یک کارشناس صنعت بیمه معتقد است که ضریب توانگری مالی شرکتهای بیمه، توانایی پرداخت خسارت را در شرکتهای بیمه نشان میدهد، اما در عین حال شرکتهای بزرگ به سراغ بیمههای بزرگ میروند.
اقتصاد24 - رضا عباس موحدی با بیان اینکه توانایی شرکت بیمه در پرداخت خسارتها نسبت به سرمایهای که دارد را توانگری مالی مینامند، اظهار کرد: توانگری مالی ربطی به ثروت و مشتری یک بیمه ندارد. برای مثال بیمه ایران شاید نقدینگی بسیار بالایی داشته باشد، اما ضریب توانگری این شرکت اکنون به حدود عدد ۴ رسیده است.
وی افزود: در واقع این شرکت نمیتواند به خوبی گذشته از عهده خسارتهایش برآید و این در حالی است که مثلا بیمه تعاون شاید یک پانصدم سرمایه بیمه ایران را هم نداشته باشد، اما ضریب توانگری آن عملا در سطح ۱ قرار گرفته است؛ یعنی نسبت به اندوختهاش، توانایی پرداخت خسارت خود را هم دارد.
این کارشناس صنعت بیمه ادامه داد: بالا بودن ضریب توانگری شرکتهای بیمه نشان از آن دارد که این شرکتها بیمهنامههای خود را به درستی صادر و خسارت را به درستی پرداخت میکنند و سایر موارد را نیز به خوبی در نظر میگیرند تا بتوانند از عهده پرداخت خسارتهای خود برآیند.
عباس موحدی با بیان اینکه توانگری مالی شرکتهای بیمه نشان دهنده امنیت این شرکتها برای عموم مردم است، تصریح کرد: مردم معمولا سراغ شرکتهایی میروند که رتبه بهتری از نظر توانگری مالی دارند؛ چراکه خیالشان از بابت درستی بیمهنامهها و سادگی دریافت خسارت راحت است.
به گفته وی، شرکتهای بیمه هم برای بالابردن اعتبار خود به توانگری مالی اهمیت داده و تلاش میکنند که آن را افزایش دهند.
این کارشناس صنعت بیمه همچنین درخصوص فاکتورهای مهم برای انعقاد قراردادهای بیمهای با شرکتهای بزرگ گفت: عوامل زیادی در این باره دخیل است. ضریب توانگری مالی شرکتهای بیمه یک امتیاز است، اما فقط این ضریب برای انعقاد قراردادها ملاک نیست.
عباس موحدی افزود: برای مثال یک شرکت پتروشیمی با پرتفوی چند هزار میلیارد تومانی کار خود را به بیمههای کوچک نمیدهد، چون توان پرداخت چنین خسارتی را ندارند؛ بنابراین به سراغ بیمههای بزرگتر میرود.
به گفته وی، وقتی یک شرکت بیمه، دولتی بوده و پشتوانه سرمایهای خوبی هم داشته باشد، شرکتهای بزرگ هم برای قراردادهای بیمهای به آنها مراجعه میکنند و در دنیا نیز همین روال در حال انجام است.