تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

باران نمی‌آمد تهران باید تخلیه می‌شد

شهردار تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوای پایتخت گفت: دیشب غلظت ذرات معلق به ۲۰۰ رسیده بود و اگر باران نمی بارید باید تهران را تخلیه می‌کردیم.
حناچی
اقتصاد24- پیروز حناچی صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ آذر ۹۸ در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: دو موضوع آلودگی و ترافیک اصلی ترین مشکلات شهر تهران است، چراکه ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۳۰ درصد گردش اقتصادی را به خود اختصاص داده است و اگر تهران و حریم آن را در نظر بگیریم، دو درصد مساحت کل کشور را در برمی‌گیرد، پس تمرکز شدیدی در محدوده این شهر داریم.

به گفته وی، روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از اتوبان تهران-کرج و مترو نیز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر درون شهری را پوشش می‌دهد، در حالیکه تهران با رشد جمعیت بسیار بالایی مواجه است؛ شهریار نیز که یکی از پایه‌های ناآرامی‌های اخیر بود، رشد ۱۷ درصدی جمعیت را تجربه می‌کند.

وی تصریح کرد: پس از افزایش قیمت بنزین، تهران با چالش جدیدتری هم مواجه شده است و آن بحران در حمل و نقل عمومی است، البته در گذشته نیز مشکلاتی وجود داشت، چراکه مترو بخش عمده ای از حمل مسافر را به عهده داشت؛ ولی پس از افزایش قیمت بنزین، ۱۲ درصد به حجم استفاده از مترو اضافه شده است و مردم باید در پیک ساعات کاری، ۴ قطار را معطل بمانند.

به گفته حناچی، ماهانه یا دو ماه یک بار یک ایستگاه نیز اضافه می‌شود که اولین ایستگاهی که اضافه خواهد شد، ایستگاه مولوی خواهد بود. یکی از نقاط بحرانی، واگن های مترو است که دو هزار واگن کم داریم تا خطوطی را که در حال حاضر داریم، به سرخط ۲.۵ دقیقه برسانیم و هر دو و نیم دقیقه نیز یک قطار به ایستگاه برسد.

شهردار تهران اظهار داشت: دو سوم واگن ها در داخل تولید می شود ولی به دلیل مسائل مالی و ارزی، وقفه ای در تولید جدید و تحویل واگن های جدید ایجاد شده است؛ البته منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت تامین کرده ایم، ولی شرایط اقتصادی کشور سایه خود را بر توسعه حمل و نقل عمومی تهران هم گسترش داده است.

حناچی گفت: ما یک پارادایم شیفت در تهران تجربه می کنیم، به این معنا که دیشب ذرات معلق به ۲۰۰ رسیده بود و باید خطر را جدی گرفت و شهر را تخلیه کرد؛ این امر، ناشی از تمرکزی است که در جمعیت وجود دارد؛ پس نباید به تمرکز جمعیت دامن زد؛ شیوه مدیریت ما البته به این تمرکز دامن زده است.

وی اظهار داشت: بیش از ۷۵ درصد بودجه عمومی شهرداری تهران از ساخت و ساز و سایر موارد مرتبط با آن تامین می شده است ولی ما می خواهیم این موضوع را به حد طبیعی برسانیم، در این رابطه ۳۰ سال بود که لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری ها در دولت گیر کرده بود ولی اکنون در مجلس مراحل تصویب را می گذراند که این نقطه عطفی برای شهرداری تهران خواهد بود.

14 دستگاه در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند


شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تهران بیش از ۷۰۰ رشته قنات دارد، گفت: علت پیدایش قنات در تهران،از سوی بسیاری از کارشناسان مورد مطالعه قرار گرفته است. علیرغم اینکه در دوره‌های مختلف این قنات‌ها مسدود یا تخریب شده و در برخی موارد، فاضلاب به آنها جریان پیدا کرده اما به طور طبیعی، شیوه کارکرد خاص خود را برای بارندگی‌های شدید در تهران خواهند داشت و درجاهایی که این قنات‌ها مسدود شده باشند نیز به طور قطع آب برای رسیدن به آنها راه خود را پیدا خواهند کرد.

حناچی با بیان اینکه یک مؤسسه رتبه دهی جهانی، شاخصه‌های مرتبط با تهران را دریافت و ارزیابی کرده است، افزود: شاخص‌های مختلفی در حوزه رفاه اقتصادی در تهران مورد بررسی قرار گرفته که بر این اساس در حوزه ایمنی و امنیت، رتبه ایران ۱۳۱، آزادی‌های شخصی ۱۶۳، حکمروایی ۱۳۸، سرمایه اجتماعی ۱۲۹، محیط سرمایه‌گذاری ۱۲۶، شرایط سرمایه‌گذاری ۱۲۹، دسترسی به بازار ۱۱۰، شرایط زندگی ۷۳، اوضاع سلامت ۸۸، تحصیلات ۷۷ و محیط طبیعی ۱۵۲ بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در ایجاد آلودگی هوا ۱۴ دستگاه سهم دارد و نقش ما هم کمک نیست اما سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت نقش پررنگی دارند چرا که سوخت مصرفی را باید مطابق استاندارد تولید کنند و محیط‌زیست و صنایع نیز در این ترکیب نقش مؤثری را به عهده دارند.

شهردار تهران افزود: بر اساس میزان آلاینده‌ها، هیچ‌گاه سطح آلایندگی در تهران به صفر نمی‌رسد اما ما می‌توانیم آن را کاهش دهیم ضمن اینکه باید توجه داشت ۱۰ درصد آلودگی تهران مستقیماً مرتبط با موتورهای کاربراتوری و ۴۰ درصد مربوط به خودروهای تک‌سرنشین است که البته اتوبوس‌های شرکت واحد نیز در این رابطه نقش ایفا می‌کنند.

پل صدر را چرا دوطبقه ساختند؟ به جایش مترو می ساختند


حناچی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: وکلا و پزشکان چنانچه در ساختمان‌های مسکونی به طبابت یا وکالت بپردازند، ایرادی به لحاظ شهرداری و منطبق با قانون، به آنها وارد نمی‌شود اما این مصوبه مربوط به زمانی بوده که خانه‌ها ویلایی بودند اما اکنون حتی اگر قانون اجازه داده باشد، مردم با وجود یک مطب در آپارتمان خود موافقتی ندارند.

وی به وجود ۳۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران اشاره کرد و گفت: اگرچه شرایط ما هنوز مطلوب نیست اما برخی اقدامات در کاهش بافت‌های فرسوده مؤثر بوده است.

شهردار تهران در خصوص تصویر آتی شهر تهران گفت: تصویر آتی شهر تهران، چشم‌اندازی است که مردم و مدیران آن را می‌سازند و اگر چشم خود را ببندیم، اوضاع بدتر و اگر حساسیت به خرج دهیم، اوضاع بهتر خواهد شد.

حناچی با طرح انتقاد نسبت به سازه دو طبقه پل صدر خاطرنشان کرد: اجرای پل طبقاتی صدر در وسط شهر تهران، کار پیچیده‌ای به لحاظ فنی و مهندسی است اما اینکه چرا باید این اتوبان دوطبقه باشد، برای ضرورت آن هیچ سندی وجود ندارد.

وی افزود: سؤال اینجاست که دوطبقه بودن پل صدر، چه امکانی را به شهر تهران اضافه می‌کند؟ آیا بهتر نبود که به جای دوطبقه کردن، دو خط مترو را به این منطقه اضافه می‌کردیم؟

شهردار تهران در خصوص ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان حمل و نقل پایتخت گفت: دولت در مورد خودروهای هیبریدی مرتباً بحث و گفت‌وگو انجام می‌دهد و خودروهای برقی را نیز در حمل و نقل عمومی مد نظر دارد ضمن اینکه ما چاره‌ای جز این نداریم که با نگاه به کنترل آلاینده‌ها به ورود خودروهای برقی و هیبریدی، به ناوگان حمل و نقل سرعت دهیم.

حناچی درباره دفن پسماندها گفت: پسماندها در کشورهای وین و برلین دفن نمی‌شوند و آنچه باقی می‌ماند، پس از تفکیک زباله‌ها سوزانده می‌شود و از آن انرژی تولید می‌گردد؛ بنابراین دفن زباله‌ها ناچیز است و خاکستر نیز به صورت ماده اولیه مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در مورد پسماندها، نگاه این کشورها با هدف اقتصادی نبوده بلکه طرح کاهش پسماندها را به دلیل بهبود کیفیت زندگی مد نظر قرار داده‌اند.

شهردار تهران در خصوص استفاده از اسکوتر و دوچرخه برقی در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: ورود اسکوترها و دوچرخه‌های برقی به شهر تهران در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه دوچرخه‌های طرح بیدود نیز اکنون به دلیل برخی هزینه‌های مترتب بر پیمانکار، متوقف شده‌اند چرا که آنها از شهرداری انتظار کمک بیشتری دارند.

حناچی تصریح کرد: استقرار ایستگاه‌های کرایه دوچرخه در سطح شهر تهران، کار بسیار خوبی بود که اکنون متوقف شده و البته مردم نیز پیگیری‌های ویژه‌ای برای کارکرد مجدد این دوچرخه‌ها دارند اما علت اصلی توقف، تغییر نرم‌افزار این دوچرخه‌ها بود چرا که آنها QR کدهایی دارند که فرد می‌توانست در هر جا و هر نقطه‌ای، این دوچرخه‌ها را رها کرده و به مسیر خود ادامه دهد.

وی گفت: در حال کمک به این مجموعه هستیم تا مجدد کرایه دوچرخه‌ها به سطح شهر تهران برگردد ضمن اینکه مسیر تردد خاص و ویژه‌ای نیز برای آنها طراحی شده و در حال توسعه است.

شهردار تهران تأکید کرد: همه تهران را نمی‌توان با دوچرخه طی نمود اما ما می‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که حداقل افراد از درب منزل تا رسیدن به اولین ایستگاه مترو بتوانند با دوچرخه راه را بپیمایند.

به گفته وی، حتی مردم باید بتوانند در ساعات غیر پیک، دوچرخه‌های خود را به داخل مترو ببرند.

بوی بد تهران به پدیده وارونگی هوا ارتباط دارد


حناچی در خصوص منشأ بوی بد تهران گفت: هم سال گذشته و هم امسال با این بوی بد در پایتخت مواجه هستیم که اتفاقاً ارتباط مستقیمی با پدیده وارونگی هوا دارد چرا که در این زمان‌ها میزان SO۲ در هوای تهران بالا می‌رود و زمانی که آلودگی افزایش می‌یابد، این بوی بد هم تشدید می‌شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: منشأ SO۲، سوخت‌های فسیلی، مازوت و پالایشگاه‌ها هستند و ما نیز بررسی‌هایی در این حوزه صورت داده‌ایم که تا زمانی که مطالعات ما تکمیل نشود، نمی‌توان در مورد منشأ اصلی بوی بد تهران اظهارنظر قطعی صورت داد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین