ربع سکه 6 هزار تومان و طلای 18 عیار 3 هزار و 200 تومان کاهش قیمت داشت.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره دلایل این روند کم سابقه توضیح داد: با آغاز افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر قیمت سکه و طلا نیز رو به افزایش گذاشت به گونه‌ای که سکه تمام با حباب 100 هزار تومانی مواجه شد. به گفته وی، اما با توجه به تعادلی که در عرضه و تقاضای این بازار وجود دارد دیروز برخلاف ادامه روند صعودی نرخ ارز، قیمت سکه و طلا کاهشی شد. درواقع قیمت سکه کاهش نیافته است بلکه بخشی از حباب آن تخلیه شده است.

کشتی آرای ادامه داد: عامل دیگری که به افت قیمت‌ها در بازار طلا کمک کرد تجربه سرمایه‌گذاران در یک سال و شش ماه اخیر است. دراین مدت برخی از سرمایه‌گذاران بواسطه افت قیمت‌ها دراین بازار ضرر هنگفتی کردند و برهمین اساس بازار طلا فعلاً محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری تلقی نمی‌شود.

بازار سهام روی موج آرامش


در دو روز اولیه افزایش قیمت بنزین بورس اوراق بهادار تهران با یک شوک مواجه شد. برهمین اساس در روز 25 آبان شاخص کل بورس با افت 209 واحدی و در روز 26 آبان با افت 4 هزار و 545 واحدی به این رخداد واکنش نشان داد. اما رفته رفته منطق بر هیجان غلبه کرد و بازار در مسیر تعادلی قرار گرفت. بنابراین از روز 27 آبان تا روز گذشته تمام روزها شاخص کل صعودی بوده است.

بررسی روند شاخص کل بورس تهران دراین روزها نشان می‌دهد که شاخص با وجود افت قابل توجه روزهای نخست 83 صدم درصد رشد داشته است. درحالی که در روز 22 آبان شاخص روی 307 هزار و 94 واحد قرار داشت روز گذشته این عدد به 309 هزار و 643 واحد رسید که نشان دهنده رشد 2 هزار و 549 واحدی آن است. بدین ترتیب بازار سهام از شوک بنزینی اولیه عبور کرده است و وارد فاز آرامش شده است.

علی اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه گفت: در روزهای نخست افزایش قیمت بنزین بازار با یک شوک مواجه شد که در ادامه آثار این شوک کم‌رنگ شد. در روز اول شاهد افت مقطعی بازار بودیم.این درحالی است که استقبال از سهام شرکت‌های پالایشی که توقع سودآوری بیشتری ایجاد کرده بود نیز افزایش یافت. وی ادامه داد: این روند تا ساعات اولیه روز یکشنبه نیز ادامه داشت اما پس از آن بازار منطقی‌تر شد و با تحلیل و دقت بیشتری به کار خود ادامه داد.

وی درباره تأثیر سود و زیان افزایش قیمت بنزین توضیح داد: تا پیش از این و زمانی که قیمت بنزین هزار تومان بود صنایع پالایشی مابه التفاوت قیمت تا هر لیتر چهار هزار تومان را از دولت دریافت می‌کردند که به‌دلیل زمان بر بودن تسویه این پول نقدینگی کمتری در دست این صنایع بود. اما اکنون دولت مابه التفاوت 3 تا 4 هزار تومان را به آنها می‌پردازد و بنابراین نقدینگی بیشتری وارد این صنایع می‌شود که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی درخصوص تأثیر افزایش نرخ بنزین روی هزینه‌ها نیز گفت: از نظر هزینه‌ای عمده سوخت مصرفی صنایع انرژی بر و حمل و نقل و تولید گازوئیل است و بنابراین این بخش‌ها از محل افزایش قیمت بنزین تأثیری نمی‌پذیرند.

به گفته وی، به هر روی افزایش قیمت بنزین ممکن است روی تقاضای محصولات بنگاه‌های بورسی نظیر خودروسازان تأثیر داشته باشد که نیاز به بررسی دقیق دارد. این تأثیر روی صنایع مختلف متفاوت خواهد بود.

اسلامی تأکید کرد: شوک مقطعی بنزین بر بازار سهام و اثرات آن در حال فروکش کردن و خنثی شدن است و با توجه به اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی پیش روی مردم قرار ندارد پیش‌بینی می‌شود که همچنان از سهام استقبال شود. برهمین اساس به‌نظر می‌رسد که روند چهارماهه آتی بازار رو به صعود باشد البته نه همانند شش ماهه اول سال.

منبع: ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

عکس متفاوت بازیگر گیلدخت

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی دارد؟

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

پوستر «مست عشق»، سوژه خنده کاربران شد

حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان

شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

توماج صالحی به اعدام محکوم شد؟

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

بی‌انضباطی‌های نان دار برای فدراسیون

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

هشدار باران شدید در ۲۱ استان

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

عکسی از پوشش جالب یک زن دیپلمات در دیدار با رئیسی

ماجرای تجمع مردم مقابل فرمانداری بندرعباس

تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی

یادداشت یک پدر روی کلید کولر + عکس

رئیسی دکتری گرفت + عکس

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز