تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

جهانگیری: اقتصاد ایران قرار بود فروبپاشد، اما سرپا ایستاد

معاون اول رئیس جمهور گفت: گاهی اوقات برخی در واکنش به مطالبی که درباره وضعیت اقتصاد ایران مطرح می‌شود، می‌گویند که فلانی خبر ندارد که چه خبر است. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که اقتصاد ایران در حال فروپاشی بود اما سرپا ایستاد.
thumbs_b_c_52efed22df94951cf24e8376fcacff4a
اقتصاد24- اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح سه‌شنبه در اجلاسیه دومین همایش ملی ایثار اجتماعی که در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین پیام همایش ایثار اجتماعی این است که ایران عزیز ما به شدت به این فرهنگ و راه نیاز دارد و هر چه از آثار ایثار اجتماعی به مردم بگوییم و این راه را زنده نگه داریم قطعا به دوام و قوام جامعه ایران کمک کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی مفهوم ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی به صورت عملی اجرا شد، خاطرنشان کرد: مردم ایران آثار و برکات فرهنگ ایثار و فداکاری را در لحظه لحظه زندگی خود مشاهده می‌کنند. جایی که جامعه با مصائب و مشکلات بیشتری مواجه است و تهدیدات علیه یک تمدن و کشور زیادتر می‌شود، حتما زمینه ایثار و ازخودگذشتگی بیشتر و افراد زیادتری داوطلب قدم به میدان گذاشتن برای سربلند ماندن جامعه‌شان می‌شوند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی مصادیق و الگوهای ایثار و فداکاری در انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی (ره) در صدر ایثارگری و فداکاری در پیروزی انقلاب اسلامی قرار داشت؛ ایشان در زندگی، مبارزات، تبعید و دستگیری‌های مکرری که داشتند، همراه با یاران و نزدیکانشان در مسیر ایثار و فداکاری گام برداشتند و تا سر حد شهادت پیش رفتند. در اطرافیان امام راحل نمونه‌های بسیاری وجود دارد که زمانی که لازم بود خطر بپذیرند، خطر کردند و وارد صحنه شدند.

جهانگیری با بیان اینکه از جمله این افراد نزدیک به امام (ره) که ایثار و فداکاری بسیاری داشتند، مقام معظم رهبری بودند، ادامه داد:‌ زمانی که مقام معظم رهبری در ایرانشهر تبعید شده بودند، به همراه تعدادی از دانشجویان کرمانی به ملاقات ایشان رفتیم؛ وضعیت زندگی در تبعید و شرایط سخت و روح بلند آرمانی ایشان باعث شد تا ده‌ها و صدها جوان بعد از این ملاقات احساس کنند که فضای روشنی برایشان ترسیم شده است.

وی همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را از دیگر شخصیت های برجسته‌ای معرفی کرد که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی با ایثار و فداکاری‌های خود گام‌های موثری برداشت.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ زمانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از طرف امام خمینی (ره) جهت حضور و گفت‌وگو با جمعی از دانشجویان به اروپا سفر کرده بودند؛ در پایان جلسات ایشان و زمانی که قصد داشتند به سمت ایران حرکت کنند عده‌ای از دانشجویان به آقای هاشمی هشدار می‌دهند که اگر به ایران بازگردید، حتما از فرودگاه دستگیر شده و محکوم به اعدام می‌شوید. آیت‌الله هاشمی در پاسخ به این افراد می‌پرسند که با علم به رخ دادن این اتفاق، به نظر شما رفتن من به ایران برای انقلاب لازم است یا نرفتنم، که در پاسخ همه دانشجویان می‌گویند که رفتن شما لازم است و ایشان نیز به کشور بازمی‌گردند و دستگیر و سپس روانه زندان می‌شوند.

جهانگیری با بیان اینکه ده‌ها و صدها صحنه‌ ایثار و فداکاری یاران انقلاب و امام (ره) در دوران خفقان و مبارزه وجود دارد، اظهار کرد: اوج ایثار ملت ایران، دوران جنگ تحمیلی است؛ در جنگ تحمیلی ملت ایران کاری کارستان کردند و اقداماتی انجام دادند که نمونه‌هایی از آن را فقط در تاریخ قرن‌های گذشته دیده یا شنیده‌ایم.

وی با اشاره به نقش شهدا، خانواده شهدا و همچنین ایثارگران در جنگ تحمیلی، اظهار کرد: خانواده شهدا و شهدا کاری کردند که آنقدر بزرگ و ارزشمند است که باید بسیار گفته شود و از آن‌ها حفاظت و حراست شود تا به صورت صد در صد صحیح به آیندگان منتقل شود و از هر گونه پیرایه‌های سیاسی دور بماند.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه ملت ایران در 40 سال گذشته نه فقط در صحنه های جنگ بلکه در صحنه‌های متعددی ایثار و فداکاری خود را به خوبی نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: ایثار و فداکاری ملت ایران طی 40 سال گذشته در صحنه‌های مختلف در تاریخ ثبت شده است. ملت ایران در دنیای پرتلاطم، مظلومانه از خود دفاع کردند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به جایگاه آمریکا در فضای بین‌الملل و همچنین زورگویی‌های دولت این کشور خاطر نشان کرد: آمریکا امروز به تنهایی اعلام کرد که علیه ملت ایران جنگی اقتصادی آغاز کرده است؛ آن‌ها خیلی رسمی و بدون پرده‌پوشی می‌گویند که می‌خواهیم اقتصاد ایران را به شکست بکشانیم و از طریق آن بیشترین درد را به جامعه و ملت ایران وارد کنیم تا آن‌ها علیه نظام خود بشورند و این نظام را به اسقاط بکشانند.

وی ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها به هر دلیلی فکر می‌کردند که فشارهایشان زود اثر می‌گذارد، در همین راستا نیز از اوایل سال 97 که کارشان را رسما آغاز کردند، گفتند که ملت ایران نمی‌توانند جشن 40 سالگی خود را در ماه بهمن برگزار کنند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: من به عنوان مسئول اقتصاد مقاومتی می‌گویم که آمریکایی‌ها از تمام توان خود برای زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران استفاده کرده است.

جهانگیری با اشاره به برخی انتقادات در خصوص میزان تأثیرگذاری فشارهای آمریکا بر کشور ایران گفت: گاهی برخی فکر می‌کنند اگر بگوییم آمریکا کارهای بسیاری علیه ملت ما انجام داده به معنای علامت دادن به آن‌ها است این در حالی است که اعلام این موضوع، بی‌اعتبار کردن آمریکا است؛ آمریکا باید بگوید که دیگر چه کاری می‌توانسته علیه اقتصاد و ملت ایران انجام دهد، که انجام نداده است؟

وی همچنین به تبعیت برخی کشورها از جمله کشورهای دوست ایران از تصمیمات ایالات متحده آمریکا علیه کشور اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها حتی به کشورهای دوست ما نظیر چین، روسیه و ترکیه فشارهایی وارد کردند و آن‌ها نیز باور کردند که نمی‌توانند با آمریکا مقابله کنند و به همین خاطر از کار اقتصادی جدی با ما طفره رفتند و نفت ما را نخریدند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: من هیچ وقت فکر نمی‌کردم که کشور مستقلی مثل هند نیز حاضر به تبعیت از آمریکا شود و از ایران نفت خریداری نکند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه خواسته آمریکایی‌ها مبنی بر عدم فروش نفت ایران با شکست مواجه شد، اظهار کرد: تعدادی از مدیران و نیروهای جوان و ایثارگر کشور ایستادند و با طراحی روش‌هایی، کاری کردند که آمریکایی‌ها نتوانند فروش نفت ایران را به صفر برسانند.

وی با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در تحریم کشتیرانی و همچنین بنادر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها علیه کشور ما انجام داده‌اند، طی هشت ماه گذشته بیش از 100 میلیون تن کالا از مبدأ بنادر ایران یا به مقصد بنادر ایران تبادل شده است؛ آمریکایی‌ها در تعجب هستند که این مقدار کالا با وجود آنکه به همه بنادر بین‌المللی تحریم بودن ایران و مأموریت مبادله با این کشور را اعلام کرده‌اند، جابه‌جا شده است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به برخی اقدامات آمریکا در خصوص توقیف نفتکش ایرانی و همچنین محدودیت عملیات‌های بانکی اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم که آمریکایی‌ها چگونه اقدامات ایران را تعقیب کرده‌اند. در یکی از آخرین نمونه‌های آن دیدیم که یک نفتکش را پیدا کردند و گرچه نتوانستند خیلی ثابت کنند که این نفتکش متعلق به ایران است اما حاکم جبل‌الطارق را با بهانه‌های مختلف تحریک کردند که اقدام به توقیف این نفتکش کند. آن‌ها سپس در سطوح مقامات عالی رتبه خود، اقدام به مذاکره از طریق ایمیل با ناخدای هندی آن نفتکش کردند و به او پیشنهاداتی دادند تا به جای حرکت به سمت مقصد خود، به مقصدی که آن‌ها می‌گویند راه بیفتد.

جهانگیری ادامه داد: آمریکایی‌ها همچنین اعلام کردند که سیستم بانکی دنیا نباید با اقتصاد ایران کار کند اما امروز که در بدترین شرایط تحریمی هستیم، اقتصاد ایران بیش از 100 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری دارد. در این شرایط که همچنان آمریکایی‌ها می‌خواهند فشار وارد کنند و همه گلوگاه‌ها را مسدود نمایند،‌ اقتصاد ایران به جز شوک روانی که به آن وارد شد، روی پای خود ایستاد.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات برخی در واکنش به مطالبی که درباره وضعیت اقتصاد ایران مطرح می‌شود، می‌گویند که فلانی خبر ندارد که چه خبر است. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که اقتصاد ایران قرار بود فروبپاشد، اما سرپا ایستاد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش فعالان بخش خصوصی در زمینه مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: در این شرایط می‌توان فهمید که دلسوز کشور و مردم چه کسی است؛ بخش خصوصی که گاهی اوقات به ناحق درباره آن‌ها قضاوت می‌کنیم در شرایط سخت اقتصادی پا به میدان گذاشت و با تحمل ریسک بالا کالا صادر و کالای مورد نیاز کشور را وارد کرد و اشتغال کشور را سرپا نگه داشته و نگذاشت کارخانه‌های کشور متوقف شوند و در ایران قحطی کالا که آمریکایی‌ها منتظر آن بودند اتفاق بیفتد.

جهانگیری همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و ظرفیت همسایگان خاطر نشان کرد: ایران از شمال و جنوب به دریا ختم می‌شود و با 15 کشور نیز همسایه است و روابط صمیمانه‌ای میان ملت ما با ملت‌های همسایه وجود دارد در این شرایط معلوم است که کشوری که این همه امکانات دارد می‌تواند خود را از حلقه محاصره خارج کند.

وی با بیان اینکه امروز مانند دوران جنگ تحمیلی برای پیشرفت کشور نیاز به ایثار و فداکاری داریم، اظهار کرد: مهمترین ایثار و فداکاری این است که به هر قیمتی که شده آمریکایی‌ها که امروز رو در روی مستقیم ملت ایران قرار گرفته‌اند، با شکست مواجه شوند؛ اگر بتوانیم آمریکا را با شکست مواجه کنیم این کار در تاریخ ایران ثبت خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد:‌ مواجه کردن آمریکا با شکست در صورتی شدنی است که فرهنگ ایثار و شهادت در کشور عمومیت پیدا کند و ایثار اجتماعی در جامعه توسعه و ترویج داده شود.

جهانگیری در پایان به ایثار و فداکاری مردم ایران در جریان کمک رسانی به حادثه‌دیدگان زلزله سرپل ذهاب و همچنین سیل در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان اشاره کرد و گفت: ملت ایران در این حوادث واقعا نشان دادند که یک ملت هستند؛ ملت در چنین حوادث و اتفاقاتی ظهور پیدا می‌کند و ایثار و بزرگی خود را نشان می‌دهد. ایران به فرهنگ ایثار و شهادت نیاز جدی دارد و قوام و دوام سرمایه‌های اجتماعی و همچنین امید به آینده ایران با فرهنگ ایثار شدنی است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود